بهترین قرص کافئین برای لاغری

بهترین قرص کافئین برای لاغری

در این قسمت از مجله داروکده ضمن ارائه نتایج مطالعات علمی در مورد قرص کافئین برای لاغری، به معرفی بهترین قرص کافئین برای لاغری خواهیم پرداخت.

مهتاب باقری دیزج

نویسنده: مهتاب باقری دیزج

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 تیر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 تیر 1403

1K

eye icon

بهترین قرص کافئین برای لاغری

آیا می‌توان از قرص کافئین برای لاغری استفاده کرد؟ بهترین قرص کافئین برای لاغری کدام است؟ کافئین نامی آشنا برای اکثر ورزشکاران و علاقمندان به تناسب اندام است. بیش از 60 ماده غذایی و نوشیدنی از جمله قهوه، چای، کولا، کاکائو، شکلات، گوارانا، یربا ماته و نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی کافئین هستند. از کافئین اغلب به‌منظور ارتقای سطح انرژی، کاهش احساس خستگی و افزایش هوشیاری ذهنی استفاده می‌شود. اما آیا مطالعات پیرامون قرص کافئین و لاغری به نتایج قطعی رسیده‌اند؟

با ما همراه باشید تا در این مقاله به سوالات شما در مورد مصرف قرص کافئین برای لاغری پاسخ داده و انواع بهترین قرص کافئین برای لاغری را مورد بررسی قرار دهیم. 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- کافئین چیست؟
- قرص کافئین برای لاغری
- طریقه مصرف قرص کافئین ۲۰۰
- بهترین زمان مصرف قرص کافئین برای لاغری
- عوارض قرص کافئین ۲۰۰
- بهترین قرص کافئین برای لاغری
- بهترین قرص کافئین خارجی

مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
 

کافئین چیست؟

Caffeine (7،3،1-تری متیل گزانتین) یک ماده شیمیایی طبیعی با اثرات تحریکی بر سیستم عصبی مرکزی، قلب، عضلات و مراکز کنترل فشار خون است. اغلب از کافئین جهت بهبود سطح انرژی، افزایش تمرکز و هوشیاری، بهبود سردرد و میگرن، ارتقای عملکرد ورزشی، افزایش عملکرد شناختی، بهبود حافظه و کمک به کاهش وزن استفاده می‌شود. کافئین همچنین می‌تواند با افزایش سطوح دوپامین مغز تا حدودی باعث ایجاد حس شادابی و نشاط شود.

عمده اثر کافئین روی مغز و سیستم عصبی مرکزی است، جایی که اثرات آدنوزین را بلوکه می‌کند. آدنوزین یک انتقال‌دهنده عصبی است که اثرات آرام‌بخش روی مغز دارد و باعث ایجاد احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌شود. کافئین اتصال آدنوزین را به رسپتور آدنوزین A1 مهار کرده و به افزایش ترشح نوروترنسمیتر استیل‌کولین کمک می‌کند. بنابراین کافئین با اثرات آدنوزین بر مغز مقابله کرده و منجر به کاهش احساس خستگی و خواب‌آلودگی و افزایش هوشیاری ذهنی می‌شود.

کافئین همچنین باعث افزایش میزان اپی‌نفرین خون و افزایش فعالیت مغزی نوروترنسمیترهای دوپامین و نوراپی‌نفرین می‌شود که همه این عوامل به تحریک بیشتر مغز و ایجاد هوشیاری و تمرکز بیشتر منتهی می‌شود. کافئین همچنین می‌تواند فشار خون را افزایش دهد، لیکن در افرادی که عادت به مصرف کافئین دارند، چنین اثراتی ندارد. کافئین جریان ادرار را نیز افزایش می‌دهد و به‌صورت یک دیورتیک یا مدر عمل می‌کند. مطالعات گسترده حاکی از آن است که کافئین می‌تواند به طرق مختلفی به کاهش وزن کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثرات کافئین می‌توانید به مقاله "کافئین، یک مکمل مضر یا موثر؟" تالیف و ترجمه دکتر کوشا شهیدی مراجعه نمایید. در ادامه مقاله به بررسی نتایج مطالعات پیرامون قرص کافئین برای لاغری می‌پردازیم.

قرص کافئین برای لاغری

استفاده از قرص کافئین برای لاغری می‌تواند با اثرات مطلوب همراه باشد چرا که مطالعات نشان داده‌اند دریافت کافئین می‌تواند به کاهش وزن، کاهش نمایه توده بدنی و کاهش توده چربی بدن کمک کند. کافئین با تحریک سیستم عصبی مرکزی متابولیسم بدن را متاثر می‌کند. مصرف قرص کافئین همچنین می‌تواند منجر به کاهش اشتها، افزایش تحرک بافت چربی و کمک به چربی‌سوزی شود. بنابراین مصرف قرص کافئین برای لاغری با شواهد علمی تایید شده است و کافئین در اغلب مکمل‌های چربی‌سوز تجاری امروزی یافت می‌شود. 

برای توضیح خواص قرص کافئین برای لاغری لازم است مجددا نگاهی به مکانیسم اثر کافئین بیندازیم. کافئین با افزایش سطح خونی هورمون اپی‌نفرین به چربی‌سوزی کمک می‌کند. اپی‌نفرین از طریق جریان خون به سمت بافت چربی حرکت کرده و سیگنال شکستن چربی را به بافت ارسال می‌کند. بنابراین باعث آزاد شدن اسیدهای چرب از بافت چربی می‌شود. کافئین به افزایش متابولیسم بدن نیز کمک می‌کند. مقدار کالری که بدن در حالت استراحت می‌سوزاند، میزان متابولیسم استراحت (Resting Metabolic Rate یا RMR) نامیده می‌شود. مصرف 350-200 میلی‌گرم کافئین در مردان و 240 میلی‌گرم کافئین در زنان به‌ترتیب باعث افزایش میانگین متابولیسم استراحت به میزان %11 و %15-8 می‌شود. بنابراین مصرف کافئین باعث می‌شود در طول روز کالری بیشتری بسوزانید. 

اگرچه در کوتاه‌مدت قرص کافئین 200 برای لاغری ممکن است با اثرات بارزتری همراه باشد، لیکن در مورد اثرات بلندمدت آن به‌دلیل ایجاد عادت و مقاومت بدن به کافئین، تردید وجود دارد. با این‌حال اگرچه اثرات چربی‌سوزی و افزایش متابولیسم ناشی از مصرف کافئین در بلندمدت ممکن است متوقف شود، اثر کافئین بر کاهش اشتها ماندگار بوده و در طولانی‌مدت نیز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. مطالعات پیرامون مصرف قرص کافئین و لاغری ادامه دارد. 

بیشتر بخوانید:

تفاوت قرص کافئین و قهوه | مزایای قرص کافئین

طریقه مصرف قرص کافئین ۲۰۰

طریقه مصرف قرص کافئین ۲۰۰ روزانه 1 الی حداکثر 2 قرص (در دوزهای منقسم) است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مصرف دوز متوسط کافئین را به‌طور کلی ایمن اعلام کرده و وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) و سازمان ایمنی غذایی اروپا (EFSA) مصرف روزانه کافئین تا 400 میلی‌گرم (معادل 2 الی4 فنجان قهوه) را ایمن دانسته‌اند. توصیه می‌شود که مصرف کافئین تا 200 میلی‌گرم در یک دوز محدود شده و حداکثر تا 400 میلی‌گرم در روز دریافت شود.

به‌خاطر داشته باشید که برخی غذاها و نوشیدنی‌ها از جمله چای، قهوه، سودا و شیر کاکائو حاوی کافئین هستند. بنابراین بهتر است در زمان استفاده از قرص‌های کافئین، از مصرف این مواد غذایی اجتناب کنید.

 

بهترین زمان مصرف قرص کافئین برای لاغری

بهترین زمان مصرف قرص کافئین اوایل روز تا قبل از زمان عصر است. با توجه به نیمه عمر 4 الی 6 ساعته کافئین در بدن، از مصرف قرص کافئین نزدیک زمان خواب پرهیز کنید، زیرا می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب یا بی‌خوابی شود. بهترین زمان مصرف کافئین برای لاغری نیم ساعت قبل از تمرین است. زیرا کافئین به‌سرعت جذب می‌شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف کافئین نیم ساعت قبل از ورزش هوازی می‌تواند به افزایش چربی‌سوزی کمک کند. در صورت بروز تحریکات گوارشی بهتر است قرص کافئین را با معده پر (بعد از وعده غذایی صبحانه یا ناهار) مصرف کنید. 

عوارض قرص کافئین ۲۰۰

مصرف کافئین در مقادیر بالاتر از 400 میلی‌گرم در روز می‌تواند با اثرات منفی بر سلامت همراه باشد. عوارض قرص کافئین ۲۰۰ در برخی افراد شامل بی‌خوابی، تحریک‌پذیری، بی‌قراری، اضطراب، لرزش، سردرد، سرگیجه، افزایش ضربان قلب، درد قفسه سینه، دهیدراتاسیون (کم‌آبی بدن) و مشکلات گوارشی مانند رفلاکس اسید، تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود. مصرف کافئین در دوزهای بسیار بالا ممکن است باعث ضربان قلب نامنظم و حتی مرگ شود.

در شرایط زیر لازم است درخصوص مصرف قرص کافئین برای لاغری احتیاط نموده و با پزشک مشورت کنید:

- بارداری و شیردهی
- کودکان
- اختلالات اضطرابی
- اختلال دو قطبی
- اختلالات خون‌ریزی
- دیابت
- اسهال
- صرع
- گلوکوم
- مشکلات قلبی و فشار خون بالا
- سندرم روده تحریک‌پذیر
- پوکی استخوان
- شیزوفرنی
- مشکلات کبدی
- رفلاکس شدید و یا زخم معده

مصرف کافئین با برخی داروها تداخل دارد. در صورت مصرف داروهای زیر، قبل از مصرف قرص کافئین برای لاغری با پزشک مشورت کنید:

داروهای محرک مانند افدرین، آمفتامین‌ها و کوکائین، آدنوزین، آنتی‌بیوتیک‌های کینولونی، سایمتیدین، کلوزاپین، دی‌پیریدامول، دی‌سولفیرام، استروژن، فلووکسامین، لیتیوم، داروهای ضد افسردگی (مهارکننده‌های مونوآمین‌اکسیداز) مانند فنلزین، سلژیلین و ترانیل‌سیپرومین، داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت، فنوباربیتال، فنیل‌پروپانول‌آمین، ریلوزول، تئوفیلین، وراپامیل، برخی داروهای آسم (آگونیست‌های بتا آدرنرژیک)، کاربامازپین، اتوسوکسیماید، فلبامات، فلوتامید، فنی‌توئین، والپروئات، داروهای دیورتیک (مدر)، نیکوتین، پیوگلیتازون

 

بهترین قرص کافئین برای لاغری

انواع مکمل کافئین به‌شکل قرص و کپسول در دسترس هستند. در ادامه برخی از انواع بهترین قرص کافئین برای لاغری را بررسی می‌کنیم:

1. کافئین پلاس تائورین آلامو

- شکل دارویی: کپسول
- دوز: 200 میلی‌گرم کافئین + 400 میلی‌گرم تائورین
- نوع محفظه: قوطی پلاستیکی
- تعداد: 90 عددی و 180 عددی

2. کافئین کارن

- شکل دارویی: قرص
- دوز: 200 میلی‌گرم
- نوع محفظه: قوطی پلاستیکی
- تعداد: 60 عدد

3. کافئین مونوهیدرات فانتوم

- شکل دارویی: کپسول
- دوز: 200 میلی‌گرم
- نوع محفظه: قوطی پلاستیکی
- تعداد: 60 عدد

4. کافئین جالینوس

- شکل دارویی: قرص
- دوز: در دو دوز 100 میلی‌گرم و 200 میلی‌گرم
- نوع محفظه: قوطی پلاستیکی
- تعداد: 100 عدد

5.  انرکاف 200 الحاوی

- شکل دارویی: کپسول
- دوز: 200 میلی‌گرم
- نوع محفظه: جعبه مقوایی
- تعداد: 30 عدد (3 بلیستر 10 تایی)

بهترین قرص کافئین خارجی

متاسفانه در حال حاضر مکمل کافئین خارجی در بازار دارویی ایران موجود نبوده و بنابراین برای معرفی بهترین قرص کافئین خارجی، انواع با کیفیت را که به‌صورت تحت لیسانس در داخل کشور تولید می‌شوند، معرفی می‌کنیم:

1. کافئین یوروویتال

- تحت لیسانس: Euro OTC Pharma GmbH آلمان
- شکل دارویی: قرص
- دوز: 200 میلی‌گرم
- نوع محفظه: جعبه مقوایی
- تعداد: 60 عدد (3 بلیستر 20 تایی)

2. کافئین ویوا پاور

- تحت لیسانس: Vitapharmed سوئیس
- شکل دارویی: قرص
- دوز: 200 میلی‌گرم
- نوع محفظه: قوطی پلاستیکی
- تعداد: 60 عدد

3. کافئین نوفرما نچرالز

- تحت لیسانس: Nutrition Formulators آمریکا
- شکل دارویی: قرص
- دوز: 200 میلی‌گرم
- نوع محفظه: قوطی پلاستیکی
- تعداد: 100 عدد

4. کافئین و تائورین بایوتک یو اس ای

- تحت لیسانس: Biotech USA مجارستان
- شکل دارویی: قرص
- دوز: 80 میلی‌گرم کافئین + 600 میلی‌گرم تائورین
- نوع محفظه: قوطی پلاستیکی
- تعداد: 60 عدد

سخن پایانی

بر اساس نتایج مطالعات، قرص کافئین برای لاغری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. کافئین با کمک به افزایش متابولیسم بدن، کاهش اشتها و افزایش آزاد شدن چربی‌ها از بافت چربی می‌تواند به کاهش وزن و کاهش توده چربی بدن کمک کند. در این مقاله انواعی از بهترین قرص کافئین برای لاغری را معرفی کردیم. محصولات کافئین با بهترین قیمت و تضمین کیفیت و اصالت کالا از گروه قرص کافئین در داروخانه آنلاین داروکده در دسترس هستند. 

داروکده اولین و بزرگترین داروخانه آنلاین ایران است که تحت نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت می‌کند. مجله داروکده به‌عنوان یک مرجع علمی معتبر، با هدف ارتقای سطح آگاهی جامعه، آخرین اطلاعات علمی روز پیرامون موضوعات سلامت محور را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد. تیم علمی داروکده متشکل از داروسازان و کارشناسان ارشد تغذیه با نگارش مقالات علمی و به‌روز، سعی در یاری رساندن به مخاطبین جهت پیدا کردن پاسخ و راه‌حلی برای سوالات و یا مشکلات مرتبط با حیطه سلامت دارند. 

امیدواریم که با مطالعه مقاله "بهترین قرص کافئین برای لاغری" اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کرده باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال و یا تمایل به کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید پیام خود را در قسمت نظرات ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن پاسخ دهند. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )