گلوتامین بهتر است یا گینر؟

گلوتامین بهتر است یا گینر؟

در این مقاله تصمیم داریم با مقایسه ویژگی ها و موارد مصرف گلوتامین و گینر به این سوال پاسخ دهیم که گلوتامین بهتر است یا گینر؟

زهره رضایی سرلک

نویسنده: زهره رضایی سرلک

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

04 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

04 مرداد 1403

1K

eye icon

گلوتامین بهتر است یا گینر؟

برای اغلب ورزشکاران رسیدن به نتیجه مطلوب در مدت زمانی کوتاه موضوعی بسیار جذاب است. یکی از موارد موثر در این زمینه استفاده از مکمل‌های ورزشی و متناسب با هدف ورزشکار است. امروزه طیف وسیعی از مکمل‌های ورزشی با عملکرد‌های متفاوت وارد بازار دارویی شده‌اند. به عنوان مثال برخی مناسب افزایش وزن هستند، برخی به افزایش توده عضلانی کمک می‌کنند و برخی دیگر هم با به تعویق انداختن خستگی، در افزایش عملکرد و بهبود ریکاوری ورزشکاران موثر هستند. استفاده همزمان از چند مکمل جهت سرعت بخشیدن به اهداف ورزشی امری رایج بین ورزشکاران است. در این میان مصرف همزمان گلوتامین و گینر سوال بسیاری از کاربران است که در ادامه مطلب به بررسی دقیق آن خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- گینر چیست؟
- موارد مصرف گینر
- گلوتامین چیست؟
- موارد مصرف گلوتامین
- گلوتامین بهتر است یا گینر؟
- مصرف همزمان گلوتامین و گینر
- بهترین زمان مصرف گلوتامین و گینر

مدت زمان تقریبی مطالعه مقاله: 5 دقیقه
 

گینر چیست؟

گینرها مکمل‌هایی متشکل از کربوهیدرات، پروتئین و احتمالا چربی هستند. با توجه به نسبت متفاوت کربوهیدرات و پروتئین، گینر‌ها را به 2 دسته گینر افزایش وزن و گینر افزایش حجم دسته بندی می‌کنند. واضح است که گینر‌های با نسبت کمتر مناسب افزایش حجم عضلانی و گینر‌های با نسبت بالاتر مناسب افزایش وزن هستند. 

موارد مصرف گینر

همانطور که در مطالب پیشین ذکر شد، ترکیب اصلی تشکیل دهنده گینر‌ها کربوهیدرات و پروتئین است. انواع متفاوتی از گینر‌ها موجود هستند که افراد با توجه به هدف خود می‌توانند مکمل مناسب خود را استفاده کنند. لازم به ذکر است علاوه بر افراد ورزشکار، گینر برای افراد لاغر که به سختی وزن می‌گیرند، جهت افزایش کالری دریافتی روزانه و کمک به افزایش وزن استفاده می‌شود. علاوه بر این، گینر در بازسازی ذخایر گلیکوژن و تسریع ریکاوری بعد از ورزش نیز موثر است.

 

گلوتامین چیست؟

گلوتامین فراوان‌ترین اسید آمینه موجود در بدن است که در ماهیچه ها ساخته می‌شود و توسط خون به سایر اندام‌های بدن منتقل می شود. گلوتامین واحد سازنده پروتئین است و هم‌چنین برای ساخت سایر اسیدهای آمینه و گلوکز مورد نیاز است. این اسید آمینه در حفظ سلامت و عملکرد روده کوچک، تولید انرژی و تقویت سیستم ایمنی موثر است. با این حال اکثر افراد گلوتامین را به عنوان مکمل ورزشی می‌شناسند. در ادامه به ذکر فواید گلوتامین در بدنسازی خواهیم پرداخت.

موارد مصرف گلوتامین

یکی از فواید گلوتامین برای افراد بدنساز، ترمیم و بازسازی عضلات است. تمرین‌های سخت و طولانی مدت ممکن است منجر به ایجاد آسیب در فیبر‌های عضلانی شود. گلوتامین با ترمیم عضلات آسیب دیده و کاهش درد و التهاب ناشی از آن، ادامه انجام تمرینات را امکان پذیر ساخته و هم‌چنین از تشدید آسیب عضلانی و در نتیجه تحلیل عضلات پیشگیری می‌کند. به علاوه گلوتامین با نقشی که در ساخت سایر اسید‌های آمینه دارد و هم‌چنین از طریق حذف آمونیاک از بدن، می‌تواند به افزایش سطح انرژی و به تعویق انداختن احساس خستگی در طول تمرینات ورزشی کمک کند. 

 

گلوتامین بهتر است یا گینر؟

پاسخ به این سوال بستگی به عوامل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن هدف از مصرف مکمل است. به همین منظور جهت بررسی دقیق‌تر مصرف مکمل‌های نامبرده را در دوره‌های مختلف بدنسازی بررسی خواهیم نمود.

 

مصرف گینر و گلوتامین در دوره حجم گیری

واقعیت این است که گلوتامین به تنهایی برای حجم‌گیری کافی نیست. بنابراین، چنانچه در دوران حجم قرار بر مصرف یک مورد از مکمل های نام‌برده باشد، مکمل گینر انتخاب بهتری است.

 

مصرف گینر و گلوتامین در دوره کات و چربی سوزی

همانطور که در مطالب پیشین ذکر شد، گینر‌ها بیشتر به منظور وزن گیری طراحی شده‌اند. به همین دلیل مکمل مناسبی برای دوران چربی سوزی و کات نیستند.

در دوران کات شدت تمرینات افزایش پیدا می‌کند و این امر می‌تواند منجر به خستگی زودرس ورزشکاران شود. مکمل گلوتامین با بهبود ریکاوری و به تاخیر انداختن خستگی، ادامه تمرینات را در این دوران میسر می‌سازد. علاوه بر این، گلوتامین از ریزش و آسیب عضلات جلوگیری کرده و با حفظ توده عضلانی می‌تواند  تا حدودی به افزایش متابولیسم کمک کند. اما باز هم گلوتامین به تنهایی برای چربی سوزی و کات کافی نبوده و جهت کسب نتیجه مطلوب در این دوران پیشنهاد می‌شود با نظر یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی، به همراه گلوتامین از مکمل‌های موثر دیگر نیز استفاده نمایید.

 

مصرف همزمان گلوتامین و گینر

مصرف گلوتامین و گینر در یک روز، در افراد بزرگسال سالم منجر به ایجاد عارضه جانبی جدی نخواهد شد. به نظر می‌رسد مصرف مکمل‌های نامبرده در کنار هم می‌تواند در مدت زمان کوتاه‌تری شما را به نتیجه دلخواه در روند افزایش حجم برساند.

بهترین زمان مصرف گلوتامین و گینر

بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات، مصرف گلوتامین با معده خالی (معمولا صبح‌ها) جذب بیشتری دارد و مصرف آن بعد از تمرین به تسریع ریکاوری کمک می‌کند. هم چنین نشان داده شده است که استفاده از گلوتامین قبل از خواب با حفظ ریکاوری عضلات، بدن را برای تمرین بعدی آماده می‌کند. بنابراین دوز توصیه شده گلوتامین را می‌توان ‌به صورت منقسم در زمان‌های ذکر شده مصرف نمود. بهترین زمان مصرف گینر نیز صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب، 30 دقیقه پیش از شروع تمرینات جهت حفظ سطح انرژی و بلافاصله پس از تمرین جهت بازسازی ذخایر گلیکوژن و پیشگیری از کاتابولیسم و تجزیه عضلات است.

 

سخن پایانی

در پایان می‌توان به این نتیجه رسید که انتخاب بین گلوتامین یا گینر بستگی به هدف فرد از مصرف مکمل دارد و مصرف همزمان گلوتامین و گینر در دوران حجم می‌تواند به تسریع روند ریکاوری، بازسازی ذخایر گلیکوژن، افزایش حجم و پیشگیری از تحلیل عضلانی کمک کند. علاوه بر این تا کنون عارضه جانبی جدی با مصرف همزمان گینر و گلوتامین در افراد بزرگسال سالم گزارش نشده است. 

داروخانه آنلاین داروکده ارائه دهنده طیف وسیعی از بهترین مکمل‌های گینر و گلوتامین است. جهت انتخاب مکمل متناسب با نیاز خود و یا در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با مکمل های نامبرده، می‌توانید از مشاوره‌های رایگان و تخصصی تیم علمی داروکده بهره مند شوید. تیم علمی فعال در داروکده که شامل متخصصین داروساز و تغذیه است، با تالیف و ترجمه مقالات علمی معتبر و به روز به افزایش آگاهی کاربران در راستای موضوعات سلامت محور و در نتیجه  بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کنند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )