تفاوت قرص کافئین و قهوه | مزایای قرص کافئین

تفاوت قرص کافئین و قهوه | مزایای قرص کافئین

در این مقاله از مجله داروکده درباره تفاوت قهوه و قرص کافئین صحبت می کنیم و پاسخ می دهیم برای افزایش هوشیاری و تمرکز و یا چربی سوزی، کدام یک بهتر است؟

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

22 تیر 1400

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

22 تیر 1400

11K

eye icon

تفاوت قرص کافئین و قهوه | مزایای قرص کافئین

آنچه در این مقاله می‌خوانید؛

  • مقدمه
  • میزان مصرف کافئین در روز
  • اعتیاد به قرص کافئین
  • قرص کافئین بهتر است یا قهوه؟
  • علائم حساسیت به کافئین

مقدمه

تصور کنید از سرکار برگشته‌اید، می‌خواهید به باشگاه بروید اما بسیار خسته هستید! حال دو گزینه برای انتخاب دارید، یک فنجان قهوه یا مکمل کافئین. انتخاب شما کدام است؟
در این مقاله در خصوص تفاوت قرص کافئین یا قهوه صحبت می‌کنیم و پاسخ می‌دهیم که برای افزایش هوشیاری و تمرکز یا یا چربی سوزی کدام یک بهتر است؟

میزان مصرف کافئین در روز

طیف حساسیت افراد به کافئین گسترده است. برخی از افراد تحت تاثیر چند فنجان اسپرسو قرار نمی‌گیرند، در مقابل هستند کسانی که با خوردن یک فنجان قهوه دچار تپش قلب و بی قراری می‌شوند.

براساس پیشنهاد سازمان غذا و دارو برای یک فرد بزرگسال تا 400 میلی گرم کافئین در روز مجاز است. یعنی چیزی معادل 4 فنجان قهوه در روز.

اعتیاد به قرص کافئین

وابستگی به کافئین زمانی رخ می‌دهد که شما هر روز بدن خود را در معرض کافئین قرار دهید. در این حالت با کنار گذاشتن کافئین با علائمی چون تحریک پذیری، سر درد، افسردگی، مشکل در تمرکز و خستگی رو به رو می‌‌شوید.

مقاومت به کافئین یا هر ترکیب دیگر به این معنا است که بدن شما با مصرف همان دوز همیشگی مثل سابق به کافئین پاسخ نمی‌دهد و برای تجربه اثرات قبلی نیازمند دریافت دوز بالاتر است. 

وابستگی و مقاومت به کافئین اجتناب ناپذیر است اما به منظور به تاخیر انداختن این اتفاق پیشنهاد می‌شود کافئین هر روز مصرف نشود.  مثلا ورزشکاران تنها دو تا سه بار در هفته از مکمل های حاوی کافئین و به صورت یک روز در میان و پیش از تمرین استفاده کنند.

قرص کافئین بهتر است یا قهوه؟

مزایای مصرف قهوه

برای بسیاری از افراد قهوه به بخشی از سبک زندگی صبح گاهی تبدیل شده است. نوشیدن یک لیوان قهوه گرم و بوی خوش قهوه یکی از بزرگ ترین مزایای یک فنجان قهوه نسبت به مکمل های کافئینی است. قهوه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که ریسک بیماری‌های قبلی را کاهش می‌دهد.

معایب مصرف قهوه

- با مصرف دائمی قهوه امکان تغییر رنگ دندان‌ها وجود دارد.

- در قهوه‌های فیلتر نشده ترکیبی به نام ترپن وجود دارد که می تواند سطح کلسترول خون را بالا ببرد.

- با دریافت قهوه نمی توان به طور دقیق تخمین زد که چقدر کافئین دریافت کرده اید. یک فنجان قهوه می تواند از 80 میلی گرم تا 130 میلی گرم قهوه در روز داشته باشد.

- مصرف قهوه به همراه خامه، شیر و شیرین کننده‌ها می‌تواند به معنای دریافت کالری اضافه باشد. این مورد برای یک ورزشکار و فردی که قصد کاهش وزن دارد، خوشایند نیست.

علی رغم لذت بخش بودن مصرف یک فنجان قهوه، هزینه قهوه عموما بالاتر از مصرف قرص کافئینی است!

مزایای مصرف قرص کافئین

- برای ورزشکاران و افرادی که به دنبال چربی سوزی هستند، قرص کافئین گزینه بهتری است، چرا که این افراد به دوز بالاتری از کافئین نیاز دارند که با یک فنجان قهوه رفع نمی‌شود.

- مشخص است که شما چه مقدار کافئین دریافت کرده‌اید.

- هزینه آن به نسبت قهوه مناسب‌تر است.

- دندان‌ها رنگ نمی‌گیرند.

معایب مصرف قرص کافئین

اگر فردی نسبت به کافئین حساسیت بالایی داشته باشد، مصرف قرص‌های کافئینی می تواند او را اذیت کند. افراد حساس به کافئین باید کافئین را با دوزهای پایین شروع کنند و به مرور زمان افزایش دهند.

علائم حساسیت به کافئین

علائمی نظیر موارد زیر از جمله علائم حساسیت به کافئین است:

- بی قراری

- اضطراب

- حالت تهوع

- ناراحتی دستگاه گوارش

کلام آخر

برای ورزشکاران که نیازمند آگاهی از دوز کافئین مصرفی و کنترل کالری دریافتی هستند، مصرف مکمل های کافئینی پیشنهاد می شود. همچنین دوز مورد نیاز ورزشکاران همانند بدنسازان حدود 200 میلی گرم است که پیشنهاد می شود این میزان از طریق مکمل ورزشی دریافت شود...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )