قرص فیفول را کی بخوریم؟

قرص فیفول را کی بخوریم؟

در این بخش از سری مقالات مجله علمی داروکده، بهترین زمان مصرف انواع قرص فیفول و مناسب ترین روش استفاده از هر کدام را در شرایط مختلف مورد بحث قرار می دهیم.

پریسا نژادحاجیان

نویسنده: پریسا نژادحاجیان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

08 شهریور 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

08 شهریور 1403

0

eye icon

قرص فیفول را کی بخوریم؟

فیفول را کی بخوریم؟ قطعا با نام ففول آشنایی دارید. این قرص یکی از شناخته شده ترین مکمل های آهن موجود در بازار است که به منظور بهبود کم خونی ناشی از فقر آهن کاربرد دارد. هر چند در واقعیت فیفول نام یک قرص نیست، بلکه مجموعه ای از مکمل های حاوی آهن را با فرمولاسیون های متنوع در بر می گیرد. با گذر از فواید مجموعه فیفول، مهم ترین سوالی که مطرح می شود این است که قرص فیفول را کی بخوریم تا شاهد بیشترین اثربخشی و فایده باشیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ کامل و کاربردی بدهیم.

 

آنچه خواهید خواند:

  • فیفول چیست؟
  • انواع قرص فیفول
  • طریقه مصرف کپسول ففول
  • پاسخ به سوالات رایج درباره قرص فیفول

مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

 

فیفول چیست؟

ففول یا Fefolنام خانواده ای از مکمل های آهن تحت برند اینترافارم آمریکا است که سال هاست در این زمینه فعالیت می کند. قدمت این محصول در بازار کشور نیز کم نبوده و اگر با نام قرص فیفول آشنایی داشته باشید، جای تعجب ندارد. در وهله اول بدانید که قرص ففول یک مکمل تنها نیست بلکه تعدادی از مکمل های مختلف را در بر می گیرد که معمولا نقطه اشتراک بیشتر آن ها در محتوای آهنی که دارند، خلاصه می شود. دکتر الهه عبدالهی متخصص فارماکولوژی اطلاعات کاملی را پیرامون ماده معدنی آهن در مقاله ای با عنوان "همه چیز درباره آهن" ارائه داده که برای کسب آگاهی کامل درباره خواص آهن اهمیت دارد. 

بنابراین، محصولات خانواده ففول با این هدف فرموله شده اند که نیاز به آهن و سایر ریزمغذی ها را در افراد با رژیم غذایی نامناسب و به ویژه در شرایط کمبود آهن و کم خونی مرتفع سازند. دسته جات مکمل خانواده فیفول به فرم دارویی کپسول طراحی شده اند اما در باور رایج به آن قرص فیفول هم می گویند.

Fefolغالبا دارای فرمولاسیون اسپانسیول یا آهسته رهش بوده است که به منجر به آزادسازی آهسته تر محتویات کپسول در دستگاه گوارش و جذب بهتر آن می شود. همچنین تنوع انواع ففول به شما این امکان را می دهد که بسته به شرایط ویژه خود، یک مکمل را انتخاب نمایید. 

 

ففول در چه کسانی قابل استفاده است؟

مکمل های ففول گروه های مختلفی دارند و می توانند در شرایط زیر قابل استفاده باشند:

  • کسانی که با آزمایش های تشخیصی کمبود ذخایر آهن یا کم خونی آن ها تایید شده است.

  • افراد مبتلا به سوءتغذیه و دارای رژیم غذایی نامناسب و گیاه خواران

  • افرادی که به دلیل جراحی، زخم های گوارشی و... به تازگی خون از دست داده اند.

  • بانوانی که دارای قاعدگی های سنگین هستند. 

  • دوران بارداری و شیردهی به دلیل افزایش نیاز به آهن (با نظر و اجازه پزشک)

  • کودکان و نوجوانان در حال رشد در صورت کمبود آهن (با نظر و صلاحدید پزشک)

 

 

انواع قرص فیفول

در این بخش به بررسی انواع قرص فیقول، موارد مصرف و بهترین زمان مصرف آن ها خواهیم پرداخت.

 

  • ففول

کپسول فیفول شناخته شده ترین قرص Fefol است که به طور همزمان فراهم کننده 150 میلی گرم فروس سولفات (معادل 45 میلی گرم آهن المنتال) و 500 میکروگرم اسیدفولیک در هر کپسول بوده و سال هاست که به طور متداولی برای کمک به بهبودی فقر آهن و آنمی ناشی از آن، مورد استفاده بوده است. 

 

  • ففول پلاس

ففول پلاس 27 میلی گرم آهن المنتال در ساختار انحصاری فروشل دارد که در آن پیوند مولکولی آهن با اسید آمینه گلایسین در فروس بیس گلیسینات به صورت کامل تایید شده است. ففول پلاس برای تسریع ساخت گلبول های قرمز علاوه بر آهن از سه ویتامین ب6، ب9 و ب12 نیز کمک گرفته است. جالب است بدانید 500 میکروگرم فولات در این مکمل به دو فرم اسید فولیک و کواتر فولیک فعال فرموله شده است تا عملکرد بیولوژیکی آن را ارتقا ببخشد. 

 

  • ففول گاین

ففول گاین از ترکیبات مشابه با ففول پلاس استفاده کرده با این تفاوت که دارای دوز بالاتر آهن بیس گلیسینات (80 میلی گرم آهن المنتال) و فولات (200 میکروگرم کواتر فولیک و 800 میکروگرم اسید فولیک) است و برای افرادی که نیاز بالاتری به این دو ماده دارند، مناسب خواهد بود. 

 

  • ففول دئودنال

ففول دئودنال همان گونه که از نامش پیداست دارای فرمولاسیون باز شونده در دوازدهه بوده و از دوز بالای آهن معادل 80 میلی گرم به فرم بیس گلیسینات استفاده کرده تا ضمن کمک به رفع کم خونی، حداقل مشکل گوارشی را ایجاد نماید. این مکمل ویتامین های ب6 و ب12 را برای بهبود فرایند خون سازی و ویتامین سی را برای جذب بهتر آهن به کار برده است اما فاقد اسید فولیک است. 

 

  • ففول مکس 100

ففول مکس یک مکمل تک جزئی 100 دارای 100 میلی گرم آهن المنتال با کمپلکس پلی ساکاریدی است. به دلیل دوز بالای ففول مکس، بهتر است با مشورت پزشک استفاده شود و از دریافت خودسرانه و طولانی مدت آن خودداری گردد. 

 

 

  • ففول ویتامینز

ففول ویتامینز بر خلاف سایر انواع مکمل ففول که به صورت اختصاصی در جهت بهبود کم خونی فقر آهن فرموله شده اند، یک مولتی ویتامین مینرال عمومی محسوب می شود که میزان کمی آهن دارد و از طیف گسترده ویتامین ها و مواد معدنی برای ارتقای سلامت کلی بدن استفاده کرده است. ویژگی های برجسته این مکمل، بکارگیری همزمان 4 ماده زیست فعال جینسینگ، لسیتین، اینوزیتول و پارا آمینو بنزوییک اسید یا پابا برای افزایش سطح انرژی، بهبود عملکرد سیستم عصبی، سلامت تخمدان ها، پوست و مو است.

 

  • ففول پرگننسی

فیفول در بارداری با مکملی به نام ففول پرگننسی به کمک علاقمندان به مصرف محصولات این برند می آید. فیفول پرگننسی با دوز مطلوب آهن فروشل، فولات، ید و سایر ویتامین ها، یک مولتی ویتامین مینرال با کیفیت را برای بانوان باردار طراحی کرده که با مشورت پزشک می تواند گزینه مناسبی باشد. 

 

  • ففول برست فیدینگ

مصرف انواع ریزمغذی ها در دوران شیردهی نیز اهمیت دارد و به این منظور قرص ففول برست فیدینگ با فرمولاسیون منحصر به فرد خود خودنمایی می کند. این مکمل علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی، دارای دو گیاه شیر افزای رازیانه و خارمریم بوده و از اسیدچرب ضروری امگا3 DHAبرای افزایش کیفیت شیر و کمک به سلامت شکل گیری سیستم عصبی نوزاد استفاده کرده است. 

 

طریقه مصرف کپسول ففول

اکنون که با ففول و انواع قرص ففول در این خانواده آشنا شدیم، می توانیم به روش مصرف آن ها پرداخته و جواب مناسبی به سوال "قرص فیفول را کی بخوریم" ارائه دهیم. در ابتدا باید گفت که ففول هم یک قرص آهن است و روش مصرف ویژه خود را دارد. با این وجود به دلیل تنوع فرمولاسیون های موجود، قبل از اتخاذ بهترین روش و زمان مصرف قرص فیفول، می بایست به نوع آن توجه کنید. 

برای مثال بهترین زمان مصرف قرص فیفول آهسته رهش حاوی ملح فروس سولفات با صبح ها معده خالی و یا با رعایت حداقل دو ساعت فاصله بعد از غذا است. هر چند به دلیل احتمال بروز عوارض گوارشی نظیر تهوع و ناراحتی معده، می توان آن را بعد از مواد غذایی به خصوص میوه ها که منابع طبیعی ویتامین C هستند، استفاده کرد. 

در مقابل، به دلیل احتمال تداخل در جذب آهن توصیه می شود مصرف انواع چای، قهوه، تخم مرغ، غلات سبوس دار و منابع غذایی کلسیم با 1 تا 2 ساعت فاصله از قرص ففول مصرف شوند. 

از سوی دیگر، برخی انواع فیفول مانند ففول پلاس، ففول گاین، ففول دئودنال و... دارای ملح بیس گلیسینات و میزانی ویتامین سی هستند که به خود خود در جذب بهتر آهن و کاهش عوارض احتمالی نقش دارند. بنابراین می توانید به انتخاب خود آن ها را با معده خالی یا بعد از غذا میل نمایید. هر چند، همانند فروس سولفات باید از مصرف همزمان این قرص با لبنیات، کافئین یا غذاهای حاوی کلسیم خودداری شود.

 

 

پاسخ به سوالات رایج درباره قرص فیفول

پس از تمام آن چه گفته شد، شاید همچنان سوالات دیگری درباره قرص ففول در ذهن شما باقی مانده باشد که در بخش پایانی این مقاله سعی داریم با توضیحات مختصر و مفید به آن ها پاسخ دهیم.

 

 

1- قرص فیفول خارجی است؟

در پاسخ باید گفت که ففول با فرمولاسیون مشابه نمونه های خارجی تحت لیسانس Intrapharm امریکا، در شرکت افق تولید دارو پارس در ایران تولید و عرضه می شود.

2- قرص فیفول برای چه سنی مناسب است؟

به طور کلی قرص های ففول موجود در بازار برای بزرگسالان طراحی شده اند اما در شرایطی که کودکان و نوجوانان دچار کم خونی فقر آهن شده باشند، با صلاح‌دید و تجویز پزشک می توان از آن ها در کودکان هم استفاده کرد و محدودیت سنی آن غالبا برای زیر 6 سال ذکر شده است. 

3- قرص فیفول برای ریزش مو خوبه؟

فیفول برای مو می تواند مفید باشد اما این در شرایطی است که کمبود آهن و ریزش مو به طور همزمان وجود داشته باشند. به این معنی که فرد به دلیل عدم کفایت ذخایر آهن در بدن و یا ابتلا به کم خونی دچار مشکلاتی نظیر ریزش مو، موهای نازک و شکننده شده باشد. در این وضعیت قرص فیفول برای ریزش مو مفید خواهد بود.

4- قرص فیفول چاق کننده است؟

پاسخ به این سوال منفی است و قرص فیفول به تنهایی نمی تواند باعث چاقی شود. اما از آن جایی که یکی از دلایل اصلی بی اشتهایی، کمبود آهن و سایر ریزمغذی ها می باشد، ممکن است استفاده از انواع کپسول ففول در دریافت بیشتر غذا و افزایش وزن تا به طور غیر مستقیم تا حدودی موثر باشد. 

5- قرص فیفول برای پریودی خوب است؟

دوران قاعدگی در برخی بانوان با خون ریزی های سنگین و طولانی مدت همراه است که در صورت ادامه یافتن می تواند این گروه را دچار کم خونی کند. در این شرایط برای پیشگیری از بروز کم خونی می توان از مزایای قرص ففول بهره مند شد. از سویی محتوای اسید فولیک این مکمل ها به سلامت باروری خانم ها نیز کمک می کند. 

6- قرص فیفول برای مردان قابل استفاده است؟

در مجموع استفاده از دوزهای بالای آهن برای مردان سالم توصیه نمی شود. اما در شرایطی که آقایان به دلایل مختلف دچار کم خونی شوند، می توانند با نظر متخصص یکی از انواع قرص فیفول را که دارای مناسب ترین دوز و ترکیبات برای ایشان است، استفاده نمایند. 

7- عوارض قرص فیفول چیست؟

در صورتی که قرص ففول را سازگار با شرایط ویژه خود را انتخاب کنید، با عارضه جدی رو به رو نخواهید شد. در این خصوص استفاده از دوز مناسب و عدم مصرف افراطی توصیه می گردد. با این وجود برخی افراد با مصرف قرص آهن به ویژه فروس سولفات ممکن است دچار ناراحتی های گوارشی مانند یبوست، تهوع، تغییر رنگ مدفوع و... شوند. هر چند این عوارض در برخی مکمل های فیفول به دلیل دارا بودن ملح بیس گلیسینات آهن بسیار اندک خواهد بود. با همه این ها، در صورت بروز عوارض، مشورت با پزشک برای تغییر دوز یا نوع آهن مصرفی توصیه می‌شود.

 

کلام پایانی

قرص ففول نامی آشنا برای کسانی است که در جست و جوی یک مکمل برای کم خونی هستند. بنابراین، آشنایی با تمامی گروه خانواده fefol برای انتخاب مناسب ترین محصول مفید است. از سوی دیگر، به دلیل حساسیت ویژه آهن در جذب گوارشی، اهمیت صحیح ترین روش و زمان مصرف قرص ففول را نباید نادیده گرفت. ما در این مقاله به عنوان بخشی از مجله عملی داروخانه آنلاین داروکده، نگاهی همه جانبه به انواع قرص فیفول داشتیم و اطلاعات کاربردی درباره اینکه قرص ففول را کی و چطور باید مصرف کرد، برای شما فراهم کردیم.

شما همچنین می توانید برای خرید قرص ففول به صفحه اختصاصی هر محصول در داروکده مراجعه کرده و به کلیه اطلاعات محصولات و قیمت قرص ففول دسترسی پیدا کنید. در پایان چنانچه از مطالعه این مطالب بهره کافی برده و پاسخ بسیاری سوالات خود را گرفته اید، می توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )