کندر چیست و خواص کندر کدامند؟

کندر چیست و خواص کندر کدامند؟

در این مقاله سعی داریم با پاسخ به این سوال که کندر چیست؟ به بررسی خواص کندر برای معده، ریه و رحم و تقویت حافظه بپردازیم و از خواص کندر برای مردان و زنان سخن بگوییم. در انتها نیز به بهترین زمان مصرف کندر و خواص خوردن کندر صبح ناشتا اشاره ‌‌می‌کنیم.

دکتر شیدا احمدی کولایی

نویسنده: دکتر شیدا احمدی کولایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 تیر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 تیر 1403

0

eye icon

کندر چیست و خواص کندر کدامند؟

کندر فرآورده طبیعی رزینی معطری است که از دیرباز به دلیل خواص درمانی بی‌شمار و اهمیت معنوی آن مورد احترام بوده است. این فرآورده گیاهی دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می‌تواند به کاهش درد و التهاب، تقویت حافظه، تسکین درد معده و بهبود عفونت‌های تنفسی کمک کند. افزون بر این، خواص کندر برای مردان و زنان، در آموزه‌های مکاتبی همچون آیورودا، طب سنتی چینی و طب ایرانی به دفعات ذکر شده است. علاوه بر مصارف خوراکی، از کندر در رایحه درمانی و محصولات مراقبت از پوست و مو نیز استفاده می‌شود. با توجه به خواص چشمگیر و کاربردهای متعدد، جای تعجب نیست که کندر در طول تاریخ یک کالای ارزشمند محسوب می گردد.

با توجه به اثربخشی مناسب و ایمنی نسبتا بالای کندر، درک خواص و فواید بالقوه کندر بیش از پیش اهمیت یافته است. بر این اساس، تلاش‌های تحقیقاتی قابل توجهی به شناسایی ترکیبات موثره و فواید کندر اختصاص یافته است. در این مقاله قصد داریم با معرفی کندر، به بررسی تخصصی خواص کندر بپردازیم.
 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

- کندر چیست؟
- کندر چگونه تهیه می شود؟
- خواص کندر چیست؟
- خواص کندر برای مردان
- خواص کندر برای معده
- خواص کندر برای ریه
- خواص کندر برای ریه و کرونا
- آیا کندر برای سرفه خوب است؟
- خواص کندر برای ریزش مو
- خواص کندر برای پوست صورت
- خواص کندر برای رحم
- آیا کندر برای حافظه خوب است؟
- مدت مصرف کندر برای حافظه
- میزان مصرف کندر برای تقویت حافظه
- زمان مصرف کندر برای تقویت حافظه
- خواص کندر برای آرتروز و آرتریت روماتوئید
- کندر در بارداری کی بخوریم؟
- آیا کندر برای هوش بچه خوب است؟
- آیا کندر لاغر میکند؟
- آیا کندر قند خون را پایین می آورد؟
- آیا کندر فشار را بالا میبرد؟
- آیا کندر خواب آور است؟
- نحوه مصرف کندر
- زمان مصرف کندر

مدت زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه
 

کندر چیست؟

کندر، یک فرآورده طبیعی رزینی معطر است که از درختچه‌‌های بوسولیا که به طور طبیعی در کشور سومالی، سواحل خلیج عدن و نواحی مختلف عربستان می‌رویند، به دست می‌آید. علاوه بر این کشت گیاه کندر در هندوستان رایج است. هزاران سال است که از کندر برای اهداف دارویی و آیینی استفاده ‌‌می‌شود. فواید کندر سبب شده تا این فرآورده ارزشمند، به طور سنتی برای درمان آرتریت، تقویت حافظه، کاهش اضطراب و زخم معده استفاده شود. افزون بر این، از آن جایی که کندر در اثر سوختن دود نمی‌کند و تنها بوی خوشی در فضا می‌پراکند، در آیین‌ها و مراسم سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب در هنگام مدیتیشن و دعا سوزانده می‌شود.

کندر چگونه تهیه می شود؟

طی اواخر زمستان و اوایل بهار روی تنه برخی گونه‌‌های درختان بوسولیا، شکاف و برش‌های متوالی ایجاد می‌کنند که به دنبال آن اولئو گم رزین (فرآورده طبیعی ترکیبی از اسانس، رزین و صمغ گیاه) به رنگ شیری یا سفید رنگ از مجاری موجود در پوست به خارج تراوش می‌کند. این ترشحات به سرعت خشک و منعقد می‌گردند و معمولا پس از حدود سه هفته جمع آوری می‌گردند. این گم‌ریزین که کندر نامیده می‌شود، پس از خشک شدن بیشتر به رنگ‌های زرد کمرنگ، زرد پررنگ، قهوه‌ای، کهربایی و یاقوتی است و طعمی تلخ و گس و بویی خوشایند دارد. 

 

خواص کندر چیست؟

خواص کندر، با توجه به قدمت استفاده از آن، موضوع تحقیقات متعددی قرار گرفته است و نتایج حاکی از این است که کندر ممکن است فواید بالقوه برای سلامتی داشته باشد. مهمترین خواص کندر را ‌‌می‌توان در بهبود شرایط التهابی همچون آرتروز و آرتریت روماتوئید دانست که به اثرات ضد التهابی، ضد آرتریت و ضد دردی گیاه باز ‌‌می‌گردد. پژوهش‌‌هایی نیز نشان می‌دهند که ‌‌می‌توان از فواید کندر در مشکلات گوارشی و تنفسی نیز بهره برد. اثرات این رزین معطر در تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، از دیگر خواص کندر است و بر این اساس مکمل‌ها و فرآورده‌های طبیعی متعددی از این گیاه تهیه شده‌اند. علاوه بر این، خواص کندر برای مردان و زنان و تقویت قدرت باروری نیز از دیگر مصارف سنتی این رزین است.

فواید کندر تنها به استفاده خوراکی محدود نشده است. کندر اغلب به صورت موضعی برای مراقبت از پوست و مو و رایحه درمانی استفاده ‌‌می‌شود. با بررسی دقیق تر در منابع کهن، به نظر ‌‌می‌رسد کندر یک درمان طبیعی با طیف وسیعی از کاربردهای درمانی ممکن است.

 

- خواص کندر برای مردان

مطالعات علمی با ارائه مکانیسم‌های بالقوه، خواص کندر برای مردان را بیش از پیش روشن نموده اند. بوسولیک اسیدهای موجود در کندر با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، ممکن است به خواص کندر برای زود انزالی کمک کنند. این ترکیبات، با مهار فعالیت آنزیم‌های لیپواکسیژناز در تولید لکوترین‌ها دخیل هستد و از تشدید اختلال عملکرد جنسی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، کندر سطح نیتریک اکسید را در بافت آلت تناسلی افزایش ‌‌می‌دهد که ‌‌می‌تواند به بهبود جریان خون، نعوظ بهتر و کاهش علائم انزال زودرس کمک کند. علاوه بر این، کندر ممکن است اثرات خود را با تعدیل فعالیت انتقال دهنده‌‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین، که نقش مهمی در تنظیم عملکرد جنسی و انزال بازی ‌‌می‌کنند، اعمال کند. به طور کلی، ترکیبی از خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و گشادکنندگی عروق، ممکن است به خواص کندر برای مردان کمک کند.

خواص کندر برای مردان، یکی از مواردی است که در متون سنتی طب ایرانی بیان شده است. در این منابع، ضمن اشاره به خواص کندر برای مردان، به طریقه مصرف کندر برای سفتی کمر به صورت موضعی اشاره شده است. بر این اساس، یک کارآزمایی تصادفی در ایران، اثربخشی یک فرمول گیاهی موضعی حاوی کندر، روغن زیره سیاه و روغن زیتون را برای انزال زودرس ارزیابی نموده است. محققان معتقدند که در این فرمولاسیون، زیره سیاه با افزایش گرما در اندام‌‌های جنسی، میل جنسی را تحریک می‌کند و گیاهان قابضی مانند کندر و روغن زیتون، اثرات مقوی بر اندام‌‌های جنسی دارند و داروهای مناسبی برای زودانزالی هستند. این پژوهش نشان داد که طریقه مصرف کندر برای زود انزالی به صورت موضعی به افزایش زمان تاخیر انزال و بهبود رضایت جنسی کمک می‌کند. 

اگرچه برای درک بهتر خواص کندر برای مردان به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما شواهد موجود نشان ‌‌می‌دهد که کندر ممکن است یک رویکرد مکمل امیدوار کننده برای انزال زودرس و افزایش عملکرد جنسی باشد.
 

- خواص کندر برای معده

کندر به طور سنتی برای درمان مشکلات مختلف گوارشی از جمله سوء هاضمه، سندرم روده تحریک پذیر و زخم معده استفاده ‌‌می‌شود. با بررسی منابع کهن، بهترین طریقه مصرف کندر برای زخم معده، استفاده از پودر کندر به همراه عسل طبیعی است. به علاوه در صورتی که طعم گس و تلخ کندر را ‌‌می‌پسندید، ‌‌می‌توانید از خواص جویدن کندر برای دفع بلغم و مشکلات گوارشی بهره مند گردید.

توضیح علمی برای خواص کندر برای معده در ترکیبات زیست فعالی همچون اسیدهای بوسولیک نهفته است. مطالعات نشان می‌دهد اجزای موثره کندر با تحریک تولید آنزیم‌های گوارشی، شل کردن ماهیچه‌های دستگاه گوارش و کاهش التهاب که می‌تواند باعث مشکلاتی مانند درد معده، حالت تهوع، نفخ و یبوست شود، به بهبود هضم کمک می‌کند. ترکیبات طبیعی کندر تولید مخاط را افزایش ‌‌می‌دهند در محافظت از پوشش معده موثر است. علاوه بر این، کندر ممکن است با کاهش التهاب در دستگاه گوارش به کاهش علائم بیماری‌هایی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک کند. اثرات ضد عفونی کننده و ضد میکروبی کندر همچنین ممکن است به محافظت از روده در برابر باکتری‌‌های مضر و حمایت از عملکرد سالم روده کمک کند. علاوه بر این، بخشی از مهمترین خواص کندر برای معده به فعالیت ضد میکروبی اجزای طبیعی موجود در آن در برابر هلیکوباکتر پیلوری به عنوان عامل اصلی زخم معده باز ‌‌می‌گردد. 

بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که بوسولیک اسید به عنوان یک ترکیب با قابلیت ضد زخم گوارشی در پیش درمانی موش‌های صحرایی، سبب محافظت وابسته به دوز در برابر عوامل ایجاد کننده زخم‌های گوارشی شده است. این اثر محافظتی احتمالا مربوط به افزایش مقاومت مخاط گوارشی، سنتز موضعی پروستاگلاندین‌‌های محافظ یا مهار سنتز لکوترین‌‌ها است.
 

- خواص کندر برای ریه

خواص کندر برای ریه، به ویژه پس از شیوع کرونا و مطرح شدن کندر به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی بر کسی پوشیده نیست. خاصیت کندر برای ریه را می‌توان به ترکیبات زیست فعالی نسبت داد که تولید سایتوکاین‌‌ها و کموکاین‌‌های پیش التهابی را مهار ‌‌می‌کنند، استرس اکسیداتیو و پراکسیداسیون لیپیدی را کاهش ‌‌می‌دهند و ماهیچه‌‌های صاف راه هوایی را شل ‌‌می‌کنند. به علاوه این ترکیبات فعال با بروز آثار خلط آوری، به ریه‌‌ها کمک ‌‌می‌کنند تا خلط اضافی را در هنگام سرماخوردگی یا عفونت تنفسی بیرون براند. این اجزای طبیعی کندر عملکرد ریه را بهبود ‌‌می‌بخشند و مقاومت راه هوایی را کاهش ‌‌می‌دهند. علاوه بر این، کندر بیان آنزیم‌‌های آنتی اکسیدانی مانند سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز را افزایش ‌‌می‌دهد که به محافظت در برابر آسیب بافت ریه ناشی از گونه‌‌های فعال اکسیژن کمک ‌‌می‌کند. خواص ضد عفونی کندر نیز ممکن است به جلوگیری از عفونت‌‌های تنفسی کمک کند. این مکانیسم‌‌های عمل به مزایای بالقوه کندر در کاهش التهاب و بهبود عملکرد ریه در بیماری‌‌های تنفسی اشاره دارند.

خاصیت کندر برای ریه و به ویژه آسم، موضوع تحقیقات بالینی بوده است و نتایج حاکی از این است که بیمارانی که علاوه بر درمان استاندارد آسم، کندر مصرف کرده اند، قادر به کاهش استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی بوده اند. در یک مطالعه کنترل شده 70 درصد از بیماران مبتلا به آسم که 300 میلی گرم رزین کندر را به صورت خوراکی سه بار در روز و به مدت شش هفته دریافت کرده اند، بهبود عملکرد ریه و کاهش التهاب را گزارش کرده اند.
 

- خواص کندر برای ریه و کرونا

کندر و به ویژه اسید بوسولیک موجود در آن، برای خواص درمانی بالقوه در برابر کرونا ویروس مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که بوسولیک اسید با مهار تکثیر ویروس و سنتز پروتئین، فعالیت ضد ویروسی در برابر ویروس‌های مختلف از جمله کروناویروس‌ها از خود نشان می‌دهد. علاوه بر این، بوسولیک اسید برای کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو که از مشخصه‌‌های کووید-19 شدید به شمار می‌روند، مفید است. در یک مطالعه بالینی با شرکت کنندگان اندک، اسانس کندر برای کاهش شدت علائم و بهبود عملکرد ریه در بیماران مبتلا به کووید-19 خفیف استفاده شده است و نتایج رضایت بخش بود. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که این یافته‌ها بر اساس تحقیقات محدود و اولیه است و آزمایش‌های تصادفی‌سازی شده در مقیاس بزرگ و کنترل‌شده برای تأیید خواص کندر برای کرونا ضروری است.

 

- آیا کندر برای سرفه خوب است؟

کاربرد کندر برای سرفه، به استفاده سنتی این گیاه در طب آیورودا جهت درمان بیماری‌‌های تنفسی باز ‌‌می‌گردد. از دیرباز از کندر خوراکی به عنوان یک خلط‌آور و افزاینده تولید ترشحات مخاطی دستگاه تنفسی در سرفه، التهاب نایژه‌ها و آسم کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود. به نظر ‌‌می‌رسد ترکیبات موجود در کندر دارای اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی هستند که ‌‌می‌تواند برای سلامت ریه و کاهش علائم سرفه مفید باشد. مطالعه ای در مجله Ethnopharmacology نشان داد که مصرف کندر برای سرفه پشتوانه علمی دارد و علت این امر به اثرات گشادکننده برونش کندر مرتبط است که ‌‌می‌تواند با بهبود عملکرد ریه، سرفه را تسکین دهد. 

اسانس کندر را نیز ‌‌می‌توان به روش‌‌های مختلفی مانند افزودن آن به دستگاه بخور، مخلوط کردن آن با روغن حامل برای استفاده موضعی، یا استنشاق بخار آب حاوی اسانس در حال جوش، برای کاهش سرفه استفاده نمود. 

به علاوه کندر را می‌توان به شیوه سنتی و به طریقه دود دادن به عنوان یک ضدعفونی کننده بسیار قوی و معطر استفاده کرد.

علیرغم اثرات مطلوب ضد سرفه و خلط آور کندر خوراکی، تاکنون فرآورده‌ای با این گیاه فرموله نشده است. به همین علت در صورتی که تمایل به مصرف ضد سرفه گیاهی دارید می‌توانید به گروه محصولات سرماخوردگی و سرفه مراجعه نمایید.
 

- خواص کندر برای ریزش مو

خواص کندر برای ریزش مو، با توجه به سوابق استفاده از کندر در یکی از خاستگاه‌‌های اصلی آن یعنی هندوستان، موضوع تحقیقات علمی قرار گرفته است. در طب آیورودیک، کندر برای ریزش مو، تقویت رشد مو و بهبود سلامت پوست سر استفاده می‌گردد. ترکیبات موجود در کندر دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد قارچی هستند که ‌‌می‌تواند برای کنترل ریزش و حفظ سلامت مو مفید باشد. 

کندر با تحریک گردش خون در پوست سر و فولیکول‌‌های مو، ریشه‌‌های مو را تغذیه کرده و رشد مو را تقویت کند. این ماده رزینی با کاهش التهاب پوست سر و محافظت از فولیکول‌‌های مو در برابر استرس اکسیداتیو، به داشتن موهای سالم کمک می‌کند. کندر در تنظیم تولید سبوم برای جلوگیری از تجمع چربی اضافی که ‌‌می‌تواند فولیکول‌‌ها را مسدود کند و باعث ایجاد مشکلاتی مانند شوره سر شود، موثر است.

مطالعات محدودی نشان ‌‌می‌دهند که کندر با جلوگیری از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون، از ریزش موی آندروژنیک جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، کندر ممکن است تولید فاکتور رشد کراتینوسیت را که باعث رشد و تمایز فولیکول‌های مو می‌شود، تحریک‌کند. هر چند برای تایید این اثرات به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.
 

- خواص کندر برای پوست صورت

خواص کندر برای پوست صورت، به ترکیبات فعالی همچون بوسولیک اسیدها، ترپنوئیدها و سزکویی ترپن‌ها باز می‌گردد. بوسولیک اسیدها به عنوان شاخص‌ترین ترکیبات موجود در کندر از تولید سایتوکاین‌‌های پیش التهابی جلوگیری ‌‌می‌کنند و التهاب و استرس اکسیداتیو را در پوست کاهش ‌‌می‌دهند. این ترکیبات ضد التهابی به کاهش التهاب مرتبط با بیماری‌‌های پوستی مانند آکنه یا روزاسه نیز کمک می‌کنند. دسته ترکیبات طبیعی ترپنوئیدی و سزکویی ترپن‌ی کندر با خواص آنتی اکسیدانی قوی، از پوست در برابر آسیب رادیکال‌‌های آزاد که عاملی کلیدی در پیری زودرس است، محافظت می‎‌کنند. علاوه بر این، کندر فعالیت متالوپروتئینازهای ماتریکس (MMPs) که کلاژن و الاستین را تجزیه ‌‌می‌کنند، مهار ‌‌می‌کند و منجر به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش چین و چروک ‌‌می‌شود. به طور کلی اثرات کندر برای پوست با خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد پیری کندر مرتبط است.

علیرغم خواص کندر برای پوست صورت، این فرآورده طبیعی به ندرت در فرمولاسیون‌های پوستی موجود در ایران استفاده می‌گردد. از این رو، جستجوی کندر در محصولات پوستی داروخانه‌ها معمولا بی‌نتیجه است. بر این اساس در صورتی که مایل به مصرف محصولات تخصصی ضدچروک صورت هستید، می توانید از انواع محصولات موجود در این گروه با اشکال سرم، بالم، فلوئید، لوسیون، ژل کرم، کرم و ... دیدن نمایید. افزون بر این، با توجه به تنوع بالای محصولات، می توانید از مشاوران مجرب تیم علمی داروکده در انتخاب محصولی موثر و متناسب با نیازتان کمک بگیرید.
 

- خواص کندر برای رحم

در طب ایرانی، خواص خوردن کندر صبح ناشتا برای درمان رحم سرد، رفع کیست‌های بلغمی و مشکلات نازایی توصیه شده است. از آن جایی که کندر طبیعتی گرم و خشک دارد، برای رفع سوء مزاج بلغمی و امراض رحمی مرتبط با آن مفید است.

خواص کندر برای رحم عمدتا به اثرات ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد اسپاسمی باز می‌گردد. مطالعات نشان داده اند که کندر در کاهش التهاب و کاهش علائم مرتبط با اختلالات زنان مفید است. کندر از تولید سایتوکاین‌‌های پیش التهابی و ایکوزانوئیدها جلوگیری ‌‌می‌کند و در نتیجه شدت التهاب مرتبط با اندومتریوز را کاهش ‌‌می‌دهد. علاوه بر این، کندر اثرات ضد تکثیری بر سلول‌های سرطانی آندومتر انسان نشان می‌دهد که پتانسیل آن را به عنوان یک عامل درمانی طبیعی برای درمان نئوپلازی رحم، به عنوان یک عارضه پیش‌سرطانی شایع دهانه رحم نشان می‌دهد. علاوه بر این، کندر فعالیت پروستاگلاندین‌ها را تعدیل می‌کند که در تنظیم انقباضات رحمی و قاعدگی نقش دارند و به طور بالقوه منجر به بهبود نظم قاعدگی و کاهش علائم دیسمنوره می‌شوند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که خواص کندر برای رحم محدود به منابع کهن نیست و کندر ممکن است یک درمان طبیعی ارزشمند برای اختلالات مختلف مرتبط با رحم در منابع نوین حوزه علوم پزشکی باشد.
 

- آیا کندر برای حافظه خوب است؟

"بر شما باد کندر؛ زیرا آن سان که انگشتان، عرق را از پیشانی پاك می‌کنند، عقل ر ا فزون می‌کند، ذهن را ذکاوت می‌دهد و فراموشی را از میان می‌برد" این حدیث از پیامبر اکرم (ص) به جایگاه کندر برای حافظه در اسلام اشاره دارد. قدمت استفاده از کندر برای جلوگیری از فراموشی و بهبود حافظه، در طب ایرانی نیز به قرن دهم باز می‌گردد.

در سال‌‌های اخیر نیز تحقیقات متعددی با هدف ارزیابی اثربخشی کندر بر حافظه انجام گرفته است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کندر تأثیر چند جانبه‌ای بر مکانیسم‌های ساختاری، بیوشیمیایی و عملکردی زیربنایی حافظه و شناخت دارد؛ ترکیبات فعال موجود در کندر، دارای اثرات محافظت کننده عصبی هستند که ‌‌می‌توانند از تخریب عصبی مرتبط با افزایش سن جلوگیری کرده و رشد دندریت‌‌ها و اتصالات سیناپسی را در هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که برای تشکیل حافظه و یادآوری حیاتی است، افزایش دهند. همچنین کندر مسیرهای پروتئین کیناز درگیر در پردازش حافظه را تعدیل ‌‌می‌کند. علاوه بر این، خواص ضد التهابی کندر ممکن است به کاهش التهاب عصبی مرتبط با زوال شناختی کمک کند. همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهند که کندر ممکن است فعالیت انتقال دهنده‌‌های عصبی مانند استیل کولین و GABA را که در توجه، یادگیری و حافظه نقش دارند، تعدیل کند.
 

مدت مصرف کندر برای حافظه

مدت مصرف کندر برای حافظه بسته به فرد و شدت اختلال در حافظه متفاوت است. در اغلب پژوهش‌های انجام شده، اثرات مثبت مصرف مکمل کندر در دوره 2 تا 6 هفته ای بررسی شده است. با این حال، برخی از مطالعات، مدت مصرف کندر برای حافظه را 12 هفته گزارش نموده اند.

آنچه مسلم است، اثرات مفید کندر بر حافظه و عملکرد شناختی را ‌‌می‌توان حتی با مصرف کوتاه مدت مشاهده کرد و حداقل مدت مصرف کندر برای حافظه، در اکثر افراد 2 هفته است.
 

میزان مصرف کندر برای تقویت حافظه

میزان مصرف کندر برای تقویت حافظه به عوامل متعددی مانند سن مصرف کننده، سوابق پزشکی، داروهای مصرفی و میزان اختلال بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین بهترین میزان مصرف کندر برای تقویت حافظه وجود ندارد و نیاز به مطالعات بیشتری است. با این حال با استناد به نتایج برخی از مطالعات دوز روزانه 1000 میلی گرم ممکن است برای بهبود حافظه و عملکرد شناختی موثر باشد. 

کندر به عنوان یکی از اجزای اصلی فرمولاسیون‌های تقویت حافظه موجود در بازار دارویی است و در محصولات متعددی از آن استفاده شده است. به عنوان مثال، کندر را می توان به عنوان ماده موثره در محصولات تخصصی متعلق به گروه محصولات تقویت حافظه و تمرکز همچون اکتیو مایند و ممورال مشاهده نمود.
 

زمان مصرف کندر برای تقویت حافظه

خوردن کندر خیسانده صبح ناشتا، می تواند بهترین زمان مصرف کندر باشد. 

 

- خواص کندر برای آرتروز و آرتریت روماتوئید

بوسولیک اسید به عنوان ترکیب عمده موجود در گم رزین کندر با کاهش واسطه‌های التهابی و پروستاگلاندین E2  و همچنین افزایش فاکتور ضد التهابی IL10 باعث بروز اثرات ضد التهابی، تسکین درد و ضد آرتریتی ‌‌می‌شود. مطالعات بالینی بر روی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، نشان ‌‌می‌دهد که مصرف گم رزین کندر در کاهش درد و افزایش قدرت انعطاف پذیری مفاصل بیماران، نقش داشته است. همچنین مصرف کپسول حاوی کندر در مبتلایان به استئوآرتریت زانو، به طور قابل توجهی درد را کاهش داده و عملکرد فیزیکی را در مبتلایان به آرتروز زانو بهبود بخشید.

با توجه به نتایج مطالعات، ‌‌می‌توان از کندر به عنوان یکی از داروهای گیاهی حفظ سلامت مفاصل نام برد. برای آشنایی بیشتر با محصولات حاوی این ضدالتهاب برجسته، می‌توانید از گروه محصولات غضروف ساز داروکده دیدن نمایید. به عنوان نمونه، محصولات حاوی کندر نظیر آرترو ایز، آرترودین و فلکسی مکس در این دسته جای دارند.
 

- کندر در بارداری کی بخوریم؟

برخی از منابع معتبر گیاهی همچون Natural Medicines Comprehensive Database، استفاده از کندر در دوران بارداری را به علت نبود شواهد کافی در ارتباط با ایمنی، مجاز ندانسته است. با این وجود در منابع سنتی به استفاده از کندر برای افزایش هوش جنین، توصیه شده است. بر این اساس و با توجه به حساسیت‌‌های بارداری، بهتر است از مصرف کندر در 3 ماه نخست بارداری، اجتناب گردد. پس از آن می‌توان از فرآورده‌‌های کندر به مدت محدود و با توجه به صلاحدید پزشک متخصص زنان استفاده نمود.
 

- آیا کندر برای هوش بچه خوب است؟

طبق متون اسلامی، خوردن کندر در دوران بارداری باعث افزایش هوش و ذکاوت کودک می‌شود و عقیده بر این است که به زنان باردار کندر بخورانید، کودک هرگاه در شکم مادر با کندر تغذیه شود، دلش قوی و عقلش زیاد گردد. با این وجود، شواهد علمی محدودی برای حمایت از این ادعا وجود دارد. هر چند مطالعات پیشین نشان می‌دهد که عصاره کندر با اثرات محافظت کننده عصبی، در بهبود بزرگسالان مبتلا به اختلالات عصبی نقش دارد، هیچ شواهد قطعی دال بر تأثیر مستقیم که کندر برای هوش جنین وجود ندارد. علاوه بر این، مکانیسم‌های دقیقی که کندر ممکن است به طور بالقوه اثرات مفیدی بر هوش جنین بگذارد، کاملاً شناخته نشده است و تحقیقات بیشتری برای تعیین فواید بالقوه و دوز مطلوب آن برای افزایش هوش نوزاد مورد نیاز است. 
 

- آیا کندر لاغر میکند؟

با یک جستجوی ساده در اینترنت، با سوالاتی مانند آیا کندر لاغر میکند؟ و یا کی با کندر لاغر شده؟ به عنوان پرتکرارترین سوالات پیرامون خواص کندر در لاغری مواجهه می‌شویم. به همین جهت قصد داریم با بررسی متون علمی پراستناد منتشر شده در پایگاه‌‌های داده ای معتبری همچون UpToDate ،PubMed و Proquest، به یک پاسخ منطقی برای این سوال دست یابیم.

مستندات علمی اندکی وجود دارد که نشان ‌‌می‌دهد گیاه کندر به طور مستقیم باعث کاهش وزن ‌‌می‌شود. با این حال، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که کندر خوراکی ممکن است به طور غیر مستقیم به مدیریت وزن کمک کند.کندر و به ویژه اسیدهای بوسولیک موجود در آن با اثرات ضد التهابی و مهار فعالیت 5-لیپواکسیژناز به کاهش التهاب که اغلب با چاقی و اختلالات متابولیک مرتبط است، کمک می‌کنند. علاوه بر این، بوسولیک اسیدها در فعال کردن آنزیم (AMPK)، یک آنزیم کلیدی در متابولیسم گلوکز و اسیدهای چرب و بیان UCP1 که تجزیه اسیدهای چرب و مصرف انرژی را افزایش ‌‌می‌دهد، نقش دارند. علاوه بر این، کندر ممکن است به هضم بهتر با افزایش ترشح شیره معده و صفرا کمک کند. بر طبق منابع سنتی نحوه مصرف کندر برای لاغری بهتر است، صبح ناشتا باشد.

در حالی که تحقیقات اولیه به خواص کندر برای لاغری و کاهش توده چربی اشاره دارند، اما با توجه به محدود بودن شواهد و نبود مطالعات انسانی جامع، نمی‌توان کندر خوراکی را در ردیف محصولات تخصصی برای کاهش وزن در نظر گرفت. از این رو، استفاده از کندر برای لاغری و صرفا با این هدف، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. بی شک برای تسریع روند کاهش وزن و لاغری، مصرف محصولات تخصصی که با مکانیسم‌های متعددی همچون چربی سوزی، افزایش متابولیسم، کاهش اشتها و کاهش جذب کربوهیدرات‌ها و چربی اثرات خود را اعمال می‌کنند، اثرات مطلوب‌تری خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با این محصولات و یافتن فرآورده مناسب، می‌توانید از گروه محصولات کاهش وزن داروکده دیدن نمایید.

- آیا کندر قند خون را پایین ‌‌می‌آورد؟

برخی از مطالعات نشان ‌‌می‌دهد که کندر ممکن است به کاهش قند خون کمک کند. پژوهش‌های انجام گرفته حاکی از این است که عصاره کندر در موش‌های مبتلا به دیابت با بهبود حساسیت به انسولین و کاهش تولید گلوکز در کبد، فعالیت ضد دیابتی نشان می‌دهد. مطالعه حیوانی دیگری نیز نشان داده است که کندر اثرات کاهش قند خون را با کاهش جذب گلوکز در روده و بهبود ترشح انسولین اعمال می‌کند. با این حال، مروری بر 15 مطالعه در مورد اثرات کندر بر عوامل خطر قلبی عروقی، از جمله قند خون که در مجله Ethnopharmacology منتشر شده است، حاکی از این است که اثرات کندر برای قند خون متناقض و غیر قطعی است و تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثرات کندر برای قند خون مورد نیاز است.
 

- آیا کندر فشار را بالا میبرد؟

کندر فشار خون را بالا نمی‌برد؛ عصاره کندر یا اسانس آن ممکن است به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند. یک پژوهش علمی با هدف بررسی ارتباط کندر و فشار خون نشان داد که عصاره کندر فشار خون سیستولیک را در موش‌های مبتلا به فشار خون بالا کاهش می‌دهد. نتایج مطالعه دیگری در مجله Pharmacy and Pharmacology حاکی از این است که که کندر فشار خون را در موش‌های مبتلا به فشار خون بالا به دلیل توانایی آن در کاهش مقاومت محیطی و بهبود اتساع عروق، کنترل می‌کند. با این حال، برخی مطالعات انسانی نتایج متناقضی دارند و اثرات مصرف کندر بر فشار خون، قابل توجه نبوده است.
 

- آیا کندر خواب آور است؟

کندر خواب آور نیست و نمی‌توان آن را با خواب آورهای معمول همچون بنزودیازپین‌‌ها مقایسه کرد. با این وجود، کندر دارای خواص ضد اضطرابی است که با تقویت آرامش و کاهش سطح استرس، ممکن است به اثرات بالقوه خواب آوری کندر کمک کند. همچنین بر طبق داده‌‌های حاصل از چندین مطالعه، رایحه درمانی با کندر در کنار بهره مندی از خواص جویدن کندر، اثر آرام بخشی بر سیستم عصبی دارد که ‌‌می‌تواند به ایجاد حالت آرامش و کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب کمک کند.

 

نحوه مصرف کندر

نحوه مصرف کندر برای مصارف درمانی، اغلب به صورت مکمل خوراکی یا به صورت موضعی است. کندر را ‌‌می‌توان به یکی از روش‌‌های زیر استفاده کرد.

- جویدن کندر: خواص جویدن کندر در منابع سنتی بیش از سایر روش‌‌ها بیان شده است و بر این اساس، این روش پر استعمال ترین روش مصرف این رزین طبیعی است. جویدن کندر به رفع بلغم و بوی بد دهان کمک ‌‌می‌کند. البته انتخاب این روش به سلیقه و ذائقه فرد بستگی دارد و در صورتی که طعم کندر برای شما خوشایند نیست، پیشنهاد می‌شود از روش‌های دیگر استفاده کنید.

- خیساندن کندر: مصرف آب خیسانده کندر برای بهره مندی از خواص خوردن کندر صبح ناشتا توصیه ‌‌می‌شود.

- پودر کندر: مقداری کندر را پودر کنید و آن را به صورت خوراکی مورد استفاده قرار دهید. در صورتی که طعم معطر و تلخ کندر را نمی‌پسندید، می‌توانید مقداری از پودر کندر خوراکی را با یک قاشق عسل طبیعی مخلوط و مصرف نمایید.

- دمنوش کندر: می‌توانید از رزین کندر یا پودر آن برای تهیه دمنوش استفاده کنید. بدین منظور بهتر است کندر را در آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بماند. پس از صاف کردن، می‌توانید دمنوش کندر را مصرف کنید.

- روغن کندر: طریقه مصرف کندر برای زود انزالی و جلوگیری از ریزش مو، به صورت مصرف موضعی است. در دردهای عضلانی نیز ‌‌می‌توان مخلوط روغن کندر و زیتون یا سیاهدانه را روی موضع مورد نظر ماساژ دهید. 

- دود کردن کندر: کندر را می‌توان به می‌توان برای معطر کردن هوا و یا جهت ضدعفونی کردن محیط همراه با مورد، اسپند و یا گلپر استفاده نمود.

 

زمان مصرف کندر

حکمایی همچون ابن سینا، از خواص خوردن کندر صبح ناشتا جهت تقویت حافظه به عنوان بهترین زمان مصرف کندر سخن گفته اند. اگرچه آثار مطلوب استفاده از کندر پس از دو هفته تا حدودی مشهود است، اما برای مشاهده حداکثر آثار درمانی، زمان مصرف کندر باید حداقل 2 تا 3 ماه باشد تا اثرات ترکیبات فعال مشخص شود. 

 

سخن پایانی

کندر رزین معطری است که از درختان Boswellia به دست می‌آید و از دیرباز به دلیل خواص درمانی آن مورد توجه بوده است. ترکیبات شیمیایی منحصر به فرد، مسئول عطر متمایز و خواص کندر است. تحقیقات نشان داده است که کندر دارای اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد سرفه، خلط آوری و محافظت کننده عصبی است که آن را به یک داروی گیاهی موثر تبدیل می‌کند.

با توجه به علاقه روزافزون به درمان‌های طبیعی، درک خواص و فواید بالقوه کندر برای سلامتی اهمیت فزاینده‌ای دارد و می‌توان از آن در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از آرتریت و اختلال حافظه گرفته تا بیماری‌های پوستی و مشکلات تنفسی استفاده کرد.

سعی ما بر این است تا با انتشار مقالات علمی و به ‌روز در مجله داروکده، در جهت افزایش آگاهی و ارتقای سلامت جامعه گام برداریم. در این مقاله نیز در تلاشیم با ارائه مطالب جامع و برگرفته از منابع تخصصی، ضمن پاسخ به این سوال که کندر چیست؟ به درک بهتری از خواص کندر بر جنبه‌های مختلف سلامت دست یابیم

علاوه بر تدوین مقالات علمی، داروکده به عنوان اولین و بزرگترین داروخانه آنلاین کشور، جهت انتخاب بهترین فرآورده از گروه محصولات تقویت حافظه و تمرکز امکان مشاوره با متخصصین را به صورت کاملا رایگان فراهم نموده است.

در انتها امیدواریم آنچه در این مقاله بیان شده است، برای شما مفید باشد. شما می‌توانید پیشنها‌دات و تجارب خود را در قسمت نظرات همین صفحه با تیم علمی داروکده و همراهان گرامی مجله داروکده به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )