10 راهکار ساده برای آبرسانی عمیق پوست صورت

10 راهکار ساده برای آبرسانی عمیق پوست صورت

با مطالعه این مطلب از مجله داروکده با 10 راهکار ساده برای آبرسانی عمیق پوست صورت آشنا شوید.

بهاره شاه محمدی

نویسنده: بهاره شاه محمدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

03 مرداد 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

03 مرداد 1402

11K

eye icon

10 راهکار ساده برای آبرسانی عمیق پوست صورت

آنچه در این مقاله میخوانید؛

  • آبرسانی صورت چیست؟
  • چه چیزی باعث کم آبی پوست صورت می شود؟
  • تفاوت پوست خشک و دهیدراته
  • برای آبرسانی عمیق پوست صورت چه کنیم؟
  • سوالات متداول

اگر پوست صورت شما ظاهری کدر و خشک دارد، ممکن است دهیدراته یا کم آب شده باشد. بنابراین آبرسانی عمیق پوست برای حفظ سلامت و تغذیه آن امری ضروری است. 

مطالعه این مقاله شما را با 10 راهکار ساده برای آبرسانی عمیق پوست صورت آشنا می کند.

 

آبرسانی صورت چیست؟

آبرسانی عمیق پوست به معنای افزایش محتوای آب آن است. اگر پوست صورت دهیدراته یا کم آب باشد، ممکن است پوسته پوسته، کدر و خشک به نظر برسد. 

پوست هیدراته صاف، درخشان و دارای رنگی یکنواخت است. به منظور داشتن پوست صورت هیدراته می توان از محصولات آبرسان متنوع موجود در بازار مانند پاک کننده های صورت، کرم ها و سرم ها استفاده کنید.

یکی از مهم ترین محصولات آبرسان، مرطوب کننده ها هستند که آبرسان هایی فوق العاده برای مراقبت از پوست صورت به شمار می روند.  این محصولات را می توانید با قیمت مناسب و کیفیت اصلی از داروخانه آنلاین داروکده تهیه کنید.

چه چیزی باعث کم آبی پوست صورت می شود؟

عوامل متعددی در کم آب شدن پوست صورت اثرگذار هستند. در این بخش، 4 مورد از مهم ترین عوامل کم آبی پوست ذکر شده است. 

1- دمای بالا

گرما یا سرمای شدید می تواند به سد دفاعی پوست آسیب برساند. گاهی اوقات ممکن است قرارگیری در معرض دماهای بالا اجتناب ناپذیر باشد، اما می توان مدت زمان آن را کاهش داد. 

2- لایه برداری بیش از حد 

لایه برداری بیش از حد می تواند در عملکرد سد رطوبتی پوست اختلال ایجاد کند. به علاوه استفاده از محصولات ساینده به هنگام لایه برداری، آسیب بیشتری به پوست صورت وارد می کند. 

3- پاک کننده های نامناسب

محصولات مراقبت از پوست حاوی سورفکتانت های قوی و مواد حساسیت زا به توانایی پوست در حفظ رطوبت آسیب می رسانند. مواد قلیایی مانند صابون ها و اسید های ناسازگار با pH پوست می توانند سبب تخریب سطح آن شوند.

بنابراین قبل از انتخاب یک شوینده مناسب پوست خود، بهتر است مقاله تالیف شده توسط دکتر الهه عبدالهی دکترای تخصصی فارموکولوژی با عنوان چگونه برای پوست خود شوینده انتخاب کنیم؟ را مطالعه کنید.

4- کاهش رطوبت محیط

کاهش رطوبت ناشی از دستگاه های سرمایشی و گرمایشی یکی از عوامل موثر در کم آب شدن پوست صورت است. کم آبی پوست در نتیجه آسیب به سد رطوبتی پوست ایجاد می شود.

 

تفاوت پوست خشک و دهیدراته

پوست صورت زمانی دهیدراته می شود که پوست با کمبود آب مواجه شده باشد. این مورد می تواند برای انواع پوست اتفاق بیفتد؛ به طوری که افراد دارای پوست چرب یا مختلط نیز ممکن است کم آبی پوست را تجربه کنند.

پوست کم آب معمولا کدر به نظر می رسد و می تواند علائم پیری زودرس مانند چین و چروک های سطحی و از دست دادن خاصیت ارتجاعی را نشان دهد. 

اما پوست خشک پوستی است که فاقد مقدار کافی سبوم یا چربی است. علائم پوست خشک شامل قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن و تورم است.

یک راه عالی برای تشخیص دهیدراته بودن پوست، تست پینچ است. به همین منظور قسمتی از پوست گونه، شکم، سینه و یا پشت دست را فشار دهید و برای چند ثانیه نگه دارید. اگر بعد از چند ثانیه رنگ پوست به حالت اول برگردد پوست هیدراته است.

برای آبرسانی عمیق پوست صورت چه کنیم؟

راهکارهای مختلفی برای آبرسانی عمیق پوست صورت وجود دارند که در اینجا به 10 مورد از آنها اشاره شده است:

1- مقدار کافی آب بنوشید

اولین قدم برای آبرسانی عمیق پوست، آبرسانی بدن است. توصیه می شود روزانه حداقل 8 لیوان آب برای هیدراته نگه داشتن پوست صورت مصرف گردد. همچنین پوست شما با توجه به فعالیت روزانه و وزن بدن ممکن است به مقدار بیشتری آب نیاز داشته باشد.

2- از محصولات مراقبت از پوست آبرسان استفاده کنید

کرم های فرموله شده بر پایه آب گزینه مناسبی برای رفع کم آبی پوست صورت به شمار می روند.

طبق تحقیقات، مواد آبرسان مانند گلیسیرین، هیالورونیک اسید، اوره و آمونیوم لاکتات می توانند به حفظ رطوبت پوست صورت کمک کنند. 

به طور کلی به دنبال ترکیات آبرسانی باشید که در ساختار آنها مواد زیر به کار رفته اند:

- هیالورونیک اسید

این ماده نقش مهمی در آبرسانی عمیق پوست و حفظ خاصیت ارتجاعی آن دارد. هیالورونیک اسید به بازسازی بافت پوست کمک کرده و از علائم اولیه پیری پوست جلوگیری می کند. 

- گلیسیرین

گلیسیرین یک ماده محبوب در صنعت زیبایی است و با خاصیت آبرسانی قوی می تواند در تسکین خشکی و خارش پوست موثر باشد. در واقع این ماده با جذب رطوبت از محیط، سطح پوست را مرطوب نگه می دارد. 

- اوره 

یکی دیگر از مواد پر کاربرد در دنیای پوست، اوره است. این ماده به عنوان یک عامل مرطوب کننده طبیعی پوست، نقش مهمی در هیدراته نگه داشتن و یکنواختی سطح پوست دارد. 

- سرامید

سرامید ها موادی هستند که در بازسازی پوست نقش اثر گذاری دارند. این مواد مانند سیمانی که آجرهای ساختمان را نگه می دارد، سد دفاعی پوست را می سازند. 

سرامیدها مانع از دست رفتن آب پوست شده و از این طریق به حفظ رطوبت آن کمک می کنند. 

- پانتنول

پانتنول ماده ای است که از طریق پوست نفوذ کرده و رطوبت را به سلول های پوست می رساند. این ماده همچنین مانع از دست رفتن آب لایه های پوست می شود و عملکرد سد دفاعی آن را بهبود می بخشد.

3- از دوش گرفتن با آب داغ و به مدت طولانی پرهیز کنید

حمام کردن به مدت طولانی در تخریب سد دفاعی پوست موثر است. این امر می تواند منجر به از دست رفتن اسید های چرب ضروری پوست شود. این اسید های چرب در هیدراته نگه داشتن پوست نقش موثری دارند.

توصیه می شود به هنگام استحمام از آب ولرم استفاده کنید.

4- انتخاب یک ماسک صورت مناسب

ماسک های صورت بر پایه مواد مرطوب کننده تولید می شوند. قرار دادن ماسک صورت آبرسان در روتین مراقبت از پوست، به صاف و نرم شدن سطح پوست و مرطوب نگه داشتن آن کمک می کند. 

ماسک صورت همچنین در رفع خطوط ریز و حلقه های تیره دور چشم نقش قابل توجهی دارد. 

5- یک مرطوب کننده مناسب در روتین پوستی خود قرار دهید

زمانی که رطوبت محیط کم است، می توان از یک مرطوب کننده متناسب با پوست استفاده کرد. استفاده از مرطوب کننده به ویژه در ماه های خشک زمستان می تواند برای پوست صورت مفید باشد. 

محصولات مرطوب کننده در فرمولاسیون های متنوع فرآوری و به بازار عرضه می شوند. برای آشنایی بیشتر با مرطوب کننده های مناسب با نوع پوست و نحوه انتخاب آنها می توانید به مقاله دکتر الهه عبدالهی دکترای تخصصی فارموکولوژی با عنوان راهنمای انتخاب مرطوب کننده های پوست در مجله داروکده مراجعه کنید.

6- استفاده از ضد آفتاب ضروری است

قرار گرفتن طولانی در معرض نور خورشید می تواند پوست صورت را کم آب کند و سبب تجزیه پروتئین های کلاژن و الاستین پوست شود.

این دو پروتئین در استحکام پوست و بهبود خاصیت ارتجاعی آن نقش موثری دارند. به همین دلیل کمبود این دو پروتئین روند پیری پوست را سرعت می بخشد.

بنابراین توصیه می شود روزانه از یک کرم ضد آفتاب با SPF مناسب (حداقل 30) برای جلوگیری از بروز عوارض پوستی اشعه های مضر نور خورشید استفاده نمایید. 

7- غذاهای غنی از آب را مصرف کنید

میوه ها و سبزیجات از مواد آبرسان قوی برای پوست به شمار می روند که در حفظ سلامت پوست و شفاف نگه داشتن آن نقش موثری دارند.

 میوه های مرکبات مانند پرتقال و لیمو علاوه بر آب، منبع غنی از ویتامین C  هستند و به حفظ سلامت بافت پوست کمک می کنند. 

غذاهای غنی از ویتامین A و B3 نیز در بهبود سلامت کلی پوست نقش موثری دارند. 

8- مصرف کافئین را کاهش دهید

کافئین  می تواند در کم آبی پوست صورت اثرگذار باشد. مصرف قهوه و سایر ترکیبات حاوی کافئین را محدود کنید تا تاثیر آن را بر میزان سفتی و کم آب شدن پوست صورت ببینید. 

9- لایه برداری پوست صورت در فواصل منظم را جدی بگیرید 

لایه برداری پوست به رفع لکه های خشک و سلول های مرده پوست که به دلیل کمبود رطوبت، روی سطح پوست انباشته شده اند، کمک می کند. 

توصیه می شود یک یا دو بار در هفته پوست صورت را لایه برداری کنید. 

با این حال از لایه برداری بیش از حد پوست پرهیز نمایید؛ زیرا لایه برداری زیاد پوست می تواند منجر به کاهش رطوبت آن شود و در عملکرد سد دفاعی پوست اختلال ایجاد کند.

10- پوست صورت را مرطوب نگه دارید

در طول تابستان بدن تمایل زیادی به از دست دادن رطوبت دارد. به همین دلیل آبرسانی عمیق پوست، خوردن غذاهای غنی از آب و نوشیدن آب کافی امری ضروری است. 

به علاوه شب ها قبل از خواب پوست صورت را با یک پاک کننده مناسب پاکسازی کرده و از محصولات مغذی و مرطوب کننده پوست استفاده نمایید. 

عسل و شیر مرطوب کننده های طبیعی هستند و بهتر است آنها را به روتین پوستی خود اضافه کنید.

سوالات متداول

در ادامه مطلب به چند سوال مرتبط با آبرسانی عمیق پوست صورت پاسخ داده شده است:

1- چه کرمی برای آبرسانی صورت خوبه؟

یک کرم آبرسان قوی پوست صورت به لایه های عمیق پوست نفوذ کرده و آنها را از داخل ترمیم می کند. این امر از کم آب شدن پوست جلوگیری کرده و به بهبود عملکرد سد دفاعی آن کمک می کند. 

کرم مرطوب کننده و آبرسان را متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید. مرطوب کننده هایی که بر پایه چربی فرموله شده اند، گزینه مطلوبی برای رفع خشکی پوست به شمار می روند. 

اگر پوست چرب دارید، یک مرطوب کننده سبک بر پایه لوسیون می تواند از احساس سنگینی روی پوست جلوگیری کند.

 آبرسان اسکین وان برای افراد دارای پوست چرب طراحی شده و در هیدراته نگه داشتن پوست صورت اثر قابل توجهی دارد.

همچنین به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تشخیص نوع پوست، می توانید مقاله نوع پوست من چیست؟ را مطالعه نمایید.

2- آبرسانی صورت چه فایده ای دارد؟

آبرسانی عمیق پوست صورت می تواند در کاهش روند پیری پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک موثر باشد.

 به علاوه استفاده از ترکیبات آبرسان به یکنواخت شدن رنگ پوست کمک کرده و سطح پوست را درخشنده و شاداب می سازند. 

3- برای آبرسانی عمیق پوست صورت چه کنیم؟

به طور خلاصه برای آبرسانی صورت می توانید موارد زیر را رعایت کنید:

- از یک مرطوب کننده متناسب با پوست خود استفاده کنید.

- سرم های مرطوب کننده را امتحان کنید. سرم آبرسان درمالوگ گزینه مناسبی است.

- برای روشن شدن پوست، سرم های حاوی ویتامین C مانند سرم ویتامین C پریم را مصرف نمایید.

- از تونر برای پاکسازی پوست صورت استفاده کنید. 

- روزانه مقدار کافی آب بنوشید.

- حداکثر 1 یا 2 بار در هفته پوست را لایه برداری کنید. 

- استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید.

 

جمع بندی

دو مرحله اساسی برای تغذیه پوست صورت، آبرسانی و حفظ رطوبت پوست است. برای داشتن پوست صورت سالم، جوان و بدون چین و چروک، آبرسانی عمیق آن از درون به بیرون ضروری است. 

علاوه بر نوشیدن آب، یک روتین مراقبتی متناسب با پوست خود را دنبال کنید. غذاهای غنی از آب بخورید و عادات سبک زندگی سالم به منظور داشتن پوستی نرم و هیدراته را رعایت نمایید

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )