رپورتاژ- ویتامین‌ها و سلامت آقایان

رپورتاژ- ویتامین‌ها و سلامت آقایان

در این مطلب از مجله داروکده با ویتامین ها و مواد معدنی که برای سلامتی آقایان ضروری هستند آشنا می شوید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

20 بهمن 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

20 بهمن 1395

17K

eye icon

رپورتاژ- ویتامین‌ها و سلامت آقایان

اگر چه تمام ویتامین ها برای سلامتی مفید هستند اما به عقیده محقیقن برخی برای سلامتی مردان مفیدتر و ضروری‌ترند. برخی از مکمل‌ها مانند لیکوپن و ویتامین E، برای برخی ارگان ها مانند پروستات و برطرف کردن اختلالات ادراری مفید هستند. برخی دیگر مانند اسیدآمینه‌ها بیشتر برای حفظ قدرت عضلانی و نشاط جنسی به کار می‌روند. علاوه بر این سبک زندگی پرتنش ما نیز می تواند ذخیره برخی از ویتامین ها را خالی کند. بنابراین لازم است که در کنار تغذیه ای سالم، مکمل نیز مصرف کنیم. 

سلنیوم  
آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که در مردان از ریزش مو جلوگیری می کند و همچنین محققان در مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که این ویتامین می تواند میزان کلسترول خون را نیز کاهش دهد. تحقیقات نشان داده اند مردهایی که میزان این ماده ی معدنی در بدنشان بیشتر بوده، تا %48 کمتر به سرطان پروستات پیشرفته مبتلا می شوند. همچنین براساس آزمایشاتی که روی افراد سیگاری که از این مکمل غذایی استفاده می کردند انجام گرفت؛ مشخص شد که این ماده می تواند از ابتلا به سرطان ریه نیز جلوگیری کند. 

ویتامین‌های گروه B
به طور کلی این ویتامین برای سلامت و قوای بدن لازم است و همیشه باید در بدن به میزان لازم وجود داشته باشد. همچنین محققان به این نتیجه رسیده اند که ویتامین B در آقایان می تواند از بیماری های مو و پوست جلوگیری کند. بهترین منبع برای کسب این ویتامین‌ها غلات و سبزی های مختلف است. خانواده B، خانواده پرتعدادی است. مهم است که از تمام ویتامین های این گروه بهره مند باشید. این ویتامین ها برای همه چیز به خصوص برای بهبود خلق و خوی یا کنترل میزان استرس (مانند ویتامین B1و B5) موثر هستند. ویتامین B3 ،B6 ،B12 و اسیدفولیک تأثیر زیادی در سلامت قلب، رگ های خونی و کنترل فشار خون دارند. 

ویتامین D 
این ویتامین در نور خورشید وجود دارد و برای کسب آن تنها کافی است مقداری زیر نور خورشید قدم بزنید. در مردان این ویتامین می تواند از میزان مرگ و میر بر اثر سرطان پروستات بکاهد و همچنین میزان تستوسترون خون را نیز کنترل می کند. ویتامین D نقش تعیین کننده ای در عملکرد سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت استخوان ها و مفاصل و پیشگیری از ابتلا به دیابت دارد. 

منیزیم 
این ماده معدنی یکی از مهمترین عناصری است که باعث می شود تا استخوان ها محکم و غیرقابل شکست شوند. این ماده معدنی در مردان می تواند از سرطان های مختلف جلوگیری کند و همچنین سلامت کلی بدن را نیز افزایش می دهد. بهترین منبع برای دریافت منیزیم، آجیل و تخم کتان است.

کوآنزیم Q10 
یک آنتی‌اکسیدان قوی است که نقش محافظت کننده در بیماری های قلبی دارد و تولید آن در بدن با افزایش سن کاهش می‌یابد. از دیگر نقش های کوآنزیم Q10:
- تحریک سیستم ایمنی- حفظ استحکام و عملکرد سلول- افزایش تعداد اسپرم

بتاکاروتن و ویتامین A 
بتاکاروتن و ویتامین A آنتی اکسیدان های مهمی هستند که از بدن در برابر سرطان و آسیب های سلولی محافظت می کنند. این دو آنتی اکسیدان برای ترمیم و رشد سلولی، محافظت از قلب و کاهش سرعت پیشرفت پوکی استخوان مفید هستند. 

ویتامین C 
ویتامین C نیز یک آنتی اکسیدان قوی است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. این ویتامین همچنین در دفع فلزات سنگین و کاهش علائم آلرژیک نقش دارد و به ترمیم زخم ها، تقویت رگ های خونی و حفظ سلامت مفاصل کمک می کند. 

ویتامین E 
ویتامین E نیز خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و برای پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر است. این ویتامین روی سلامت پوست نقش دارد و به تسریع روند بهبود زخم ها و کاهش جای زخم کمک می کند. همچنین این ویتامین برای پیشگیری و درمان بزرگی خوش خیم پروستات و بیماری های قلبی نقش موثری دارد.

اسید فولیک 
این ویتامین یکی از بهترین پیشگیری‌کننده های سکته است. براساس تحقیقات مردانی که از دوز بالای اسید فولیک استفاده می کنند، نسبت به کسانی که فقط مقدار کمی از این ماده را مصرف می‌کنند، تا %30 کمتر به سکته مبتلا می شوند. تحقیقات جدید آلمانی ها نشان داده است که اسید فولیک می تواند باعث افزایش عملکرد شناخت شود، حتی در افراد میانسال. همچنین به بدن برای هضم، استفاده، و سنتز پروتئین هایی که باعث رشد ماهیچه ها می شود کمک می کند. اسید فولیک در تولید گلبول های قرمز خون نیز لازم است و همچنین در بالا بردن سطح انرژی و عملکرد سیستم قلبی-عروقی نیز تاثیرگذار است. و بالاخره اسید فولیک از سوزش قلب جلوگیری می کند و جایگزین مواد مغذی از دست رفته بدن می شود که همه ی اینها باعث می شود سیستم گوارش بهتر کار کند.

ال-کارنیتین 
 این آمینواسید بیشتر از اینکه به تقویت عضلات کمک کند، قوای مغزی را تقویت می کند. در واقع، ال-کارنیتین می تواند تاثیرات آلزایمر را در بدن کُند کند. این ماده به ویژه در کسانی که به آلزایمر مبتلا می شوند، بسیار کم است. وقتی این ماده را که در بدن رو به تحلیل بوده است را افزایش دهیم، عملکرد مغز و شناخت بهتر خواهد شد.

ال-کارنیتین همچنین در کمک به ذخائر بدن و تولید انرژی نیز موثر است و انرژی کافی در یادگیری امری حیاتی است. در یک مطالعه در ایتالیا نشان داده شد که مصرف روزانه 2 گرم ال-کارنیتین برای سه ماه باعث افزایش تعداد و تحرک اسپرم ها به حد قابل ملاحظه ای شد.

ال-آرژنین
افزایش توانایی دستگاه تولید مثل، افزایش اثرات و کارایی بدنسازی، گسترش و بهبود سیستم ایمنی بدن، کاهش ریسک بیماری‌های قلبی، افزایش توده و حجم عضلانی (آمینواسید عضله‌ساز) ال-آرژنین تاثیر بسیار مثبت و معنی داری در افزایش هم تعداد اسپرم و هم تحرک اسپرم دارد

بیوفلاوونوئید
• حفاظت و نگهداری از رگ ها و مویرگ های خونی
• ممانعت از تشکیل پلاک های مربوط به تصلب شرائین
• کاهش سطح کلسترول 
• حفاظت از ویتامین C 

جینسینگ 
• دارای اثر ضد خستگی (تقویت کننده قوای جسمی و فکری)
• بهبود فعالیت حافظه
• افزایش شادابی و نشاط (به عنوان محرک)
• افزایش قدرت تحمل و پایداری و مقابله با استرس 
• مقابله با پیری و فرسودگی (عوارض ناشی از افزایش سن) 
• بالا بردن قدرت دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها (امراض) 
• تقویت توانایی جنسی مردان
• تقویت سیستم ایمنی بدن 
• تنظیم فشار خون و سطح قند خون 

سیلیکون 
کاهش خطر پوکی استخوان و التهاب مفاصل- به تعویق انداختن فرایند پیری- مؤثر در سلامت پوست، مو و ناخن (سنتز کلاژن) 

کرومیوم
به حداقل رساندن آثار منفی کورتیزول* بر روی تستوسترون و به حداکثر رساندن خواص آنابولیک (سازنده) تستوسترون (بلند کردن وزنه‌های سنگین منجر به بالا رفتن سطح کورتیزول می‌شود) افزایش حساسیت بدن نسبت به هورمون انسولین**
**هورمون انسولین: برای هدایت آمینواسیدها و کربوهیدرات ها به داخل سلول های عضلانی حائز اهمیت است.
*کورتیزول: از ورود آسان کراتین، آمینواسیدها و کربوهیدرات ها به داخل سلول های عضلانی جلوگیری کرده و سنتز پروتئین را خنثی می‌سازد و رشد عضلانی را محدود می‌سازد.

پارا آمینو بنزوئیک اسید (PABA)
آنتی اکسیدان- پابا به عنوان محافظت کننده پوست و مو- کمک به استفاده از پانتوتنیک اسید- رشد مجدد مو- کمک به حفظ فلور طبیعی روده 

ید 
سنتز هورمون‌های تیروئیدی - رشد متناسب- در داشتن پوست، مو، ناخن و دندان های سالم مؤثر است- در رژیم لاغری به منظور سوزاندن چربی های اضافی بدن به شما کمک می‌کند. 

متیونین 
جلوگیری از تجمع چربی در اطراف و داخل کبد- حفاظت از شریان‌ها بویژه شریان‌هایی که به قلب و مغز می‌رسند.- کمک به تولید کلاژن*
*کلاژن جزء اصلی از بافت همبند از جمله پوست و غضروف است. همچنین کلاژن به مقدار زیادی در تاندون‌ها، رباط و استخوان‌ها وجود دارد.

مکمل سوپرابیون، انتخابی مناسب برای تضمین سلامت آقایان

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )