قرص دایجستیو برای ورم معده

قرص دایجستیو برای ورم معده

در این مقاله از مجله داروکده به توضیح مشکل رایج ورم معده، علل رایج آن وقرص دایجستیو برای ورم معده می‌پردازیم و مکمل‌های دایجستیو رایج را معرفی خواهیم نمود.

دکتر افروز محمدقلی بیکی

نویسنده: دکتر افروز محمدقلی بیکی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 تیر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 تیر 1403

1K

eye icon

قرص دایجستیو برای ورم معده

ورم معده از مشکلات رایج دستگاه گوارش و از علائم مهم التهاب معده یا سوءهاضمه است که باعث احساس درد، حالت تهوع و سنگینی در ناحیه شکم می‌گردد. ورم معده ممکن است به دنبال پرخوری، مصرف غذاهای چرب و تند، استرس یا بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد شود. استفاده از قرص دایجستیو برای ورم معده می‌تواند راه حل مناسبی برای رهایی از علائم ناخوشایند ورم معده بعد غذا باشد. در این مقاله علاوه بر توضیح علل و عوامل دخیل در بروز ورم معده، در رابطه با فواید قرص دایجستیو برای ورم معده و سایر موارد مصرف قرص دایجستیو صحبت خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله میخوانید:

- ورم معده چیست؟ 
- علائم ورم معده چیست؟ 
- ورم معده به چه علت است؟ 
- درمان ورم معده
- قرص دایجستیو برای ورم معده
- نحوه مصرف قرص دایجستیو برای ورم معده
- عوارض قرص دایجستیو
- سایر موار مصرف قرص دایجستیو

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
 

ورم معده چیست؟ 

ورم معده در علم پزشکی به "گاستریت" یا همان التهاب مخاط معده اطلاق می‌گردد. گاستریت باعث بروز ناراحتی‌های گوارشی از جمله درد معده، سوزش معده، کاهش اشتها، نفخ، تهوع و استفراغ می‌گردد. اما در بین عوام، منظور از ورم معده عمدتاً نفخ یا تجمع گاز در معده و روده می‌باشد. این مشکل اغلب به علت بلع هوا، عادات غذایی نامناسب و اختلال در هضم غذا رخ می‌دهد. 

 

علائم ورم معده چیست؟

احساس پری و سنگینی معده، شنیدن صدای قار و قور از شکم، تورم شکم و تجمع گاز در روده و معده از مهمترین علائم ورم معده هستند. ورم معده گاهی با سوزش معده، حالت تهوع و احساس فشار در معده نیز همراه است.

 

ورم معده به چه علت است؟

در وهله اول باید بدانیم؛ ورم معده نشانه چیست؟ ورم معده نشانه این است که هضم و جذب غذا در معده به درستی انجام نمی‌شود و این مسئله موجب بروز ناراحتی گوارشی و تجمع گاز در شکم می‌گردد. علت ورم معده در افراد مختلف بسیار متفاوت است. ورم معده می‌تواند به دلایل مختلف از ناپرهیزی و پرخوری گرفته تا مشکلات جدی گوارشی رخ دهد. به طور کلی ورم معده یک مشکل جدی نبوده و عمدتاً به دلایل زیر رخ می‌دهد.

1. بلع هوا: صحبت کردن در حین غذا خوردن یا نوشیدن مقادیر زیاد مایعات وسط غذا، باعث بلع هوا و بروز نفخ معده می‌گردد.

2. عادت غذایی نادرست: پرخوری، تند غذا خوردن، خوب نجویدن غذا، مصرف غذاهای چرب و سنگین و مصرف موادغذایی دیرهضم مثل حبوبات، ممکن است باعث تولید بیش از حد گاز در معده گردد.

3. استرس و اضطراب: ورم معده عصبی یکی از تظاهرات جسمی استرس و اضطراب است. علائم ورم معده عصبی نیز شامل درد معده، احساس سنگینی بعد از غذا خوردن، کاهش اشتها و نفخ معده است.

4. برهم خوردن تعادل میکروبیوم دستگاه گوارش: میکروبیوم به مجموعه باکتری‌های مفید مستقر در دستگاه گوارش گفته می‌شود. حضور این باکتری‌ها برای عملکرد نرمال دستگاه گوارش و هضم غذا ضروری است. بر هم خوردن تعادل این باکتری‌های مفید ممکن است منجر به سوءهاضمه و بروز ورم معده گردد.

علاوه بر موارد مذکور، گاهی مشکلات جدی‌تر مثل عفونت‌های گوارشی، بیماری‌های گوارشی مثل سندروم روده تحریک پذیر (IBS) یا بیماری التهابی روده (IBD)، ممکن است موجب بروز علائم ورم معده گردند که در چنین شرایطی مراجعه به پزشک و دریافت درمان متناسب الزامی است.

 

درمان ورم معده

ورم معده از جمله مشکلات کم خطر و رایج گوارشی است که با کمک اصلاح رژیم غذایی، مصرف مکمل دایجستیو و استفاده از داروی گیاهی برای ورم معده قابل درمان است.

برای درمان خانگی ورم معده در مرحله اول باید از پرخوری، تند غذا خوردن، مصرف غذاهای سنگین و چرب، مصرف بیش از حد حبوبات و لبنیات و مصرف مایعات وسط غذا پرهیز نمائید. علاوه بر این، با شناسایی مواد غذایی که علائم نفخ و ورم معده شما را تحریک می‌کنند و اینکه چه غذاهایی برای ورم معده خوب است؟ عادات غذایی خود را اصلاح کنید. به طور کلی مصرف آب کافی، غذاهای پروبیوتیک مثل ماست، کفیر و جوانه گندم، مصرف متعادل مواد غذایی پر فیبر مانند غلات، سبزیجات و میوه برای ورم معده مفید است. مرحله بعدی درمان سریع ورم معده، کمک گرفتن از یک قرص برای نفخ و ورم معده است. بهترین قرص برای ورم معده که هم مؤثر و هم کم عارضه باشد، قرص دایجستیو برای ورم معده است.

 

قرص دایجستیو برای ورم معده

قرص دایجستیو برای چیست؟ قرص دایجستیو به عنوان یک مکمل‌ غذایی گوارشی برای بهبود هاضمه و تسکین ناراحتی‌های دستگاه گوارش به کار می‌رود. قرص دایجستیو بر اساس طراحی و فرمولاسیون شرکت سازنده، ممکن است حاوی آنزیم‌های گوارشی، فیبر‌ها، پروبیوتیک‌ها، ترکیبات گیاهی، انواع ویتامین و املاح معدنی باشد. این ترکیبات با بهبود هضم و جذب مواد غذایی و افزایش حرکات دستگاه گوارش، فعالیت دستگاه گوارش را تعدیل نموده و علائم سوءهاضمه و ورم معده را تسکین می‌بخشند.

 

مکانیسم اثر قرص دایجستیو برای ورم معده

- مجموعه آنزیم‌های قرص دایجستیو شامل آمیلاز (برای هضم نشاسته)، پروتئاز (برای هضم پروتئین‌ها)، لیپاز (برای هضم چربی‌ها) و لاکتاز (برای هضم لاکتوز شیر) با تجزیه درشت مغذی‌ها به ترکیبات کوچکتر، به هضم و جذب غذا کمک می‌کنند. به همین علت قرص دایجستیو برای هضم غذا و درمان ورم معده و علائم ناخوشایند سوء هاضمه تجویز می‌شود.
 

- بر هم خوردن تعادل میکروبیوم روده (جمعیت باکتری‌های مفید مستقر در دستگاه گوارش)، از عوامل اساسی ایجاد سوءهاضمه، ناراحتی‌های گوارشی و ورم معده محسوب می‌شود. ویژگی‌های ژنتیکی، تغذیه و سبک زندگی، استرس، عوامل محیطی، بیماری‌ها و برخی داروها، ممکن است باعث بر هم خوردن تعادل میکروبیوم روده گردند. امروزه استفاده از پروبیوتیک‌ها، مکمل‌های حاوی میکروارگانیسم‌های زنده مفید گوارشی، در فرمولاسیون قرص دایجستیو باعث افزایش اثربخشی مکمل‌های دایجستیو برای هضم غذا و تسکین علائم ورم معده شده است. در واقع پروبیوتیک‌ها با متعادل نمودن میکروبیوم روده به هضم و جذب غذا و عملکرد نرمال دستگاه گوارش کمک می‌کنند. پرودایجست، یک مکمل پروبیوتیک دایجستیو برای کمک به هضم غذا و رفع ناراحتی‌های گوارشی است. 
 

- وجود فیبر در فرمولاسیون مکمل گوارشی دایجستیو، به تغذیه و رشد بهتر باکتری‌های مفید روده و بهبود حرکات گوارشی کمک نموده و جلوی تجمع گاز و نفخ معده را می‌گیرد.
 

- برخی از شرکت‌های سازنده برای بهبود اثربخشی قرص دایجستیو، از عصاره برخی گیاهان مثل زنجبیل، نعناع، رازیانه، آویشن و ... در فرمولاسیون آن استفاده می‌کنند. دایجستیو اید، یک مکمل دایجستیو پر کاربرد متشکل از عصاره گیاهان مختلف برای رفع علائم سوء هاضمه و هضم بهتر غذا است.

 

نحوه مصرف قرص دایجستیو برای ورم معده 

قرص دایجستیو را کی بخوریم؟ نحوه مصرف قرص دایجستیو به نوع و میزان ترکیبات سازنده مکمل بستگی دارد که معمولاً روی بسته بندی یا بروشور محصول نوشته می‌شود. با این حال، بهتر است پیش از مصرف قرص داجستیو برای ورم معده با متخصص تغذیه، پزشک یا داروساز مشورت نمائید.
 

آیا قرص دایجستیو جویدنی است؟ قرص‌های دایجستیو در انواع مختلف و با تکنولوژی ساخت متعددی تولید می‌شوند. در این بین، با توجه به تکنولوژی ساخت و به منظور دارورسانی بهتر، برخی از این قرص ها بلعیدنی و برخی دیگر جویدنی هستند. برای اطلاع از اینکه آیا قرص دایجستیو جویدنی است؟ باید به بروشور راهنمای آن مراجعه کنید.

 

عوارض قرص دایجستیو 

ممکن است نگران عوارض قرص دایجستیو باشید. قرص دایجستیو یک مکمل غذایی بوده و عمده اجزای تشکیل دهنده آن ترکیبات طبیعی و بی خطر هستند، لذا مصرف آن عوارض جانبی جدی در پی نخواهد داشت. برخی افراد ممکن است در حین مصرف این مکمل‌ها عوارضی مثل حساسیت به ترکیبات دایجستو، سر درد یا تهوع را تجربه کنند.

 

سایر موارد مصرف قرص دایجستیو

قرص دایجستیو علاوه بر بهبود هاضمه و درمان ورم معده، کاربردهای دیگری هم دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:
 

- قرص دایجستیو برای یبوست

ترکیبات معمول موجود در قرص دایجستیو، مثل آنزیم‌های گوارشی و فیبرها، با بهبود فرآیند هضم غذا و افزایش حرکات رو به جلوی دستگاه گوارش به درمان یبوست کمک می‌کنند.
 

- قرص دایجستیو برای چاقی

ترکیبات موجود در قرص دایجستیو برای چاقی و افزایش وزن کارایی ندارند. در برخی افراد سوء هاضمه شدید موجب سوء جذب مواد غذایی، سوء تغذیه و از دست رفتن وزن می‌گردد. در چنین مواردی قرص دایجستیو می‌تواند با کمک به هضم و جذب غذا، از کاهش وزن ناشی از سوء تغذیه جلوگیری نماید.
 

- قرص دایجستیو برای نفخ

قرص دایجستیو برای نفخ، کاهش ورم معده و بهبود هاضمه کاربرد دارد.
 

- قرص دایجستیو برای هضم غذا

کاربرد اصلی قرص دایجستیو و آنزیم‌های گوارشی موجود در آن، بهبود فرآیند هضم و جذب مواد غذایی است.
 

- قرص دایجستیو برای لاغری

قرص دایجستیو برای لاغری و کاهش وزن طراحی نشده است. این مکمل تنها با ایجاد تعادل در فعالیت دستگاه گوارش به هضم غذا کمک نموده و جلوی سوء هاضمه و نفخ ناشی از آن را می‌گیرد.
 

- قرص دایجستیو برای روده تحریک پذیر

قرص دایجستیو با کمک به هضم غذا، بهبود حرکات گوارشی و متعادل نمودن میکروبیوم روده، علائم مرتبط با روده تحریک پذیر را تسکین می‌بخشد.

 

سخن پایانی

نفخ و ورم معده از مشکلات شایعی است که عموماً به علت عادات غذایی نادرست، مصرف غذاهای سنگین، استرس یا اختلالات گوارشی ایجاد می‌شود. درمان ورم معده می‌تواند به کمک رعایت رژیم غذایی سالم، تغییر در عادات غذایی و مصرف قرص دایجستیو صورت گیرد. قرص دایجستیو یک مکمل غذایی حاوی آنزیم‌های گوارشی است که به هضم مواد غذایی کمک نموده و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. قرص دایجستیو یک مکمل مناسب برای کاهش علائم سوء هاضمه مثل نفخ و ورم معده است. اگر قصد دارید از قرص دایجستیو برای ورم معده استفاده کنید، می‌توانید از طریق برقراری ارتباط با تیم علمی داروکده، از خدمات مشاوره آنلاین و رایگان که توسط دانش آموختگان رشته تغذیه و دکتر داروساز ارائه می‌گردد، بهره مند گردید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )