چه کسانی نباید سرکه سیب بخورند؟

چه کسانی نباید سرکه سیب بخورند؟

در این مقاله از مجله داروکده، ضمن بررسی عوارض جانبی و مضرات سرکه سیب، گروه‌های پرخطر جهت مصرف آن را معرفی خواهیم نمود.

دکتر افروز محمدقلی بیکی

نویسنده: دکتر افروز محمدقلی بیکی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

09 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

09 مرداد 1403

3K

eye icon

چه کسانی نباید سرکه سیب بخورند؟

سرکه سیب یک چاشنی غذایی است که به‌واسطه خواص درمانی متعددش توجه بسیاری را در سال‌های اخیر به خود جلب نموده است. این ماده به دلیل ترکیبات آنتی‌اکسیدان و محتوای اسیدی‌اش، در طب سنتی، درمان‌های خانگی و رژیم‌های غذایی مدرن مورداستفاده قرار می‌گیرد. برخی شواهد حاکی از آن است که سرکه سیب برای کاهش وزن، کنترل قند خون و بهبود عملکرد سیستم گوارش مفید است. بااین‌وجود، مصرف سرکه سیب برای همه افراد مناسب نبوده و ممکن است برخی افراد در پی مصرف آن با عوارض جانبی سرکه سیب مواجه شوند. در این مقاله از مجله داروکده، ضمن بررسی عوارض جانبی و مضرات سرکه سیب، گروه‌های پرخطر جهت مصرف آن را معرفی خواهیم نمود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • سرکه سیب چیست؟
  • چه کسانی نباید سرکه سیب بخورند؟

مدت‌زمان مطالعه: 5 دقیقه

 

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب یک نوع سرکه است که از تخمیر سیب له شده، شکر و مخمر تولید می‌شود. سرکه سیب به‌عنوان چاشنی در انواع غذا، ترشی و سالاد مورداستفاده قرار می‌گیرد. سال‌های زیادی است که مردم از سرکه سیب به‌عنوان یک درمان خانگی برای رفع انواع عفونت، مشکلات گوارشی، بیماری دیابت و چاقی استفاده می‌کنند. خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب سرکه سیب در تحقیقات بسیاری به اثبات رسیده است. علاوه بر این، شواهد موجود نشان می‌دهد مصرف آن به کنترل قند خون، کاهش سطح کلسترول خون، درمان کبد چرب و کاهش وزن کمک می‌نماید.

بیشتر بخوانید: چیزهایی که درباره سرکه سیب نمی‌دانید

 

چه کسانی نباید سرکه سیب بخورند؟

سرکه سیب به‌طورکلی درصورتی‌که به‌درستی و به‌اندازه مصرف شود، برای اکثر افراد بی‌ضرر است. گاهی برخی شرایط مثل مصرف زیاد سرکه سیب، مصرف بدون رقیق‌سازی، حساسیت به سرکه سیب، مشکلات زمینه‌ای گوارشی و شرایط پزشکی خاص احتمال بروز عوارض و خطراتی را فراهم می‌کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

با وجود مزایا و خواص درمانی سرکه سیب، توصیه می‌شود افراد زیر در مصرف سرکه سیب احتیاط نمایند. در ادامه 8 گروه از افرادی که نباید سرکه سیب استفاده کنند را معرفی خواهیم کرد:

 

1. افراد مبتلا به اختلالات گوارشی

افرادی که به مشکلات گوارشی مثل زخم معده، رفلاکس معده، سوزش سر دل، گاستروپارزی (فلج معده) و سوءهاضمه مبتلا هستند، بهتر است از مصرف سرکه سیب اجتناب نمایند.

سرکه سیب به‌واسطه محتوای اسیدی که دارد، باعث تحریک دیواره معده و تشدید علائم مرتبط با زخم و رفلاکس معده می‌گردد. از طرف دیگر، می‌دانیم که سرکه سیب سرعت تخلیه معده را کند می‌کند. این موضوع برای افرادی که به دنبال کاهش اشتها و کاهش وزن هستند سودمند است، ولی در افرادی که به گاستروپارزی مبتلا هستند، می‌تواند موجب اختلال در هضم و جذب غذا و تشدید علائم بیماری گردد.

2. افراد دارای التهاب و زخم دهان و گلو

افرادی که دچار گلودرد و التهاب در ناحیه دهان و گلو می‌شوند، نباید سرکه سیب مصرف کنند. اسید استیک موجود در سرکه سیب بافت ملتهب و آسیب‌دیده ناحیه دهان و گلو را تحریک نموده و باعث تأخیر در بهبود التهابات و تشدید درد و سوزش گلو می‌گردد.

 

3. افراد با مشکلات دهان و دندان

اسیدیته بالای سرکه سیب می‌تواند به سلامت دهان و دندان آسیب وارد کند. اسید استیک موجود در سرکه سیب می‌تواند موجب تخریب مینای دندان گردد. مینای دندان به‌عنوان یک پوشش محافظ، بافت دندان را از پوسیدگی و آسیب‌های مکانیکی حفظ می‌کند. مصرف بیش از حد سرکه سیب یا مصرف خالص آن بدون رقیق‌سازی، می‌تواند باعث خوردگی مینای دندان و افزایش خطر پوسیدگی دندان گردد. توصیه می‌شود افرادی که مشکلات زمینه‌ای دهان و دندان دارند، از مصرف سرکه سیب پرهیز نمایند. برای به‌حداقل‌رساندن آسیب‌های دندانی ناشی از سرکه سیب پیشنهاد می‌شود:

  1. پیش از مصرف، سرکه سیب را تاحدامکان با آب رقیق نمایید.

  2. بلافاصله بعد از مصرف سرکه سیب دهان خود را با آب بشویید.

  3. تا نیم ساعت بعد از مصرف سرکه سیب دندان‌های خود را مسواک نزنید. 

 

4. افراد مبتلا به دیابت

تحقیقات نشان داده است، مصرف سرکه سیب برای کنترل دیابت و تنظیم قند خون سودمند است، بااین‌وجود، توصیه می‌شود بیماران دیابتی تحت درمان، سرکه سیب را بااحتیاط مصرف کنند. زیرا ممکن است سرکه سیب بر ترشح انسولین یا اثربخشی داروهای کاهنده خون تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به هیپوگلایسمی (افت قند خون) یا هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) را افزایش دهد. بنابراین؛ بهتر است بدون مشورت با پزشک، سرکه سیب را به همراه انسولین یا سایر داروهای کاهنده خون مصرف نکنید.

5. افراد با سابقه حساسیت به سیب

به علت اینکه در فرایند تبدیل سیب به سرکه سیب، تعدادی از پروتئین‌های موجود در سیب حفظ می‌گردد، افرادی که دارای سابقه آلرژی یا حساسیت شدید به سیب هستند، احتمالاً به سرکه سیب نیز حساسیت دارند. لذا؛ به این افراد توصیه می‌شود از مصرف سرکه سیب اجتناب نمایند. بروز هرگونه علامت مرتبط با آلرژی مثل کهیر، خارش، تورم و مشکلات تنفسی، می‌تواند نشانگر علائم حساسیت به سرکه سیب باشد. در صورت وقوع این علائم و عدم بهبودی، باید به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

 

6. افراد با کمبود پتاسیم (هایپوکالمی)

شواهد نشان داده است که مصرف سرکه سیب باعث افزایش دفع پتاسیم از ادرار و افزایش خطر هایپوکالمی می‌گردد. این مسئله در افرادی که تحت درمان با داروهای دیورتیک (ادرارآور)، داروهای قلبی و کاهنده فشارخون هستند از اهمیت بالاتری برخوردار است. زیرا این داروها نیز موجب دفع پتاسیم از بدن می‌گردند. افت سطح پتاسیم در خون (هایپوکالمی) باعث به‌خطرافتادن سلامت قلب و کلیه می‌گردد. بنابراین؛ آریتمی قلبی و تضعیف عضلات قلبی، از مضرات سرکه سیب برای قلب بوده که به دنبال هایپوکالمی رخ می‌دهند.

 

7. خانم‌های باردار یا شیرده

رفلاکس معده و سایر ناراحتی‌های گوارشی در دوران بارداری بسیار شایع است. با توجه به اینکه سرکه سیب باعث تشدید این علائم می‌گردد، مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی‌گردد. علاوه بر این، افت سطح پتاسیم به‌واسطه سرکه سیب می‌تواند برای سلامت مادر و جنین درحال‌رشد خطرناک باشد.

شواهد محدودی موجود است که نشان می‌دهد، اسید استیک موجود در سرکه سیب قادر به نفوذ به شیر مادر بوده و ممکن است باعث مشکلات گوارشی در شیرخوار گردد. با وجود تحقیقات ناکامل در این زمینه، هنوز ایمنی کامل مصرف سرکه سیب در دوران شیردهی به اثبات نرسیده است.

8. افراد با پوست حساس یا مشکلات پوستی

سرکه سیب علاوه بر مصارف خوراکی، در برخی موارد به‌صورت موضعی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی استفاده بیش از حد یا استفاده نوع خالص آن، می‌تواند باعث آسیب پوستی یا تشدید مشکلات پوستی گردد. محتوای اسیدی سرکه سیب می‌تواند باعث تحریک پوست‌های حساس و آسیب‌دیده و ایجاد علائمی مثل خشکی، قرمزی خارش و سوزش گردد. لذا؛ افراد مبتلا به اگزما، پسوریازیس، روزاسه، سوختگی یا زخم باز نباید از سرکه سیب موضعی استفاده کنند.

سخن پایانی

سرکه سیب به عنوان یک ماده غذایی طبیعی با خواص درمانی مختلف شناخته می‌شود. این ماده به واسطه خواص درمانی متعددش، از جمله کاهش قند خون، بهبود هاضمه، کاهش کلسترول، کمک به کاهش اشتها و کاهش وزن معروف شده است. علی‌رغم فواید بی‌شمار سرکه سیب، این ماده می‌تواند برای گروه‌های خاصی از جمله افراد با مشکلات گوارشی، مشکلات دهان و دندان، حساسیت به اسید، افراد مبتلا به دیابت، بیماران کلیوی و زنان باردار و شیرده مضر باشد. بنابراین؛ توصیه می‌شود این افراد، پیش از افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی خود با متخصص تغذیه یا پزشک معالج مشورت نمایند. تیم علمی داروخانه آنلاین داروکده، متشکل از گروهی از داروسازان و دانش‌آموختگان رشته تغذیه، با ارائه مشاوره آنلاین و رایگان آماده پاسخگویی به سؤالات شما در تمام زمینه‌های سلامت از جمله مصرف سرکه سیب و فرآورده‌های مرتبط با آن هستند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )