شوره سر چیست؟

شوره سر چیست؟

شوره سر علاوه بر ظاهر نازیبا موجب مشکلات دیگری نیز می شود. این مقاله را مطالعه کنید، تا در مورد شوره سر بیشتر بدانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

22 اسفند 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

22 اسفند 1394

12K

eye icon

شوره سر چیست؟

شوره سر پوسته های سفید و یا زرد رنگی است که بر روی موها و یا شانه های فرد مبتلا دیده می شود. شوره در واقع همان سلول های مرده پوست می باشد که از پوست سر جدا شده است. شوره ممکن است با خارش، قرمزی و التهاب پوست سر همراه باشد. خاراندن سر و یا دست کردن لای موها و تکان دادن آنها باعث می شود که پوسته ها به راحتی از پوست سر جدا شوند. شوره سر علاوه بر مشکلاتی که ممکن است به وجود آورد ظاهری ناخوشایند دارد بخصوص هنگامی که فرد لباس تیره می پوشد. بنابراین کسانی که به این مشکل مبتلا هستند همواره به دنبال راه هایی برای خلاصی از این مشکل هستند.

آیا علت شوره بهداشت نامناسب است؟
درست است که یکی از علل شوره سر عدم رعایت بهداشت مناسب است اما در بیشتر موارد وجود شوره سر به این معنا نیست که فرد از بهداشتی نامناسب برخوردار است. گاهی اوقات محصولات بهداشتی مو مثل شامپو، رنگ مو و مواد حالت دهنده مو و مواردی از این قبیل می توانند باعث ایجاد شوره سر شوند. بعضی از انواع رنگ مو و یا مواد حالت دهنده مو می توانند باعث ایجاد خشکی سر و یا مشکلاتی شوند که در نهایت منجر به ایجاد شوره شوند. اگر دچار شوره سر هستید علاوه بر رعایت کامل بهداشت و شستشوی منظم سر، بهتر است که نوع شامپو، رنگ مو و مواد حالت دهنده موی خود را عوض کنید شاید با این کار بهبود یابید. 

آیا شوره در سایر نقاط بدن هم دیده می شود؟
بله، شوره به غیر از موی سر در سایر نقاط بدن هم ممکن است دیده شود مناطقی مانند پیشانی، ابروها، مژه ها و یا حتی گوش. گاهی اوقات شوره از علائم بیماری درماتیت سبورئیک می باشد. اگر پوست بدن شما چرب است و در بعضی نقاط قرمز و ملتهب شده و با پوسته ریزی همراه است بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کنید. 

شامپوهای مخصوص
خوشبختانه امروزه شامپوهای متعددی برای درمان شوره سر در داروخانه ها موجود می باشد. ترکیبات و ماده موثره این شامپو ها ممکن است متفاوت باشند. اغلب این شامپوها حاوی ترکیباتی هستند مانند: 
- کتوکنازول: این ماده برای شوره هایی که عامل آنها قارچ است مناسب می باشد.
- سالیسیلیک اسید: برای درمان شوره سر مفید است اما ممکن است در بعضی موارد سبب خشکی سر شده و پوست سر را ملتهب سازد.
- سلنیوم سولفاید: باعث کاهش سلول های مرده پوست شده و همچنین برای از بین بردن قارچ مفید است. 
- تار: روند ایجاد سلول های مرده پوست را کند می کند و بنابراین میزان شوره کم می شود اما به دلیل خاصیت رنگبری ممکن است موهای بلوند، خاکستری، و یا رنگ شده را کمرنگ کند و روی رنگ موها تاثیر بگذارد. 
- پریتیون زینک: قارچ های عامل ایجاد شوره سر را از بین برده و بدین طریق مانع ایجاد شوره سر می گردد. 

برای مطالعه بیشتر: شوره و شامپو های درمانی

درمان های طبیعی برای شوره سر 
محققان تحقیقات زیادی بر روی مواد طبیعی موثر بر درمان شوره سر انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که مواد زیر برای درمان شوره سر مفید می باشند. لازم به ذکر است که تاثیر آنها در همه افراد صد در صد نیست ولی به طور کلی برای درمان شوره سر مفید هستند. 
آلوئه ورا: استفاده از ژل طبیعی آلوئه ورا می تواند می تواند باعث کاهش التهاب و خارش پوست سر شود. 
شامپوهای حاوی روغن چای (Tea Tree Oil): استفاده از شامپوهای حاوی روغن چای 5درصد می تواند باعث کاهش شوره و خارش سر شود. 
شامپو حاوی گیاهی به نام علف لیمو: شستشو با این شامپو نیز به دلیل کمک به از بین بردن قارچ ها باعث کاهش شوره سر می شود. 

درست شامپو بزنید 
دقت داشته باشید که طریقه شستشو با شامپوهای ضد شوره در مقایسه با شامپوهای معمولی متفاوت است. حتما قبل از استفاده از شامپوهای ضد شوره دستورالعمل شستشو را به دقت مطالعه کنید. مقدار لازم از شامپو را روی سر ریخته و با نوک انگشتان دست با ملایمت پوست سرتان و موها را بشویید پس از اینکه سرتان را با دقت شستید اجازه دهید کف شامپو برای مدت 5 دقیقه روی سرتان بماند. اگر مایلید از نرم کننده استفاده کنید این کار را پس از شامپو ضد شوره انجام دهید. هنگامی که شوره سر شما بهبود پیدا کرد دیگر لازم نیست از شامپو ضد شوره استفاده کنید و بهتر است مصرف آن را قطع کنید و از شامپوهای معمولی استفاده کنید. 

نور آفتاب
صرف کردن زمانی اندک زیر نور آفتاب می تواند برای درمان شوره سر مفید باشد. نور خورشید می تواند رشد قارچ های مولد شوره سر را سرکوب کند و به درمان شوره سر و درماتیت سبورئیک کمک نماید. البته همانگونه که بارها گفته شده این کار باید با رعایت اصول ایمنی از جمله استفاده از کرم ضد آفتاب صورت گیرد، پس حتما 20 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از کرم ضد آفتابی که دارای SPF30 یا بالاتر است استفاده کنید و زمان ماندن زیر نور آفتاب را کوتاه کنید. 

چه موقعی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ 
اگر به مدت چند هفته از شامپوهای ضد شوره استفاده کرده اید ولی نتیجه ای نگرفته اید باید حتما به پزشک مراجعه کنید. در موارد دیگری نیز نیاز به مراجعه به پزشک است مثلا: اگر همراه با شوره پوست سرتان ملتهب و قرمز است، اگر علاوه بر شوره دچار ریزش مو شده اید و یا اگر پوست سایر نقاط بدن تان قرمز و ملتهب و دچار راش های پوستی شده است. پزشک بر حسب تشخیصی که می دهد ممکن است برایتان شامپوهای قوی تر تجویز کند که نیازمند نسخه پزشک هستند و یا یک محصول ضد قارچ مخصوص برایتان تجویز کند، و حتی لوسیون ها و یا کرم های حاوی استروئید برای پوست سر یا پوست سایر نقاط بدن شما تجویز نماید. 

عامل ایجاد شوره سر چیست؟
عامل شوره سر به طور دقیق مشخص نیست، اما شوره معمولا به وسیله قارچ ها به وجود می آید. غدد چربی ساز اطراف فولیکول های مو از خودشان روغنی به نام سبیوم ترشح می کنند که این ماده می تواند بستر مناسبی برای رشد قارچ ها شود. این قارچ ها به طور طبیعی روی پوست سر همه افراد وجود دارند اما هنگامی که مقدار آنها از حد مشخصی بیشتر شود باعث ایجاد شوره سر می شوند. بنابراین میزان بالای سبیوم می تواند یکی از عوامل ایجاد شوره سر باشد. یکی دیگر از عوامل ایجاد شوره سر خشکی بیش از حد هواست، خشکی هوا باعث خشکی پوست سر شده و می تواند موجب ایجاد شوره سر شود. 

چه عواملی باعث تشدید شوره می شوند؟ 
شوره سر در ماه های خشک سال بیشتر دیده می شود، هوای خشک و سرد زمستان می تواند سبب تشدید شوره سر گردد. استرس و خستگی هم ممکن است باعث ایجاد شوره سر و یا تشدید آن شود. مشکلات پوستی از قبیل آکنه، اگزما، و پسوریازیس هم می توانند باعث تشدید تولید سلول های مرده پوست شده و شوره ایجاد نماید. افرادی که به بیماری هایی مانند صرع، پارکینسون و ایدز مبتلا هستند ممکن است دچار شوره سر باشند. به دلایل نامشخص، افراد پس از بهبودی و گذر از سکته های مغزی، حملات قلبی و ضربات وارده به ناحیه سر نیز گاهی دچار شوره سر می شوند. 

مشکلاتی مشابه شوره سر 
گاهی اوقات سفیدک هایی که روی موهای فرد دیده می شود شوره نیستند بلکه موارد دیگری هستند. گاهی اوقات شپش سر و یا تخم های آن شبیه شوره به نظر می رسند اما با تکان دادن موها و یا برس کشیدن از مو جدا نمی شوند. گاهی اوقات کرم های حلقه ای باعث ریزش موضعی موها می شوند و پوست سر در آن ناحیه پوسته پوسته و گاهی با تاول همراه است. بنابراین اگر ذره های سفید رنگ روی موهای خود دیدید ابتدا آنها را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید شوره هستند یا خیر، زیرا شپش ها و تخم های آنها و برخی دیگر از انواع انگل ها هم می توانند از دور ظاهری شبیه شوره داشته باشند. 

شوره سر نوزادان
گاهی اوقات بعضی از نوزادان دارای شوره سر هستند این شوره ها علاوه بر پوست سر نوزاد می تواند بر روی پلک ها، بینی و کشاله ران نوزاد نیز مشاهده شوند. این شوره ها معمولا تا سن 8 ماهگی به طور خودبخود از بین می روند. اما بهتر است برای رهایی از آنها از پزشک کودکتان بخواهید توصیه های لازم را به شما یادآور شود. 

آیا شوره سر خطرناک است یا فقط آزار دهنده می باشد؟
 شوره های معمولی سر هر چند از نظر ظاهری بسیار آزار دهنده هستند اما معمولا خطر خاصی ندارند. البته این بدین معنی نیست که لزومی برای درمان وجود ندارد. شوره سر در حالت عادی معمولا مسری نمی باشد. خود شوره به تنهایی باعث ریزش مو نمی گردد اما خاراندن زیاد سر به دلیل وجود شوره می تواند باعث ریزش موقتی مو گردد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )