قلم لاغری ملیتاید؛ مزایا و معایب آمپول ملیتاید برای لاغری و کاهش وزن

قلم لاغری ملیتاید؛ مزایا و معایب آمپول ملیتاید برای لاغری و کاهش وزن

در این مقاله از مجله داروکده، جنبه‌های علمی و پزشکی استفاده از آمپول ملیتاید برای لاغری و مزایا و معایب آن برای لاغری و کاهش وزن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دکتر افروز محمدقلی بیکی

نویسنده: دکتر افروز محمدقلی بیکی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

06 مرداد 1403

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

06 مرداد 1403

1K

eye icon

قلم لاغری ملیتاید؛ مزایا و معایب آمپول ملیتاید برای لاغری و کاهش وزن

با افزایش شیوع چاقی و اضافه وزن در جوامع مختلف و پیامدهایی که چاقی بر سلامت جسم و روان افراد دارد، نیاز به راهکارهای مؤثر و سریع برای کاهش وزن احساس می‌شود. از آنجایی که کاهش وزن به کمک رعایت رژیم غذایی و افزایش فعالیت ورزشی مستلزم پایبندی سختگیرانه و صرف وقت قابل توجه می‌باشد، بسیاری افراد تمایل دارند برای کاهش وزن از داروهای لاغری استفاده نمایند. از همین رو، در سال‌های اخیر داروهای دارای تأییدیه برای کاهش وزن، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. با وجود اینکه برخی از این داروها ممکن است نتایج مثبتی را به همراه داشته باشند، اما نگرانی‌هایی در مورد عوارض جانبی و خطرات مصرف بلند مدت آن‌ها مطرح است. این روزها آمپول لاغری ملیتاید به یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای افراد دارای اضافه وزن تبدیل شده است. در این مقاله از مجله داروکده، جنبه‌های علمی و پزشکی استفاده از آمپول ملیتاید برای لاغری و مزایا و معایب آمپول ملیتاید برای لاغری و کاهش وزن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • ملیتاید چیست؟
  • ملیتاید چگونه عمل می‌کند؟
  • اسامی تجاری آمپول لیراگلوتاید
  • کاربرد آمپول لیراگلوتاید
  • ملیتاید برای درمان دیابت
  • آمپول ملیتاید برای لاغری
  • دوز مصرف ملیتاید برای لاغری
  • نحوه مصرف ملیتاید برای لاغری
  • بهترین زمان تزریق ملیتاید
  • میزان لاغری با ملیتاید
  • عوارض جانبی آمپول لیراگلوتاید
  • هشدار مصرف قلم لاغری ملیتاید
  • موارد منع مصرف آمپول ملیتاید
  • تداخلات دارویی لیراگلوتاید
  • قیمت آمپول ملیتاید
  • خرید آمپول ملیتاید

مدت زمان مطالعه: 12 دقیقه

 

ملیتاید چیست؟

آمپول ملیتاید، نام تجاری داروی "لیراگلوتاید ایرانی" است که توسط شرکت دارویی سیناژن تولید می‌شود. به طور کلی، ملیتاید برای دیابت و کمک به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاربرد دارد. امروزه استفاده از ملیتاید برای لاغری بسیار مورد توجه قرار گرفته است و اغلب کاربران می‌خواهند بدانند که رابطه ملیتاید و لاغری دقیقاً چیست و آیا آمپول ملیتاید لاغر می‌کند؟ در این مقاله به طور مفصل در رابطه با آمپول لاغری ملیتاید، مکانیسم اثر و تمام بایدها و نبایدهای این دارو توضیح داده خواهد شد.

ملیتاید چگونه عمل می‌کند؟

ملیتیاید یا همان لیراگلوتاید سیناژن، یک آنالوگ پپتید شبه گلوکاگون-1 انسانی (Human Glucagon-like peptide-1) یا به اختصار GLP-1 است، که به عنوان آگونیست گیرنده GLP-1 در بدن عمل می‌کند. در واقع داروی لیراگلوتاید، با ساختاری مشابه با هورمون GLP-1، عملکرد آن را در بدن شبیه سازی می‌کند. حالا سؤال اینجاست که خود GLP-1 در بدن چه کاره است؟

هنگامی که شروع به غذا خوردن می‌کنیم، هورمون GLP-1 از روده کوچک ترشح شده و با اثر بر غده پانکراس، سبب افزایش ترشح انسولین و مهار ترشح گلوکاگون می‌گردد. ترشح GLP-1 از روده کوچک، در واقع واکنش طبیعی بدن برای کنترل سطح قند خون در محدوده نرمال است. GLP-1 همچنیت سرعت انتقال غذا از معده به سمت روده کوچک را کند نموده و باعث ایجاد احساس سیری و پری در معده و عدم تمایل به غذا خوردن می‌گردد. به علاوه، شواهدی موجود است که نشان می‌دهد، هورمون GLP-1 با اثر بر مغز نیز باعث کاهش اشتها و القای احساس سیری می‌شود. بنابراین، هر روشی که ترشح و اثربخشی این هورمون را افزایش دهد، می‌تواند در کنترل دیابت و کاهش وزن سودمند باشد. در همین راستا، داروهای آگونیست گیرنده GLP-1، مانند لیراگلوتاید، سماگلوتاید و اگزناتاید، به عنوان دسته جدید از داروهای پایین آورنده قند خون معرفی شدند.

اسامی تجاری آمپول لیراگلوتاید

قلم‌های تزریقی لیراگلوتاید با 4 نام تجاری معروف از جمله: ساکسندا و ویکتوزا دو برند معروف لیراگلوتاید خارجی و ماسیزا و ملیتاید اسامی تجاری لیراگلوتاید سیناژن شناخته می‌شوند. این 4 قلم معروف، از نظر دوز و نوع ماده مؤثره هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و همه آن‌ها قلم آماده تزریق 3 میلی‌لیتری، حاوی 6 میلی‌گرم محلول قابل تزریق لیراگلوتاید در هر یک میلی‌لیتر هستند. تنها تفاوت ملیتاید و ماسیزا مقدار قابل تنظیم قلم برای هر نوبت تزریق زیرجلدی می‌باشد. ملیتاید یا ویکتوزا برای مقادیر 0.6، 1.2 و 1.8 میلی‌گرم از دارو قابل تنظیم هستند و دارای تأییدیه سازمان غذا و داروی امریکا برای درمان دیابت نوع 2 هستند. در حالی‌که، با قلم‌های ماسیزا یا ساکسندا می‌توان دارو را در مقادیر 0.6، 1.2، 1.8، 2.4 و 3 میلی‌گرم در هر نوبت تزریق نمود. ساکسندا دارای تأییدیه سازمان غذا و داروی امریکا برای درمان چاقی مزمن می‌باشد و قلم تزریقی ماسیزا معادل ایرانی آن است. دلیل این طراحی متفاوت این است که؛ دوز مورد نیاز از لیراگلوتاید برای لاغری، بیشتر از دوز مورد نیاز آن برای تنظیم قند خون در بیماری دیابت نوع 2 است. استفاده از اسامی مختلف لیراگلوتاید در بخش‌های مختلف این مقاله، تنها بر اساس میزان جستجوی کاربران بوده و دلیلی بر برتری آنها بر یکدیگر نیست.

کاربرد آمپول لیراگلوتاید

- ملیتاید برای درمان دیابت

لیراگلوتاید یک دارو از دسته داروهای کاهنده قند خون است که با نسخه پزشک، به عنوان یک درمان مکمل، در کنار رعایت رژیم غذایی و ورزش منظم، برای کاهش سطح قند خون در افراد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 کاربرد دارد. ثابت شده است که، لیراگلوتاید در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که با بیماری قلبی تشخیص داده شده‌اند، خطر وقوع حملات قلبی عروقی جدی مانند سکته قلبی، سکته مغزی یا مرگ را کاهش می‌دهد.

هشدار مهم: آمپول ملیتاید برای افراد زیر 10 سال و درمان دیابت نوع 1 هیچ کاربردی ندارد.
 

- آمپول ملیتاید برای لاغری

کاربرد دیگر لیراگلوتاید، کمک به کاهش وزن در افراد مبتلا به چاقی مزمن است. لازم است بدانید که قلم لاغری ملیتاید برای تمام افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن مناسب نیست. فقط افراد دارای ویژگی‌های زیر می‌توانند از قلم ملیتاید برای لاغری استفاده نمایند:

  1. افراد با سن بالای 12 سال
  2. افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) بالای 30 کیلوگرم بر متر مربع
  3. افراد با شاخص توده بدنی (BMI) 27 یا بیشتر به‌همراه حداقل یک بیماری مرتبط با چاقی (پیش‌‌دیابت، دیابت نوع 2، کلسترول بالا یا فشار خون بالا)
  4. تجویز ملیتاید برای لاغری بر اساس تشخیص و صلاحدید پزشک معالج

برای آشنایی با نحوه محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) خود کلیک کنید.


فرض کنید باتوجه‌به توضیحاتی که داده شد، شما جزو آن دسته افرادی هستید که شرایط لازم برای استفاده از قلم لاغری ماسیزا را دارید. آیا این به این معنی است که شما می‌توانید با مراجعه به داروخانه این دارو را تهیه و شروع به مصرف کنید؟

خیر - پزشک معالج باید پس از معاینه و بررسی شرایط شما و درنظرگرفتن موارد احتیاط، عوارض جانبی، منع مصرف و تداخلات آمپول لاغری ماسیزا، تشخیص دهد که آیا شما کاندید مناسبی برای دریافت این دارو هستید یا خیر.

هشدار مهم: استفاده از آمپول ملیتاید بدون نسخه پزشک برای درمان چاقی مجاز نیست.

دوز مصرف ملیتاید برای لاغری

دوز ملیتاید برای لاغری یا کنترل دیابت، باید بر اساس ویژگی‌های هر فرد و توسط پزشک معالج تعیین شود. به طور معمول، مقدار مصرف ملیتاید چه در افراد دیابتی چه افراد مبتلا به چاقی، با 0.6 میلی‌گرم در روز شروع می‌شود و در صورت تحمل دارو، تا رسیدن به دوز تعیین شده توسط پزشک، هر هفته 0.6 دیگر به دوز مصرفی اضافه می‌شود.

حداکثر دوز مجاز ویکتوزای ایرانی (ملیتاید) باهدف کنترل قند خون، 1.8 میلی‌گرم در روز در صورت تحمل است. درحالی‌که، حداکثر دوز مجاز ماسیزا برای لاغری، در صورت تحمل، 3 میلی‌گرم در روز است. 

هشدار مهم: انتظار داریم که بعد از گذشت 16 هفته از شروع درمان، شاهد لاغری با ملیتاید به میزان حداقل 5% وزن اولیه باشیم. در غیر ‌اینصورت، باید مصرف آمپول ملیتاید متوقف شود.

باتوجه‌به توضیحات فوق می‌توانید به‌راحتی پاسخ این سؤال را که؛ ملیتاید بهتر است یا ماسیزا را بدهید. در واقع همه چیز بستگی به دوز تعیین شده توسط پزشک دارد. باتوجه‌به حداکثر دوز تعریف شده و اینکه در اغلب مواردی که انسولین ملیتاید برای لاغری مورداستفاده قرار می‌گیرد، دوزهای بالای 1.8 میلی‌گرم در روز موردنیاز است، قلم ماسیزا برای لاغری بهتر است. درصورتی‌که دوز تعیین شده 1.8 میلی‌گرم یا کمتر باشد بین ماسیزا و ملیتاید تفاوتی وجود ندارد.

 

نحوه مصرف ملیتاید برای لاغری

نحوه تزریق لیراگلوتاید روزانه یک‌بار، به‌صورت زیر جلدی (Sc) در ناحیه شکم (اطراف ناف)، جلوی ران یا قسمت بالایی و پشتی بازو است. 

نحوه تزریق آمپول ماسیزا: ابتدا قلم تزریقی لیراگلوتید را از یخچال خارج نموده و صبر می‌کنیم تا به دمای محیط برسد. سپس سرسوزن مخصوص را به قسمت بالایی قلم ملیتاید وصل کنید. سوزن را در قسمت نوک قلم بچرخانید تا محکم شود. با چرخاندن پیچ تنظیم‌کننده در قسمت تحتانی قلم، آن را روی عدد دوز موردنظر تنظیم کنید. محل تزریق را با الکل ضدعفونی کرده، پوشش سرسوزن را برداشته و سوزن را به صورت عمودی در محل وارد کنید. دکمه انتهای قلم را فشار دهید تا نشانگر مجدد عدد صفر را نشان دهد. چند ثانیه صبر کنید و سوزن را خارج کنید. در نهایت ناحیه موردنظر را دوباره ضدعفونی کرده و سرسوزن را از قلم جدا نموده و دور بیندازید.

توصیه می‌شود برای رعایت ایمنی و بهداشت برای هر نوبت تزریق از سرسوزن استریل جدید استفاده نمایید. برای جلوگیری از آسیب محل تزریق، بهتر است محل تزریق قلم ملیتاید روزانه عوض شود. مثلاً تزریق را به‌صورت دورانی روی یک دایره فرضی در فاصله 5 سانتی‌متری از ناف انجام دهید.

بهترین زمان تزریق ملیتاید

قلم لاغری ملیتاید را می‌توان در هر زمان از روز، همراه غذا یا بافاصله از غذا تزریق نمود. چیزی که اهمیت دارد، این است که ملیتاید را هر روز در یک‌زمان مشخص و ثابت که برایتان راحت باشد تزریق نمایید.

در صورت فراموش نمودن تزریق ملیتاید، چنانچه کمتر از 12 ساعت از زمان تزریق روزانه گذشته باشد، باید هر چه زودتر نوبت فراموش شده را تزریق کنید. در غیر این صورت، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و از روز بعد طبق روال عادی به تزریق ملیتاید ادامه دهید.

هشدار مهم: در صورتی که یک نوبت تزریق ملیتاید را فراموش کردید، از دو برابر کردن دوز بعدی اجتناب کنید. چنانچه بیش از 3 نوبت متوالی تزریق ملیتاید را فراموش کردید، برای ادامه درمان باید مجدداً به پزشک مراجعه نمائید.

 

میزان لاغری با ملیتاید

در بیشتر افراد، بعد از گذشت 4 تا 8 هفته تأثیرات لاغری با ماسیزا قابل مشاهده خواهد بود. نتایج حاصل از کارآزمایی‌های بالینی نشان داده است که در افرادی که در کنار اصلاح سبک زندگی از آمپول ملیتاید برای لاغری استفاده می‌کنند، انتظار داریم بعد از 8 هفته 5% وزن، بعد از 16 هفته 7% وزن، بعد از گذشت 24 الی 36 هفته 8% وزن و در نهایت بعد از گذشت 56 هفته 9% وزن اولیه خود را از دست بدهند. این نتایج می‌تواند در هر فرد بسته به ویژگی‌های شخصی‌اش متفاوت باشد.

 

آیا کاهش وزن با ملیتاید بعد از قطع دارو بر می‌گردد؟

یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که؛ آیا به دنبال قطع مصرف آمپول لاغری ملیتاید، دچار افزایش وزن می‌شویم؟

در واقع باید گفت بله - این احتمال وجود دارد که در صورت عدم رعایت سبک زندگی سالم، با قطع مصرف قلم لاغری ماسیزا، شاهد افزایش وزن باشیم. با داشتن تعهد به یک سبک زندگی سالم، شامل رعایت رژیم غذایی و ورزش منظم می‌توان احتمال برگشت اضافه‌وزن را به حداقل رساند. نتایج حاصل از یک مطالعه بالینی ۳ ساله نشان داده است، بیش از نیمی از افرادی که تحت درمان چاقی با آمپول لاغری ساکسندا بودند، در سال اول درمان کاهش وزن قابل‌توجهی داشتند که تا مدت 3 سال ماندگار بود.

سایر مزایای قلم تزریقی لیراگلوتاید

قلم‌های لیراگلوتاید علاوه بر کاهش قند خون و کاهش وزن مزایای بالقوه دیگری نیز دارند. این فواید عبارت‌اند از کاهش فشارخون، کاهش چربی خون، بهبود کبد چرب، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و به تأخیرانداختن پیشرفت نفروپاتی دیابتی. 

 

عوارض جانبی آمپول لیراگلوتاید

شایعترین عارضه لیراگلوتاید عوارض گوارشی همچون تهوع، استفراغ، کاهش اشتها و اسهال یا یبوست است. تقریباً 30% از بیماران این عوارض را تجربه می‌کنند. در برخی موارد عوارض گوارشی لیراگلوتاید ممکن است منجر به عدم تحمل و قطع دارو گردد. به همین علت، تزریق لیراگلوتاید با دوز اندک شروع می‌شود و به‌تدریج هر هفته افزایش پیدا می‌کند تا تحمل عوارض گوارشی دارو امکان‌پذیر گردد.

سایر عوارض آمپول ویکتوزا عبارت‌اند از: سردرد، سرگیجه، تاری دید، احساس خستگی، سوءهاضمه، شکم‌درد، نفخ شکمی، رفلاکس معده و عفونت ادراری.

برخی از عوارض آمپول ساکسندا که نادر ولی جدی هستند نیز عبارتند از:

- هیپوگلیسمی (افت قند خون)

اگرچه خود لیراگلوتاید به‌تنهایی عارضه هیپوگلیسمی ندارد. ولی چنانچه هم‌زمان با انسولین یا سایر داروهای کاهنده خون (مثل سولفونیل اوره‌ها) مصرف شود، ممکن است موجب افت قند خون گردد. سرگیجه، تاری دید، عدم تمرکز، تعریق شدید، لرزش بدن، افزایش ضربان قلب و احساس ضعف و خستگی از علائم هشدار افت قند خون هستند. 
 

- پانکراتیت

التهاب پانکراس هرچند نادر، ولی از عوارض قلم ماسیزا شناخته می‌شود. علائم پانکراتیت با درد شدید در ناحیه شکم که می‌تواند همراه یا بدون تهوع باشد، ظاهر می‌شود. این درد از ناحیه شکم شروع می‌شود و به سمت پشت کمر می‌زند و باگذشت زمان خوب نمی‌شود. در صورت تجربه چنین دردی، فوراً مصرف دارو را متوقف نموده و به پزشک مراجعه کنید.
 

- مشکلات کیسه صفرا

برخی افراد ممکن است در نتیجه مصرف ویکتوزا، دچار اختلال عملکرد کیسه صفرا گردند. در صورت مشاهده علائم مرتبط با کیسه صفرا مثل درد ناحیه فوقانی شکم، تب، زردشدن رنگ پوست یا چشم و تغییر رنگ مدفوع مصرف ملیتاید را قطع کنید.
 

- تشکیل تومورهای تیروئیدی

نتایج برخی از مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف مزمن لیراگلوتاید با خطر ابتلا به تومورهای تیروئیدی همراه است. بااین‌حال نمی‌توان با اطمینان گفت که این دارو باعث تشکیل تومورهای تیروئیدی در انسان می‌شود. توصیه می‌شود در حین مصرف دارو، اندازه‌گیری سطح کلسی‌تونین سرمی و سونوگرافی از غده تیروئید مرتب انجام شود. مصرف این دارو در افراد با سابقه شخصی و خانوادگی ابتلا به تومور تیروئیدی ممنوع است.
 

- آسیب کلیوی

در افرادی که مشکلات زمینه‌ای کلیوی دارند، تهوع، استفراغ و اسهال ناشی از مصرف ملیتاید، موجب ازدست‌رفتن حجم مایعات بدن می‌گردد. این مسئله زمینه را برای بدتر شدن مشکلات زمینه‌ای کلیوی فراهم می‌کند.
 

- واکنش آلرژیک شدید

برخی افراد ممکن است به لیراگلوتاید یا اجزای سازنده آن حساسیت داشته باشند که منجر به واکنش آلرژیک شدید گردد در صورت مشاهده تورم در صورت، گلو، زبان و لب‌ها، اختلال در تنفس و بلع، راش پوستی، خارش، احساس ضعف و غش و افزایش ضربان قلب، دارو را قطع نموده و به مرکز درمانی مراجعه کنید.

 

هشدار مصرف قلم لاغری ملیتاید

افراد با سابقه شخصی یا خانوادگی تومور تیروئیدی، حساسیت به لیراگلوتاید، بیماری کلیوی زمینه‌ای، بیماری کیسه صفرا، پانکراتیت، اختلال عملکرد معده (گاستروپارزی) و سوءهاضمه و هر نوع اختلال خلقی، پیش از شروع مصرف لیراگلوتاید پزشک معالج خود را مطلع نمایند.

 

موارد منع مصرف آمپول ملیتاید

افراد با ویژگی‌های زیر نباید از آمپول لاغری ماسیزا استفاده کنند:

  • افراد با سابقه شخصی یا سابقه خانوادگی ابتلا به تومورهای کارسینوم مدولاری تیروئید (MTC)
  • افراد مبتلا به بیماری سندروم نئوپلازی غدد درون‌ریز متعدد نوع 2 (MEN 2)
  • افراد با سابقه حساسیت جدی به دارو لیراگلوتاید یا اجزای سازنده آمپول ملیتاید
  • خانم‌های باردار و شیرده یا خانم‌هایی که قصد بارداری یا شیردهی دارند.

 

تداخلات دارویی لیراگلوتاید

پیش از شروع مصرف آمپول لاغری ملیتاید، پزشک خود را از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید، اعم از داروهای نسخه‌ای، داروهای بدون نسخه، مکمل‌های غذایی و فرآورده‌های طبیعی مطلع نمایید. ازآنجایی‌که لیراگلوتاید سرعت تخلیه معده را کند می‌کند، ممکن است بر جذب و اثربخشی برخی داروها تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است داروهایی که مصرف می‌کنید، اثربخشی ملیتاید را تحت‌تأثیر قرار دهند.

برای کاهش خطر وقوع هیپوگلیسمی، توصیه می‌شود از مصرف هم‌زمان انسولین و داروهای کاهنده خون از دسته سولفونیل اوره با قلم لاغری ملیتاید بپرهیزید. یا با مراجعه به پزشک میزان مصرف داروهای خود را تنظیم نمایید.

قیمت آمپول ملیتاید

برای اطلاع از آخرین قیمت امپول ملیتاید دوراه دارید:

  1. مراجعه به داروخانه، ارائه نسخه معتبر پزشک و درخواست محاسبه قیمت ملیتاید با بیمه
  2. مراجعه به بخش اطلاعات دارویی سامانه تیتک (TTAC) و اطلاع از قیمت مصوب سازمان غذا و دارو

 

خرید آمپول ملیتاید

برای خرید ملیتاید، باید با نسخه معتبر پزشک به داروخانه‌های معتبر مراجعه نمایید. باتوجه‌به اینکه در کشور ما دریافت داروهای نیازمند نسخه‌ پزشک تنها از طریق مراجعه حضوری به داروخانه‌های شهری امکان‌پذیر است، در حال حاضر، خرید اینترنتی آمپول ملیتاید در ایران امکان‌پذیر نیست.

 

نحوه نگهداری آمپول ملیتاید

قلم ملیتاید، باید به‌دور از گرما و تابش نور خورشید و در دمای یخچال (2 الی 8 درجه سانتیگراد) نگهداری شود. از قراردادن آمپول ملیتاید در فریزر اجتناب کنید. 

قلم‌های لیراگلوتاید را می‌توان پس از باز شدن در دمای 20-15 درجه سانتیگراد یا دمای یخچال نگهداری کرد. قلم لیراگلوتاید پس از باز شدن باید طی 30 روز استفاده شود. در غیر این صورت باید باقی‌مانده دارو را دور بیندازید.

 

سخن پایانی

شیوع بالای چاقی در عصر جدید، و عدم تمایل و امکان تغییر سبک زندگی کم‌تحرک، موجب شده است تا بسیاری از افراد به‌جای رعایت رژیم کم‌کالری و افزایش فعالیت بدنی به دنبال راهکارهای سریع‌تر برای کاهش وزن خود باشند. اخیراً آمپول لاغری ملیتاید در بین داروهای لاغری، توجه بسیاری را به خود جلب نموده است. کسب اطلاعات دقیق و جامع درباره این دارو به شما کمک می‌کند تا با آگاهی از مزایا و اثربخشی این آمپول تصمیمات درست‌تری را در مورد روش‌های کاهش وزن خود اتخاذ کنید و با شناخت معایب و عوارض جانبی احتمالی آن‌ از خطرات احتمالی و تأثیرات منفی آن بر سلامت خودآگاه شوید. تألیف این مقاله از مجله داروخانه آنلاین داروکده، با کسب مشورت از متخصصین حوزه سلامت، بررسی دقیق و جامع منابع علمی به‌روز دنیا، دریافت اطلاعات از سازمان‌های بهداشتی همچون سازمان جهانی بهداشت (WHO) یا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) و در نهایت بررسی نظرات در مورد آمپول ملیتاید انجام شد. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده و به تمام سؤالات شما دررابطه‌با ملیتاید و لاغری پاسخ دهد. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خدمات مشاوره آنلاین و رایگان داروکده، در قسمت نظرات همین صفحه سؤالات، پیشنهادها و تجربیات خود را با تیم علمی داروکده به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )