بررسی تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره

بررسی تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره

در این مقاله از مجله داروکده، به بررسی تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره از نظر علائم پوستی، محل بروز و رویکردهای درمانی خواهیم پرداخت.

دکتر افروز محمدقلی بیکی

نویسنده: دکتر افروز محمدقلی بیکی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

14 مهر 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

14 مهر 1403

277

eye icon

بررسی تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره

پسوریازیس و درماتیت سبوره دو بیماری پوستی رایج هستند که هر کدام ویژگی‌ها، علائم و درمان‌های خاص خود را دارند. ضایعات درماتیت سبورئیک اغلب به رنگ زرد و چرب ظاهر می‌شوند، در حالیکه ضایعات پسوریازیس عمدتاً خشک، پودری و دارای سطحی نقره‌ای هستند. با این وجود، علائم بالینی درماتیت سبورئیک ممکن است در برخی موارد شبیه پسوریازیس باشد. به ویژه اگر ضایعات در پوست کف سر ظاهر شوند. به همین علت مردم گاهی پسوریازیس و درماتیت سبورئیک را باهم اشتباه می‌گیرند. افزایش آگاهی در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو بیماری می‌تواند به تسهیل روند درمان آن‌ها کمک نماید. به همین جهت در این مقاله از مجله داروکده، به بررسی تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره از نظر علائم پوستی، محل بروز و رویکردهای درمانی خواهیم پرداخت. بدیهی است که افزایش آگاهی در این زمینه می‌تواند به تشخیص دقیق‌تر، مدیریت مؤثرتر و در نهایت بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک نماید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- پسوریازیس

- درماتیت سبوره

- بررسی تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره

  • تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره از نظر ظاهر ضایعات

  • تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره از نظر علائم بالینی

  • تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره از نظر عوامل تشدید کننده

  • تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره از نظر روش درمان

- شباهت‌های پسوریازیس و درماتیت سبوره

- آیا پسوریازیس و درماتیت سبوره می‌توانند به صورت همزمان وجود داشته باشند؟

- آیا ممکن است درماتیت سبوره به پسوریازیس تبدیل شود؟

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
 

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن خودایمنی است که باعث تولید بیش از حد سلول‌های پوستی می‌شود. این بیماری معمولاً با ضایعات بسیار خشک، قرمز رنگ و فلس‌دار روی پوست نمایان می‌شود. در بیماری پسوریازیس، فعالیت غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن باعث تولید بیش از حد سلول‌های پوستی و بروز التهاب می‌گردد. علت پسوریازیس به طور دقیق مشخص نیست ولی عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مثل عفونت‌ها، آسیب‌های پوستی، استرس و تغییرات آب و هوایی، مهم‌ترین علل بروز پسوریازیس شناخته می‌شوند.

درماتیت سبوره

درماتیت سبوره یا درماتیت سبورئیک، یک نوع التهاب پوستی عودکننده است که معمولاً بر روی نواحی چرب و چین‌دار پوست، مانند سر، صورت معمولاً در قسمت ابرو، پیشانی، کنار بینی، پشت گوش، پشت سر و قفسه سینه ظاهر می‌شود. ضایعات درماتیت سبوره با خارش، قرمزی و پوسته‌ریزی همراه است. درماتیت سبورئیک معمولاً به علت استعداد ژنتیکی، تغییرات هورمونی، به ویژه در دوران بلوغ یا بارداری و همچنین قارچ مالاسزیا رخ می‌دهد.

بررسی تفاوت‌ پسوریازیس و درماتیت سبوره

همانطور که گفته شد، پسوریازیس و درماتیت سبوره دو بیماری پوستی کاملاً متفاوت هستند و از نظر تظاهرات بالینی و روش درمانی با هم تفاوت دارند. مهم‌ترین تفاوت بین پسوریازیس و درماتیت سبورئیک به علائم بالینی، ظاهر ضایعات، محل بروز ضایعات و روش مدیریت و درمان این دو بیماری مربوط می‌شود. در این بخش از مقاله به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.
 

- تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره از نظر ظاهر ضایعات

ظاهر ضایعات پوستی پسوریازیس معمولاً قرمز و ملتهب است. سطح ضایعات معمولاً از فلس‌های نقره‌ای و ضخیم پوشیده است که به راحتی کنده می‌شوند. این ضایعات عمدتاً در نواحی مختلفی از بدن مانند آرنج‌ها، زانوها، کف دست‌ها و پاها ظاهر شوند. در برخی موارد، ضایعات پسوریازیس ممکن است دچار ترک‌خوردگی و خونریزی شوند. در حالیکه، ظاهر ضایعات درماتیت سبورئیک معمولاً  قرمز و چرب با پوسته‌ریزی زرد یا سفید هستند. ضایعات درماتیت سبوره اغلب روی پوست کف سر، صورت، گوش‌ها و نواحی چرب بدن مثل قفسه سینه دیده می‌شوند. این ضایعات معمولاً دارای ضخامت کمتری از ضایعات پسوریازیس هستند. درماتیت سبوره به ندرت ممکن است در زیر بغل یا نواحی تناسلی نیز بروز پیدا کند.

- تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره از نظر علائم بالینی

ضایعات پسوریازیس معمولاً با خارش شدید، سوزش و درد همراه هستند در حالیکه خارش در ضایعات درماتیت سبورئیک معمولاً خفیف و ملایم است.

- تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره از نظر عوامل تشدید کننده

عوامل مختلفی مانند استرس، عفونت‌ها، آسیب‌های پوستی و تغییرات آب و هوایی می‌توانند علائم پسوریازیش را تشدید کنند. ولی درماتیت سبوره بیشتر تحت تأثیر تغییرات هورمونی، استرس و وجود قارچ مالاسزیا قرار دارد.
 

- تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره از نظر روش درمان

درمان پسوریازیس معمولاً طولانی‌مدت بوده و به دو روش موضعی و سیستمیک انجام می‌گردد. درمان موضعی پسوریازیس شامل کورتیکواستروئیدهای موضعی، ویتامین D، رتینوئیدها و نوردرمانی (فوتوتراپی با اشعه UVB یا PUVA) و درمان سیستمیک پسوریازیس عمدتاً شامل داروهای خوراکی مثل سرکوب‌کننده‌های ایمنی (متوترکسات)، مشتقات ویتامین A (آسیترتین) و داروهای بیولوژیک (آدالیمومب) می‌شود.

در حالیکه, در بیماری درماتیت سبوره معمولاً درمان ساده‌تر است و بیشتر بر کنترل علائم تمرکز دارد. ضایعات درماتیت سبورئیک اغلب با کرم‌ها یا شامپوهای ضدقارچ (کتوکونازول یا زینک پیریتیون) یا کورتیکوستروئیدهای موضعی بهبود پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت‌ ها و شباهت‌ های شوره و پسوریازیس

شباهت‌های پسوریازیس و درماتیت سبوره

- التهاب

پسوریازیس و درماتیت سبورئیک، هر دو بیماری با التهاب پوست همراه هستند که می‌تواند منجر به خارش و ناراحتی شود. 
 

- نقش سیستم ایمنی

هر دو بیماری شامل یک پاسخ غیرطبیعی از سیستم ایمنی هستند. در پسوریازیس سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های سالم پوست حمله کرده و منجر به التهاب و تولید سریع سلول‌ها می‌شود. در درماتیت سبوره نیز تصور می‌شود که یک واکنش التهابی منجر به تکثیر بیش از حد مخمر مالاسزیا، که به طور طبیعی بر روی پوست وجود دارد، و فعال شدن واکنش التهابی در پوست می‌شود.
 

- عوامل ژنتیکی

هر دو بیماری پسوریازیس و درماتیت سبوره دارای جنبه ژنتیکی هستند، که نشان می‌دهد افرادی که سابقه خانوادگی این شرایط را دارند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به آن‌ها قرار دارند.
 

- عوامل محیطی

هر دو بیماری در واکنش به عوامل محیطی تشدید کننده به خصوص استرس و تغییرات آب و هوایی، بدتر می‌شوند. آب و هوای سرد و خشک موجب بدتر شدن ضایعات پوستی پسوریازیس و درماتیت سبورئیک می‌گردد.
 

- نیاز به مدیریت طولانی‌مدت

هر دو بیماری عود کننده و نیازمند مدیریت مداوم هستند.
 

- تأثیر بر کیفیت زندگی

هر دو بیماری می‌توانند به واسطه ظاهر نامطلوب، تأثیر منفی بر کیفیت زندگی بیماران داشته باشند.

 

آیا پسوریازیس و درماتیت سبوره می‌توانند به صورت همزمان وجود داشته باشند؟

بله، پسوریازیس و درماتیت سبوره می‌توانند به‌صورت همزمان در یک فرد وجود داشته باشند. در این رابطه گزارش‌هایی وجود دارد که نشان‌دهنده همزمانی پسوریازیس و درماتیت سبوره در بیماران مختلف است. تحقیقات نشان می‌دهند، وجود همزمان پسوریازیس و درماتیت سبوره‌ ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی، پاسخ‌های غیرطبیعی سیستم ایمنی، محرک‌های محیطی و تداخلات درمانی باشد. بدیهی است که این وضعیت خاص نیازمند رویکردهای درمانی خاص و مشاوره با پزشک متخصص پوست است تا هر دو بیماری به طور مؤثر کنترل و درمان شوند.

 

آیا ممکن است درماتیت سبوره به پسوریازیس تبدیل شود؟

خیر، درماتیت سبوره به خودی خود نمی‌تواند به پسوریازیس تبدیل گردد. زیرا آن‌ها دو بیماری با علل متفاوت هستند. در برخی موارد ممکن است این دو بیماری به صورت همزمان در یک فرد بروز پیدا کنند. برای مثال، یرخی افراد که دارای ضایعات پسوریازیس در بدن خود هستند ممکن است به صورت همزمان ضایعات درماتیت سبورئیک در کف سر خود داشته باشند. به چنین وضعیتی سبوپسوریازبیس گفته می‌شود.

سخن پایانی

پسوریازیس و درماتیت سبوره هر دو بیماری‌های پوستی شایعی هستند که با وجود برخی شباهت‌ها، دارای تفاوت‌های اساسی با یکدیگر می باشند. شناخت دقیق تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو بیماری از نظر علل، تظاهرات بالینی و عوامل تشدیدکننده برای تشخیص صحیح و درمان مؤثر هر یک از این بیماری‌ها ضروری است. 

در این مقاله از مجله داروکده، هدف ما کمک به افزایش آگاهی درباره تفاوت‌ پسوریازیس و درماتیت سبوره‌ و اهمیت شناخت این دو بیماری برای بهبود کیفیت زندگی بیماران و تسهیل روند درمان آنان بود. تیم علمی داروکده با بهره‌گیری از تخصص و تجربه خود در زمینه ارائه مطالب علمی معتبر، به دنبال ارتقاء سطح اطلاعات عمومی و تخصصی جامعه در حوزه سلامت است. ما بر این باوریم که با شناخت بهتر بیماری‌ها و عملکرد بدن، بیماران می‌توانند تصمیمات منطقی‌تری در مورد درمان و مصرف منطقی مکمل‌ها اتخاذ کنند. شما می‌توانید از طریق درج کامنت با تیم علمی داروکده تماس حاصل کنید و از خدمات مشاوره رایگان در داروخانه آنلاین داروکده بهره‌مند شوید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )