قویترین داروی گیاهی سنگ شکن صفرا

قویترین داروی گیاهی سنگ شکن صفرا

در این مقاله از مجله داروکده به موضوع سنگ کیسه صفرا، علل ایجاد سنگ صفرا و درمان سنگ کیسه صفرا می‌پردازیم و قویترین داروی گیاهی سنگ شکن صفرا را معرفی خواهیم نمود.

دکتر افروز محمدقلی بیکی

نویسنده: دکتر افروز محمدقلی بیکی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 تیر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 تیر 1403

0

eye icon

قویترین داروی گیاهی سنگ شکن صفرا

احساس درد شدید و ناگهانی در ناحیه بالای شکم علی الخصوص بعد از مصرف غذای چرب می‌تواند زنگ خطری از وجود سنگ صفرا باشد. عدم تعادل در مواد تشکیل دهنده صفرا از جمله کلسترول، بیلی روبین و منجر به تشکیل سنگ صفراوی می‌گردد. سنگ‌های صفراوی در برخی موارد کوچک بوده و نیاز به اقدام درمانی ندارد. از طرف دیگر، سنگ‌های صفراوی بزرگ‌تر عمدتاً با علائم آزار دهنده‌ای همراه بوده که گاهی به جراحی برداشتن کیسه صفرا ختم می‌گردد. تشخیص زود هنگام سنگ کیسه صفرا به درمان مؤثر و جلوگیری از ایجاد عوارض ناشی از آن کمک خواهد نمود. در این مقاله از مجله داروکده به موضوع سنگ کیسه صفرا، علل ایجاد سنگ صفرا و درمان سنگ کیسه صفرا می‌پردازیم و قویترین داروی گیاهی سنگ شکن صفرا را معرفی خواهیم نمود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- کیسه صفرا
- سنگ صفرا چیست؟
- علائم سنگ کیسه صفرا
- آیا سنگ کیسه صفرا باعث لاغری می‌ شود؟
- علت سنگ کیسه صفرا
- ایا سنگ کیسه صفرا خطرناک است؟
- چه اشخاصی بیشتر در خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند؟
- سنگ کیسه صفرا در بارداری
- سنگ کیسه صفرا در کودکان
- درمان سنگ کیسه صفرا
- اصلاح سبک زندگی جهت درمان سنگ کیسه صفرا
- درمان دارویی سنگ کیسه صفرا
- درمان سنگ کیسه صفرا در طب سنتی
- قویترین داروی گیاهی سنگ شکن صفرا
- جراحی برداشتن کیسه صفرا

مدت زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

 

کیسه صفرا

کیسه صفرا یک عضو گللابی شکل است که در زیر کبد و بخش فوقانی و راست شکم قرار گرفته است. وظیفه این اندام ذخیره‌ی مایعی به نام "صفرا" است که در کبد تولید شده و از طریق مجاری صفراوی به داخل کیسه صفرا منتقل می‌شود. صفرا حاوی ترکیباتی مانند صفراکارتین، گلبول‌های قرمز خون، کلسترول و نمک‌های معدنی است که بعد از مصرف غذا وارد روده کوچک (لوزالمعده) شده و به هضم و جذب مواد غذایی چرب کمک می‌کند. 

 

سنگ صفرا چیست؟

برهم خوردن تعادل در اجزای تشکیل دهنده صفرا باعث ایجاد رسوبات سختی در کیسه صفرا گشته که به آن "سنگ صفرا" گفته می شود. سنگ کیسه صفرا می‌تواند در اندازه‌های مختلف به کوچکی شن ریزه تا ابعاد بسیار بزرگ تشکیل شود. سنگ‌های صفراوی کوچک معمولاً علائم بالینی خاصی ایجاد نکرده و خود به خود دفع می‌شوند. در حالی که سنگ‌های کمی بزرگ‌تر ممکن است منجر به بروز التهاب و درد شکمی گردند. در موارد جدی‌تر، سنگ صفرا با ابجاد انسداد در مجاری صفراوی، می‌تواند باعث التهاب کیسه صفرا، عفونت مجاری صفراوی و التهاب غده پانکراس‌ گردد.

شاید سؤال کنید که؛ سنگ کیسه صفرا چگونه تشکیل می شود؟ همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد، سنگ کیسه صفرا زمانی تشکیل می‌شود که اجزای صفرا از جمله کلسترول، بیلی روبین یا نمک‌های کلسیم و فسفات از حالت تعادل خارج شوند. 

دو نوع رایج سنگ صفراوی عبارتند از:

1. سنگ‌های کلسترولی: این نوع سنگ صفراوی زمانی تشکیل می‌شود که میزان کلسترول صفرا بیش از حد بالا رود.
2. سنگ‌های رنگدانه‌ای: سنگ‌های کوچک و تیره‌ای هستند که از تجمع بیش از حد بیلی روبین تحت شرایط خاص ایجاد می‌شوند.  

علائم سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا در برخی مواقع بدون علامت بوده و خود به خود دفع می‌شود. هنگامی که اندازه‌ی سنگ صفراوی از حدی بزرگ‌تر گردد، می‌تواند با ایجاد التهاب و آسیب در کیسه صفرا، علائمی مانند درد شکمی شدید، تهوع، استفراغ، کاهش اشتها و تغییر رنگ ادرار و مدفوع را ایجاد نماید. درد ناشی از سنگ صفرا اغلب در ناحیه فوقانی طرف راست شکم متمرکز بوده و گاهی از شانه راست شروع شده به سمت کمر ادامه پیدا می‌کند. 

توجه: درد شدید و طول کشنده در ناحیه شکم، تب شدید و زرد شدن رنگ پوست و چشم از نشانه‌های هشدار سنگ صفرا هستند. این علائم ممکن است بر اثر عوارض جدی سنگ کیسه صفرا ایجاد شده باشند. در صورت بروز این عوارض باید سریعاً به پزشک متخصص داخلی یا گوارش مراجعه نمود.

آیا سنگ کیسه صفرا باعث لاغری می‌ شود؟

یکی از پرسش‌های رایج این است که، ایا سنگ کیسه صفرا باعث لاغری میشود؟ کاهش اشتها و حالت تهوع از علائم رایج سنگ کیسه صفرا است. لذا تمایل به غذا خوردن در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، اولین قدم برای جلوگیری از پیشرفت و تشکیل سنگ‌های صفراوی، به حداقل رساندن مصرف مواد غذایی چرب بوده که این خود منجر به کاهش کالری دریافتی فرد مبتلا و کاهش وزن می‌گردد. در نتیجه احتمال لاغر شدن در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا وجود دارد. با این وجود، تغییرات وزنی در افراد مختلف متفاوت بوده و برخی افراد ممکن لست هیچ تغییر وزنی را تجربه نکنند.

 

علت سنگ کیسه صفرا

با وجود اینکه تا کنون علت اصلی تشکیل سنگ‌های صفراوی کاملاً شناخته نشده است، عوامل متعددی را می‌توان به عنوان علل ایجاد سنگ کیسه صفرا ذکر نمود. به طور کلی عواملی که باعث بر هم خوردن تعادل مواد تشکیل دهنده صفرا می‌گردند، عبارتند از:

1. وجود کلسترول بیش از حد در صفرا: گاهی میزان کلسترولی که توسط کبد ساخته می‌شود، بیش از ظرفیت صفرا برای تجزیه آن است. لذا این کلسترول اضافه تجمع یافته و باعث تشکیل کریستال‌های زرد و سخت کلسترولی در کیسه صفرا می‌گردند.
 

2. وجود بیلی روبین بیش از حد در صفرا: بیلی روبین محصول تجزیه طبیعی گلبول‌های قرمر خون است. در برخی شرایط خاص مانند اختلالات خونی، سیروز یا نارسایی کبدی تولید بیلی روبین افزایش می‌یابد. چنانچه این افزایش بیش از ظرفیت کبد برای حذف و تجزیه بیلی روبین باشد، سنگ‌های رنگدانه‌ای تیره رنگ در کیسه صفرا تشکیل می‌گردند.
 

3. تغلیظ صفرا به دلیل ناتوانی کیسه صفرا در تخلیه: در شرایطی که کیسه صفرا به اندازه کافی تخلیه نشود، مایع صفرا درون آن تجمع پیدا کرده که می‌تواند منجر به تشکیل رسوبات سخت گردد.

علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل ژنتیکی و رژیم غذایی نیز در بروز سنگ‌های صفراوی نقش مهمی دارند. در برخی افراد تمایل خانوادگی به تشکیل سنگ‌های صفراوی بیش از سایرین است. از سوی دیگر رژیم غذایی غنی از چربی و کلسترول نیز، خطر تشکیل سنگ‌های صفراوی کلسترولی را افزایش می‌دهد.

ایا سنگ کیسه صفرا خطرناک است؟

سنگ کیسه صفرا در اغلب موارد خطرناک نیست و با مصرف داروی سنگ شکن صفرا یا در نهایت جراحی قابل درمان است. در برخی موارد علی الخصوص سنگ‌های بزرگ‌تر یا سنگ‌هایی که در مجاری صفراوی گیر می‌افتند، احتمال بروز عوارض خطرناک وجود دارد. این عوارض عبارتند از: کوله سیستست حاد (التهاب و عفونت شدید کیسه صفرا به دنبال انسداد مجاری توسط سنگ صفرا)، پانکراتیتت، اانسداد روده یا عفونت خونی.

 

چه اشخاصی بیشتر در خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند؟

خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا در شرایط کاهش یا افزایش وزن ناگهانی، رژیم غذایی غنی از چربی و کلسترول، سن بالای 60 سال، وجود سابقه خانوادگی ابتلا به سنگ صفرا، در خانم‌های باردار، افراد مبتلا به دیابت یا افراد تحت درمان با استاتین‌ها، داروهای ضد بارداری خوراکی و دوز بالای استروژن، بیش از جمعیت نرمال است.

 

سنگ کیسه صفرا در بارداری

همانطور که اشاره شد، خانم‌های باردار بیش از سایرین در معرض خطر تشکیل سنگ‌های صفراوی هستند. تغییرات فیزیولوژیکی که در دوران بارداری رخ می‌دهد، بر تحرک کیسه صفرا تأثیر می‌‌گذارد. تغییرات هورمونی دوره بارداری موجب کاهش تحرک و کاهش سرعت تخلیه کیسه صفرا می‌گردد. این مسئله موجب تغلیظ ترکیبات صفرا و افزایش احتمال انباشت و رسوب کلسترول در درون کیسه صفرا می‌گردد. در مواردی که علائم سنگ کیسه صفرا در دوران بارداری خفیف باشد، کنترل درد، اصلاح رژیم غذایی و پیگیری دقیق توسط پزشک توصیه می‌گردد. در مواردی که نیاز به جراحی خارج کردن کیسه صفرا باشد، در صورت امکان به بعد از زایمان موکول می‌گردد. در غیر این صورت، کوله سیستکتومی (برداشتن کیسه صفرا) به روش لاپاراسکوپی، روش جراحی ارجح در این دوران در نظر گرفته می‌شود.

 

سنگ کیسه صفرا در کودکان

سنگ کیسه صفرا در کودکان نیز می‌تواند تشکیل شود. این مسئله می‌تواند به علت استعداد ژنتیکی، اضافه وزن، کاهش وزن سریع در کودک یا برخی شرایط مثل بیماری سلول داسی شکل، فیبروز کیستیک و اختلالات متابولیک رخ دهد. سنگ کیسه صفرا در کودکان معمولاً از طریق اصلاح سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی و در نهایت مداخلات پزشکی و جراحی درمان می‌شود. اصلاح سبک زندگی شامل کنترل وزن و اصلاح رژیم غذایی شامل پرهیز از وعده‌های غذایی چرب و افزایش افزایش مصرف فیبر و مایعات است. مداخلات پزشکی شامل دارو درمانی یا جراحی برداشتن کیسه صفرا است. کوله سیستکتومی به روش لاپاراسکوپی به علت ماهیت کم تهاجمی بودن و دوره بهبودی سریع‌تر، روش جراحی ترجیحی برای درمان سنگ کیسه صفرا در کودکان است. 

 

درمان سنگ کیسه صفرا

برای درمان سنگ کیسه صفرا ابتدا مواردی همچون اندازه سنگ، محل قرارگیری سنگ صفرا، شدت علائم، سن بیمار، سابقه سایز بیماری‌ها، توسط پزشک بررسی می‌گردد و در نهایت بهترین روش درمانی برای هر فرد اتخاذ می‌گردد. رویکردهای درمانی رایج شامل اصلاح سبک زندگی در کنار درمان دارویی و جراحی است.

 

اصلاح سبک زندگی جهت درمان سنگ کیسه صفرا

اصلاح سبک زندگی در جهت رعایت رژیم غذایی کم چرب و کنترل وزن نقش مهمی در پیشگیری و کنترل سنگ کیسه صفرا دارد. با این وجود توصیه می‌شود از رژیم‌های سخت و کاهش وزن ناگهانی اجتناب شود. در افرادی که سنگ صفراوی کوچک با علائم خفیف دارند، توصیه می‌شود مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را محدود نموده و مصرف فیبر، میوه و سبزیجات، مایعات و روغن‌های گیاهی را جایگزین نمایند. در ادامه این بخش با خوراکی‌های مجاز و غذاهای ممنوعه سنگ صفرا آشنا خواهید شد.

 

برای دفع سنگ کیسه صفرا چه بخوریم؟

با وجود اینکه تغییر در رژیم غذایی به تنهایی درمان قطعی سنگ کیسه صفرا نیست، ولی می‌تواند به کنترل علائم کمک نماید و خطر تشکیل سنگ‌های جدید را کاهش بدهد. 

در این بخش منابع غذایی مفید برای کمک به کنترل و دفع سنگ کیسه صفرا را معرفی خواهیم کرد.

1. مواد غذایی غنی از فیبر با کمک به هضم غذا و جلوگیری از جذب کلسترول، جلوی تشکیل سنگ صفرا را می گیرند. منابع غذایی پر فیبر عبارتند از انواع میوه مثل سیب، موز، پرتقال، توت فرنگی، سبزیجات برگ سبز، بروکلی کدو و هویج، غلات کامل مثل برنج قهوه‌ای، نان سبوس‌دار و جو دو سر و همچنین حبوبات.

2. چربی‌های سالم مانند روغن کنجد، روغن زیتون، آووکادو و مغزها

3. منابع پروتئینی بدون چربی مثل گوشت مرغ، ماهی و حبوبات و لبنیات کم چرب

4. مصرف مقادیر زیاد آب و مایعات برای حفظ رطوبت بدن، هضم بهتر غذا و جلوگیری از تغلیظ صفرا در کیسه صفرا ضروری است.

5. برخی مکمل‌های غذایی، از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و گیاهان دارویی سنگ شکن صفرا ممکن است برای مشکلات کیسه صفرا مفید باشند. ولی نباید از این ترکیبات انتظار معجزه درمان سنگ صفرا را داشت. برخی از مکمل‌ها مانند منیزیم، ویتامین C، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا-3 در کنار سایر گزینه‌های درمانی، می‌توانند برای بهبود عملکرد کیسه صفرا مفید باشند.

 

غذاهای ممنوعه سنگ صفرا 

در افرادی که به سنگ کیسه صفرا مبتلا هستند توصیه می‌شود از مواد غذایی زیر پرهیز نمایند:

1. مصرف فراوان شکر، کربوهیدرات تصفیه شده مثل انواع پاستا و نان سفید

2. مواد غذایی سرشار از کلسترول وچربی‌های ترانس مانند روغن نباتی، غذاهای فرآوری شده، روغن بادام زمینی

3. میوه های مضر برای سنگ کیسه صفرا: مصرف میوه به طور کلی برای حفظ سلامت کیسه صفرا مفید است و مصرف تمام میوه‌ها در حد اعتدال مشکلی برای صفرا به وجود نخواهد آورد. با این حال توصیه می‌شود از مصرف بی رویه میوه‌های اسیدی مثل مرکبات، میوه‌های حاوی قند بالا مثل انگور و میوه‌های چرب مثل نارگیل پرهیز نمائید. همچنین مصرف میوه به علت محتوای فیبر بالا به مصرف آب میوه ارجحیت دارد.

4. مصرف الکل و دخانیات

 

درمان دارویی سنگ کیسه صفرا

یکی از رایج‌ترین سؤالات در رابطه با درمان سنگ کیسه صفرا این است که آیا سنگ صفرا با دارو رفع میشود؟ اسم قرص سنگ شکن کیسه صفرا چیست؟ چگونه سنگ کیسه صفرا با قرص سنگ شکن کیسه صفرا دفع می‌شود؟ در چه موارد از کپسول دفع سنگ صفرا استفاده می‌شود؟

همانطور که اشاره شد، یکی از اقدامات درمانی برای کنترل علائم و پیشرفت سنگ صفراوی، درمان دارویی است. به طور معمول در مواردی که اندازه سنگ کوچگ و علائم سنگ کیسه صفرا خفیف باشد، از داروهایی که به دفع و حل کردن سنگ کیسه صفرا کمک می‌کنند، استفاده می‌شود. ممکن است بپرسید؛ سنگ کیسه صفرا چگونه دفع میشود؟ سنگ کیسه صفرا از طریق ادرار دفع می شود یا مدفوع؟ سنگ‌های ریز صفراوی با عبور از مجاری صفراوی وارد دوازدهه و روده شده و در نهایت از طریق مدفوع دفع می‌گردند.

داروی اورسودئوکسی کولیک اسید (UDCA) با نام تجاری Ursodiol و داروی کنودئوکسی کولیک اسید با نام تجاری Chenodiol دو داروی تأیید شده برای درمان اختلالات کیسه صفرا هستند. در ایران داروی اورسودیول به عنوان قرص سنگ‌شکن کیسه صفرا یا قرص پاکسازی کیسه صفرا شناخته می‌شود. این دارو با کاهش تولید کلسترول در کبد و کاهش جذب کلسترول از روده، محتوای کلسترول مایع صفرا را کاهش داده و از تشکیل و پیشرفت سنگ‌های صفراوی کلسترولی جلوگیری می‌کند. در پاسخ به این سؤال که آیا سنگ صفرا با دارو رفع میشود؟ باید گفت در برخی موارد داروی سنگ صفرا برای از بین بردن سنگ‌های صفراوی کوچک کارساز است. منتهی اثربخشی این داروها زمان بر بوده و در برخی موارد امکان عود وجود دارد. لذا مصرف این دارو باید حتماً زیر نظر پزشک معالج باشد.

 

درمان سنگ کیسه صفرا در طب سنتی

با توجه به اینکه اثربخشی داروی سنگ صفرا محدود بوده و اغلب بیماران در شرایط تجربه علائم شدید ناچار به جراحی برداشتن کیسه صفرا می‌گردند، دفع سنگ صفرا با طب سنتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

ذکر این نکته ضروری است که استفاده از طب سنتی و داروی گیاهی سنگ شکن صفرا باید حتماً در کنار سایر درمان‌های استاندارد و تحت نظر پزشک باشد. در طب سنتی، به منظور بهبود علائم و جلوگیری از تشکیل سنگ‌های صفراوی از یک یا ترکیب چند گیاه دارویی استفاده می‌شود. اعتقاد بر این است که این گیاهان به دفع سنگ صفرا و بهبود علائم آن کمک خواهند کرد. احتمالاً شما نیز به دنبال قوی ترین داروی گیاهی برای سنگ کیسه صفرا هستید. در این بخش رایج‌ترین گیاهان دارویی سنگ شکن صفرا را معرفی خواهیم کرد.

 

قویترین داروی گیاهی سنگ شکن صفرا

گیاهان دارویی از دیرباز برای درمان اختلالات کبدی و صفراوی مورد توجه بوده اند. در این بین چند گیاه دارویی در مطالعات اخیر نیاز به عنوان گیاه مؤثر در حل نمودن سنگ صفرا و بهبود علائم ناشی از آن معرفی شده اند. معروف‌ترین گیاهان سنگ شکن صفرا عبارتند از:

1. قاصدک

محققان طب سنتی معتقدند ریشه قاصدک یک صفرا بر قوی گیاهی است. یعنی ریشه قاصدک با کمک به افزایش جریان صفرا و تسهیل خروج صفرا از کیسه صفرا، از تغلیظ صفرا و تشکیل رسوب در کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.

 

2. کنگر فرنگی

اعتقاد بر این است که عصاره گیاه کنگر فرنگی (Artichoke) با تحریک تولید صفرا و کمک به هضم غذا به سلامت کیسه صفرا کمک می‌نماید. سینارین و کافئیک اسید موجود در عصاره کنگر فرنگی دارای خواص کاهنده کلسترول خون است. به علاوه، شواهدی موجود است که نشان می‌دهد، عصاره کنگر فرنگی می‌تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی این گیاه برای این منظور مورد نیاز است. فرآوده طبیعی آرتیشو سینا موجود در داروخانه آنلاین داروکده بر پایه گیاه کنگر فرنگی ساخته شده است.

 

3. خار مریم

خار مریم از گیاهان دارویی قدیمی است که به واسطه اثرات محافظت کبدی و صفراوی‌اش معروف شده است. سیلی‌مارین، ترکیب فعال موجود در عصاره گیاه خار مریم، توانایی این را دارد که محتوای کلسترول موجود در مایع صفراوی را کاهش دهد و از تشکیل سنگ‌های صفراوی کلسترولی جلوگیری نماید. به همین خاطر بسیاری از منابع طب سنتی گیاه خار مریم را به عنوان سنگ شکن صفرا می شناسند. امروزه سیلی‌مارین به واسه اثرات سودمندش، پایه ثابت بسیاری از محصولات محافظ کبد و صفرا موجود در بازار می‌باشد.

 

4. زردچوبه

کورکومین یک ترکیب آنتی اکسیدان و ضد التهاب است که به عنوان اصلی‌ترین ماده مؤثره فعال موجود در زردچوبه شناسایی شده است. در طب سنتی کورکومین به عنوان یک ترکیب صفراآور در رفع مشکلات کیسه صفرا نیز کاربرد دارد. کورکومین از طریق بهبود پروفایل چربی خون و افزایش جریان صفرا در مجاری صفراوی از تشکیل سنگ‌های صفراوی جلوگیری می‌کند. کورکومین در برخی منابع به عنوان یک مسکن قوی برای درد کیسه صفرا نیز شناخته می‌شود. به نظر می‌رسداثرات ضد اسپاسم کورکومین می‌تواند به بهبود درد ناشی از سنگ کیسه صفرا کمک نماید.

 

5. چانکا پیدرا

چانکا پیدرا (Chnca Piedra) یک گیاه بومی استوایی است که به عنوان گیاه مقوی کبد، سنگ شکن صفرا، سنگ شکن کلیه و ضد نقرس و دیابت شناخته می‌شود. هرچند در رابطه با اثربخشی این گیاه نیاز به تحقیقات بیشتری می‌باشد، بسیاری از منابع طبب سنتی معتقدند این گیاه می‌تواند به کاهش اندازه و تعدا سنگ‌های صفراوی و کلیوی کمک نماید.

 

6. چای سبز

چای سبز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهاب است که برای تقویت عملکرد کبد و صفرا مفید است. به علاوه کافئین موجود در چای سبز با اثرات انقباضی بر دیواره کیسه صفرا باعث تسهیل در تخلیه صفرا و جلوگیری از تشکیل سنگ‌های صفراوی می‌گردد. از طرف دیگر چای سبز دارای خواص کاهنده کلسترول خون نیز بوده که می‌تواند در جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا مؤثر باشد.

 

7. کاکل ذرت

کاکل ذرت در طب سنتی برای درمان سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد کاکل ذرت باعث کاهش التهاب و افزایش جریان صفرا در مجاری صفراوی شده و از این طریق جلوی تشکیل سنگ‌های صفراوی را می‌گیرد. برخی از مطالعات نشان داده است که کاکل ذرت ممکن است اثرات ضد التهابی و ضد درد نیز داشته باشد، که می‌تواند به کاهش علائم مرتبط با سنگ‌های صفراوی کمک نماید. با تمام توضیحات برای اثبات اثرات محافظتی کاکل ذرت در این زمینه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

8. اسفرزه

اسفرزه یا پسیلیوم یک منبع غنی از فیبر محلول است. مطالعات نشان داده اند که مصرف پسیلیوم با افزایش محتوای فیبر در دستگاه کوارش، به کلسترول موجود در صفرا و گوارش متصل شده و مانع جذب کلسترول از روده می‌گردد. بنابراین، پسیلیوم باعث می‌شود سطح کلسترول خون و به دنبال آن محتوای کلسترول صفرا کاهش یافته و احتمال تشکیل سنگ‌ صفراوی به حداقل برسد.

علاوه بر موارد ذکر شده نعناع، شاهتره، کاسنی، سیر، بید مشک، رازیانه و شربت سرکه‌انگبین از جمله سایر دارو گیاهی برای سنگ صفرا هستند.

 

جراحی برداشتن کیسه صفرا

متداول‌ترین روش درمانی سنگ کیسه صفرا، عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا یا "کوله سیستکتومی" است. به طور معمول زمانی که سنگ کیسه صفرا باعث علائم شدید یا عوارض خطرناک گردد، دفع سنگ کیسه صفرا با جراحی انجام می‌شود. عمل کیسه صفرا به دو طریق جراحی باز یا لاپاروسکوپی انجام می‌گیرد.

1. کوله سیستکتومی با لاپاروسکوپی

لاپاروسکوپی یک روش جراحی کم تهاجمی است که با ایجاد چند برش کوچک در شکم، ابزار جراحی به کمک لوله‌های نازک مجهز به نور و دوربین (لاپاروسکوپ) وارد حفره شکمی شده و عمل برداشتن کیسه صفرا انجام می‌شود. کوله سیستکتومی لاپاروسکوپی دارای عوارض کمتر و دوره بهبود کوتاه‌تری نسبت به جراحی باز است.

 

2. کوله سیستکتومی باز

در شرایطی که جراحی لاپاروسکوپی به دلایل مختلف امکان پذیر نباشد، کوله سیستکتومی باز انجام می‌شود. در جراحی باز یک برش بزرگ در شکم برای دسترسی به کیسه صفرا ایجاد شده و عمل برداشتن یسه صفرا انجام می‌گردد.

 

هر دو روش جراحی برای رفع علائم سنگ صفرا مؤثر هستند. بعد از عمل برداشتن کیسه صفرا، مایع صفرا هنچنان توسط کبد تولید شده و مستقیماً به داخل روده کوچک می‌ریزد. کوله سیستکتومی یک عمل رایج بوده و اکثر مردم می‌توانند بدون کیسه صفرا به زندگی خود ادامه دهند. منتهی برای جلوگیری از بروز عوارض آن بهتر است از سبک زندگی سالم پیروی نموده و از مصرف غذای پر چرب پرهیز کنند.

 

چه اندازه سنگ صفرا نیاز به جراحی دارد؟

مهمترین عامل تعیین کننده برای جراحی برداشتن کیسه صفرا، اندازه سنگ کیسه صفرا است. به طور معمول سنگ‌های صفراوی کوچکتر از 1 سانتی‌متر نیاز به جراحی ندارند. در مقابل، اغلب موارد سنگ‌های صفراوی بزرگ‌تر از 3 سانتی‌متر نیازمند جراحی کوله سیستکتومی هستند. علاوه بر این، بروز علائمی همچون درد شدید در ناحیه فوقانی و راست شکم به علاوه تهوع و استفراغ احتمال جراحی را بالا می‌برند. 

 

لاغری بعد از عمل کیسه صفرا

برخی افراد ممکن است لاغری بعد از عمل کیسه صفرا را تجریه نمایند. هرچند این مسئله در تمام افراد رخ نمی‌دهد شاید بتوان در برخی افراد علت لاغری بعد از عمل کیسه صفرا را به محدودیت در مصرف مواد غذایی چرب و کاهش کالری دریافتی نسبت داد.

 

سنگ شکن کیسه صفرا با لیزر

وقتی اسم دستگاه سنگ شکن کیسه صفرا می‌آید، تصور بر این است که بتوان با اقدامات غیر جراحی، سنگ‌های صفراوی را خورد و دفع نمود. در حالیکه در واقعیت چیزی به عنوان اقدام غیر جراحی سنگ شکن کیسه صفرا وجود ندارد. سنگ شکن صفرا با لیزر نیز به طور معمول تحت جراحی لاپاروسکوپی انجام می‌شود. در این نوع عمل، ابتدا کیسه صفرا با دستگاه لیزر قطع و جدا شده به کمک ابزار لاپاروسکوپی از حفره شکمی خارج می‌گردد.

 

سخن پایانی

سنگ کیسه صفرا از مشکلات رایجی است که می‌تواند منجر به درد و عوارض شدید شود، به خصوص اگر در مجرای صفراوی گیر کند. با این وجود، استفاده از داروهای گیاهی برای سنگ کیسه صفرا در کنار درمان‌های استاندارد، ممکن است راه حلی موثر باشد. گیاهان دارویی سنگ شکن صفرا عمدتاً از طریق کاهش کلسترول، تسهیل خروج صفرا از کیسه صفرا، کاهش التهاب و اثرات ضد اسپاسم سنگ صفرا و علائم ناشی از آن را بهبود می‌بخشند. به طور کلی، استفاده منطقی و محتاطانه از گیاهان سنگ شکن صفرا می‌تواند در بهبود و تسکین این بیماری مفید باشد. باید توجه داشت که پیش از شروع به استفاده از هر نوع درمان گیاهی حتماً با پزشک خود مشورت نمائید. همچنین می‌توانید از طریق برقراری ارتباط با تیم علمی داروکده، راهنمایی‌های مورد نظر خود را از تیم تخصصی داروکده متشکل از داروسازان و کارشناسان تغذیه کسب نمائید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )