ضربان قلب من تند می زنه؟

ضربان قلب من تند می زنه؟

اگر از لرزش و ضربان نامنظم، پایین یا بالای قلب تان نگران هستید یا فکر می کنید که ضربان قلب تان طبیعی است، این مطلب را بخوانید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

29 فروردین 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

29 فروردین 1395

11K

eye icon

ضربان قلب من تند می زنه؟

شما هم از آن دسته افرادی هستید که وقتی پزشک ضربان قلب تان را طبیعی ارزیابی می کند تعجب می کنید؟ برخی اوقات ممکن است فکر کنید قلب تان آهسته یا تند می زند واقیعیت این است که بسیاری از صدا هایی که حین کنترل ضربان قلب تان می شنوید، صدای تپش قلب نیستند. در این گزارش، با پنج گزاره نادرست ولی متداول درباره ضربان قلب آشنا می شوید. 

گزاره اول: ضربان قلب عادی بین 60 تا 100 تپش در هر دقیقه است. 
دکتر سوزان ستینباوم، مدیر بخش سلامت قلب زنان بیمارستان لینوکس هیل می گوید: 60 تا 100 تپش در هر دقیقه یک استاندارد قدیمی است. امروزه پزشکان معتقدند، ضربان ایده آل قلب باید بین 50 تا 70 تپش در هر دقیقه باشد. نتایج بررسی های تازه نشان می دهند که تپش قلب بالای 76 ضربه در هر دقیقه در حالت استراحت احتمال بروز سکته قلبی را افزایش می دهد. هر چه اندام های سالم تر و بهتری داشته باشید، ضربان قلب تان در حالت استراحت به 80 نیز برسد و اتفاقی نیفتد، اما بدین معنا نیست که سالم هستید. 

گزاره دوم: ضربان نا منظم قلب به معنای وقوع حمله قلبی است. 
زمانی که قلب تان نا مرتب می زند، در واقع تپش قلب دارید. در این شرایط قلب تان سریع، قوی و نا منظم می زند و در قفسه سینه تان لرزشی خفیف حس می کنید. دکتر آپورپاتل، مدیر بخش قلب بیمارستان ایالتی نیویورک و استاد مدرسه پزشکی دانشگاه این شهر می گوید: در اغلب موارد حس لرزش یا ضربان نامنظم قلب خطر جانی ندارد. او می افزاید: عوامل متعددی نوشیدن الکل، مصرف کافئین، ورزش، استرس، کمبود آب، مصرف برخی دارو ها، تب، اختلالات تیروئید، دود کردن سیگار و ... در بروز تپش قلب و احساس لرزش در قفسه سینه موثرند. اگر تا کنون با تپش قلب روبرو نشده بودید و از درد قفسه سینه و تنگی نفس رنج می برید به پزشک مراجعه کنید. 

گزاره سوم: اگر قلب تان سریع می زند، استرس دارید.
استرس تنها یکی از عواملی است که ضربان قلب را بالا می برد. ضربان قلب در حین ورزش کردن و انجام دادن فعالیت های بدنی، عصبانیت، ناراحتی و ... افزایش می یابد. ضربان قلب پس از مدتی نشستن هنگام برخاستن در فاصله زمانی 15 تا 20 ثانیه بالا می رود و دوباره به حالت عادی باز می گردد
. شرایط آب و هوایی - افزایش دما و رطوبت – نیز باعث افزایش ضربان قلب می شود. اگر دارو های تیروئید مصرف می کنید و ضربان قلبتان بالاست باید به پزشک اطلاع دهید تا دوز دارو ها را تغییر دهد. 

بیشتر بخوانید: حملات قلبی علل، علائم، پیشگیری و درمان

گزاره چهارم: ضربان قلب طبیعی نشان دهنده فشار خون مناسب است. 
برخی مواقع ضربان قلب و فشار خون در یک جهت تغییر می کنند. به عنوان مثال، وقتی ورزش می کنید، عصبانی می شوید یا می ترسید، ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابند. اما، این دو همواره با هم در ارتباط نیستند و به صورت یکسان تغییر نمی کنند. ممکن است ضربان قلب تان عادی باشد اما فشار خون تان کم یا زیاد باشد.

گزاره پنجم: ضربان پایین نشانه ضعیف بودن قلب است. 
پایین بودن ضربان لزوما نشانه ضعیف بودن قلب نیست. ضربان قلب پایین می تواند نشانه سلامت و مناسب بودن اندام های شما باشد. ماهیچه قلب یک ورزشکار در مقایسه با افراد عادی در وضعیت مناسب تری قرار دارد و لازم نیست برای گرداندن خون در بدن به اندازه ماهیچه قلب افراد عادی فعالیت کند. دکتر پاتل می گوید: ضربان قلب پایین تنها در مواقعی که سرگیجه داشته باشید، بیهوش شوید و از درد قفسه سینه و تنگی نفس رنج ببرید خطرناک است و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )