قرص بیوتین برای مو

قرص بیوتین برای مو

در مقاله پیش رو سعی داریم به مزایای مصرف مکمل بیوتین برای مو به منظور بهبود رشد و کاهش ریزش مو اشاره کنیم و برخی از بهترین انواع قرص بیوتین برای مو را معرفی نماییم.

پریسا نژادحاجیان

نویسنده: پریسا نژادحاجیان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 مرداد 1403

38

eye icon

قرص بیوتین برای مو

قرص بیوتین برای مو خوب است؟

موها یکی از مولفه های ظاهری مرتبط با زیبایی به شمار می آیند و حفظ سلامت و مراقبت از آن ها به قدری مهم است که برخی افراد وقت و هزینه زیادی را به این منظور صرف می کنند. در حقیقت، سرعت رشد و حجم موی افراد به عوامل متعددی بستگی دارد که ژنتیک مهم ترین آن هاست. به جرئت می توان گفت که پس از مشکلات ارثی مرتبط با مو، تغذیه نقش اساسی در حفظ سلامت مو ایفا می کند. بیوتین یا ویتامین ب7 یکی از ویتامین های گروه ب است که به عنوان کوآنزیم در فرآیندهای متابولیکی مهمی نظیر سنتز اسیدهای چرب، گلوکونئوژنز و کربوکسیلاسیون آمینواسیدها و... عمل می‌کند. ضمن اینکه که برای سلامت پوست، مو و ناخن‌ها در بسیاری محصولات خوراکی و موضعی مراقبتی مورد استفاده قرار می گیرد. اما چرا؟ با ما همراه باشید تا بر اساس آخرین یافته های علمی به این سوال پاسخ دهیم و به چند نمونه از بهترین قرص های بیوتین برای مو اشاره کنیم. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • بیوتین برای رشد مو

  • بیوتین برای ریزش مو

  • انواع قرص بیوتین برای مو

  • طریقه مصرف بیوتین برای مو

مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
 

بیوتین برای رشد مو

بیوتین از طریق مکانیسم های متعددی می تواند در حفظ و بهبود کیفیت و رشد بهتر موها نقش داشته باشد که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر هستند. 
 

- تحریک تقسیم سلولی

بیوتین به عنوان یکی از ویتامین های گروه ب در فرایندهای متابولیسمی مهم تولید انرژی برای پیشبرد فعالیت های سلولی شرکت دارد. کراتینوسیت‌های فولیکول مو از سلول های با سرعت رشد بالا در بدن به شمار می آیند که به طور مداوم در حال تولید سلول‌های جدید برای رشد مو هستند. بیوتین انرژی مورد نیاز برای تقسیم و تکثیر سلول‌ها از جمله سلول های موجود در ماتریس مو و رشد موهای جدید را فراهم می آورد.
 

- تقویت ساختار و کیفیت مو

بیوتین با تأثیر بر سنتز کراتین، به تقویت ساختار مو و افزایش مقاومت آن کمک می‌کند. این ویتامین با مشارکت در فرآیندهای کربوکسیلاسیون در تولید آمینواسیدهای خاصی نظیر سیستئین و متیونین که برای سنتز کراتین ضروری‌اند، نقش دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود بیوتین منجر به اختلال در تولید کراتین و کاهش کیفیت موها می‌شود، در حالی که مصرف قرص بیوتین می‌تواند باعث بهبود ضخامت و استحکام موها شده و شکنندگی را کاهش دهد. 

در نتیجه می توان ادعا کرد که مصرف بیوتین برای رشد مو مفید است هر چند نمی توان انتظار داشت که بیوتین برای رشد سریع مو به طور قابل توجهی اثرگذار باشد. با این وجود اثرات قرص بیوتین برای رشد مو در شرایطی که کمبود این ویتامین وجود داشته باشد و یا زمانی که در کنار سایر ویتامین ها و املاح ضروری برای مو مصرف شود، بیشتر نمایان خواهد شد.

 

بیوتین برای ریزش مو

ریزش مو علت های مختلفی می تواند داشته باشد که پیش از هر اقدامی باید آن را پیدا کرد تا بهترین راهکار درمانی اتخاذ گردد. دکتر محمد امین کربلائی طاهر (داروساز) در مقاله ای جامع 16 علت اصلی ریزش مو را مورد بحث و بررسی قرار داده است. با این وجود، مطالعات متعدد انجام شده بر روی بیوتین، حاکی از این هستند که این ویتامین می تواند با استفاده از دو مکانیسم اصلی، در کنترل ریزش مو موثر باشد. هر چند، از آن جایی که دوز اثرگذار بیوتین به طور طبیعی از رژیم غذایی قابل دریافت نیست، بهتر است از قرص بیوتین برای ریزش مو استفاده نمایید. 
 

- کاهش التهاب پوست سر

یکی از عوامل مهم در ریزش مو، التهاب پوست سر است. التهاب می‌تواند به ضعیف شدن فولیکول‌های مو و در نهایت ریزش مو منجر شود. بیوتین با داشتن خواص ضدالتهابی التهاب پوست سر را تخفیف می دهد و از طریق تنظیم تولید سیتوکین‌ها و کاهش تولید مولکول‌های التهابی نظیر پروستاگلاندین‌ها، از فولیکول‌های مو محافظت به عمل می آورد. کاهش التهاب پوست سر نه تنها از ریزش مو جلوگیری می‌کند، بلکه محیط مناسبی برای رشد موهای جدید فراهم می‌سازد.
 

- بهبود خون‌رسانی به پوست سر

خون‌رسانی مناسب به پوست سر برای تأمین مواد مغذی و اکسیژن لازم برای رشد موها حیاتی است. بیوتین می‌تواند به بهبود جریان خون در پوست سر کمک کند. این ویتامین با تأثیر بر سیستم قلبی-‌عروقی و افزایش تولید نیتریک اکسید که یک مولکول گشادکننده عروق است، به بهبود جریان خون و در نتیجه تأمین بهتر مواد مغذی و اکسیژن به فولیکول‌های مو کمک می‌کند. در نتیجه، افزایش خون‌رسانی می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و رشد موهای جدید را تسریع کند.

انواع قرص بیوتین برای مو

قرص بیوتین با برندها و دوزهای متنوعی در بازار موجود است و آشنایی با آن ها به شما کمک می کند، بهترین محصول را برحسب نیاز خود انتخاب نمایید تا از خواص قرص بیوتین برای مو حداکثر بهره را ببرید. 

مگابیت بیوتین شرکت گیتی سلامت آریا عرضه کننده دو دوز 5000 و 10000 میکروگرمی بیوتین به بازار است و برای کسانی که در جستجوی یک مکمل با کیفیت و دوز بالا هستند، انتخاب بسیار مناسبی می باشد. لازم به ذکر است که مگابیت فاقد گلوتن و سویا است.


1. مگابیت بیوتین 5000 میکروگرم

2. مگابیت بیوتین 10000 میکروگرم

3. بیوتین مکس پلاس شرکت فارمد النا مهر پارسیان، علاوه بر فرموله کردن 4500 میکروگرم بیوتین، از 15 میلی گرم زینک، 50 میلی گرم سلنیوم و 100 میلی گرم پارا آمینو بنزوییک اسید (PABA) نیز بهره گرفته تا ضمن تقویت بیشتر فولیکول های مو، در راستای به تعویق انداختن سفیدی موها نیز عمل نماید. 

4. بیوتین یوروویتال 2500 میکروگرم تحت لیسانس Euro OTC Pharma GmbH آلمان با پروانه ساخت شرکت حکیمان طب کار برای کسانی که به دنبال یک برند خوشنام و تحت لیسانس هستند، انتخاب خوبی خواهد بود. 

5. بیوتی هلث 1000 میکروگرم تحت لیسانس هلث اید انگلستان در شرکت داروسازی امید پارسینا دماوند تولید شده است و عاری از هر گونه رنگ مصنوعی، نگهدارنده‌ و طعم دهنده‌، نمک و شکر می باشد و با دارا بودن 1 میلی گرم بیوتین در هر کپسول، برای علاقمندان به مصرف بیوتین در دوزهای پایین تر در مقایسه با مکمل های ذکر شده، عرضه می گردد. 

طریقه مصرف بیوتین برای مو

در مجموع، بیوتین یک ویتامین از خانواده ویتامین های B بوده و نحوه مصرف ویژه ای برای آن ذکر نشده است. به این معنی که نحوه مصرف بیوتین تاثیر چندانی در میزان اثربخشی آن نخواهد داشت. دفعات مصرف نیز به دوز مورد استفاده شما بستگی دارد. در دوزهای بالاتر یکبار استفاده و در دوزهای پایین تر، چند نوبت می تواند توصیه شود. همچنین بکارگیری همزمان محصولات موضعی ضد ریزش فواید بیشتری را ارائه می دهد. 

با تمام این ها، بهترین زمان مصرف بیوتین برای مو بعد از وعده غذایی است. در واقع صرف بیوتین همراه با یک وعده غذایی می‌تواند جذب آن را بهبود بخشده و ناراحتی های گوارشی را در افراد با سیستم گوارشی حساس به حداقل برساند.

 

کلام آخر

این روزها مکمل های متعددی برای تقویت مو در بازار وجود دارند که هر کدام به واسطه فرمولاسیون خود کاربرد ویژه ای پیدا می کنند. بیوتین از جمله مواد مغذی ضروری برای مو است که هم در مکمل های تقویت مو به صورت ترکیبی با سایر مواد مغذی بکار رفته و هم در دوزهای بالاتر به فرم جداگانه طراحی شده است. مطالعات بسیار نیز تایید کننده اثربخشی بیوتین برای مو هستند. 

داروخانه آنلاین داروکده یک مرکز دارنده مجوز برای عرضه محصولات سلامت محور غیردارویی است که با دارا بودن گستره وسیعی از محصولات و ارائه مشخصات کامل و قیمت قرص بیوتین برای مو می تواند شما را در انتخاب مکمل مناسب یاری نماید. 

در این مقاله که یکی از 100 ها مقاله تالیف شده در مجله داروکده بود، تصمیم داشتیم ضمن ارائه اطلاعات تخصصی پیرامون فواید بیوتین برای مو، چند نمونه از بهترین محصولات را به شما معرفی نماییم. بدین ترتیب، چنانچه مطالب فوق برایتان مفید بوده است می توانید ما را از نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود بهره مند سازید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )