رپورتاژ- آیا مکمل غذایی برای کاهش درد و التهاب زانو وجود دارد؟

رپورتاژ- آیا مکمل غذایی برای کاهش درد و التهاب زانو وجود دارد؟

باید درد در ناحیه مفاصل را جدی گرفت و از مفاصل مراقبت کرد. در این مطلب مکملی برای تسکین درد و ترمیم غضروف ها معرفی می شود.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

14 اردیبهشت 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

14 اردیبهشت 1399

1K

eye icon

رپورتاژ- آیا مکمل غذایی برای کاهش درد و التهاب زانو وجود دارد؟

در یک مفصل غضروف ها در انتهای استخوان ها قرار دارند و به تسهیل حرکت مفاصل کمک می کنند. غشای سینویوم مایعی تولید می نماید که به سلامت غضفروف ها کمک می نماید. عواملی نظیر بد نشستن یا حمل مواد سنگین باعث سایش و پارگی غضروف ها شده و غشای سینویوم ضخیم و ملتهب می شود و در نهایت درد ایجاد می گردد.
 ادامه این روند احتمال ابتلا به استئوآرتریت را افزایش می دهد بنابراین مراقبت از مفاصل برای جلوگیری از ابتلا به استئوآرتریت ضروری می باشد.

به ویژه ورزشکاران آماتور یا ورزشکارانی که به مفاصل آنها ضربه وارد می شود، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. یکی از راهکارهایی که به محافظت از مفاصل و غضروف ها کمک می نماید، استفاده از ترکیبات مغذی است؛ که در زیر به معرفی تعدادی از آنها می پردازیم:

• گلوکز آمین 
گلوکز آمین نوعی قند آمین دار است که به طور طبیعی در مایع مفصلی، استخوان های نرم تنان و قارچ ها یافت می شود و معمولا به عنوان مکمل غذایی یا به صورت کرم های موضعی در درمان اختلالات مفاصل نظیر استئو آرتریت مورد استفاده قرار می گیرد. گلوکزآمین به فرم های گلوکزآمین سولفات، گلوکزآمین هیدروکلراید و N استیل گلوکزآمین در مکمل های غذایی یافت می شود. برخی شواهد نشان داده اند که گلوکز آمین نقش موثری در غضروف سازی، انعطاف پذیری، افزایش قدرت و خاصیت ارتجاعی غضروف ها در مفاصل حرکتی دارد؛ همچنین  یک ماده کلیدی در سنتز اجزای مهم در ساختار غضروف ها و بافت های پیوندی نظیر هیالورونیک اسید، گلیکوپروتئین ها، گلیکولیپیدها، گلیکوزآمینوگلیکان ها می باشد. به این ترتیب گلوکزآمین در حفاظت از مفاصل و کاهش آسیب های وارده به آنها موثر است. همچنین برخی از مطالعات نشان داده اند که گلوکز آمین با کاهش درد، کاهش سفتی و تورم مفاصل و بهبود عملکرد نقش موثری در درمان استئوآرتریت دارد.

• کندرویتین سولفات
کندرویتین سولفات و هیالورونیک اسید اجزای اساسی در آگرکان یافت شده در غضروف مفصلی می باشد که به غضروف مفصلی ویژگی ضربه گیری می بخشد. با پیشرفت بیماری های مفصلی سنتز آگرکان کاهش می یابد که منجر به از دست دادن خاصیت ارتجاعی غضروف، درد و ... می شود. چندین مطالعه نشان داده است که مصرف مکمل های حاوی کندرویتین سولفات باعث انتقال این ماده به بافت مفصلی می شود و با افزایش اسید هیالورونیک و افزایش ویسکوزیته مایع سینوویال درد مفصل را بهتر نموده و حرکت پذیری آن را بهبود می بخشد. 

• متیل سولفونیل متان (MSM)
متیل سولفونیل متان یا MSM یک ترکیب حاوی سولفور می باشد که به طور طبیعی در انواع میوه ها، سبزیجات و حبوبات به مقدار کم وجود دارد. برخی از مطالعات نشان داده است که MSM با کاهش التهاب به کاهش درد مفاصل کمک می نماید. این ماده مغذی می تواند تولید سیتوکین های التهابی را کاهش داده و سطح گلوتاتیون را که یک نوع آنتی اکسیدان قوی است افزایش دهد. MSM با جلوگیری از تخریب غضروف ها به درمان استئوآرتریت کمک می نماید و با افزایش جذب گلوکزآمین باعث تسریع ترمیم بافت ها می شود. یک مطالعه بر روی 100 بیمار بالای 50 سال نشان داد که تجویز  1200 میلی گرم MSM به مدت 12 هفته می تواند درد مفاصل را  کاهش دهد و سفتی و تورم مفاصل را تا حدودی بهبود بخشد.

و در نهایت پاسخ به این سوال: آیا مکمل غذایی خاصی برای کاهش درد و التهاب مفاصل وجود دارد؟
بله، مکمل ایزی فلکس شرکت داروسازی کارن حاوی 500 میلی گرم گلوکزآمین سولفات 200 میلی گرم کندروئتین سولفات و 200 میلی گرم متیل سولفونیل متان (MSM) در هر قرص می باشد.

برای مشاهده و خرید مکمل ایزی فلکس در سایت داروکده اینجا کلیک کنید.

این مکمل به تسکین درد استخوان و مفاصل، ترمیم و کاهش تورم غضروف و مفاصل، افزایش جریان خون و کاهش اسپاسم عضلانی کمک می کند. همچنین ورزشکاران از این مکمل به منظور حفاظت از مفاصل و تاندون ها در مقابل آسیب های ورزشی استفاده می نمایند. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )