درمان سریع آفتاب سوختگی دست ها

درمان سریع آفتاب سوختگی دست ها

با آمدن فصل تابستان و خورشید سوزان این فصل و بروز مشکلات و عارضه هایی از قبیل آفتاب سوختگی، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

فاطمه کاظمی

نویسنده: فاطمه کاظمی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

06 تیر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

06 تیر 1402

2K

eye icon

درمان سریع آفتاب سوختگی دست ها

آنچه در این مقاله میخوانید؛

  • درمان آفتاب سوختگی دست
  • چند راهکار ساده خانگی برای درمان آفتاب سوختگی دست
  • در صورت داشتن این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید!

درمان آفتاب سوختگی دست

با فرا رسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا، در کنار تمام مزیت های این فصل، تابش مکرر اشعه های نور خورشید به پوست ممکن است سبب بروز مشکلات و عارضه هایی از قبیل آفتاب سوختگی دست شود و سلامت و ظاهر پوست را تحت تاثیر قرار دهد.

با توجه به نظر متخصصان و مشاوران پوست و مو راهکارهای خانگی زیادی برای درمان آفتاب سوختگی دست وجود دارد که به کمک آنها می توان سوزش، خارش و پوسته پوسته شدن پوست دست آسیب دیده را تسکین داد.

چند راهکار ساده خانگی برای درمان آفتاب سوختگی دست

1- برای درمان آفتاب سوختگی دست آب خنک را دست کم نگیرید!

اولین و ساده ترین راه برای درمان آفتاب سوختگی دست، استفاده از آب خنک روی پوست دست آسیب دیده است.

پریدن در آب دریاچه، دریا و یا استخر، در حین تفریح و یا مسافرت برای درمان آفتاب سوختگی دست می تواند کارساز و موثر باشد اما باید توجه شود که برخی از استخر ها دارای آب کلر دار هستند و از آنجایی که کلر سبب تحریک بیشتر پوست می شود، از تماس آب کلر دار در شرایطی که پوست ملتهب است خودداری کنید.

یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که از قرار دادن مستقیم یخ روی سطح پوست دست بپرهیزید، زیرا در این شرایط پوست حساس تر است و بیشتر دچار تحریک می شود.

بهترین راه برای خنک کردن پوست در صورت امکان، استحمام با آب خنک است.

 

2- جوش شیرین و بلغور جو دوسر دو ماده ضد التهاب فوق العاده برای درمان آفتاب سوختگی دست

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم یکی از ترکیباتی است که در فرمولاسیون محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته و در فصل تابستان می تواند آفتاب سوختگی را تسکین داده و خارش، تورم و خشکی پوست دست را رفع کند. در نتیجه برای درمان آفتاب سوختگی دست مورد استفاده قرار می گیرد.

از طرفی دیگر جو دوسر دارای ماده ای ضد التهاب به نام بتاگلوکان است که در کاهش التهابات پوست موثر است. با توجه به این نکته جو دوسر نیز در درمان آفتاب سوختگی موثر است.

جهت درمان آفتاب سوختگی دست با جوش شیرین، ابتدا چند قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک وان پر از آب خنک به مدت 15 الی 20 دقیقه بریزید و سپس یک فنجان جو دو سر را به آن اضافه کنید و دست ها را درون وان قرار دهید. با انجام این کار پوست دست التیام یافته و رطوبت آن حفظ میشود.

لطفا توجه کنید که پس از استحمام پوست را با حوله نرم و لطیف به آرامی خشک کرده و از فشار دادن و مالش شدید پوست دست خودداری شود.

 

3- آلوئه ورا، گیاه پر کاربرد موثر در درمان فوری آفتاب سوختگی دست

عصاره آلوئه ورا علاوه بر داشتن خواص آبرسانی و آنتی اکسیدانی، ضد التهاب بوده و تسکین التهابات و درمان آفتاب سوختگی دست پس از تماس مکرر با نور خورشید و آفتاب سوختگی موثر است. جهت بهره مندی از خواص این گیاه ابتدا تکه ای از گیاه آلوئه ورا را جدا کرده و ژل درون آن را استخراج نمایید، سپس مستقیما روی پوست دست قرار دهید.

در صورتی که در منزل گیاه آلوئه ورا را ندارید، می توانید از ژل های بسته بندی آلوئه ورا که توسط شرکت های تولید کننده محصولات بهداشتی تولید شده و در اغلب داروخانه ها موجود می باشند استفاده کنید.

هنگام خرید این نوع محصولات برای درمان آفتاب سوختگی دست توجه فرمایید که ژلی که دارای درصد بالایی از عصاره آلوئه ورا باشد را خریداری نمایید، زیرا امروزه محصولات متنوعی تولید شده اند که حاوی درصد های پایین تری از عصاره این گیاه بوده و ممکن است برای درمان آفتاب سوختگی چندان کارساز نباشند.

در صورت تمایل می توانید ژل آلوئه ورا سی گل را که در حجم 200 میلی لیتر تولید شده و حاوی 94 درصد آلوئه ورا است، از داروخانه آنلاین داروکده خریداری نموده و روی پوست دست آسیب دیده استفاده کنید.

4- درمان آفتاب سوختگی دست ها با چای بابونه، یک درمان فوی آفتاب سوختگی

عصاره گیاه بابونه علاوه بر آرامش بخش بودن، دارای خواص تسکین دهندگی و ضد التهابی نیز برای پوست می باشد، در نتیجه در التیام و کاهش التهاب و همچنین درمان افتاب سوختگی پوست دست موثر است.

برای مصرف خانگی این گیاه روی پوست دست آفتاب سوخته، ابتدا گیاه بابونه را دم کنید و پس از خنک شدن، یک پارچه تمیز را به چای بابونه آغشته کرده و سپس روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

ممکن است بدن افرادی که به گل و گیاه حساسیت دارند، نسبت به این گیاه واکنش نشان داده و دچار آلرژی شود، از این رو توصیه می شود اینگونه افراد از سایر راهکار ها جهت تسکین التهابات استفاده کنند.

 

5- مصرف سرکه برای درمان آفتاب سوختگی دست مضر است یا مفید؟!

امروزه در رابطه با مصرف سرکه برای درمان آفتاب سوختگی پوست دست نظرات متفاوتی ارائه شده است. برخی افراد معتقدند که افزودن دو فنجان سرکه به آب خنک حمام می تواند به رفع سوزش این عارضه کمک کند، در حالی که برخی دیگر باور دارند که اسیدیته بالای سرکه التهاب پوست را بیشتر می کند.

از این رو در صورتی که تا به حال از این ماده روی پوست خود برای درمان آفتاب سوختگی امتحان نکرده اید، از مصرف آن جهت تسکین پوست خودداری کنید، تا از تحریک بیشتر پوست دست پیشگیری شود.

 

6- لباس های نخی و گشاد بپوشید!

پس از آفتاب سوختگی پوست مدام در حال ترمیم و بازسازی است، از این رو باید از پوشیدن لباس تنگ و آستین بلند پرهیز کرد تا بافت آسیب دیده بتواند به آسانی التیام یابد. همچنین توصیه می شود جنس لباس ها از الیاف طبیعی و پنبه با بافت نرم باشند تا سبب التهاب و حساسیت بیشتر پوست دست نشود.

در صورتی که از دستکش استفاده می کنید، موارد ذکر شده را رعایت فرمایید.

 

7- نوشیدن آب کافی، مایه ی حیات و راهکار مهم درمان افتاب سوختگی دست

پوستی که در اثر تماس مکرر با نور خورشید آسیب دیده، رطوبت زیادی را از دست داده و برای حفظ سلامت بافت خود به آب کافی نیاز دارد. بنابر این نوشیدن آب زیاد، روند بهبود و رفع خشکی دست ها را سرعت می بخشد.

توصیه می شود نه تنها برای رفع و درمان آفتاب سوختگی دست، بلکه برای جلوگیری از انواع بیماری ها و حفظ سلامت بدن، روزانه حداقل 8 لیوان آب نوشیده شود.

8- مرطوب کننده پوست حساس، ساده ترین راه حل برای درمان آفتاب سوختگی دست ها

یکی از ساده ترین راهکارها جهت رفع خشکی و بهبود پوسته های روی دست، استفاده مکرر و منظم از کرم مرطوب کننده مناسب و با کیفیت پس از آفتاب سوختگی است تا علاوه بر آبرسانی قوی و حفظ رطوبت مورد نیاز پوست، این علائم خشکی پوست را کاهش دهد.

لازم به ذکر است که پس از گذشت چند روز ( بسته به نیاز پوست و شدت آفتاب سوختگی) و بعد از انجام راهکار های خانگی اولیه که پیشتر ذکر شد، اغلب پوست دچار لایه برداری و پوسته ریزی می شود، با استفاده از کرم مرطوب کننده می توان این علائم را کاهش داد و از پوسته ریزی شدید پیشگیری کرد.

لازم به ذکر است که همه ی کرم های مرطوب کننده برای پوست آسیب دیده و آفتاب سوخته مناسب نیستند و برای خرید این محصولات باید از کرم های مناسب پوست حساس که فاقد بو و رنگ هستند استفاده نمود. استفاده نمود.

یکی از این محصولات مرطوب کننده، کرم مرطوب کننده پوست حساس رزالیفت است که توسط برند درمالیفت تولید شده است. این محصول برای خرید آسان و به صرفه مصرف کنندگان در داروخانه آنلاین داروکده موجود می باشد. 

در صورت مواجهه با آفتاب سوختگی و در جهت درمان آفتاب سوختگی دست می توانید از کرم و پمادهای ترمیم کننده و ضد التهاب تخصصی و داروخانه ای استفاده نمایید، تا علاوه بر افزایش سرعت بازسازی و التیام پوست، از خشکی و پوسته پوسته شدن بافت آسیب دیده پوست نیز جلوگیری شود. 

فرآورده طبیعی پماد کالاندولا، پماد ریکاو با خاصیت ضد درد و تسکین دهنده و پماد سوختگی ادیب درم می توانند پس از آفتاب سوختگی برای شما موثر باشند.

همانطور که می دانید یکی از ملزومات پیشگیری مجدد از آفتاب سوختگی، استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب روی پوست دست و همچنین صورت است. در رابطه با راهنمای خرید ضد آفتاب مناسب پوست خود می توانید مقاله دکتر الهه عبدالهی با عنوان در هنگام خرید ضد آفتاب چه نکاتی را در نظر بگیریم در مجله داروکده مطالعه نمایید و سپس به خرید یک محصول مناسب اقدام نمایید.

 

سوالات متداول در رابطه با مدت زمان درمان آفتاب سوختگی دست

در ادامه مطالبی در رابطه با سوالات شما کاربران گرامی راجب مدت زمان بهبود و کاهش هر یک از علائم آفتاب سوختگی دست ها ذکر شده است. همچنین می توانید با مطالعه آن در صورت عدم بهبودی علائم آفتاب سوختگی، جهت درمان به پزشک مراجعه کنید. 

1- مدت زمان بهبودی و درمان آفتاب سوختگی دست ها چقدر است؟

آفتاب سوختگی پوست معمولاً دو تا شش ساعت پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر می شود، در عرض 24 ساعت به اوج خود می رسد و در حدود 48 ساعت محو می شود. لازم به ذکر است که در موارد شدید ممکن است بیشتر طول بکشد.

اگرچه درمان آفتاب سوختگی دست در بیشتر موارد فقط چند روز طول می کشد، اما آسیب های طولانی مدت و مکرر، مانند افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، ممکن است سال ها طول بکشد تا ظاهر شود.

- جهت درمان آفتاب سوختگی دست می توانید از اسپری سولار سیلکر استفاده نمایید.

2- آیا درمان آفتاب سوختگی های شدید تر بیشتر طول می کشد؟

همانطور که ذکر شد مدت زمان ماندگاری آفتاب سوختگی به شدت آن بستگی دارد. به طور کلی این عارضه به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.

- درمان آفتاب سوختگی خفیف

آفتاب سوختگی خفیف معمولاً با قرمزی پوست و مقداری درد همراه است که می تواند بین سه تا پنج روز طول بکشد. همچنین ممکن است پس از گذشت چند روز، پوست دست شما کمی پوسته پوسته شود.

- آفتاب سوختگی متوسط

آفتاب سوختگی متوسط  معمولاً دردناک تر است. پوست در هنگام لمس قرمز، متورم و گرم خواهد بود. آفتاب سوختگی متوسط  معمولاً حدود یک هفته طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابد و ممکن است پوست مدت زمان بیشتری نسبت به آفتاب سوختگی خفیف به لایه برداری ادامه دهد.

- آفتاب سوختگی شدید

توصیه می شود پس از آفتاب سوختگی شدید به پزشک یا بیمارستان مراجعه شود. تاول های دردناک و پوست بسیار قرمز از نشانه های آن است و بهبودی کامل ممکن است تا دو هفته طول بکشد.

3- عوامل موثر بر مدت درمان آفتاب سوختگی دست ها

واکنش بدن همه افراد به قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکسان نیست. برخی عوامل فردی و محیطی وجود دارند که باعث می شود برخی افراد بیشتر مستعد آفتاب سوختگی باشند و مدت زمان بهبودی آنها نیز افزایش یابد. بعضی از این عوامل در ادامه ذکر شده است.

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر (زمانی که پرتوهای خورشید شدیدترین هستند)
  • مصرف داروهای خاصی که پوست را بیشتر مستعد سوختگی می کنند (داروهای حساس کننده به نور)
  • افرادی با پوست، چشم و موی روشن(وجود ملانین کم)
  • سکونت روی کوه یا ارتفاعات بالا 
  • نوزادان و کودکان خردسال
     

4- درمان قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی دست ها چقدر طول می کشد؟

قرمزی پوست دست شما معمولاً حدود دو تا شش ساعت پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر شده و بعد از حدود 24 ساعت به اوج خود می رسد و سپس طی یک تا دو روز بعد فروکش می کند.

قرمزی ناشی از سوختگی های شدید تر ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا رفع شود.

ژل آلوورا آدرا در حجم 300 میلی لیتر تولید شده و در التیام و تسکین قرمزی، التهاب و درمان افتاب سوختگی دست ها بعد از آفتاب سوختگی موثر است. این محصول روی پوست دست آفتاب سوخته خاصیت ضد التهابی دارد و جهت تسریع روند بهبودی و رفع قرمزی مورد استفاده قرار می گیرد.

5- درد بعد از آفتاب سوختگی دست ها چقدر طول می کشد؟

درد ناشی از آفتاب سوختگی معمولاً در عرض 6 ساعت شروع می شود و در حدود 24 ساعت به اوج خود می رسد. درد معمولاً پس از 48 ساعت کاهش می یابد.

می توانید این درد را با داروهای مسکن بدون نسخه کاهش دهید. استفاده از کمپرس سرد روی پوست نیز ممکن است کمی تسکین دهنده باشد.

6- کاهش ورم ناشی از آفتاب سوختگی دست ها چقدر طول می کشد؟

تورم ممکن است تا دو روز یا بیشتر بعد از آفتاب سوختگی های شدید باقی بماند. می توانید از داروهای ضد التهاب یا از کرم های کورتیکواستروئیدی برای کمک به کاهش تورم و درمان آفتاب سوختگی دست استفاده کنید.

7- درمان تاول های پوست دست آفتاب سوخته چقدر دوام می آورند؟

تاول های ناشی از آفتاب سوختگی متوسط تا شدید بین 6 تا 24 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ظاهر می شوند، اما گاهی اوقات ظاهر شدن این تاول ها ممکن است چند روز طول بکشند. از آنجایی که تاول ها معمولاً نشانه سوختگی متوسط یا شدید هستند، ممکن است تا یک هفته باقی بمانند.

لطفا توجه کنید که از باز کردن تاول و جدا کردن پوست آن با دست بپرهیزید، زیرا این تاول ها توسط بدن برای محافظت از پوست ساخته شده است و کمی صبر کنید تا این تاول ها التیام یابند، در غیر این صورت پوست مستعد ابتلا به عفونت شده و روند بهبودی کند می شود.  

اگر تاول ها خود به خود باز شدند، محل زخم را با آب و صابون ملایم تمیز کنید و با یک پانسمان مرطوب بپوشانید. تاول ها را از نور خورشید دور نگه دارید.

8- رفع کامل خشکی دست آفتاب سوخته چقدر طول می کشد؟

پوست دست معمولاً بعد از سه روز پس از سوختگی، شروع به پوسته پوسته شدن و لایه برداری می کند. این روند ممکن است چند روز ادامه پیدا کند. به طور کلی، زمانی که پوست به طور کامل بهبود یابد، لایه برداری متوقف می شود.

در آفتاب سوختگی خفیف تا متوسط، این دوره حدود هفت روز است اما لایه برداری پس از آفتاب سوختگی شدید ممکن است چند هفته ادامه پیدا کند.

لوسیون پس از آفتاب باریج اسانس، بعد از تابش مکرر نور خورشید به پوست، مورد استفاده قرار گرفته و با خواص ضد التهابی، آبرسانی و نرم کنندگی در درمان سریع آفتاب سوختگی دست ها موثر است.

جهت افزایش روند بهبودی و کاهش خشکی پوست، مقدار زیادی آب بنوشید و از جدا کردن پوسته ها خودداری کنید، زیرا این عمل ممکن است سبب تحریک بیشتر پوست شود.

حمام آب گرم می تواند در از بین بردن سلول های مرده و پوسته های روی سطح پوست، مفید باشد.

حتما از مرطوب کننده مناسب پوست حساس روی مناطق آسیب دیده و آفتاب سوخته استفاده کنید. شما کاربران گرامی داروکده در صورت تمایل می توانید کرم مرطوب کننده صورت و دست پوست حساس لافارر را تهیه کرده و مطابق دستور مصرف ذکر شده مصرف نمایید.

9- مسمومیت با نور خورشید چیست؟

مسمومیت با نور خورشید نام نوع شدیدتر آفتاب سوختگی است. علائم آن عبارتند از:

  • کهیر
  • تاول
  • نبض سریع
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تب

در صورت مسمومیت با نور خورشید، به پزشک مراجعه کنید. در موارد شدید، درمان مسمومیت با نور خورشید ممکن است 10 روز یا حتی چند هفته طول بکشد.

 

در صورت داشتن علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید!

اگر آفتاب سوختگی همراه با تب شدید بود، فوراً با پزشک تماس بگیرید. شما باید مراقب علائم شوک، کم آبی یا گرمازدگی باشید.

  • علائم عفونت در تاول ها، مانند چرک، تورم و حساسیت
  • احساس ضعف و بیحالی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • بی اختیاری ادرار
  • تاول های بزرگ
  • تشنگی شدید
  • احساس گیجی
  • نبض سریع
  • لرز

 

نتیجه گیری

محافظ پوست دستت باش!

همواره مرطوب، هیدراته و خنک نگه داشتن پوست در روند بهبودی پوست دست آفتاب سوخته تاثیر زیادی دارد. اما در صورت عدم بهبودی بهتر است با پزشک مشورت نمایید.

به یاد داشته باشید، ساده ترین راه برای درمان آفتاب سوختگی اجتناب از آن است. با اینکه علائم آفتاب سوختگی موقتی است، اما اثرات و آسیب های آن به مرور زمان ظاهر شده و شامل پیری زودرس، چین و چروک، لک و تیرگی و سرطان پوست می باشد. یک آفتاب سوختگی بد برای بروز سریع این عارضه ها و تاثیرات منفی روی پوست کافی است. از این رو هنگام خروج از منزل از پوست دست خود با کرم ضد آفتاب و دستکش نخی مناسب در برابر آفتاب محافظت کنید.

لازم به ذکر است مراقبت از پوست صورت نیز نباید فراموش شود. توصیه می شود از کرم ضد آفتاب مناسب نوع پوست، کلاه، عینک آفتابی و لباس های نخی و سبک استفاده نمایید.

جهت انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب و با کیفیت می توانید از میان محصولات متنوع این گروه از کالاهای بهداشتی و مراقبتی پوست و مو، کرم ضد آفتاب مناسب خود را انتخاب و در داروخانه آنلاین داروکده ثبت سفارش کنید. امکان ارسال سفارش به درب منزل و در کوتاه ترین زمان برای شما مشتریان گرامی توسط داروکده فراهم گردیده است.

 

شما کاربران گرامی می توانید پیشنهادات، نظرات و یا انتقادات خود را با درج کامنت در ذیل مقاله، قسمت نظرات کاربران، با تیم علمی داروکده در میان بگذارید.

لطفا در صورت مفید واقع شدن این مقاله برای شما، ما را از این موضوع مطلع کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )