کوهوش سیاه چیست و در چه مکمل هایی کاربرد دارد؟

کوهوش سیاه چیست و در چه مکمل هایی کاربرد دارد؟

در این مقاله درباره کوهوش سیاه و خواص آن و کاربردش در مکمل ها بخوانید.

مهشاد بختیاری

نویسنده: مهشاد بختیاری

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 تیر 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 تیر 1399

14K

eye icon

کوهوش سیاه چیست و در چه مکمل هایی کاربرد دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • کوهوش سیاه چیست؟
  • نام دیگر کوهوش سیاه چیست؟
  • خواص کوهوش سیاه
  • مکمل های حاوی کوهوش سیاه 
  • عوارض جانبی کوهوش سیاه
  • چه افرادی مجاز به مصرف کوهوش سیاه نیستند؟
  • تداخلات دارویی کوهوش سیاه

کوهوش سیاه چیست؟

کوهوش سیاه گیاهی دارویی است و از ریشه این گیاه برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. کوهوش سیاه در اواسط دهه پنجاه میلادی در اروپا به عنوان یک معالجه رایج برای مسائل مربوط به سلامتی زنان مورد استفاده قرار می گرفت. از همان زمان کوهوش سیاه برای کاهش علائم یائسگی، سندروم پیش از قاعدگی، قاعدگی دردناک، ضعف و شکنندگی استخوان (پوکی استخوان) و بسیاری از مشکلات دیگر مورد استفاده بوده است.

کوهوش سیاه نباید با کوهوش آبی یا کوهوش سفید اشتباه گرفته شود. این گیاهان ارتباطی به هم ندارند.کوهوش سفید و کوهوش آبی اثرات کوهوش سیاه را ندارند و همچنین ایمن نیستند.

ریشه کوهوش سیاه حاوی چندین ترکیب شیمیایی می باشد که می تواند تاثیرات درمانی داشته باشد. برخی از این ترکیبات شیمیایی بر سیستم ایمنی تاثیر گذاشته و از بدن در برابر ابتلا به بیماری ها دفاع می کنند. همچنین ممکن است در کاهش التهاب موثر باشند. 
برخی دیگر از ترکیبات شیمیایی موجود در ریشه کوهوش سیاه می توانند در عملکرد مغز و اعصاب نقشی مشابه سروتونین داشته باشند. 
کوهوش سیاه همچنین اثری مشابه هورمون زنانه "استروژن" دارد. استروژن تاثیرات مختلفی در بخش های متفاوت بدن دارد و می تواند در هر مرحله از زندگی افراد، اثرات متفاوتی داشته باشد. کوهوش سیاه نباید به عنوان استروژن گیاهی یا جایگزین استروژن تصور شود بلکه این گیاه در بعضی از افراد عملکردی، مشابه استروژن دارد.

نام دیگر کوهوش سیاه چیست؟

کوهوش سیاه که با نام علمی actaea racemosa یا cimicifuga racemosa شناخته می شود، یک گیاه گلدار با شکوفه های سفید معطر است که ساختاری خوشه مانند تا ارتفاع 5 فوت را تشکیل می دهد. این گیاه یکی از اعضای خانواده buttercup است و در جنگل های شرق ایالات متحده آمریکا و کانادا رشد می کند. این گیاه گاهی اوقات به نام حشره سیاه، مار سیاه، شمع پری، ماکروتیس و علف هرز روماتیسمی نیز شناخته می‌شود.

خواص کوهوش سیاه

کوهوش سیاه در بهبود علائم یائسگی

تحقیقات نشان می دهد که عصاره کوهوش سیاه به صورت خوراکی علائم ناشی از یائسگی را کاهش می دهد. بیشتر این تحقیقات بر محصولی به نام رمیفمین که در ساخت آن از کوهوش سیاه استفاده شده است، صورت گرفته است.

برخی مطالعات نشان می دهد کوهوش سیاه به عنوان یکی از مکمل های یائسگی بر کاهش علائم و اختلالات دوران یائسگی تاثیر دارد. 
نتایج یک مطالعه بر روی 80 زن که در دوران یائسگی خود، علائم گرگرفتگی را تجربه می کردند نشان داد، مصرف 20 میلی گرم کوهوش سیاه در 8 هفته باعث بهبود گرگرفتگی شد.
مطالعه 3 ماهه دیگری بر 224 زن یائسه نشان داد که مصرف روزانه 40 میلی گرم کوهوش سیاه می تواند فیبروم های رحمی را تا 30% کاهش دهد.
همچنین این گیاه می تواند در مدیریت وزن زنان یائسه نقش داشته باشد، زیرا یائسگی باعث کاهش استروژن شده و احتمال چاقی را بالا می برد.

کوهوش سیاه برای بارداری

تحقیقات اخیر نشان می دهد که دریافت 120 میلی گرم عصاره کوهوش سیاه به  همراه 150 میلی گرم کلومیفن سیترات می تواند احتمال باروری را در مقایسه با کلومیفن به تنهایی افزایش دهد.
مصرف کوهوش سیاه می تواند شانس باروری را افزایش دهد، در مطالعات انجام شده باعث افزایش احتمال بارداری و افزایش تخمک گذاری در زنان نابارور شده است.

کاهش علائم دوران قاعدگی با کوهوش سیاه

مکمل حاوی کوهوش سیاه در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، می تواند در تنظیم چرخه های قاعدگی کمک کننده باشد. به طور کلی کوهوش سیاه در تنظیم چرخه قاعدگی، بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD) موثر است.

تاثیر کوهوش سیاه در کاهش سردردهای میگرنی 

تحقیقات اخیر نشان می دهد دریافت 25 میلی گرم از عصاره black cohosh به همراه 75 میلی گرم عصاره سویا 2 بار در روز برای 24 هفته احتمال وقوع سردرد های میگرنی را کاهش می دهد.    

بهبود آرتروز با کوهوش سیاه

تحقیقات نشان می دهد که دریافت محصولات خاص حاوی کوهوش سیاه در کنار سایر ترکیبات موثر در بهبود آرتروز، به صورت روزانه برای 2 ماه می تواند برای بهبود درد در افراد مبتلا به آرتروز و روماتیسم مفصلی موثر باشد.

پیشگیری از پوکی استخوان با کوهوش سیاه

با توجه به شواهد و مدارک کوهوش سیاه برای معالجه یا پیشگیری از پوکی استخوان می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
مطالعه دیگری نشان می دهد محصولات حاوی 40 میلی گرم عصاره کوهوش سیاه  برای 3ماه، تشکیل استخوان را در دوران یائسگی افزایش داده  و تجزیه استخوان را کاهش می دهد.

مکمل های حاوی کوهوش سیاه 

در حال حاضر، از مکمل های غذایی حاوی عصاره گیاه کوهوش سیاه برای درمان گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی، دردهای قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی استفاده می‌شود. در ادامه به تعدادی از مکمل های حاوی کوهوش سیاه اشاره شده است:

- سیمی فوگل

- زیلپا

- استروفان

عوارض جانبی کوهوش سیاه

مصرف کوهوش سیاه در بزرگسالان ایمن است، اما ممکن است در برخی افراد عوارض خفیفی مانند درد معده، دل پیچه، سر درد، جوش های پوستی، احساس سنگینی، لکه بینی و خونریزی واژن مشاهده شود.

چه افرادی مجاز به مصرف کوهوش سیاه نیستند؟

1. بیماری کبدی: به طور دقیق مشخص نیست که آیا کوهوش سیاه می تواند باعث آسیب به کبد شود یا خیر. تا زمان بیشتر مشخص شدن تاثیر کوهوش سیاه بر کبد، افرادی که دچار آسیب کبدی هستند و علائمی مانند زرد شدن پوست و چشم ها، خستگی غیر طبیعی و ادرار تیره دارند، نباید مکمل کوهوش سیاه را مصرف کنند. همچنین افرادی که مبتلا به بیماری های کبدی هستند باید از مصرف عصاره این گیاه اجتناب کنند.

2. بارداری و شیردهی: مصرف کوهوش سیاه در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود (در دوران بارداری ممکن است باعث سقط جنین شود).

3. سرطان سینه: این نگرانی وجود دارد که کوهوش سیاه می تواند سرطان سینه را وخیم تر کند.
زنانی که به سرطان سینه مبتلا هستند یا کسانی که در گذشته مبتلا بوده اند و زنانی که ریسک بالای ابتلا دارند باید از مصرف بلک کوهوش خودداری نمایند.

4. در شرایط حساس به هورمون ها مانند آندومتریوز، فیبروم ها، سرطان تخمدان، سرطان رحم: کوهوش سیاه تا حدودی مانند هورمون زنانه استروژن در بدن عمل می کند و با توجه به این موضوع در شرایط خاص می تواند اثر منفی داشته باشد و باید از مصرف آن خودداری شود.

5. پیوند کلیه: دریافت محصولات حاوی کوهوش سیاه می تواند با پس زدن پیوند کلیه ارتباط داشته باشد. دلیل ارتباط این پس زدن با کوهوش سیاه ناشناخته است ولی تا زمان دریافت اطلاعات بیشتر، افرادی که پیوند کلیه انجام داده اند باید از مصرف کوهوش سیاه خودداری نمایند.

6. کمبود پروتئین S: در افرادی که دچار کمبود پروتئین S هستند، احتمال لخته شدن خون بالا است. مصرف کوهوش سیاه می تواند باعث افزایش احتمال لخته شدن خون شود. افرادی که دچار این نقص هستند باید از مصرف کوهوش سیاه خودداری نمایند.

تداخلات دارویی کوهوش سیاه

- مصرف آتورواستاتین به همراه کوهوش سیاه می تواند باعث آسیب به کبد شود. باید پیش از مصرف کوهوش سیاه با پزشک مشورت شود.
- سیس پلاتین در درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف همزمان این دارو با کوهوش سیاه این نگرانی را ایجاد می کند که باعث کاهش تاثیر سیس پلاتین در درمان سرطان شود. در صورت مصرف سیس پلاتین از مصرف کوهوش سیاه خودداری شود.
- برخی از داروها توسط کبد تجزیه می شوند. مصرف کوهوش سیاه می تواند باعث کاهش سرعت تجزیه این داروها در کبد شود. از طرفی دیگر مصرف کوهوش سیاه می تواند تاثیر یا عوارض برخی از داروهایی که توسط کبد تجزیه می شوند را افزایش دهد. پیش از استفاده از کوهوش سیاه با پزشک مشورت شود. برخی از این دارو ها عبارتند از:
آمیتریپتیلین، کلوزاپین، کدئین، دسیپرامین، دونپزیل، فنتانیل، فلکاینید، فلوکستین، مپریدین، متادون، متوپرولول، اولانزاپین، اوندانسترون، ترامادول، ترازودن 
- مصرف همزمان برخی از داروها با کوهوش سیاه ممکن است به کبد آسیب بزند. با توجه به اینکه این نگرانی وجود دارد که کوهوش سیاه به تنهایی نیز ممکن است باعث آسیب به کبد شود. مصرف طولانی مدت برخی داروها با کوهوش سیاه ریسک این آسیب را بالا می برد. از جمله این داروها:
استامینوفن، آمیودارون، کاربامازپین، ایزونیازید، متوترکسات، متیل دوپا، فلوکونازول، ایتراکونازول، اریترومایسین، فنی توئین، لوواستاتین، پراواستاتین، سیمواستاتین
- بیشتر داروهای ضد بارداری از استروژن و پروژسترون تشکیل شده اند و با توجه به اینکه کوهوش سیاه اثری مانند استروژن دارد می تواند باعث بهم ریختن تنظیم هورمونی شود.

نتیجه گیری

کوهوش سیاه گیاهی است که به طور سنتی برای درمان مسائل مختلف سلامتی، به ویژه موارد مرتبط با سلامت زنان استفاده می شود.استفاده کوتاه مدت از کوهوش سیاه به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما توصیه می‌شود در صوت مصرف داروهای دیگر قبل از مصرف مکمل‌های حاوی کوهوش سیاه با پزشک خود مشورت کنید...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )