نحوه مصرف انواع قرص بیوتین

نحوه مصرف انواع قرص بیوتین

در این مقاله ضمن بیان خواص قرص بیوتین، به بررسی نحوه مصرف انواع قرص بیوتین، زمان مصرف و عوارض قرص بیوتین خواهیم پرداخت.

مرضیه سادات موسوی

نویسنده: مرضیه سادات موسوی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 مرداد 1403

58

eye icon

نحوه مصرف انواع قرص بیوتین

بیوتین یا ویتامین B7 که با نام ویتامین H نیز شناخته می شود، یکی از اعضای خانواده ویتامین های B است که علاوه بر کمک به عملکرد آنزیم های دخیل در متابولیسم، به عنوان ویتامینی برای کمک به سلامت پوست، مو و ناخن نیز کاربرد دارد. بیوتین در دوزهای متفاوت 800 میکروگرم، 1000 میکروگرم و 5000 میکروگرمی موجود است و علاوه بر کمک به کاهش ریزش مو و بهبود سلامت پوست و ناخن، فواید دیگری نیز دارد.

در این مقاله پس از بررسی خواص قرص بیوتین در دوزهای مختلف، به ارائه اطلاعاتی در رابطه با نحوه مصرف قرص بیوتین، زمان مصرف قرص بیوتین و عوارض قرص بیوتین خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • خواص قرص بیوتین

  • نحوه مصرف قرص بیوتین

  • زمان مصرف قرص بیوتین

  • عوارض قرص بیوتین

مدت زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

 

خواص قرص بیوتین

قرص بیوتین در دوزهای مختلف 300، 800، 1000، 2500، 5000 و حتی 10000 میکروگرمی در دسترس است. خواص قرص بیوتین ۱۰۰۰ مشابه خواص قرص بیوتین 5000 است و تفاوت در دوزهای بیوتین به کار رفته است که متناسب با میزان کمبود یا نیاز افراد مختلف، قابل انتخاب است. 

بنابراین در پاسخ به سوالاتی همچون قرص بیوتین 1000 برای چیست؟ یا قرص بیوتین ۸۰۰میکروگرم برای چیست؟ می توان فواید بیوتین را به شرح زیر بیان نمود.

 

  • قرص بیوتین برای مو، ناخن و پوست

کمبود بیوتین به دلیل نقشی که در تولید کراتین دارد، می تواند در نازک شدن و ریزش مو، ایجاد بثورات پوستی و همچنین شکنندگی ناخن ها نقش داشته باشد. مکمل‌یاری با بیوتین و رفع کمبود این ویتامین می تواند به سلامت و رشد مو در افرادی که نازک شدن یا ریزش موی آنها به دلیل کمبود بیوتین است، کمک کننده باشد.

مطالعات در رابطه با اثر بیوتین بر جلوگیری از ریزش مو در افرادی که کمبود بیوتین ندارند و یا ریزش موی آن ها به دلایل دیگری است، همچنان ادامه دارد.

لازم به ذکر است که ریزش مو علل متفاوتی دارد و کمبود بیوتین تنها یکی از این دلایل است. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون سایر علت های ریزش مو مطالعه مقاله با عنوان "16 علت اصلی ریزش مو" تألیف و ترجمه آقای دکتر محمدامین کربلایی طاهر که در مجله علمی داروکده منتشر شده است، می تواند مفید باشد و به شما پیشنهاد می شود.

 

در ارتباط با اثر بیوتین بر ناخن، بررسی ها نشان داده اند که تأمین بیوتین مورد نیاز بدن، از طریق نقشی که در ساخت کراتین ایفا می کند، با داشتن ناخن هایی مستحکم و انعطاف پذیر که کمتر در معرض آسیب و شکستگی هستند، مرتبط است و توانایی ناخن را برای رشد طولانی و سالم افزایش می دهد.

 

 

فواید بیوتین برای پوست بیشتر از نظر نقش این ویتامین در ساخت کراتین و نقش در عملکرد آنزیم ها (نقش کوفاکتوری بیوتین) توجیه می شود. بیوتین با کمک به عملکرد آنزیم های دخیل در متابولیسم چربی و تولید اسیدهای چرب به تغذیه سلول های پوست کمک کرده و همچنین در حفظ غشاهای مخاطی پوست نیز نقش دارد.

 

 

  • بیوتین و دیابت

برخی تحقیقات، از جمله مطالعات حیوانی در این رابطه نشان می دهند مصرف مکمل های بیوتین در مبتلایان به دیابت نوع 2 ممکن است به تنظیم سطح گلوکز خون کمک کند. از دیگر نتایج این پژوهش ها می توان به اثر کمکی بیوتین در جلوگیری از آسیب کلیه (نفروپاتی) در دیابت نوع 1 وابسته به انسولین اشاره کرد.

لازم به ذکر است که بررسی ها پیرامون این اثر همچنان ادامه دارد و استفاده از قرص بیوتین برای دیابت باید تحت نظر و براساس صلاح دید پزشک معالج باشد.

 

 

  • بیوتین در ام اس

ام اس زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن، میلین را هدف قرار داده و به آن آسیب می رساند. میلین ماده ای است که سلول های عصبی را می پوشاند و از آن ها محافظت می کند.

دوزهای بسیار بالای بیوتین (تقریبا 100-300 میلی گرم در روز) که مورد مطالعه قرار گرفته است، ممکن است با کمک به ترمیم میلین از طریق فعال شدن آنزیمی که در سنتز میلین دخیل است، به افزایش تولید انرژی در اعصاب دمیلینه شده در ام اس کمک کند و به دلیل حمایت از متابولیسم سلول های عصبی در کمک به مدیریت تظاهرات ام اس پیشرونده نیز نقش داشته باشد. استفاده از این دوز بیوتین در ام اس که دوز درمانی محسوب می شود، نیاز به تجویز پزشک معالج دارد.

 

نحوه مصرف قرص بیوتین

مقادیر روزانه توصیه شده بیوتین در سنین مختلف، به صورت جدول زیر است. اما بهتر است دوز مکمل بیوتین، متناسب با نیاز هر فرد توسط پزشک تعیین شود.

 

 

بسته به دوزی که پزشک تعیین کرده باشد، در خصوص نحوه مصرف قرص بیوتین 1000 یا طریقه مصرف قرص بیوتین ۵۰۰۰ یا هر دوز پیشنهادی دیگری، مطالعات استفاده این مکمل را با معده خالی یعنی 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از وعده غذایی همراه با میزان کافی آب توصیه کرده اند. 

 

زمان مصرف قرص بیوتین

ممکن است سوالاتی در رابطه با بهترین زمان مصرف قرص بیوتین 800 یا بهترین زمان مصرف قرص بیوتین 1000 برای شما ایجاد شده باشد. رایج ترین زمان توصیه شده در منابع علمی در خصوص بهترین زمان مصرف قرص بیوتین در روز، صبح ها است.

 

عوارض قرص بیوتین

تا کنون موردی به عنوان عارضه جانبی قرص بیوتین، در صورت استفاده بر اساس دوز تعیین شده توسط پزشک، گزارش نشده است و این مکمل احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال در برخی افراد ممکن است یبوست، اسهال یا ناراحتی معده دیده شود.

استفاده در مقادیر بیش از میزان توصیه شده، می تواند عوارض منفی به همراه داشته باشد. از جمله این عوارض می توان به تشنگی بیش از حد، بی خوابی و افزایش ادرار اشاره کرد. واکنش‌های آلرژیک در رابطه با مصرف قرص بیوتین معمولا نادر هستند اما در برخی افراد ممکن است بثورات پوستی، سرگیجه و اختلالات تنفسی مشاهده شود که در این شرایط مراجعه به پزشک توصیه می شود.

ذکر این نکته ضروری است که مقادیر بالای بیوتین می تواند در بررسی های آزمایشگاهی تیروئید نتایج مثبت کاذب ایجاد کند.

 

سخن پایانی

با توجه به وجود دوزهای مختلف قرص بیوتین، سوالاتی پیرامون تفاوت فواید قرص بیوتین ۱۰۰۰ با سایر دوزهای بیوتین شکل گرفته است که بررسی مطالعات در این زمینه نشان داد این تفاوت در دوز به کار رفته برای کمک به اثربخشی مطلوب در نیازهای متفاوت به این ویتامین است. دوز مناسب براساس نیازهای تغذیه ای، میزان کمبود بیوتین و هدف از استفاده توسط پزشک تعیین می شود.

همچنین پس از بیان خواص قرص بیوتین کوشیدیم تا راهنمایی کاربردی در رابطه با نحوه مصرف قرص بیوتین برای ریزش مو و زمان مصرف قرص بیوتین برای مو نیز در کنار بررسی عوارض مکمل بیوتین ارائه دهیم.

انواعی از بهترین برند قرص بیوتین ایرانی و خارجی در دوز های مختلف، در داروخانه آنلاین داروکده قابل دسترسی هستند. قیمت قرص بیوتین 5000 و همینطور سایر دوزهای این مکمل با نظارت سازمان غذا و دارو تعیین می شود و با تضمین اصالت و بهترین قیمت در داروکده که اولین و بزرگترین داروخانه آنلاین کشور است، ارائه می شود.

امیدواریم مقاله "نحوه مصرف انواع قرص بیوتین" برای شما حاوی اطلاعات مفیدی باشد. هدف ما در مجله علمی داروکده افزایش آگاهی مخاطبان در حیطه سلامت و ارائه پاسخ هایی علمی در رابطه با دغدغه های موجود در این زمینه است. تیم علمی داروکده متشکل از داروسازان متخصص و دانش آموختگان رشته تغذیه به تألیف و ترجمه مقالات پیرامون موضوعات حائز اهمیت در حوزه سلامت می پردازند. در صورت وجود هر گونه پرسش در رابطه با بیوتین 800، بیوتین 1000 و بیوتین 5000 میکروگرمی که دوز های رایج این مکمل هستند، می‌توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کرده تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )