6 کرم درمان اگزما برای دست

6 کرم درمان اگزما برای دست

در این مقاله از مجله داروکده به بررسی هر کدام از علل شکل گیری اگزمای دست می پردازیم و بهترین کرم برای درمان آن را معرفی می کنیم.

بهاره شاه محمدی

نویسنده: بهاره شاه محمدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

13 مهر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

13 مهر 1402

33K

eye icon

6 کرم درمان اگزما برای دست

بهترین کرم برای درمان اگزمای دست، ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اما کرمی مناسب است که به رفع خشکی و تسکین پوست تحریک شده کمک کند و موجب ترمیم سد دفاعی پوست شود. همچنین مشورت با یک پزشک متخصص پوست به منظور تعیین بهترین روش درمان ضروری است.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • اگزما دست چیست؟

  • علائم اگزما دست

  • علت اگزما دست

  • راهکارهای ساده برای اگزمای دست

  • چه کرمی برای اگزمای دست خوبه؟

  • درمان اگزما دست در خانه 

  • آیا اگزمای دست درمان می شود؟

  • برای اگزما دست چه پمادی خوبه؟

  • برای اگزمای دست چه باید کرد؟

مدت زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

اگزمای دست که به عنوان درماتیت دست نیز شناخته می شود، می تواند به دلیل عوامل مختلفی بروز کند. به طور خلاصه برخی علل شایع و عوامل موثر در ایجاد اگزمای دست شامل درماتیت تماسی، آلرژی، ژنتیک و عوامل محیطی می شوند.

در ادامه مطلب به بررسی هر کدام از علل شکل گیری اگزمای دست می پردازیم و بهترین کرم برای درمان آن را معرفی می کنیم.

 

اگزما دست چیست؟

اگزمای دست یک بیماری پوستی شایع، غیر مسری و مزمن است که با التهاب طولانی مدت همراه است. سد دفاعی پوست در افرادی که دچار اگزمای دست هستند، تضعیف شده و عملکرد مطلوب را ندارد. این امر منجر به خشکی پوست و افزایش حساسیت آن به عفونت های باکتریایی و قارچی می شود.

 

علائم اگزما دست

علائم بیماری اگزما دست، فراتر از خشکی پوست است. یکی از راه های تشخیص پوست بیش از حد خشک، این است که علائم خشکی آن با استفاده از محصولات مرطوب کننده به راحتی تسکین پیدا نمی کند.

طبق تحقیقات آکادمی پوست آمریکا (AAD)، علائم اگزمای دست ممکن است شامل موارد زیر باشند:

- بروز لکه یا جوش هایی به رنگ قرمز، قهوه ای بنفش یا قهوه ای تیره
- شکل گیری ترک های عمیق در پوست و در نهایت خونریزی آنها
- داشتن ظاهری پوسته پوسته و ترک خورده
- تشکیل تاول های کوچک همراه با خارش یا سوزش
- خارش های خفیف تا شدید

گفتنی است که شدت هر کدام از این عوامل برای هر فردی متفاوت است. عکس اگزمای دست را در زیر مشاهده می کنید.

علت اگزما دست

پیش از اقدام برای درمان اگزمای دست، شناسایی علت های زمینه ای موثر در بروز این عارضه مهم است. در ادامه، سه نوع درماتیت یا اگزما که ممکن است پوست دست را تحت تاثیر قرار دهند، بررسی می کنیم.

- درماتیت آتوپیک

اگزمای دست گاهی اوقات می تواند با نوعی بیماری مزمن پوستی به نام درماتیت آتوپیک (AD) مرتبط باشد. درماتیت آتوپیک شایع ترین نوع اگزما است که اغلب قبل از سن 5 سالگی شروع می شود. 

علامت اصلی این بیماری، خارش است که می تواند منجر به ترک خوردگی، تغییر رنگ پوست و  ضخیم شدن آن به مرور زمان شود. تحقیقات نشان داده که عوامل متعددی مانند اختلال در عملکرد سد دفاعی پوست، ژنتیک یا عوامل محیطی می توانند در شکل گیری درماتیت آتوپیک نقش داشته باشند. 

- درماتیت تماسی

نوع دیگری از اگزما، درماتیت تماسی است و زمانی بروز می کند که پوست به مواد خارجی واکنش منفی نشان دهد. این مواد خارجی می توانند شامل عطرها، مواد شیمیایی، فلزات و محلول های پاک کننده قوی باشند. 

خطر احتمال ابتلا به اگزمای دست در افراد شاغلی مانند آرایشگرها، کارکنان مراقبت های بهداشتی، سرآشپزها و کارگران ساختمانی که دست های آنها به طور مداوم در معرض مواد شیمیایی و شستشوی مکرر قرار دارند، بیشتر است.

- اگزمای دیشیدروتیک (پومفولیکس)

اگزمای دیشیدروتیک که به نام پومفولیکس نیز شناخته می شود، منحصرا دست ها و و پاها را درگیر می کند. این نوع اگزما سبب ایجاد تاول در کف دست، انگشتان یا کف پا شده و ممکن است ترک خوردگی و خونریزی را به دنبال داشته باشد.

تاول ها به مدت 3 تا 4 هفته باقی مانده و اغلب با احساس سوزش همراه هستند. علت پومفولیکس نامشخص است؛ اما محرک های مشترک با درماتیت تماسی از جمله آلرژی، شستشوی مکرر دست ها و تماس با فلزات، عطرها و مواد شیمیایی در این امر دخیل هستند. 

راهکارهای ساده برای درمان اگزمای دست

به طور کلی، درمان قطعی اگزما دست شامل ترکیبی از روش های مراقبت از پوست و داروها می شود. متخصص پوست می تواند بهترین برنامه درمانی را برای شما تعیین کند. در این میان چند راهکار ساده برای مراقبت و درمان اگزما دست وجود دارد.

1- محرک ها را شناسایی کرده و  از تماس با آنها اجتناب نمایید.

اگزمای دست زمانی بدتر می شود که پوست در معرض محرک هایی مانند هوای سرد، پارچه های زبر، کپک، شوره حیوانات، مواد شیمیایی و عطرها قرار گیرد. سعی کنید در روزهایی که خارش و سوزش پوست دست زیاد است، لیستی از موادی که در طول روز با آنها در تماس بودید، تهیه نموده و از لمس مجدد این مواد پرهیز کنید.

2- در صورت امکان پچ تست بگیرید.

تست برچسبی یا پچ تست، می تواند به شناسایی آلرژن های ایجاد کننده اگزما کمک کند. در این تست، مقادیر کمی از آلرژن های بالقوه را روی پوست قرار می دهند تا واکنش آن را بررسی نمایند.

3- برای شستن ظروف از دستکش لاستیکی استفاده کنید.

دستکش های لاستیکی مانع از تماس مواد شوینده محرک اگزما به سطح پوست می شوند. این مدل دستکش ها همچنین، از پوست دست در برابر آب داغ محافظت نموده و در جلوگیری از بروز خشکی پوست نقش موثری دارند.

4- مدت زمان استحمام را کوتاه کرده و از آب گرم استفاده نمایید.

استحمام با آب داغ می تواند رطوبت پوست را از بین ببرد. به همین منظور توصیه می شود به هنگام استحمام، از دوش آب گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه استفاده نمایید.

5- محصولات مراقبت از پوست ملایم را انتخاب کنید.

از مصرف مواد شوینده دارای عطر، الکل، رنگ یا محرک های بالقوه خودداری کنید. در صورت امکان از پاک کننده های ضد حساسیت دست یا صابون هایی که برای اگزما دست طراحی شده اند، استفاده نمایید. 

6- سطح پوست را مرتب مرطوب نگه دارید.

همیشه بعد از شستن دست ها از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید تا از تحریک مجدد آن جلوگیری شود. از لوسیون های حاوی عطر، رنگ یا مواد محرک اجتناب نمایید. 

محصولات مرطوب کننده سبک و غیر چرب را انتخاب کنید. همچنین کرم های مرطوب کننده حاوی گلیسیرین و دایمتیکون گزینه مطلوبی به شمار می روند. در این زمینه برند آردن آتوپیا به شکل تخصصی، محصولات مختلفی را برای بهبود پوست های خشک و دارای اگزما طراحی کرده است.

 

چه کرمی برای اگزمای دست خوبه؟

بهترین کرم برای اگزمای دست، کرمی است که حاوی مواد نرم کننده و رطوبت رسان بوده و فاقد عطر و مواد تحریک کننده باشد. همچنین این کرم باید سبک و غیر چرب باشد تا به سرعت جذب پوست شود. 

بهتر است کرمی حاوی مواد گیاهی مانند عصاره آلوئه ورا و روغن جوجوبا انتخاب کنید. اغلب از کرم های مرطوب کننده با ویژگی های گفته شده، برای درمان اگزمای دست استفاده می شود. اما بهترین کرم برای پوست دست افراد مختلف، بسته به نوع و شدت اگزما و توصیه پزشک متفاوت است.

در این قسمت به معرفی بهترین کرم هایی که برای درمان اگزما دست فرآوری شده اند، می پردازیم.

1- درماتین باریج اسانس

موثر در درمان اگزما و پسوریازیس با خواص ضد التهابی سدر

کمک به رفع زخم های عفونی ناشی از اگزما

بهبود دهنده سریع زخم های جلدی

2- کرم ترمیم کننده سریتا

موثر در بهبود خارش و قرمزی پوست با رطوبت رسانی 24 ساعته

دارای مواد موثره کورکومین، موم زنبور عسل و ویتامین D3

جلوگیری از تکثیر بیش از حد سلول های پوست

3- کرم اگزما ژیناژن

کمک به درمان اگزما، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس

موثر در لایه برداری ملایم سلول های مرده پوست 

برخوردار از خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

4- کرم نرم کننده اگزولیفت درمالیفت

فرآوری شده با اوسرین و اوره بدون استفاده از پارابن

موثر در بهبود خارش، پوسته ریزی و زبری دست

دارای مواد نرم کننده و رطوبت رسان قوی

5- کرم دست اگزوفارما مای

ترمیم کننده آسیب های پوستی با افزایش سنتز پروتئین کلاژن

حاوی ترکیبات مرطوب کننده مانند شی باتر و موم زنبور عسل

بهبود دهنده خشکی و اگزمای پوست دست

6- کرم اگزاسین

تسکین دهنده علائم التهابی با روغن کامومیل

رطوبت رسانی پوست به مدت طولانی

برخوردار از بافتی سبک و غیر چرب

درمان اگزما دست در خانه 

خانم ها در خانه گاهی اوقات به دلیل استفاده از مواد شیمیایی خاص یا شستن زیاد دست ها به اگزمای دست مبتلا می شوند. اگزمای دست خانم ها اغلب با قرمزی، خارش، ترک خوردگی یا ایجاد تاول همراه است. اگزمای دست در اثر مواد شوینده را می توان با استفاده از روش هایی در خانه بهبود بخشید.

به منظور درمان اگزمای دست در خانه، اقدامات مراقبتی زیر را انجام دهید:

- در طول روز، به ویژه بعد از شستشو، یک مرطوب کننده غلیظ و بدون عطر حاوی موادی مانند سرامید یا هیالورونیک اسید مصرف کنید.

- هر گونه محرک یا آلرژنی که ممکن است موجب ایجاد اگزما شود را شناسایی کرده و از آن اجتناب کنید. این محرک ها می توانند شامل صابون های خاص، شوینده ها و مواد شیمیایی باشند.

- هنگام انجام کارهای خانه یا تماس با محرک های قوی از دستکش استفاده نمایید.

- شبها قبل از خواب، یک لایه ضخیم از مرطوب کننده را روی سطح دست ها بمالید. سپس یک دستکش نخی بپوشید تا مانع از کاهش رطوبت پوست دست شود.

-  صورت داشتن اگزمای دست شدید، پزشک ممکن است کرم یا پماد موضعی کورتیکواستروئید تجویز کند. دستورالعمل پزشک خود را برای مصرف آن دنبال کنید.

- سعی کنید از خاراندن پوست دارای اگزما پرهیز کنید؛ زیرا این امر می تواند وضعیت اگزمای دست را بدتر کرده و منجر به عفونت شود. 

- نوشیدن آب فراوان از عوامل موثر داخلی است که به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می کند.

- برخی از غذاها نیز می توانند سبب تشدید اگزمای دست شوند. به منظور شناسایی هرگونه محرک احتمالی، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت نمایید.

- استرس می تواند علائم اگزما دست را تشدید کند. به همین دلیل تکنیک های کاهش استرس مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا را تمرین کنید.

- کرم های حاوی بلغور جو دو سر کلوئیدی یا هیدروکورتیزون ممکن است برای تسکین اگزمای دست خفیف موثر واقع شوند.

به یاد داشته باشید که اثر بخشی درمان خانگی برای اگزمای دست از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در صورت بهبود نیافتن وضعیت پوست، تدوین یک برنامه درمانی شخصی توسط متخصص پوست ضروری است.

سوالات رایج کاربران در مورد خشکی پوست صورت

1- آیا اگزمای دست درمان می شود؟

پایبندی به روتین مراقبت از پوست مناسب، مهم است؛ اما بهبود علائم ممکن است زمان ببرد. پزشک ممکن است داروهای اگزمای دست و روش های تسکین دهنده کوتاه مدت مانند کورتیکواستروئید های موضعی، فتوتراپی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و داروهای ضد خارش را تجویز کند. 

2- برای اگزما دست چه پمادی خوبه؟

پماد برای اگزما دست باید بدون عطر و حاوی مواد مرطوب کننده و ضد التهاب باشد. پماد هیدروکورتیزون 1% در تسکین علائم التهابی پوست نقش اثر گذاری دارد.

پماد درمان اگزما دست اگزاسین که با نام کرم اگزاسین نیز شناخته می شود، جزو محصولات منحصر به فرد برای درمان اگزمای دست است. این کرم با داشتن مواد آنتی باکتریال، ضد التهاب و ترمیم کننده، روند بهبود اگزمای دست و بدن را سرعت می بخشد.

پمادهایی که با مواد گیاهی نظیر عصاره کالاندولا، عصاره آلوئه ورا و روغن نارگیل فرموله می شوند نیز برای رفع اگزمای دست مفید هستند. 

با این حال، مهمترین نکته این است که قبل از انتخاب و استفاده هر نوع پماد اگزما دست، با پزشک خود مشورت نمایید.

3- برای اگزمای دست چه باید کرد؟

رعایت تمیزی دست و پرهیز از تماس با عوامل تحریک کننده، میتواند در بهبود و پیشگیری از بروز اگزمای دست موثر باشد. پس از شستشوی دستها، آنها را به آرامی خشک کرده و بلافاصله از یک مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید.

مرطوب کننده هایی بالاترین تاثیر را دارند که با میزان روغن بیشتری فرموله شده باشند مانند پمادها و کرم ها. 

یک کرم یا پماد را نزدیک سینک خانه قرار دهید تا فراموش نکنید بعد از شستشوی دستها، از آنها استفاده نمایید.

سخن آخر

به طور کلی، اگزمای دست نوعی مشکل پوستی رایج بوده و معمولا با مراقبت های مناسب و مدیریت صحیح قابل کنترل و درمان است. در صورت تشدید شدن اگزمای دست، بهترین اقدام این است که به یک پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید. 

همچنین تیم علمی مجرب داروکده متشکل از دکتر داروساز، کارشناسان ارشد تغذیه و مشاوران پوست و مو، آماده پاسخگویی به سوالات کاربران در خصوص نحوه مراقبت از پوست دارای اگزما و راهنمایی انتخاب بهترین محصول در این زمینه است.

به علاوه رعایت بهداشت دست ها و مرطوب نگه داشتن آنها، نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از تشدید اگزمای دست دارند.

در آخر گفتنی است که مطالب این مقاله بر اساس اطلاعات منتشر شده در منابع معتبری نظیر Mayo Clinic، Health line و  AAD و تحت ویراستاری علمی محمد امین کربلایی (دکتر داروساز) تهیه و تدوین شده است. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شوند. مجله علمی داروخانه آنلاین داروکده همواره در جهت افزایش آگاهی کاربران در مورد حفظ سلامت پوست و مو تلاش می کند. در صورت تمایل، می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات خوانندگان با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )