بهترین قرص آهن بدون یبوست

بهترین قرص آهن بدون یبوست

در این بخش از مجله علمی داروکده قصد داریم بهترین قرص آهن بدون یبوست را معرفی و بررسی کنیم.

امیرمسعود مهربانی

نویسنده: امیرمسعود مهربانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

10 شهریور 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

10 شهریور 1403

0

eye icon

بهترین قرص آهن بدون یبوست

مکمل آهن معمولا برای درمان یا پیشگیری از کم خونی فقر آهن استفاده می شود. در حالی که قرص آهن در افزایش سطح آهن در بدن موثر است، ممکن است عوارض جانبی نیز ایجاد کنند، به ویژه زمانی که در دوزهای بالا یا در مدت طولانی مصرف شوند. از عوارض جانبی آهن یبوست و عوارض گوارشی را می‌توان نام برد. 

در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین قرص‌های آهن با حداقل عوارض گوارشی بپردازیم.

 

فهرست مطالب

  • عوارض قرص اهن
  • انواع ملح‌ آهن
  • مکمل آهن بدون یبوست
  • راهکار‌های کاهش عوارض جانبی قرص آهن

مدت تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

 

عوارض قرص آهن

قرص اهن مزایای متعددی را برای اقشار مختلف جامعه ارائه می‌کند. اما توجه به این نکته ضروری است که مکمل آهن می‌‌تواند همانند سایر مکمل‌ها، عوارض جانبی به همراه داشته باشد. در ادامه به تفصیل در مورد عوارض جانبی مکمل آهن صحبت خواهیم کرد.
 

- طعم فلزی دهان

طعم فلزی یا نامطبوع در دهان یک عارضه جانبی کمتر شایع است اما ممکن است در برخی افراد رخ دهد.
 

- اضافه بار آهن

در موارد نادر، مصرف بیش از حد آهن می تواند منجر به وضعیتی به نام هموکروماتوز شود که در آن آهن اضافی در بدن تجمع می یابد و باعث آسیب به اندام هایی مانند کبد و قلب می شود.

مسمومیت حاد آهن یک وضعیت جدی است که در صورت مصرف یک باره دوز بسیار زیاد ممکن است رخ دهد و منجر به علائمی مانند استفراغ، درد شکم و حتی عوارض تهدید کننده زندگی مانند نارسایی کبدی شود.
 

- واکنش های آلرژیک

برخی از افراد ممکن است به اشکال خاصی از مکمل‌های آهن آلرژی داشته باشند که می‌تواند شامل علائمی مانند بثورات پوستی، خارش یا مشکل در تنفس باشد.
 

- تداخل با سایر داروها

آهن می‌تواند در جذب سایر داروها، مانند آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند تتراسایکلین و سیپروفلوکساسین) و داروهای مربوط به بیماری‌های تیروئید اختلال ایجاد کند. همچنین برخی غذاها و نوشیدنی ها (مانند چای و قهوه) و می توانند اثربخشی مکمل های آهن را کاهش دهند.
 

- تغییر در اشتها

برخی از افراد ممکن است در هنگام مصرف مکمل های آهن تغییراتی در اشتها، افزایش یا کاهش اشتها را تجربه کنند.
 

- سردرد

احتمال بروز سردرد به خصوص اگر بدن در حال آداپته شدن با افزایش دریافت آهن باشد، وجود دارد.

- مشکلات گوارشی

برخی افراد ممکن است با مصرف قرص آهن دچار حالت تهوع شوند. این عارضه به خصوص زمانی که آهن با معده خالی مصرف شود، محتمل تر است.

آهن می تواند پوشش داخلی معده را تحریک کرده و باعث درد معده، سوزش سر دل یا گرفتگی عضلات شود.

همچنین مکمل آهن در برخی فرمولاسیون‌ها می‌توانند باعث اسهال شود.

چرا قرص آهن مدفوع را سیاه میکند؟ مکمل آهن اغلب باعث سیاه یا سبز تیره شدن مدفوع می شوند. این مورد بی ضرر است اما در برخی مواقع می تواند هشدار دهنده باشد. مدفوع سیاه زمانی اتفاق می‌افتد که گلبول‌های قرمز کافی برای حمل اکسیژن در بدن وجود نداشته باشد.

یبوست شایع ترین عارضه جانبی مکمل آهن است. مکمل آهن می تواند منجر به تشدید یا ایجاد یبوست شود. همچنین مکمل آهن می تواند فرآیند گوارش را مختل کند و سبب ایجاد نفخ شود.

یکی از راهکار‌های کنترل عوارض جانبی آهن، فرمولاسیون آهن با املاح مختلف است. در ادامه به بررسی انواع املاح آهن و بهترین مکمل آهن بدون یبوست، خواهیم پرداخت. 

 

انواع ملح‌ آهن

اشکال رایج آهن در مکمل ها شامل املاح آهن به صورت فریک (Fe3+) و فروس (Fe2+)  مانند فروس سولفات، فروس گلوکونات، فریک سیترات و فریک سولفات است. به دلیل حلالیت بالاتر آهن فروس، این ملح آهن در مکمل های غذایی نسبت به آهن فریک کاربرد بیشتری دارد. دوزهای بالای آهن مکمل (45 میلی گرم در روز یا بیشتر) ممکن است عوارض جانبی گوارشی مانند حالت تهوع و یبوست ایجاد کند. سایر اشکال آهن مکمل، مانند پلی پپتیدهای آهن هِم، آهن کربونیل، شلات اسید آمینه آهن و کمپلکس های پلی ساکارید-آهن، ممکن است عوارض جانبی گوارشی کمتری نسبت به ملح‌های دیگر آهن داشته باشند.

اشکال مختلف آهن در مکمل ها حاوی مقادیر متفاوتی از آهن المنتال است. به عنوان مثال، فروس فومارات 33 درصد آهن المنتال دارد، در حالی که فروس سولفات دارای 20 درصد و فروس گلوکونات دارای 12 درصد آهن المنتال است. 

 

مکمل آهن بدون یبوست

انواع متنوع مکمل‌های آهن به منظور اثربخشی بهتر و عوارض گوارشی کمتر فرموله شده است.

بهترین قرص آهن با کمترین عوارض جانبی مانند شامل موارد زیر هستند.
 

1. سیدرال فورت

قرص سیدرال فورت به دلیل دارا بودن تکنولوژی سوکروزومیال، کمترین احتمال ایجاد عوارض گوارشی مانند یبوست را دارد. همچنین این پوشش سوکروزومیال، با محافظت مخاط دهان و سیستم گوارش، مانع ایجاد طعم فلزی در دهان و تغییر رنگ مدفوع می شود.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مکمل‌های آن سیدرال، می‌ـوانید به مقاله «مقایسه ی مکمل های آهن ®SiderAL» که توسط دکتر کوشا شهیدی ترجمه و تالیف شده است، مراجعه نمایید.
 

2. ففول مکس 100

قرص ففول مکس 100، حاوی صد میلی‌گرم آهن المنتال به فرم کمپلکس آهن-پلی‌ساکارید است. این فرم آهن نسبت به برخی فرم‌های دیگر، تحمل گوارشی بهتری دارد. این مکمل علی رغم دارا بودن میزان بسیار بالای آهن المنتال، حداقل عوارض گوارشی و کمترین احتمال بروز یبوست را دارد.

در راستای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روش مصرف این مکمل می‌توانید به مقاله «قرص فیفول را کی بخوریم؟» مراجعه نمایید.
 

3. هموفیکس

کپسول هموفیکس، دارای آهن به فرم کربونیل (معادل 50 میلی‌گرم آهن المنتال) است. مزیت این نوع مکمل جذب بالا و آهسته آهن است و در نتیجه، احتمال بروز برخی عوارض گوارشی مانند یبوست را کاهش می‌دهد.

4. هماتینیک

ملح آهن به کار رفته در مکمل هماتنیک از نوع فومارات است. از آنجایی که ملح آهن به کار رفته در کپسول هماتینیک به فرم فروس فومارات بوده دارای عوارض گوارشی کمتری در مقایسه با سایر ملح‌های آهن همچون فرم فروس سولفات می باشد.

راهکار‌های کاهش عوارض جانبی قرص آهن

به منظور کاهش عوارض مکمل آهن، فارغ از نوع مکمل، می‌توان راهکار‌های زیر را نیز ارائه داد.
 

1. با غذا مصرف شود

برای کاهش ناراحتی معده و رفع حالت تهوع بعد از قرص اهن، مکمل های آهن را با مقدار کمی غذا مصرف کنید، اگرچه این ممکن است کمی جذب را کاهش دهد، اما عوارض گوارشی نیز به حداقل می‌رسد. 
 

2. اجتناب از مصرف لبنیات و کلسیم 

غذاها و مکمل های غنی از کلسیم می توانند در جذب آهن اختلال ایجاد کنند، بنابراین بهتر است از مصرف همزمان آنها خودداری کنید.
 

3. هیدراته بودن 

 نوشیدن آب زیاد می تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند.
 

4. شروع مصرف با حداقل دوز

افزایش تدریجی دوز می تواند به بدن شما کمک کند تا راحت تر با میزان آهن مصرفی آداپته شود.

 

سخن پایانی

قرص آهن معمولاً برای پیشگیری و درمان کم‌خونی فقر آهن استفاده می‌شود. مکمل آهن به ویژه برای افراد نیازمند به آهن دارند، مانند زنان باردار، زنان در حال قاعدگی و کسانی که از دست دادن خون مزمن یا اختلالات سوء جذب دارند، مفید هستند. با این حال، مکمل های آهن می توانند عوارض جانبی نیز داشته باشند، از جمله این عوارض، مشکلات گوارشی مانند یبوست، حالت تهوع، استفراغ و گرفتگی معده است. به منظور کاهش عوارض جانبی آهن مانند یبوست، بهترین مکمل‌ها و راهکارهای موجود، در این مقاله ذکر شد.

در نهایت باید اشاره کرد تیم علمی داروخانه آنلاین داروکده با تلاش روز افزون و ترجمه و تالیف مقالات معتبر و به روز، سعی در افزایش آگاهی شما عزیزان و ارائه اطلاعات مفید در انتخاب بهترین و ایمن ترین مکمل را دارند.

شما می‌توانید هر گونه سوال یا ابهام خود در مورد مکمل‌های آهن و عوارض یا مزایای آن را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله مطرح نمایید تا داروسازان و کارشناسان ارشد تغذیه داروخانه انلاین داروکده، در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )