آیا قرص بیوتین چاق کننده است؟

آیا قرص بیوتین چاق کننده است؟

در این مقاله با بررسی مطالعات پیرامون مصرف قرص بیوتین و چاقی، قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا قرص بیوتین چاق کننده است یا خیر.

مهتاب باقری دیزج

نویسنده: مهتاب باقری دیزج

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 مرداد 1403

135

eye icon

آیا قرص بیوتین چاق کننده است؟

قرص بیوتین چاق کننده است؟ این پرسش ممکن است برای بسیاری از افرادی که به‌هر دلیل در حال استفاده از قرص بیوتین هستند و یا تمایل به افزایش وزن دارند، ایجاد شود. برای بررسی ارتباط بیوتین و چاقی ابتدا باید بدانیم که بیوتین چیست و به چه منظور استفاده می‌شود. بیوتین یا ویتامین B7 یکی از انواع ویتامین‌های گروه B است که در سوخت و ساز درشت‌مغذی‌ها نقش دارد. از مکمل‌های بیوتین معمولا برای جبران کمبود بیوتین در بدن، بهبود ریزش مو و تقویت ناخن‌های شکننده استفاده می‌شود. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث نازک شدن موها و ایجاد بثورات روی صورت شود. قرص بیوتین و چاقی ممکن است به طرق مختلفی با یکدیگر در ارتباط باشند. در ادامه مقاله به تفصیل به بررسی ارتباط مصرف قرص بیوتین و چاقی می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- بیوتین چیست؟
- آیا قرص بیوتین باعث چاقی میشود؟
- آیا قرص بیوتین اشتها آور است؟
- قرص بیوتین برای چاقی صورت
- قرص بیوتین چگونه مصرف شود؟
- قرص بیوتین چه زمانی مصرف شود؟
- عوارض قرص بیوتین چیست؟

مدت زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

 

بیوتین چیست؟

بیوتین (ویتامین H یا B7)، یک ماده مغذی ضروری است که به طور طبیعی در برخی غذاها مانند زرده تخم مرغ، امعاء و احشاء، مغزدانه‌ها، قارچ و موز وجود دارد. این ویتامین محلول در آب کوفاکتور پنج آنزیم کربوکسیلاز (پروپیونیل کوآ کربوکسیلاز، پیروات کربوکسیلاز، متیل کروتونیل کوآ کربوکسیلاز، استیل کوآ کربوکسیلاز 1 و استیل کوآ کربوکسیلاز 2) است که مراحل مهم متابولیسم اسیدهای چرب، گلوکز و اسیدهای آمینه را کاتالیز می‌کنند. بیوتین همچنین نقش کلیدی در تغییرات هیستون، تنظیم بیان ژن (با تعدیل فعالیت فاکتورهای رونویسی) و سیگنال‌دهی سلولی دارد. این ویتامین به‌صورت مکمل غذایی نیز در دسترس است. از مکمل بیوتین معمولا برای کمک به جبران کمبود این ویتامین در بدن و ارتقای سلامت پوست، کاهش ریزش مو و بهبود شکنندگی ناخن استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ویتامین می‌توانید به مقاله "همه چیز درباره بیوتین یا ویتامین B7" تالیف و ترجمه خانم دکتر الهه عبدالهی مراجعه نمایید. 

آیا قرص بیوتین باعث چاقی میشود؟

بسیاری به‌دلایل مختلف در مورد اینکه قرص بیوتین چاق کننده است یا خیر می‌پرسند. بیوتین نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیک از جمله متابولیسم کربوهیدرات و لیپید دارد. اگرچه معمولا از قرص بیوتین برای بهبود متابولیسم گلوکز در دیابت نوع 2 استفاده می‌شود، ارتباط این ویتامین به‌طور گسترده با تغییرات وزن و اختلالات متابولیک مانند چاقی شدید مورد مطالعه قرار نگرفته است. برای بررسی اثرات قرص بیوتین برای چاقی و صحبت در مورد فواید بیوتین برای چاقی بهتر است نگاهی به آخرین مطالعات در این زمینه بیندازیم. 

اگرچه شواهد قطعی وجود ندارد که بیوتین با کاهش یا افزایش وزن مرتبط باشد، دیده شده است که تجویز خوراکی بیوتین همراه با یک پری‌بیوتیک اثرات مفیدی بر متابولیسم ارگان‌های کلیدی درگیر در پاتوفیزیولوژی چاقی دارد. بنابراین استفاده همزمان از بیوتین و پری‌بیوتیک، متابولیسم لیپید را در سطح سیستمیک و بافتی تعدیل نموده و التهاب و فیبروز بافت‌های کلیدی در پاتوفیزیولوژی چاقی مانند ذخایر چربی و کبد را کاهش می‌دهد. 

برخی مطالعات نشان داده‌اند که چاقی شدید با تغییر متابولیسم بیوتین میکروبیوتای روده و وضعیت بیوتین میزبان مرتبط است و مکمل‌یاری همزمان با بیوتین و پری‌بیوتیک می‌تواند روی بهبود متابولیسم اثر بگذارد. در شرایط چاقی شدید، سطوح پایین بیوتین در گردش و تغییر بیان ژن‌های مرتبط با بیوتین در بافت چربی توسط بعضی مطالعات گزارش شده است.

در مدل‌های حیوانی دیده شده است که مکمل‌یاری با فروکتوالیگوساکاریدها و بیوتین نه‌تنها میکروبیوم روده را بهبود می‌بخشد، بلکه پتانسیل تولید بیوتین و سایر ویتامین‌های گروه B را بالا برده و می‌تواند افزایش وزن را محدود کند. بنابراین استراتژی مکمل‌یاری ترکیبی بیوتین و پری‌بیوتیک‌ها می‌تواند به جلوگیری از بدتر شدن وضعیت متابولیک در چاقی شدید کمک کند. در مطالعه‌ای بر روی افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو دیده شد که مکمل‌یاری همزمان بیوتین با پروبیوتیک‌ها و ال‌گلوتامین می‌تواند به بهبود شاخص‌های ترکیب بدنی از جمله توده عضلانی، نمایه توده بدنی (BMI) و توده بدون چربی بدن (FFM) کمک کند. 

بنابراین مصرف بیوتین در چاقی ممکن است با بهبود متابولیسم درشت‌مغذی‌ها با اثرات مفید همراه باشد. استفاده از بیوتین برای افزایش وزن توسط مطالعات اثبات نشده است و مطالعات در زمینه اثرات بیوتین برای چاقی ادامه دارد. به‌طور کلی بر اساس نتایج مطالعات می‌توان گفت مصرف بیوتین ارتباط معناداری با افزایش وزن و چاقی ندارد. 

بیشتر بخوانید:

بهترین قرص بیوتین خارجی

آیا قرص بیوتین اشتها آور است؟

بیوتین و افزایش اشتها ممکن است تا حدودی با یکدیگر مرتبط باشند. البته این موضوع از فردی به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. کمبود ویتامین‌های Bکمپلکس از جمله بیوتین می‌تواند باعث کاهش اشتها شود. بنابراین دریافت مکمل‌های حاوی بیوتین در افراد دچار کمبود این ویتامین ممکن است با جبران کمبود، به بهبود اشتها کمک کند. لیکن به‌طور کلی به‌نظر نمی‌رسد دریافت بیوتین اثرات چشمگیری در افزایش اشتها داشته باشد. حتی برخی مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که دریافت این ویتامین با اثر بر هیپوتالاموس ممکن است دریافت غذا را کاهش دهد. 

قرص بیوتین برای چاقی صورت

قرص بیوتین برای چاقی صورت اثرات چندانی ندارد. به‌طور کلی هیچ مکمل غذایی نمی‌تواند به‌صورت موضعی باعث چاقی صورت شود. اما برخی از مواد غذایی و مکمل‌ها، مانند مکمل‌های کلاژن و هیالورونیک اسید با کمک به آب‌رسانی پوست، کاهش چین و چروک‌های سطحی و بهبود سلامت و شادابی پوست صورت ممکن است در پرتر به‌نظر رسیدن صورت مفید باشند. بنابراین بیوتین و چاقی صورت ارتباط چندانی با یکدیگر نداشته و از بیوتین برای چاقی صورت استفاده نمی‌شود. 

قرص بیوتین چگونه مصرف شود؟

روش مصرف قرص بیوتین بر حسب هدف از مصرف و نیاز در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. جهت کمک به جلوگیری از کمبود بیوتین، دوز مصرفی خوراکی برای نوجوانان و بزرگسالان، 30 تا 100 میکروگرم در روز و برای کودکان، بین 10 تا 30 میکروگرم در روز پیشنهاد می‌شود. جهت جبران کمبود این ویتامین در بدن، دوز درمانی بر اساس شدت کمبود توسط پزشک تعیین می‌شود. 

قرص بیوتین چه زمانی مصرف شود؟

زمان مصرف بیوتین بر میزان اثربخشی آن تاثیری ندارد و این مکمل را در هر زمانی از روز با معده پر یا خالی می‌توان مصرف کرد. با توجه به نقش ویتامین‌های گروه Bکمپلکس در متابولیسم درشت‌مغذی‌ها و آزاد کردن انرژی از آن‌ها، بهترین زمان مصرف قرص بیوتین در روز در زمان صبح یا اوایل روز پیشنهاد می‌گردد.

 

عوارض قرص بیوتین چیست؟

عوارض قرص بیوتین در صورت رعایت دستور مصرف پزشک و یا روش پیشنهادی شرکت سازنده نادر است. مصرف این ویتامین تا دوز 300 میلی‌گرم به‌صورت روزانه برای مدت 6 ماه ایمن است اما معمولا در دوزهای پایین‌تر تا 2.5 میلی‌گرم در روز مصرف می‌شود. مصرف بیوتین در دوزهای خیلی بالا ممکن است با داروهای مصرفی فرد تداخل ایجاد کند و یا باعث ایجاد نتایج نادرست در تست‌های آزمایشگاهی شود. واکنش آلرژیک جدی به این ویتامین نادر است. با این‌حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک از جمله بثورات پوستی، خارش، تورم (مخصوصاً در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی فورا به پزشک مراجعه نمایید. 

سخن پایانی

در این مقاله آخرین مطالعات در رابطه با قرص بیوتین و چاقی را مورد بررسی قرار داده و در پاسخ به این سوال که آیا قرص بیوتین چاق کننده است یا خیر به این نتیجه رسیدیم که استفاده از قرص بیوتین برای چاقی با اثرات معناداری همراه نیست. به‌عبارت دیگر، شواهد قطعی از ارتباط مصرف بیوتین با افزایش وزن وجود ندارد. برخی مطالعات پیشنهاد کرده‌اند که مصرف همزمان مکمل بیوتین با پری‌بیوتیک‌ها ممکن است روند افزایش وزن و بدتر شدن علائم سندرم متابولیک را در افراد با چاقی شدید محدود کند. بنابراین به‌طور معمول از بیوتین برای افزایش وزن استفاده نمی‌شود. 

همان‌طور که ذکر شد، کمبود بیوتین می‌تواند باعث کاهش اشتها شود. بنابراین استفاده از قرص بیوتین در افراد دچار کمبود این ویتامین می‌تواند به بهبود اشتها کمک کند. از مکمل بیوتین معمولا برای جبران کمبود این ویتامین در بدن، حفظ سلامت پوست، تقویت موها و استحکام ناخن‌ها استفاده می‌شود.
برای مشاهده قیمت و خرید بهترین برند قرص بیوتین می‌توانید به داروخانه آنلاین داروکده مراجعه نمایید. 

داروخانه آنلاین داروکده با سابقه فعالیت درخشان در توزیع محصولات سلامت‌محور، تحت نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت می‌کند. مجله علمی داروکده به‌عنوان یک مرجع علمی معتبر، نتایج جدیدترین مطالعات پیرامون موضوعات سلامت را با هدف ارتقای آگاهی در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد. تیم علمی داروکده متشکل از داروسازان و کارشناسان ارشد تغذیه با نگارش مقالات علمی، به‌روز و کاربردی، سعی در راهنمایی کاربران برای پیدا کردن بهترین راه‌حل در رابطه با مسائل مرتبط با حوزه سلامت دارند. 

امیدواریم که با مطالعه مقاله "آیا قرص بیوتین چاق کننده است؟" اطلاعات مفیدی در رابطه با این موضوع کسب کرده باشید. در صورت نیاز به مشاوره یا داشتن هرگونه سوال در این زمینه، می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا با متخصصین ما به‌صورت آنلاین در ارتباط باشید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )