انواع ماسک مو و طرز استفاده از آنها

انواع ماسک مو و طرز استفاده از آنها

ماسک مو، انواع ماسک مو و طرز استفاده ماسک مو مباحثی است که در این مقاله از مجله داروکده به آن پرداخته شده است.

سحر زنوزی

نویسنده: سحر زنوزی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

02 تیر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

02 تیر 1403

0

eye icon

انواع ماسک مو و طرز استفاده از آنها

می دانید موهایتان چه حالتی دارد؟!؟! کافیست با یک نگاه متوجه صاف، حالت دار، فرفری یا مجعد بودن آن شوید. اما این موها همیشه در بهترین حالت خود قرار ندارند و برای داشتن ظاهری زیبا، سلامت، درخشان، خوش حالت و بدون گره به مراقبت نیاز دارند. بخشی از این مراقبت شامل مصرف شوینده و شامپو و بخش دیگر آن، نرم کننده و ماسک مو است. در این مبحث به انواع ماسک مو و طرز استفاده از آن ها به طور دقیق پرداخته خواهد شد.

 

فهرست

- ماسک مو چیست
- ماسک مو چه فایده ای دارد
- انواع ماسک مو
- ماسک مو بی رنگ، رنگی و شاین
- ماسک مو نرم کننده
- ماسک مو تقویت کننده
- ماسک مو ضد شوره
- ماسک مو حجم دهنده
- ماسک مو ضد وز
- ماسک مو بر اساس نوع مو
- ماسک مو برای موهای خشک و وز
- ماسک مو ضد زردی
- ماسک مو چرب
- ماسک مو براساس حالت مو
- ماسک مو صاف کننده
- ماسک مو برای موهای کراتین شده
- ماسک مو مخصوص موهای فر
- ماسک مو حالت دهنده
- ماسک مو بر اساس ترکیبات موثر
- چه موقع از ماسک مو استفاده کنیم
- ماسک مو قبل از حمام
- ماسک مو داخل حمام Rinse mask
- ماسک مو بعد از حمام Leave in mask
- ماسک مو چگونه استفاده میشود
- طرز استفاده ماسک مو رنگی
- چند بار در هفته ماسک مو بزنیم
- جایگزین ماسک مو؛ ماسک مو خانگی
- عوارض استفاده از ماسک مو

مدت زمان مطالعه: 9دقیقه

 

ماسک مو چیست

ماسک مو یکی از محصولات مراقبت از مو است که امروزه در روتین مراقبت از مو بسیار کاربرد دارد. ماسک مو به انگلیسی Hair Mask و ماسک مو به عربی قناع الشعر نامیده می شود.

 در مراحل روتین مراقبت از مو، پاکسازی مو از چربی و آلودگی های روزانه، جزء جدایی ناپذیر این روتین است. در مرحله پاکسازی مو، مصرف محصولات مختلف به صورت شامپوهای شوینده متناسب با نوع مو انجام می گیرد. 

اما در طی مرحله پاکسازی، بخش زیادی از چربی، رطوبت و عناصر نرم کننده ی تارهای مو در اثر شستشو با شامپو از بین می روند. از این رو، متخصصان مراقبت از مو با همکاری داروسازان همین حوزه، ایده ی تولید محصولات نرم کننده و ماسک مو را به بازار عرضه کردند و با گذر زمان، محصولات نرم کننده و ماسک های متنوع در بسته بندی کاسه ای، ماسک مو ساندیسی، پمپی و بطری در حجم و برند های متفاوت با ویژگی های منحصر به فرد روانه بازار شدند.

ماسک مو چه فایده ای دارد

یکی از چالش هایی که خریداران هنگام تهیه نرم کننده و ماسک مو با آن روبه رو می شوند، این سوال است: ماسک مو یا نرم کننده؟!

نرم کننده در حقیقت یک محصول مراقبت از مو صرفا جهت ایجاد نرمی در تارها و جلوگیری از ایجاد گره پس از استحمام است. ولی خواص ماسک مو فراتر از نرم کننده است؛ به طوری که ماسک مو قادر است علاوه بر ایجاد نرمی بیش تر در تارهای مو و پیشگیری از ایجاد گره در تارها، آبرسانی، رطوبت دهی و تقویت کوتیکول های مو را نیز به انجام برساند.

ماسک مو در انواع مختلفی طراحی شده و در مراکز فروش محصولات مراقبت از مو و داروخانه ها عرضه می شود که داروخانه آنلاین داروکده یکی از آن هاست. در ادامه با انواع ماسک مو بیش تر آشنا خواهیم شد:

 

انواع ماسک مو

- دسته بندی کلی ماسک مو

به طور کلی ماسک مو در سه گروه؛ ماسک مو بی رنگ، ماسک مو رنگی و ماسک مو شاین وجود دارند. غالب ماسک موهای موجود در بازار بی رنگ هستند اما برای ایجاد زیبایی و جلوه بهتر، ماسک مو رنگی و ماسک مو شاین مطرح شدند و مورد استقبال مردم قرار گرفتند.

- دسته بندی جزئی ماسک مو

ماسک مو را می توان به طور تخصصی و جزئی به گروه های زیر تقسیم بندی نمود: 

ماسک مو نرم کننده

ماسک مو نرم کننده به همه محصولات ماسک مو اطلاق می شود که پس از مصرف، موها را نرم و لطیف می کنند و اجازه ایجاد هیچ گره ای را در تارهای مو نمی دهند.

 

ماسک مو تقویت کننده

گروه دیگری از محصولات ماسک مو، ماسک مو تقویت کننده نام دارند که علاوه بر ایجاد نرمی و جلوگیری از ایجاد گره، تارهای مو را به کمک ترکیبات موثر مغذی موجود در خود تقویت می کنند و حتی از آن تحت عنوان ماسک مو برای موخوره یا حتی ماسک مو ضد موخوره نیز یاد می شود. 

 

ماسک مو ضد شوره

عده ای پس از شستشوی سر، از ایجاد پوسته و شوره شکایت دارند، یکی از محصولات پیشگیرنده از ایجاد شوره، ماسک مو ضد شوره است که به سبب داشتن ترکیبات مرطوب کننده، مانع از خشک شدن کف سر می شود.

ماسک مو حجم دهنده

گروه دیگری از محصولات ماسک مو، ماسک مو حجم دهنده است که با کاهش چربی موجود در تارهای مو، ظاهری حجیم به موهای مصرف کننده می دهد.

ماسک مو ضد وز

 ماسک مو ضد وزی محصولاتی را شامل می شوند که پس از خشک شدن موها، از ایجاد وز جلوگیری می کنند.

ماسک مو بر اساس نوع مو
 

ماسک مو برای موهای خشک و وز

گروه اصلی و هدف ماسک مو، افراد دارای موهای خشک، آسیب دیده، رنگ شده و وز هستند که از مواد شیمیایی، رنگ، دکلره، سشوار، اتو مو و ... به دفعات استفاده می کنند؛ زیرا ماسک مو برای موهای خشک و وز می تواند رطوبت مورد نیاز و از دست رفته ی تارموی خشک و وز را تامین کند. به این ترتیب، پس از مصرف ماسک مو روی موهای خشک و وز، شاهد موهایی نرم و لطیف بدون خشکی و وز خواهید بود. برخی از این محصولات دارای ترکیبات مقاوم در برابر حرارت سشوار، اتو مو و ... هستند که به آن ها ماسک مو ضد حرارت می گویند.
 

ماسک مو ضد زردی

این ماسک ها گروهی از ماسک موهای خشک و وز هستند که برای رفع زردی رنگ مو ناشی از دکلره مناسبند و دارای ترکیبات ضد زردی و پلاتینیوم و سیلور(نقره) می باشند.

ماسک مو چرب

گروه دیگری از افراد دارای موهای چرب هستند؛ به عبارتی، میزان ترشح چربی در افراد دارای موهای چرب نسبت به افراد دارای موهای معمولی و نرمال بیش تر است. از این رو، موهای چرب باید از ماسک مویی استفاده کنند که ظاهری چرب به موهایشان ندهد. به همین دلیل، بهترین ماسک مو برای موهای چرب، ماسک مو چرب است.

ماسک مو براساس حالت مو
 

ماسک مو صاف کننده

برخی از افراد به صورت ژنتیکی دارای موهای بدون حالت هستند؛ به عبارتی، نه می توان گفت این افراد موهای صافی دارند و نه می توان گفت فرفری هستند. از طرفی همین افراد تمایل دارند که حالت موهایشان به سمت صافی گرایش پیدا کند. از این رو، ماسک مو صاف کننده گزینه ی مناسبی برای افراد خواهان صافی بیش تر در موها است.
 

ماسک مو برای موهای کراتین شده

گروهی از افراد هستند که از خدمات کراتین تراپی برای افزایش صافی و لخت شدن موهای خود استفاده می کنند. مواد مورد استفاده در کراتین تراپی در اثر تماس با شوینده های رایج در بازار که دارای سولفات هستند، شسته شده و موها حالت صاف و شلاقی خود را به سرعت از دست می دهند. از این رو، پس از کراتین مو، استفاده از ماسک مو بدون سولفات برای موهای کراتینه الزامی است.

ماسک مو مخصوص موهای فر

گروهی از افراد هستند که به صورت ژنتیکی دارای موهای فر هستند. فرفری ها برای داشتن فرهای زیبا و منظم، بهتر است از ماسک مو مخصوص موهای فر و ماسک مو حالت دهنده فر استفاده نمایند.

ماسک مو حالت دهنده

مصرف ماسک مو حالت دهنده برای افرادی که عموما موهای صافی دارند و به سختی موهایشان حالت می گیرد، گزینه ی مناسبی است.

 

ماسک مو بر اساس ترکیبات موثر

ماسک مو دارای سولفات

- ماسک مو آرگان

- ماسک مو جینسینگ

- ماسک مو رزماری

- ماسک مو جلبک دریایی

- ماسک مو با زغال
 

ماسک مو بدون سولفات 

- مانند؛ ماسک مو ارگان اویل بدون سولفات

- ماسک مو کراتین

- ماسک مو حاوی پروتئین

 

چه موقع از ماسک مو استفاده کنیم

زمان استفاده از ماسک مو به نوع ماسک مو بستگی دارد. از این رو، پیش از مصرف ماسک مو، مشخص کنید که می خواهید از کدام یک از محصولات استفاده کنید؛ زیرا محصولات ماسک مو در سه بازه زمانی قابل استفاده هستند:

 

ماسک مو قبل از حمام

ماسک مو قبل ازحمام، ماسک هایی هستند که نیاز به ماندگاری بر روی سر و موها دارند تا حداکثر اثربخشی را از خود بروز دهند. پس از مصرف ماسک مو قبل از حمام، موها می توانند در محیط حمام با شامپو و یا شوینده مناسب شسته و آبکشی شوند. از این رو، ماسک مو قبل از حمام می تواند به دو گروه ماسک مو قبل حمام خانگی و ماسک مو تهیه شده در لابراتوارهای داروسازی و مورد تائید متخصصین پوست و مو تقسیم بندی شوند. 

ماسک مو داخل حمام Rinse Mask 

ماسک مو داخل حمام، گروهی از ماسک های مو هستند که باید روی موی شسته شده، تمیز و خیس به مدت کوتاه به طور میانگین 5 الی 15 دقیقه باقی بمانند تا اثربخشی خود را کامل کنند و پس از اتمام مدت تعیین شده، با آب ولرم شسته شوند.

ماسک مو بعد از حمام Leave in Mask

ماسک مو بعد از حمام، به گروهی از ماسک های مو اطلاق می شود که پس از اتمام استحمام، روی موی نمدار و مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند و نیازی به شستشو و آبکشی ندارند و عبارت Leave in روی آن ها قابل مشاهده است. 

ماسک مو قبل حمام یا بعد حمام!!!

ماسک مو بعد از حمام با ماندگاری تا استحمام بعدی روی ساقه مو، بیش ترین اثربخشی را از خود نشان می دهند. از این رو، اثر بخشی ماسک بعد از حمام بیش تر از ماسک قبل حمام و ماسک داخل حمام به نظر می رسد.

 

ماسک مو چگونه استفاده میشود

همان طور که تا این قسمت متوجه شدیم، پیش از مصرف ماسک مو باید تعیین کنیم که چه موقع می خواهیم از ماسک مو استفاده نمائیم. با گذر از این مرحله، ابتدا اطلاعات روی بسته بندی ماسک را به دقت مطالعه می کنیم. اگر روی بسته بندی محصول، کلمه نیاز به آبکشی یا Rinse را مشاهده کردید، این محصول برای داخل حمام طراحی شده است. چنان چه، با چنین عبارتی مواجه نشدید یا کلمه بدون آبکشی یا Leave in رویت شد، این ماسک برای مصرف خارج از حمام مناسب است و نیاز به شستشو ندارد.

در هر دو صورت، طرز استفاده ماسک مو به این صورت است که مقدار کمی از محصول را روی دست ریخته و دست ها را با فاصله از ریشه مو به ساقه تارهای مو بکشید و ماساژ دهید. اگر ماسک مو شما نیاز به آبکشی داشت، پس از مدت زمان تعیین شده روی محصول، موهای خود را با آب ولرم بشوئید. در غیر این صورت، تا استحمام بعدی، نیاز به شستشوی مو ندارید.

 

طرز استفاده ماسک مو رنگی

ماسک موی رنگی جزء گروه ماسک موهای نیازمند به آبکشی فانتزی است که پس از شستشوی مو با شامپوی موهای رنگ شده، بر روی موی خیس و تمیز استفاده می شود. کافیست به اندازه مدت زمان تعیین شده روی بسته بندی ماسک موی رنگی صبر کنید. سپس، موهای خود را با آب ولرم آبکشی نمائید و شاهد موهای نرم و لطیف همراه با رنگ مورد نظرتان شوید و در مدت زمان کم، رنگ موهای خود را با تیپ و لباس هایتان ست کنید. 

چند بار در هفته ماسک مو بزنیم

تعداد دفعات مصرف ماسک مو به نوع مو و میزان نیاز آن به ترکیبات نرم کننده مربوط است و این نیازمندی، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. از این رو به طور دقیق نمی توان تعداد دفعات مصرف ماسک مو را  برای همه افراد به طور یکسان مشخص نمود ولی به طور کلی، مصرف یک نوبت ماسک مو برای افراد دارای موهای معمولی و دو نوبت ماسک مو برای افراد دارای موهای خشک مجاز است. لازم به ذکر است با وجود این که ماسک مو ضد ریزش  نیز در مراکز معتبر و داروخانه ها وجود دارند ولی مصرف ماسک مو به طور مداوم سبب ریزش مو می گردد.

 

جایگزین ماسک مو؛ ماسک مو خانگی

تا این جا شاهد ماسک مو در ابعاد مختلف، ویژگی های متفاوت و خواص منحصر به فرد بودیم که همگی نتیجه زحمات پژوهشگران، طراحان، داروسازان و متخصصان پوست و مو است. پیش از ایجاد و خلق این محصولات به صورت صنعتی، ماسک مو به صورت طبیعی و خانگی تهیه و به صورت تازه مورد استفاده قرار می گرفت. بنابراین، هم چنان می توان ماسک مو خانگی یا ماسک مو طبیعی را جایگزین ماسک مو صنعتی و شرکتی کرد.

ماسک مو طبیعی برای رشد مو تاثیر به سزایی دارد و در تقویت آن اثرگذار است.از انواع ماسک مو خانگی می توان؛ ماسک مو صاف کننده خانگی، ماسک مو طبیعی برای موهای خشک، ماسک مو خانگی برای موهای خشک و وز را نام ببریم که در ادامه با برخی از این ماسک موهای خانگی بیش تر آشنا خواهید شد.
 

- ماسک مو تخم مرغ و روغن زیتون

این ماسک مو خانگی یکی از انواع ماسک موهای قابل مصرف قبل از حمام است. روش تهیه این ماسک مو به این شرح است که ابتدا یک تخم مرغ را بشکنید و سفیده را از زرده ی آن جدا نمائید. سپس، سفیده تخم مرغ را در یک کاسه به هم بزنید و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت در دمای محیط باقی بماند. پس از اتمام یک ساعت، مقدار کمی روغن زیتون را به سفیده اضافه کنید و مواد را تا  کاملا یکنواخت شدن هم بزنید. این ماسک را روی پوست خشک سر بمالید و پس از حداقل بیست دقیقه سر را با شامپو و آب ولرم بشوئید.
 

- ماسک مو زرده تخم مرغ

دو تا سه عدد زرده تخم مرغ را خوب به هم بزنید و روی موهای خشک و کف سر پیش از حمام قرار دهید. سر خود را با کلاه یا کیسه پلاستیکی بپوشانید. پس از 20 دقیقه، سر خود را با آب سرد یا خنک بشوئید تا تخم مرغ ها به راحتی شسته شوند. سپس، از شامپو و سایر روتین مراقبت از موی خود استفاده نمائید.

 

عوارض استفاده از ماسک مو

 استفاده از ماسک مو به توجه و دقت بالایی نیاز دارد. تا زمانی که بر اساس اصول و روش ذکر شده روی بسته بندی محصول و بروشور از ماسک مو استفاده نمائید، دچار مشکل و عارضه نخواهید بود. اما در صورت عدم رعایت این نکات و تماس ماسک مو با ریشه یا مصرف بیش از اندازه ماسک مو، ممکن است شاهد ریزش مو شوید.

از طرف دیگر، برخی از افراد نسبت به ترکیبات خاصی حساسیت و آلرژی دارند و ممکن است پس از مصرف ماسک مو حتی طبق روش اصولی و بر اساس دستور مصرف محصول، شاهد حساسیت به ماسک مو شوند. بنابراین، پیش از انتخاب و مصرف ماسک مو مناسب خود، از ترکیبات موجود در محصول اطلاعات کافی را بدست آورید و در صورت تمایل با پزشک متخصص پوست و مو برای انتخاب مناسب ترین ماسک مو مشورت کنید.

 

سوال متداول کاربران

1- چه ماسک مویی خوبه؟

ماسک موی خوب از دیدگاه هر مصرف کننده ای با دیگری متفاوت است؛ زیرا نوع موی افراد، حالت آن ها، داشتن رنگ و آسیب دیدگی های هر مویی با دیگری یکسان نیست. از این رو، نمی توان برای همه افراد یک نسخه برای خرید ماسک مو پیچید ولی به طور کلی ماسک موی مناسب، ماسک مویی است که ترجیحا فاقد سولفات و سیلیکون و متناسب با نوع مو انتخاب شود و سبب ریزش مو و تحریک پوست نگردد.

2- چرا نباید ماسک مو به ریشه بخوره؟

زیرا استفاده از ماسک مو باعث نرم شدن مو می شود و در صورت تماس با ریشه ها، تارهای مو به راحتی از فولیکول های مو جدا می شوند و اصطلاحا سر می خورند و تکرار این فرآیند، منجر به ریزش مو می شود.

3- آیا ماسک مو باعث ریزش مو میشود؟

در صورت تماس ماسک مو با ریشه ها، احتمال ریزش مو وجود دارد. بنابراین، از تماس ماسک مو با ریشه موها خودداری نمائید.

4- آیا ماسک مو باعث صافی مو میشود؟

استفاده از ماسک موهای دارای ترکیبات صاف کننده و کراتین هیدرولیز شده می تواند به صاف تر شدن مو کمک کند ولی به طور کلی، همه ماسک های مو سبب صافی در ساقه مو نمی شوند.

5- آیا ماسک مو در بارداری ضرر دارد؟

در سه ماه ابتدای دوران بارداری، مصرف مواد شیمیایی تحت عناوین؛ رنگ مو، هایلایت، دکلره، کراتین تراپی، پروتئین تراپی، شامپو، ماسک مو و نرم کننده باید با مشورت پزشک انجام شود و حتی الامکان از انجام امور فوق پرهیز گردد.

6- آیا ماسک مو سولفات دارد؟

ماسک های مو به طور کلی در دو گروه سولفات دار و فاقد سولفات در بازار وجود دارند.

 

سخن پایانی

در این مبحث با ماسک مو، معرفی انواع ماسک مو به صورت کلی و جزئی و روش مصرف آن ها آشنا شدیم. پیش از انتخاب محصولات مناسب برای روتین موی خود با متخصصین پوست، مو و یا داروسازی مشورت نمائید تا بهترین نتیجه را در کوتاه ترین زمان دریافت نمائید و شاهد عارضه و مشکلات احتمالی نشوید. اگر به مشاوره نیاز دارید، واحد مشاوره تلفنی داروکده به صورت کاملا رایگان پاسخگوی شماست.

 در صورتی که تصمیم نهایی خود را برای خرید ماسک مو گرفتید، می توانید به داروکده، اولین داروخانه آنلاین دارنده نماد پنج ستاره الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنید و با تضمین قیمت ماسک مو و کیفیت آن، محصول مورد نظرتان را سفارش دهید.

لازم به ذکر است که این مقاله با نظارت کارشناسان پوست، مو و گروه داروسازی تیم علمی داروکده تهیه شده است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )