چگونه پوستی زیبا داشته باشیم؟

چگونه پوستی زیبا داشته باشیم؟

همه می دانیم که برای داشتن پوستی زیبا باید از آن مراقبت کنیم. در این مقاله راه کار هایی برای داشتن پوستی زیبا ارایه می دهیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

23 شهریور 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

23 شهریور 1394

31K

eye icon

چگونه پوستی زیبا داشته باشیم؟

نوع پوست خود را بشناسید. اگر می خواهید پوستی سالم و شفاف و زیبا داشته باشید ابتدا لازم است نوع پوست خود را بشناسید و سپس روش های مراقبت از آن را بدانید: 
- پوست خشک، پوسته پوسته و خشن است. 
- پوست چرب، براق و روغنی است و ممکن است منافذ بازی داشته باشد. 
- پوست مختلط، در بعضی نقاط مانند گونه ها خشک و در بعضی نقاط دیگر مثل پیشانی، بینی و چانه چرب است. 
- پوست حساس، گاهی قرمز و ملتهب است و بعد از استفاده از وسایل آرایشی بهداشتی دچار قرمزی و خارش می شود. 
- پوست نرمال: متعادل و شفاف است و حساس نمی باشد.

شستشو و تمیز کردن انواع پوست 
- تمیز کردن پوست های نرمال و مختلط: از هر صابون و یا ماده شوینده ای که دم دستتان است برای شستن صورت استفاده نکنید. لازم نیست که حتما محصولات گران قیمت را برای شستشوی پوست صورت تهیه کنید، فقط کافی است محصولاتی را پیدا کنید که با پوست شما سازگاری دارد. از یک شوینده ملایم استفاده کنید، از شوینده های لایه بردار استفاده نکنید، بعد از استفاده از شوینده صورت خود را با آب ولرم شستشو داده و با حوله نرم خشک کنید. اگر محصول شوینده ای که استفاده می کنید پوست شما را خشک یا چرب کرد حتما آن را عوض کنید. 
- تمیز کردن و شستشوی پوست های خشک: اگر پوست خشکی دارید از پاک کننده ای استفاده کنید که فاقد الکل و مواد عطری باشد. این مواد پوست شما را خشک تر از قبل می سازد. از آب گرم برای شستن پوست صورت استفاده نکنید زیرا چربی طبیعی پوست را کم کرده باعث می شود پوست خشک شود. 
- تمیز کردن و شستشوی پوست های چرب: اگر پوست چربی دارید از پاک کننده های فاقد چربی برای شستن صورت استفاده کنید و سپس آن را به دقت با آب ولرم آبکشی نمایید. اگر می خواهید از تونیک های کم کننده چربی پوست استفاده کنید این کار را بعد از شستشوی صورت انجام دهید، این مواد می توانند چربی اضافی پوست را بر دارند. 
- تمیز کردن و شستشوی پوست های حساس: اگر پوست حساسی دارید آن را با پاک کننده های ملایم شستشو دهید و به آرامی خشک کنید و از حوله زبر استفاده نکنید. از پاک کننده های دارای الکل، مواد اسیدی و مواد عطری استفاده نکنید.

برای خرید و مشاهده محصولات پاک کننده پوست اینجا کلیک کنید.

از کرم مرطوب کننده استفاده کنید 
برخی افراد تصور می کنند چون جوان هستند یا پوست چربی دارند به مرطوب کننده نیازی ندارند، اما این تصور غلط است و همه پوست ها به مرطوب کننده نیاز دارند. مرطوب کننده ها از پوست شما در برابر پیری زودرس و خشکی محافظت می کنند. هر روز از مرطوب کننده استفاده کنید، اگر پوست چربی دارید یا به آکنه (جوش) مبتلا هستید از مرطوب کننده های فاقد چربی استفاده کنید. 

کرم ضد آفتاب بزنید
حتی اگر کرم مرطوب کننده شما دارای spf است، باز هم لازم است از کرم ضد آفتاب استفاده کنید در غیر این صورت طی مدت 15 دقیقه پوست شما آسیب می بیند. ضد آفتابی بخرید که spf بالای 30 داشته باشد و حتی در هوای ابری و سرد هم ضد آفتاب بزنید. اگر بیرون از منزل هستید حتما هر 2 ساعت یکبار ضد آفتاب خود را تجدید کنید. خوب است بدانید آب، برف و شن اشعه خورشید را انعکاس می دهند و اثرات مخرب آن را بر روی پوست دو چندان می کند پس حتما در این مکان ها ضد آفتاب بزنید.

برای خرید و مشاهده محصولات ضد آفتاب اینجا کلیک کنید.

چه موقع باید صورت خود را بشوییم؟
شستشوی زیاد صورت پوست شما را خشک می کند، بنابراین روزی یکبار شستن صورت با مواد شوینده مانند صابون برای اغلب افراد کافی و مناسب است. صبح ها صورت خود را با آب خالی بشویید و با حوله نرم خشک کنید، شب ها پوست صورت را با شویینده مناسب بشوید تا آلودگی های طول روز و مواد آرایشی کاملا از پوست شما پاک شود. اگر ورزش می کنید بهتر است پس از انجام تمرینات ورزشی صورت خود را با پاک کننده مناسب بشویید، تعرق باعث می شود منافذ پوست بازتر شده و آکنه را تشدید می کند. 

بدون پاک کردن آرایش صورت به رختخواب نروید. 
ممکن است هنگام خستگی وسوسه شوید که بدون پاک کردن آرایش به رختخواب بروید اما این کار باعث ایجاد آکنه و باز شدن منافذ پوست می گردد پس حتما قبل از خواب صورت خود را بشویید. اگر از داروهای ضد آکنه استفاده می کنید بهترین زمان برای استفاده از آنها هنگام خواب پس از شستشوی صورت است زیرا علاوه بر اینکه پوستتان کاملا تمیز شده، تا صبح از مواد آرایشی استفاده نمی کنید و فرصت کافی وجود دارد تا دارو تاثیر لازم را داشته باشد.

خطرات برنزه کردن پوست
شاید دوست داشته باشید که برنزه شوید اما این کار باعث صدمه به پوست می شود. تغییر رنگ پوست با استفاده از نور آفتاب یا دستگاه های سولاریوم صدمات زیادی به پوست می زند. قرار گرفتن در معرض اشعه uv ریسک سرطان پوست را بالا می برد. همچنین باعث ایجاد کک و مک و لک در پوست می گردد. استفاده مکرر از سولاریوم و برنزه کردن در نور خورشید خطر ابتلا به ملانوما (خطرناک ترن سرطان پوست) را 8 برابر می کند. 

نکاتی در مورد آرایش صورت 
لوازم آرایشی خود را از مراکز معتبر خریداری کنید. سعی کنید از مواد آرایشی با پایه روغنی کمتر استفاده کنید. به تاریخ انقضای لوازم آرایش خود دقت کنید. به طور کلی لوازم آرایش چشم باید در فواصل زمانی کوتاه تعویض گردد، مثلا یک ریمل را نباید بیش از 4 ماه مصرف کرد. لوازم آرایش وسیله شخصی است و نباید شخص دیگری جز شما از آن استفاده کند. در صورت استفاده از ژل یا اسپری مو مراقب باشید این مواد با پوست صورتتان تماس پیدا نکند. 

تغذیه مناسب داشته باشید. 
از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و لبنیات کم چرب در رژیم غذایی خود زیاد استفاده کنید. مصرف کلسترول، چربی های ترانس، نمک و شکر را محدود کنید. به اندازه کافی بخوابید تا دور چشمانتان گود نیفتد و تیره نشود و پوستتان خسته به نظر نیاید. آرامش و دوری از استرس برای پوست بسیار مفید است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )