قرص بیوتین برای چیست؟

قرص بیوتین برای چیست؟

در این مقاله از مجله داروکده به بررسی نقش بیوتین در بدن، معرفی قرص بیوتین، کاربردها، فواید و عوارض آن پرداختیم.

دریا خسروی نیا

نویسنده: دریا خسروی نیا

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

20 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

20 مرداد 1403

38

eye icon

قرص بیوتین برای چیست؟

در دنیای امروز که زیبایی و سلامت به عنوان معیارهای اصلی کیفیت زندگی مطرح هستند، داشتن موهای پرپشت، پوستی شفاف و ناخن‌های قوی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از ویتامین‌های کلیدی که نقش بسزایی در دستیابی به این اهداف دارد، بیوتین است. بیوتین یا ویتامین B7، نه تنها در بهبود سلامت ظاهری پوست، مو و ناخن، بلکه در فرآیندهای متابولیکی بدن نیز نقشی حیاتی ایفا می‌کند. با توجه به تاثیرات گسترده این ویتامین، بسیاری از متخصصان تغذیه مصرف کافی آن را از طریق غذا و یا قرص بیوتین توصیه می‌کنند. در این مقاله از مجله داروکده، به بررسی فواید و کاربردهای قرص بیوتین در بهبود کیفیت پوست، مو و ناخن و حفظ سلامت کلی بدن می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • قرص بیوتین چیست؟

  • علائم کمبود بیوتین چیست؟

  • قرص بیوتین برای چیست؟

  • قرص بیوتین برای مو، پوست و ناخن

  • قرص بیوتین برای چاقی صورت

  • عوارض قرص بیوتین چیست؟

  • نحوه مصرف قرص بیوتین برای ریزش مو

مدت زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

 

قرص بیوتین چیست؟

قرص بیوتین یک مکمل غذایی حاوی ویتامین B7 است. ویتامین ب7 که با نام‌های ویتامین H و بیوتین نیز شناخته می‌شود، یک ویتامین محلول در آب از خانواده ویتامین‌های گروه B است. بیوتین نقش حیاتی در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها ایفا می‌کند و برای تولید انرژی از این ترکیبات ضروری است.

اکثر افراد می‌توانند مقادیر مورد نیاز روزانه خود به بیوتین را از طریق رژیم غذایی دریافت کنند. گوشت قرمز، تخم مرغ، ماهی، دانه‌ها، مغزها و سبزیجات برگ سبز سرشار از ویتامین ب7 هستند. با این حال برخی افراد ممکن است به مصرف مکمل بیوتین نیاز داشته باشند.

امروزه مکمل‌های بیوتین در دوزهای مختلف از قبیل 800، 1000، 2000، 5000 میکروگرم و... طراحی و تولید شده است. اگرچه مکمل‌های بیوتین در اشکال مختلفی مثل قرص یا کپسول تولید می‌شوند اما اکثر افراد آن‌ها را با نام قرص بیوتین می‌شناسند. همچنین مکمل تزریقی بیوتین نیز وجود دارد که حاوی دوزهای بالای بیوتین مثلا 5000 میکروگرم است. 

در ادامه ابتدا کمبود بیوتین و علل آن را بررسی کرده و سپس با کاربردها، فواید و مضرات قرص بیوتین بیش‌تر آشنا می‌شویم.

 

 

علائم کمبود بیوتین چیست؟

به علت منابع غذایی گسترده بیوتین، کمبود آن شایع نیست. با این حال برخی شرایط یا بیماری‌ها مانند اختلالات ژنتیکی، سوءتغذیه، مصرف مداوم الکل، بیماری التهابی روده (IBD)، انجام دیالیز، بارداری و شیردهی ممکن است افراد را در معرض خطر کمبود بیوتین قرار دهد. همچنین مصرف برخی داروها همچون داروهای ضد صرع و رتینوئیدها ممکن است فرد را با کمبود بیوتین مواجه کند.

کمبود بیوتین می‌تواند باعث نازک شدن تارهای مو، ریزش مو و شکنندگی ناخن‌ها شود. همچنین باعث ایجاد بثورات پوستی در اطراف چشم، بینی و دهان، عفونت پوست، افزایش اسیدیته خون و ادرار، تشنج و اختلالات سیستم عصبی می‌شود.

 

 

قرص بیوتین برای چیست؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، بیوتین علاوه‌بر نقشی که در سلامت ظاهری دارد، یک ترکیب مهم برای انجام عملکردهای حیاتی بدن است. به طور کلی مهم‌ترین نقش‌های این ویتامین به شرح زیر است:

 

  • کمک به عملکرد آنزیم‌ها

بیوتین به عنوان یک کوفاکتور برای آنزیم‌های کربوکسیلاز در بدن عمل می‌کند که در چندین واکنش متابولیکی مهم نقش دارند. این آنزیم‌ها در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها نقش دارند و کمک می‌کنند این ترکیبات متابولیزه شده و به انرژی تبدیل شوند. عدم وجود مقادیر کافی از بیوتین در بدن با اختلال در انجام این فرآیندها همراه است.

 

 

  • تنظیم عملکرد ژن

بیوتین نقش کلیدی در تغییرات هیستون در ژنوم، تنظیم رونویسی ژن‌ها و تنظیم سیگنال‌دهی سلولی دارد.

 

قرص بیوتین برای مو، پوست و ناخن

همانطور که گفته شد یکی از علائم کمبود بیوتین، ریزش مو، ناخن‌های شکننده، بثورات و عفونت پوستی است. بنابراین به نظر می‌رسد یکی از خواص قرص بیوتین، کمک به کاهش ریزش مو و بهبود سلامت ناخن و پوست باشد. با این حال شواهد علمی برای استفاده از قرص بیوتین برای ریزش مو در افراد سالم بسیار محدود است.

اگرچه وجود میزان کافی بیوتین در بدن برای سلامت مو، پوست، ناخن و سلامت کلی بدن ضروری است، اما اکثر مطالعاتی که نتایج مثبت استفاده از قرص بیوتین برای مو و شکنندگی ناخن را نشان می‌دهند، بر روی افراد مبتلا به کمبود اکتسابی یا ارثی این ویتامین در بدن همچون نقص‌های مادرزادی، انجام شده است.

به طور مثال در یک مطالعه، مکمل‌یاری با بیوتین در خانم‌های مبتلا به ناخن‌های شکننده، شکافته و نرم منجر به افزایش 25 درصدی ضخامت ناخن شد.

همچنین مصرف قرص بیوتین در تعدادی از کودکان مبتلا به سندرم موی شانه‌ناپذیر، به طور قابل توجهی منجر به بهبود سلامت موها شد.

 

 

مطالعات انجام شده در زمینه اثربخشی مکمل بیوتین برای سلامت پوست نیز بسیار محدود و بیش‌تر در نوزادان مبتلا به راش یا درماتیت بوده که منجر به بهبود این بیماران شده است.

برای تعیین اثربخشی قرص بیوتین در افزایش سلامت مو، پوست و ناخن به ویژه در افراد سالم، نیاز به انجام مطالعات بالینی قوی‌تر است.

علاوه‌بر موارد بالا، باید گفت که کمبود بیوتین ناشی از دریافت غذایی ناکافی، در بسیاری از افراد سالم، احتمالا با کمبود سایر مواد مغذی همراه است. بنابراین شاید مصرف مکمل بیوتین به تنهایی برای بهبود ریزش مو کافی نباشد.

 

 

به طور کلی برای درمان ریزش مو ابتدا باید علت آن مشخص شود. مطالعه مقاله «16 علت اصلی ریزش مو» تالیف و ترجمه آقای دکتر محمد امین کربلائی طاهر می‌تواند اطلاعات مفیدی را در این مورد در اختیار شما قرار دهد. یکی از علل ریزش مو کمبود مواد مغذی است. در صورت تشخیص کمبود بیوتین، استفاده از قرص بیوتین به فرد برای برطرف شدن کمبود و کمک به کاهش ریزش مو توصیه می‌شود.

همچنین افراد تحت درمان با رژیم‌های کاهش وزن بسیار محدود، ممکن است به کمبود بیوتین مبتلا شوند. متخصص تغذیه برای این بیماران استفاده از قرص بیوتین را توصیه می‌کند.

 

 

قرص بیوتین برای چاقی صورت

قرص بیوتین به عنوان یک مکمل غذایی عمدتا برای بهبود سلامت مو، پوست و ناخن‌ها شناخته شده است. اما این مکمل نقش مستقیمی در چاقی صورت یا افزایش وزن ندارد. در واقع، تاکنون هیچ ماده غذایی یا مکملی که منجر به چاقی صورت یا به طور کلی چاقی موضعی شود، شناخته نشده است.

در مورد این سوال که آیا قرص بیوتین چاق کننده است؟ باید گفت بیوتین به عنوان یکی از ویتامین‌های گروه B و مواد مغذی ضروری در سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها، نقش اساسی در تنظیم متابولیسم بدن دارد. کمبود آن ممکن است با اختلال در اشتهای طبیعی فرد همراه باشد. در چنین شرایطی ممکن است مصرف قرص بیوتین به بهبود اشتهای فرد کمک کند. چنانچه بهبود اشتهای فرد با افزایش دریافت غذایی همراه باشد، افزایش وزن نیز محتمل است.

 

 

عوارض قرص بیوتین چیست؟

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است که مقادیر بیش از حد نیاز آن از بدن دفع می‌شود. در مورد عوارض قرص بیوتین باید گفت تاکنون در انسان شواهدی مبنی بر ایجاد عارضه ناشی از مصرف زیاد بیوتین گزارش نشده است.

مصرف دوزهای 10 تا 50 میلی‌گرم در روز و حتی تا 200 میلی‌گرم قرص بیوتین (بیوتین خوراکی) نیز ایمن بوده و منجر به ایجاد علائم سمیت بیوتین نشده است.

تنها نگرانی که از بابت مصرف دوز بالای بیوتین وجود دارد، تغییرات در نتایج برخی تست‌های آزمایشگاهی همچون هورمون‌های تیروئیدی و ویتامین D است. در واقع مصرف زیاد بیوتین منجر به گزارش کاذب بیش‌تر یا کم‌تر چنین تست‌هایی می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف قرص بیوتین یک هفته تا 10 روز قبل از انجام تست‌های آزمایشگاهی قطع گردد.

 

نحوه مصرف قرص بیوتین برای ریزش مو

چنانچه قرص بیوتین توسط پزشک یا متخصص تغذیه و به هدف خاصی برای شما تجویز شده است، مقدار و زمان مصرف آن باید طبق توصیه ایشان باشد.

با این حال به طور کلی زمان مصرف قرص بیوتین اهمیت چندانی در میزان اثربخشی آن ندارد. لذا شما می‌توانید هر زمان از روز قرص بیوتین را مصرف نمایید. همچنین می‌توانید از دستور مصرف پیشنهادی شرکت سازنده نیز استفاده کنید.

 

 

سخن پایانی

بیوتین عضوی از خانواده ویتامین‌های گروه B است که باید از طریق رژِیم غذایی یا مکمل برای بدن تامین شود. بیوتین در حفظ سلامت بدن، متابولیسم مواد غذایی و سلامت مو، پوست و ناخن اهمیت ویژه‌ای دارد.

مکمل‌های بیوتین به شکل کپسول یا قرص بیوتین در دوزهای گوناگون در دسترس هستند. شما عزیزان می‌توانید برای تهیه بهترین قرص بیوتین و اطلاع از قیمت قرص بیوتین به مراکز معتبر عرضه کننده از جمله داروخانه آنلاین داروکده مراجعه نمایید.

به خاطر داشته باشید، اگرچه قرص بیوتین نیازی به نسخه پزشک ندارد اما قبل از تهیه و مصرف مکمل‌ها بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمایید تا با توجه به مشکل و علت آن، بهترین مکمل به شما توصیه شود.

مجله داروکده نیز سعی دارد با ارائه مطالب علمی، به‌روز و کاربردی در زمینه تغذیه و مکمل‌های غذایی، شما را در مسیر دستیابی به سطح بالاتری از سلامتی، یاری دهد. همچنین داروکده امکان پرسش و پاسخ با متخصصان داروساز و کارشناسان ارشد تغذیه را برای شما فراهم آورده است. شما همراهان می‌توانید از طریق درج سوالات یا نظرات خود در زیر همین صفحه با تیم علمی داروکده در ارتباط باشید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )