قوی ترین شربت گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

قوی ترین شربت گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

در این بخش از سری مقالات مجله علمی داروکده به ضرورت برخورداری از یک سیستم ایمنی قوی در کودکان اشاره نمود و قوی ترین شربت گیاهی برای تقویت ایمنی بدن در این گروه سنی را معرفی خواهیم کرد.

پریسا نژادحاجیان

نویسنده: پریسا نژادحاجیان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

09 مهر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

09 مهر 1403

958

eye icon

قوی ترین شربت گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

اگر کودک خردسالی در منزل دارید که به طور مکرر به سرماخوردگی مبتلا می شود بی شک این سوال ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده است...

کودکان به دلیل سیستم ایمنی در حال رشد، بیشتر از بزرگسالان در معرض ابتلا به بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی قرار دارند. با وجودیکه اکثر این بیماری‌ها خطر جدی برای سلامتی کودک ندارند، در بسیاری مواقع باعث آزار کودکان شده و برای والدین نگران‌کننده هستند. در چنین شرایطی بسیاری والدین به استفاده از مکمل های متعدد و گاها داروهای شیمیایی روی می‌آورند که اگرچه می‌توانند در برخی موارد موثر باشند، اما مصرف مداوم و بی‌رویه آن‌ها با عوارض جانبی همراه است. بدین ترتیب، داشتن دانش کافی پیرامون فرآورده‌های گیاهی موثر در تقویت ایمنی، به عنوان یک راهکار امن و اثربخش برای مقابله بهتر بدن کودک با عوامل بیماری زا و تخفیف علائم، از اهمیت بسزایی برخوردار است. در ادامه با ما همراه باشید تا ویژگی ها و مزایای استفاده از قوی ترین شربت گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی کودکان را به شما معرفی کنیم.

 

 

فهرست مطالب 

  • چرا کودکان سرما می خورند؟
  • راه های تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان
  • بهترین شربت تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

 

چرا کودکان سرما می خورند؟

سرماخوردگی کودکان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی در این گروه سنی است و معمولاً با علائمی همچون گلودرد، سرفه، آبریزش بینی و تب همراه است. دلایل متعددی زمینه ساز نرخ ابتلای بالاتر کودکان به سرماخوردگی و علت ضعف سیستم ایمنی کودکان در مقایسه با بزرگسالان هستند. در این قسمت، مهم‌ترین عوامل دخیل بررسی شده اند:
 

- عدم تکامل سیستم ایمنی 

کودکان، به‌ویژه در سال‌های اولیه زندگی، سیستم ایمنی تکامل یافته ای ندارند. در حقیقت، سیستم ایمنی بدن انسان در طول زندگی در اثر تماس مکرر با ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا تقویت شده و حافظه ایمنی ایجاد می شود؛ به این معنا که پس از هر بار مواجهه با یک ویروس یا باکتری، آن را شناسایی کرده و در دفعات بعدی سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد. کودکان به‌دلیل عدم برخورد کافی با انواع ویروس‌ و باکتری‌، هنوز حافظه ایمنی گسترده‌ای ندارند؛ در نتیجه سیستم ایمنی آن‌ها با تأخیر در برابر عفونت‌ها واکنش نشان داده و به دلیل آسیب پذیری بیشتر، به راحتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. 
 

- تماس نزدیک با دیگر همسالان

بیش ترین نرخ ابتلا به سرماخوردگی در کودکان زمانی اتفاق می افتد که آن ها برای اولین بار از محیط امن خانه جدا شده و به محیط های آموزشی مانند مهدکودک‌، مدرسه و محیط‌های بازی راه پیدا می کنند. این مکان های عمومی بار میکروبی بالایی داشته و احتمال انتقال ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا به کودکان افزایش پیدا می کند. از سویی، کودکان به دلیل کنجکاوی ذاتی، میل به بازی و تماس با اشیا، سطوح و افراد مختلف، بیشتر در معرض آلودگی به ویروس‌ها و باکتری‌ها قرار می‌گیرند. همچنین، کودکان در سنین پایین اغلب رفتارهای بهداشتی ضعیف تری داشته و این عامل انتقال بیماری را تسهیل می‌کند.

 

 

- سیستم تنفسی حساس‌تر

سیستم تنفسی کودکان به دلیل کوچک تر بودن مجاری تنفسی، حساسیت بیشتری نسبت به عوامل بیماری‌زا دارد. باریک بودن این مجاری باعث می‌شود که هرگونه التهاب یا عفونت ناشی از ویروس‌ و باکتری‌ به سرعت منجر تجمع مخاط، انسداد و تشدید علائمی مانند سرفه و خس‌خس سینه شود. همچنین، به دلیل ضعف ماهیچه‌های تنفسی در این سنین، کودکان توانایی کمتری در پاک‌سازی طبیعی مخاط و ترشحات از مجاری تنفسی دارند. 
 

- ویروس‌های جدید و جهش‌یافته

هر ساله ویروس‌های سرماخوردگی جدید و جهش‌یافته‌ای به‌وجود می‌آیند که حتی برای سیستم ایمنی بزرگسالان هم ناشناخته هستند. با توجه به اینکه کودکان به‌طور کلی سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، این ویروس‌های جدید بیشتر بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند و باعث ابتلای مکرر به سرماخوردگی می‌شوند.

 

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

تقویت سیستم ایمنی کودکان نیازمند یک رویکرد جامع است و در نظر گرفتن تمامی فاکتورهای تغذیه ای، بهداشتی و سلامت روانی در کنار هم می توانند منجر به برخورداری کودک شما از یک سیستم دفاعی قوی برای مقابله با عوامل بیگانه و بیماری زا شود. برخی از مهم ترین موارد عبارتند از: 
 

- تغذیه با شیر مادر

تغذیه با شیر مادر یکی از مؤثرترین روش‌ها برای تقویت سیستم ایمنی نوزادان و کودکان در ماه‌های اولیه زندگی است. شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌ها، مواد مغذی و ترکیبات ایمنی‌بخش طبیعی است که به نوزاد کمک کند در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها مقاومت بیشتری نشان دهد. آنتی‌بادی‌های موجود در شیر مادر، به‌ویژه ایمونوگلوبولین A (IgA)، به محافظت از مخاط دستگاه تنفسی و گوارشی نوزاد کمک می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی و گوارشی را کاهش می‌دهند. تحقیقات نشان می دهد نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، کمتر دچار عفونت‌ گوش، ذات‌الریه و اسهال می‌شوند و سیستم ایمنی قوی‌تری در برابر بیماری‌ها دارند. 
 

- پیروی از یک رژیم غذایی سالم 

تغذیه مناسب، مهم‌ترین عامل در تقویت سیستم ایمنی کودکان است. دریافت کافی پروتئین های با ارزش بیولوژیکی بالا، انواع چربی های ضروری، آنتی اکسیدان ها، ویتامین‌ها و املاح مختلف نقش مهمی در تکثیر و تمایز سلول‌های ایمنی دارند. دریافت ناکافی این ترکیبات و سوءتغذیه اصلی ترین عامل ابتلا به عفونت ها در کودکان است. علاوه بر این، نوشیدن آب و مایعات کافی در حفظ سلامت عمومی و تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت فوق العاده ای دارد. آب برای دفع سموم و باکتری‌ها و عملکرد بهینه سیستم ایمنی ضروری است. 

 

 

- داشتن خواب کافی و باکیفیت

خواب کافی برای رشد و تقویت سیستم ایمنی کودکان ضروری است و ضمن پاکسازی سموم و ریکاوری بدن، در تولید سلول‌های ایمنی بیشتر برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا نقش دارد. کودکان باید بین 8 تا 12 ساعت خواب شبانه داشته باشند. مطالعات نشان می دهند که کم خوابی در کودکان باعث تضعیف عملکرد سیستم های حیاتی بدن از جمله سیستم ایمنی می شود. 

 

- آموزش رعایت بهداشت فردی به کودک

آموزش نقش کلیدی در تمام جنبه های زندگی کودکان ایفا می کند. یکی از این موارد یادگیری نحوه رعایت بهداشت فردی، مانند شستن مرتب دست ها است که می‌تواند از انتقال ویروس‌ها و باکتری‌ها جلوگیری کند. این عادت ساده تاثیر قابل توجهی در کاهش ابتلا به بیماری‌های عفونی در کودکان خواهد داشت.

 

- پرورش کودک در فضایی امن و به دور استرس 

پرورش کودکان در محیطی آرام، به دور از تنش و استرس نه تنها در حفظ سلامت روان آن ها موثر است، بلکه می تواند در سلامت سیستم ایمنی نیز نقش داشته باشد. به نظر می رسد نا آرامی های درونی با بر هم زدن تعادل هورمونی منجر به تضعیف سیستم ایمنی می شود. بنابراین، فراهم کردن فضایی امن و آرام برای کودک و اختصاص زمان کافی برای بازی، برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. 

 

- فعالیت بدنی و بازی در فضای باز

ورزش و فعالیت‌ بدنی باعث تقویت سیستم ایمنی کودکان می‌شود. بازی در فضای باز و ورزش‌هایی مانند دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا، باعث افزایش جریان خون و تحریک سلول‌های ایمنی می‌شوند. همچنین، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به تولید ویتامین D کمک می‌کند که نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی دارد.

 

 

- واکسن آنفلوآنزا در کودکان

واکسن آنفولانزا یکی از مؤثرترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا است. سازمان‌ جهانی بهداشت توصیه می‌کند که کودکان بالای شش ماه هر سال واکسن آنفولانزا را با شروع فصل سرد دریافت کنند. این واکسن با تحریک سیستم ایمنی بدن، آن را آماده مقابله با ویروس‌های آنفولانزا می‌کند و به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه مهم، در کنار سایر راه‌های تقویت سیستم ایمنی، می‌تواند به محافظت از کودکان در برابر ویروس‌های فصلی کمک کند. دکتر افروز محمد قلی بیکی، متخصص فارماکولوژی در مقاله ای به عنوان واکسن آنفلوآنزا در کودکان، اطلاعات جامع و قابل تاملی را در این باره گردآوری کرده که مطالعه آن خالی از لطف نیست. 

 

- استفاده از مکمل‌های طبیعی و گیاهی

سال هاست که علم نوین با پژوهش های گسترده پیرامون فرآورده های طبیعی مختلف، توانسته ترکیباتی را شناسایی کند که در عین طبیعی بودن، اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی داشته و در کنار یک رژیم غذایی کامل و مغذی، می توانند در تحریک عملکرد بهتر سیستم ایمنی موثر باشند. از آن جایی که کودکان گروه آسیب پذیری در مواجهه با بیماری های عفونی محسوب می شود، بسیاری از این فرآورده ها با دوز ایمن و فرم دارویی قابل استفاده برای کودکان طراحی شده تا در پیشگیری از بیماری و بهبودی هر چه زودتر علائم در صورت ابتلا، به‌کار گرفته شود. 

 

بهترین شربت تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

بر اساس آن چه تا به این جا گفته شد؛ در این قسمت نوبت به معرفی قوی ترین شربت گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان می رسد.

شربت هانی گارد، فرآورده منحصر به فرد شرکت داروسازی خوارزمی با فرمولاسیونی برگرفته از دل طبیعت، با هدف ارتقای عملکرد سیستم ایمنی کودکان 3 ساله و بالاتر و مقابله موثر بدن با عوامل بیماری زا و ویروسی به بازار آمده است. 

 

 

هانی گارد در هر 5 میلی لیتر خود معادل 25 میلی گرم عصاره گیاه اکیناسه و 150 میلی گرم ویتامین سی را فرموله کرده و معادل 70% عسل طبیعی دارد.  

- اکیناسه در بحث تقویت سیستم ایمنی بسیار مورد پژوهش بوده و دکتر شیدا احمدی کولایی متخصص فارماکوگنوزی به تفصیل درباره مزایای سلامتی بخش این گیاه در مقاله ای با عنوان گیاه سرخارگل با نام علمی  Echinacea purpureae، بر اساس آخرین یافته های علمی صحبت کرده است. اکیناسه با دارا بودن آلکامیدها، پلی‌ساکاریدها و سایر ترکیبات زیست فعال، به افزایش تولید و فعالیت موثر گلبول های سفید کمک کرده و در تقویت سیستم ایمنی و کاهش شدت و مدت بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی نقش دارد. خواص ضد التهابی و ضد ویروسی اکیناسه نیز از طریق مهار مسیرهای تولید واسطه‌های پیش التهابی، در تنظیم پاسخ های ایمنی و جلوگیری از تکثیر ویروس‌هایی مانند آنفولانزا مفید است.

- ویتامین C به عنوان مشهورترین ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته می شود و دوز مطلوبی از آن در شربت هانی گارد بکار رفته که در هم افزایی با اکیناسه، فواید بیشتری را در این زمینه ارائه می دهد. 

- عسل در شربت هانی گارد کاربردی دو منظوره دارد؛ به این معنی که ضمن بخشید طعم شیرین و مطلوب به این فرآورده، به واسطه خواص آنتی باکتریال و تسکین دهنده خود در کاهش التهاب، عفونت، سرفه و گلودرد کودکان نیز موثر است.

 

- چرا شربت هانی گارد را بخریم؟

برخی از مهم ترین مزایای خرید شربت هانی گارد بیزمکس را می توان در این قسمت به طور خلاصه برشمرد:

  • طعم مطلوب و طبیعی عسل
  • قابلیت استفاده آسان در کودکان
  • فاقد عوارض رایج داروهای شیمیایی
  • مناسب استفاده در تمامی اعضای خانواده با هر سنی
  • مفید برای پیشگیری از سرماخوردگی و کمک به تسکین علائم در حین بیماری
  • دارای قیمت مقرون به صرفه و متناسب با کیفیت در مقایسه با سایر درمان های رایج

 

- دو نکته درباره شربت هانی گارد 

1. دوز مصرفی شربت را بر اساس تجویز پزشک یا دستور شرکت سازنده متناسب با سن تنظیم نمایید.
2. به دلیل وجود اکیناسه، حداکثر تا 8 هفته متوالی مصرف کنید و به صورت طولانی مدت استفاده نشود. 

 

سخن پایانی

همان طور که اشاره کردیم سرماخوردگی یکی از رایج‌ترین بیماری‌های دوران کودکی است و با علائمی همچون آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب همراه می‌شود. با توجه به سیستم ایمنی ناپایدار و در حال تکامل کودکان، استفاده از شربت‌های گیاهی می‌تواند راه‌حلی طبیعی، موثر و ایمن برای تقویت این سیستم و کاهش علائم سرماخوردگی و بهبود سریع‌تر بیماری باشد. 

یکی از محصولات باکیفیت و طبیعی که برای این منظور توصیه می‌شود، شربت هانی گارد است. این شربت با ترکیبی از عصاره گیاه اکیناسه، ویتامین C و عسل طبیعی، تقویت سیستم ایمنی کودک شما را هدف قرار داده است.

خرید شربت هانی گارد از داروخانه آنلاین داروکده به شما کمک می کند ضمن بهره مندی از خواص خود فرآورده، آن را با اطمینان از بهترین شرایط نگهداری و با تضمین کیفیت، اصالت و سلامت دریافت نمایید. در نهایت اینکه، مقاله حاضر به منظور ارائه اطلاعات کاربردی و مفید پیرامون بهترین شربت گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی کودکان نگارش شده بود. لذا امیدواریم ضمن حداکثر استفاده از مطالب فوق، ما را از نظرات و تجربیات ارزشمند خود مطلع سازید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )