برای جلوگیری از آلزایمر چه بخوریم؟

برای جلوگیری از آلزایمر چه بخوریم؟

در این مقاله از مجله داروکده به نقش تغذیه و مکمل‌های تغذیه‌ای در جلوگیری از آلزایمر می‌پردازیم.

دکتر افروز محمدقلی بیکی

نویسنده: دکتر افروز محمدقلی بیکی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

21 خرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

21 خرداد 1403

1K

eye icon

برای جلوگیری از آلزایمر چه بخوریم؟

یکی از دغدغه‌های رایج در دوران سالمندی، نگرانی برای افزایش خطر فراموشی و زوال عقل است. شما نیز ممکن است سوالاتی داشته باشید که آیا اقداماتی برای جلوگیری از این بیماری وجود دارد؟ آیا کاری هست که بتوانیم برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر انجام دهم؟ برای پیشگیری از آلزایمر چه بخوریم؟ چه غذاهایی برای آلزایمر مفید است؟ در این مقاله از مجله داروکده می‌توانید پاسخ سؤالاتتان در رابطه با نقش تغذیه و مکمل‌های تغذیه‌ای در جلوگیری از آلزایمر را بیابید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- آلزایمر چیست؟
- راهکارهای جلوگیری از آلزایمر
- پیشگیری از آلزایمر با تغذیه
- ویتامین جلوگیری از الزایمر
- مکمل گیاهی مؤثر در پیشگیری از آلزایمر
- پیشگیری از آلزایمر با دارو
- قرص تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر

مدت زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

 

آلزایمر چیست؟

آلزایمر یک بیماری مزمن و پیشرونده است که با تخریب سلول‌های عصبی در مغز، باعث از دست رفتن حافظه و اختلال در تفکر و مهارت‌های شناختی می‌شود. علائم شروع الزایمر معمولاً اختلال در حافظه کوتاه مدت، دشواری در یادگیری اطلاعات جدید و تغییر در خلق و خو بوده که با گذشت زمان، فرد ممکن است توانایی برقراری ارتباط، ادامه مکالمات و پاسخگویی به محیط اطراف خود را از دست بدهد. شیوع رو به افزایش آلزایمر در سالمندان و نبود درمان قطعی برای این بیماری، موجب شده است تا عده بسیاری به دنبال یافتن راههای جلوگیری از الزایمر و انجام اقداماتی جهت پیشگیری از آلزایمر باشند.

راهکارهای جلوگیری از آلزایمر

از آنجایی که هیچ درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد و تعداد بسیار محدودی از داروها هستند که فقط برای کنترل علائم و کند نمودن روند پیشرفت این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند، روش‌های جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌‎اند. در حال حاضر هیچ رویکردی به طور قطعی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط با آن به اثبات نرسیده است. با این حال، مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر، ممکن است اقداماتی وجود داشته باشد که بتواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. راهکارهایی همچون حفظ سلامت فیزیکی از طریق فعالیت ورزشی منظم و رژیم غذایی سالم، فعالیت‌های ذهنی مانند حل انواع پازل و انجام تمرین‌های جلوگیری از آلزایمر در کنار اجتناب از عادت‌های مضر مثل مصرف سیگار و الکل، ممکن است به جلوگیری از بروز آلزایمر یا به تأخیر انداختن روند پیشرفت آن کمک نمایند.

 

پیشگیری از آلزایمر با تغذیه

بدون شک تغذیه خوب به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. مغز نیز یکی از ارگان‌های حیاتی بدن است که برای عملکرد طبیعی به سوخت کافی و مناسب نیاز دارد. بنابراین رعایت یک رژیم غذایی سالم نقش پررنگی را در تقویت حافظه، یادگیری و جلوگیری از آلزایمر ایفا خواهد کرد.

- چه غذاهایی برای آلزایمر مضر است؟

یکی از بهترین راه‌ها برای تغذیه مغز به منظور حافظه بهتر، اجتناب از رژیم غذایی سرشار از چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع است. این چربی‌ها، مانند چربی‌های حاصل از محصولات حیوانی (به ویژه گوشت قرمز)، می‌توانند باعث التهاب و همچنین تولید رادیکال‌های آزاد شوند. همانطور که می‌دانید، رادیکال‌های آزاد محصولات جانبی طبیعی متابولیسم بدن هستند، اما در مقادیر زیاد، می‌توانند به سلول‌های مغز آسیب برسانند و یا آن‌ها را از بین ببرند.
 

- چه غذاهایی برای آلزایمر مفید است؟

تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی غنی از میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین نیمه چرب و چربی‌های سالم می‌تواند در عملکرد نرمال مغز و پیشگیری از زوال عقل مفید باشد. چربی‌های خوب شامل روغن زیتون فوق بکر، آووکادو و روغن بذر کتان و پروتئین بدون چربی شامل ماهی، مرغ، بوقلمون و سویا می‌شود. مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند انواع میوه، سبزیجات سبز و مغز‌ها یک راه طبیعی فوق العاده برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد از بدن است. دانشمندان بر این باورند که مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات، خوردن ماهی‌های غنی از روغن‌های امگا 3 و جایگزین‌های پروتئین گیاهی (مانند سویا) از اختلال حافظه محافظت می‌کنند.
 

- کدام میوه برای آلزایمر خوب است؟

مصرف میوه‌های سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان، انواع ویتامین‌ و ترکیبات مغذی برای عملکرد طبیعی مغز و محافظت از سلول‌های مغزی مفید است. انگور، انواع توت، آووکادو، پرتقال، هلو از جمله میوه‌هایی هستند که برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن مثل آلزایمر مفید می‌باشند. به طور کلی، تنوع در مصرف میوه‌ها و سبزیجات نیاز مغز به مواد مغذی مختلف را تأمین نموده و می‌تواند به حفظ سلامت مغز، عملکرد ذهنی و جلوگیری از بروز بیماری‌های مغزی، از جمله الزایمر، کمک نماید.

 

ویتامین جلوگیری از الزایمر                         

سؤال دیگری که مطرح است، این است که ویتامین‌ها و مکمل‌ها چه کاری می‌توانند برای جلوگیری از آلزایمر انجام دهند؟ همانطور که قبلاً مطرح شد، تأثیر قطعی هیچ ویتامین یا مکملی برای پیشگیری، توقف یا کاهش آلزایمر به اثبات نرسیده است. با این حال، همانند رژیم غذایی، مصرف برخی مکمل‌ها نیز با کمک به سلامت مغز، می‌تواند در جلوگیری یا به تعویق انداختن بیماری آلزایمر سودمند باشد.

برخی از مکمل‌های غذایی که بر اساس تحقیقات علمی در جلوگیری از بیماری آلزایمر مورد توجه قرار گرفته‌اند عبارتند از:
 

- اسیدهای چرب امگا 3

امگا 3 نوعی چربی در ساختار غشای سلولی است که در بدن ساخته می‌شود، اما بیشتر آن را از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنیم. ماهی‌های روغنی دارای سطوح بالایی از امگا 3 هستند. اغلب گفته می‌شود که ماهی "غذای مغز" است و شواهد خوبی وجود دارد که خوردن ماهی حاوی امگا 3 برای سلامتی مفید است. علاوه بر این دانه کتان، دانه چیا و گردوها نیز منبع خوبی برای تأمین اسیدهای چرب امگا3 به شمار می‌روند. امگا 3 از دوره رشد در رحم تا بزرگسالی، برای سلامت سلول‌های عصبی مهم است. به طور خاص، اعتقاد بر این است که اسید چرب امگا 3 DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) بیشترین ارتباط را با سلامت مغز و عملکرد ذهن دارد. به نظر می‌رسد که امگا 3 از طریق کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در مغز، که هر دو ممکن است در ایجاد بیماری آلزایمر نقش داشته باشند، از سلول‌های مغز در مقابل تخریب محافظت می‌کند.

با وجود تمام این شواهد امیدبخش، نیاز به تحقیقات بیشتر برای اثبات مکانیسم عمل مکمل‌های اسید چرب غیراشباع امگا 3 و اثربخشی آن‌ها به عنوان گزینه پیشگیرانه یا درمانی وجود دارد.
 

- آنتی اکسیدان‌ها

با افزایش سن، رادیکال‌های آزاد در سلول‌های عصبی تجمع پیدا می‌کنند و موجب آسیب یا مرگ سلول‌های مغزی می‌گردند. مکمل‌های غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها با مهار رادیکال‌های آزاد، از سلول‌های عصبی محافظت نموده و از بروز انواع بیماری از جمله آلزایمر جلوگیری می‌نمایند. مکمل‌های سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان اغلب حاوی ویتامین E، ویتامین C، سلنیوم، کوآنزیم کیوتن و ترکیبات طبیعی مثل رسوراترول و بتاکاروتن می‌باشند.
 

- ویتامین دی

تحقیقات نشان داده است که ویتامین D می‌تواند در پیشگیری از بروز بیماری‌های مغزی، از جمله آلزایمر، مؤثر باشد. تعدادی از مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به آلزایمر سطح ویتامین D پایینی دارند. یک مطالعه نشان داد افرادی که ویتامین D بسیار پایینی دارند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر هستند. بیشتر افراد ویتامین D خود را از نور خورشید و غذاهایی مانند ماهی چرب، پنیر و زرده تخم مرغ دریافت می‌کنند. به علت شیوع بالای کمبود این ریز مغزی، توصیه می‌شود از مکمل‌های ویتامین D استفاده گردد.

 

مکمل گیاهی مؤثر در پیشگیری از آلزایمر

علاوه بر مکمل‌های غذایی برخی فرآورده‌های گیاهی نیز می‌توانند در حفظ سلامت مغز و پیشگیری از آلزایمر سودمند باشند. در ادامه چند مورد از مکمل‌های گیاهی که بر اساس پژوهش‌های علمی مورد توجه قرار گرفته اند معرفی می‌گردد.

 

- جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های درختی در جهان است که سابقه طولانی در طب سنتی چین دارد. احتمالاً درباره جینکو بیلوبا و اثرات تقویت حافظه آن شنیده باشید. این گیاه در طول سال‌ها از نظر کارایی و اثربخشی در درمان زوال عقل مورد مطالعه قرار گرفته است. محققان به این نتیجه رسیده اند که عصاره جینکو بیلوبا از طریق مهار رادیکال‌های آزاد و افزایش خونرسانی به مغز اثرات بالقوه مفیدی برای افراد مبتلا به زوال عقل دارد. 
 

- کورکومین

کورکومین یک جزء فعال مستخرج از گیاه زردچوبه با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی فراوان است. با وجود اینکه برخی مطالعات به ثرات محافظ نورونی کورکومین اشاره نموده اند، آزمایش‌های بالینی در مورد اثرات کورکومین بر بیماری آلزایمر محدود است و محققان مطالعه بیشتر در این زمینه را توصیه می‌کنند.
 

- رزوراترول

رزوراترول یک ترکیب آنتی اکسیدان قدرتمند است که از انگور و شراب قرمز به دست می‌آید. برخی مطالعات به اثرات سودمند این ترکیب در پیشگیری از بروز آلزایمر اشاره نموده اند.

 

پیشگیری از آلزایمر با دارو

همانطور که پیش از این اشاره شد، تا به امروز هیچ دارو یا رویکرد درمانی که بتواند به طور قطعی از بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط با آن پیشگیری کند، کشف نشده است. اگر به دنبال قرص تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر هستید، قرص آلزایمر گیاهی در داروخانه آنلاین داروکده مکمل‌ها و فرآورده‌های طبیعی که اثرات سودمندی بر حافظه دارند را به شما معرفی خواهد نمود. 

 

سخن پایانی

با اینکه هنوز درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، تحقیقات نشان داده است که تغذیه مناسب، فعالیت ذهنی منظم و حفظ سلامت فیزیکی می‌تواند حافظه را تقویت نموده و بروز بیماری آلزیمر را به تعویق بیاندازد. با این حال، توصیه می‌شود، پیش از هر تغییر قابل توجه در رژیم غذایی یا استفاده از هرگونه مکمل غذایی یا فراورده طبیعی با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمائید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )