راهنمای انتخاب مرطوب کننده های پوست

راهنمای انتخاب مرطوب کننده های پوست

در این مقاله ما به شما کمک می کنیم تا مرطوب کننده مناسب پوست خود را انتخاب کنید.

دکتر الهه عبدالهی

نویسنده: دکتر الهه عبدالهی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

29 تیر 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

29 تیر 1399

6K

eye icon

راهنمای انتخاب مرطوب کننده های پوست

انواع مختلفی از مرطوب کننده ها در بازار وجود دارد؛ کرم ها، پمادها، لوسیون ها، فلوئیدها، محلول ها، سرم ها و بسیاری دیگری از انواع محصولات ها.
انتخاب مرطوب کننده مناسب از بین صدها محصول ممکن است دشوار به نظر برسد، اما با خواندن این مطلب به شما کمک می کنیم که راحت تر بتوانید محصول مورد نظر خود را پیدا کنید. 

اول از همه باید بدانید که مصرف مرطوب کننده برای همه افراد، حتی کسانی که پوست چرب دارند ضروری است و به داشتن پوست سالم و شاداب کمک می کند. 

نوع پوست خود را بشناسید
پوست شما از چه نوعی است؟ خشک، نرمال، چرب یا مختلط !!!
آیا پوست شما حساس یا مستعد آکنه است؟ همه این موارد در انتخاب مرطوب کننده موثر هستند. 

اگر نوع پوست خود را نمی دانید اینجا کلیک کنید.

مرطوب کننده پوست های خشک
این نوع پوست بهتر است از پمادها و مرطوب کننده های سنگین، مانند کرم ها استفاده کنند. بر روی برچسب محصول به دنبال موادی مانند دایمتیکون و هیالورونیک اسید بگردید که پوست را آبرسانی می کنند. موادی مثل گلیسیرین، پروپیلن گلیکول، پروتئین و اوره می توانند به جذب آب به پوست کمک کنند. همچنین موادی مانند لانولین، وازلین و روغن های معدنی، سدی در مقابل تبخیر رطوبت روی پوست شما ایجاد می کنند.
افرادی که پوست بسیار خشکی دارند می توانند قبل از کرم مرطوب کننده، از یک سرم مرطوب کننده استفاده کنند که رطوبت رسانی به پوست بهتر انجام شود.

برای مشاهده و خرید مرطوب کننده های پوست خشک اینجا کلیک کنید.

مرطوب کننده پوست های حساس
این دسته از افراد باید از مرطوب کننده هایی استفاده کنند که فاقد بو، عطر و رنگ باشند و عبارت هیپوآلرژیک روی محصول قید شده باشد. هیپوآلرژیک به این معنی است که محصول باعث ایجاد واکنش های آلرژیک روی پوست نمی شوند. 
از محصولاتی استفاده کنید که تنوع مواد تشکیل دهنده های آن کمتر باشد. مواد کمتر موجود در فرآورده، تداخل احتمالی را کاهش می هد. 
اگر پوست خشک یا حساسی دارید از محصولات حاوی ترکیبات لایه بردار مانند (آلفاهیدروکسی اسیدها، گلیکولیک اسید، رتینوئیک اسید و سالیسیلیک اسید) و همچنین محصولات حاوی الکل استفاده نکنید.

مرطوب کننده پوست اگزمایی و خارش دار
از پمادهایی استفاده کنید که حاوی روغن های معدنی یا وازلین باشد که باعث تسکین ترک های پوستی و حفظ انعطاف پذیری پوست می شود. 
اگر این نوع مرطوب کننده ها پوست را تسکین نداد از پماد هیدروکورتزون 1 درصد به مدت 1 تا 2 هفته استفاده کنید. مصرف طولانی تر این پمادها فقط زیر نظر پزشک مجاز است. چون ممکن است پوست را نازک کند و سایر مشکلات پوستی ایجاد کند. 
پوست هایی که اگزما دارند و ترک خورده اند نباید مرطوب کننده هایی استفاده کنند که حاوی لاکتیک اسید و اوره باشد؛ آنها می توانند تحریکات پوستی موجود را بدتر کنند. 

مرطوب کننده پوست نرمال
اکثر فرآورده ها برای  افرادی که پوست نرمال دارند قابل استفاده است، هر چند اغلب افراد ترجیح می دهند از مرطوب کننده های سبک با پایه آبی استفاده کنند. اکثر مرطوب کننده های پوست های نرمال حاوی ترکیباتی بر پایه سیلیکون مانند cyclomethicone و روغن های سبک هستند. 

مرطوب کننده پوست مختلط
این افراد ممکن است برای تامین نیازهای پوستشان به بیش از یک مرطوب کننده نیاز داشته باشد:
- یک مرطوب کننده سبک برای کل صورت یا نواحی چرب 
- یک مرطوب کننده سنگین برای نواحی خشک: حاوی روغن جوجوبا، شی باتر

مصرف دو نوع مرطوب کننده، که در بالا به آن اشاره شد حالت ایده آل استفاده از مرطوب کننده برای پوست های مختلط است اما واقعیت این است که بسیاری افراد حوصله مصرف دو فرآورده را ندارند و یا حتی تمایلی برای خرید دو نوع محصول ندارند. به این افراد توصیه می کنیم از مرطوب کننده هایی استفاده کنند که حاوی ترکیبات و روغن های غیرکمودوژن زا مانند اسکوالن، روغن آرگان، گل رنگ (Safflower)، روغن دانه کنف (Hemp Seed) باشند. غیرکمودوژن زا به این معناست که ترکیبات موجود در محصول منافذ پوست شما را نمی بندد و باعث ایجاد آکنه نمی شود. 
نکته دیگر که باید مد نظر داشته باشید این است که اگر فقط از یک محصول برای کل صورت استفاده می کنید به هیچ عنوان نباید حاوی ترکیبات ضدآکنه و لایه بردار باشد، چون می تواند قسمت های خشک صورت را تحریک و خشک تر کند. 

مرطوب کننده پوست چرب
برخی افراد تصور می کنند که چون پوست چربی دارند نیازی به استفاده از مرطوب کننده ندارند، در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. آبرسانی به پوست چرب برای تنظیم مقدار چربی آن ضروری است؛ به این دلیل که اگر پوست شما احساس خشکی کند، چربی بیشتری ترشح می کند و می تواند باعث ایجاد و یا بدتر شدن آکنه شود. 
افرادی که پوست چرب دارند می توانند از محصولات سبک تر مانند سرم، ژل، فلوئید و لوسیون ها استفاده کنند. سرم ها نسبت به سایر فرآورده ها قیمت بالاتری دارند و بیشتر مناسب افرادی است که علاوه بر اثر مرطوب کنندگی، به دنبال اثرات دیگری مثل روشن کنندگی، ضد چروک و ضدآکنه نیز هستند.

بیشتر بخوانیم: سرم پوست چیست و آیا ما به آن نیاز داریم؟ 

از محصولاتی استفاده کنید که عبارات "oil free" و "non comodogenic" روی آن نوشته شده باشد؛ به این معنی که محصول فاقد چربی است و منافذ پوست را نمی بندد.
برخی مرطوب کننده های پوست چرب حاوی ترکیبات مات کننده مانند سیلیکا، دایمتیکون، نشاسته، سیکلودکسترین (cyclodextrin) و تیتانیوم دی اکسید هستند. این ترکیبات چربی اضافی پوست را جذب می کنند، براقی پوست را از بین برده و ظاهری مات به پوست می دهند.

در مورد بافت مرطوب کننده فکر کنید
اینکه بعد از استفاده از محصول چه احساسی دارید بسیار مهم است و فاکتور مهمی در انتخاب مرطوب کننده است، استفاده از تسترها می تواند کار شما را آسان کند. اما یادتان باشد که پوست های خشک باید از محصولات چرب و سنگین تر استفاده کنند. 
وازلین موثرترین و ارزان ترین مرطوب کننده است به ویژه اگر بعد از حمام استفاده شود. اما بسیاری از مردم به خاطر ایجاد حس چربی، دوست ندارند از آن استفاده کنند.

 استفاده از لوسیون ها برای بدن بعد از حمام می تواند جایگزین مناسبی برای وازلین باشد.
ترکیباتی مانند ستیل الکل، پالمتیک اسید و دایمتیکون موجود در برخی فرآورده ها باعث می شود فرآورده نیمه شفاف شود و جلوه ای نرم و مخملی به مرطوب کننده می دهد. 

عطر محصول را در نظر بگیرید
بوی مرطوب کننده ها به ویژه آنهایی که روی صورت استفاده می شود بسیار مهم است زیرا استعمال آنها نزدیک بینی است و می تواند آزار دهنده باشد. اگر پوست حساس یا مستعد آکنه دارید از مرطوب کننده های فاقد بو و عطر استفاده کنید.

مرطوب کننده های SPF دار 
برخی مرطوب کننده ها حاوی SPF هستند، به این معنی که از پوست دربرابر اشعه UVB محافظت می کنند. فراموش نکنید این مرطوب کننده ها به هیچ عنوان نمی توانند جایگزین ضدآفتاب ها شوند، اما در کسانی که از ضدآفتاب استفاده نمی کنند استفاده از این محصولات از هیچی بهتر است. در این موارد به عدد SPF توجه کنید که مقدار آن حداقل 15 یا بیشتر باشد. 

مرطوب کننده را روزی چند بار و کی بزنیم؟
* مرطوب کننده ها باید حداقل دو بار در روز استفاده شوند. اگر پوستتان خشک است می توانید از آن بیشتر استفاده کنید. بهتر است از مرطوب کننده زمانی استفاده کنید که پوست هنوز رطوبت دارد. مثلا بعد از حمام، بلافاصله وقتی که پوست را خشک کردید.

آیا مهم است مرطوب کننده را در چه جهتی (مثلا بالا و بیرون) بزنیم؟ 
خیر- به طور کلی مرطوب کننده را باید به آرامی روی پوست ماساژ داد و جهت آن فرقی ندارد. فقط یادتان باشید مالیدن شدید مرطوب کننده می تواند به پوست آسیب برساند.

قبل از مصرف مرطوب کننده نکات زیر را بخوانید

  •  مرطوب کننده های سبک برای روز و سنگین تر برای شب استفاده شود. همچنین می توانید از یک محصول سنگین تر برای بدن استفاده کنید. 
  •  هنگام حمام به ویژه در فصل زمستان از دوش آب داغ استفاده نکنید، زیرا پوست خشک تر می شود. 
  •  فرآورده ای که برای بدن شما خوب است الزاما برای صورت شما مناسب نیست. وازلین، روغن های کاکائو، نارگیل، نخل و موم ها می توانند منافذ پوست شما را مسدود کنند و باعث ایجاد جوش شوند.
  •  ویتامین A و آلفاهیدروکسی اسید اثرات ضدپیری دارند. 
  •  مرطوب کننده های حاوی آنتی اکسیدان مانند ویتامین C، ویتامین E چای سبز، بابونه و انار به شما کمک می کند که پوست شما تازه و سالم به نظر برسد.

مصرف آب را فراموش نکنید؛ پوست‌تان را از درون آبرسانی کنید
مصرف آب نه تنها برای پوست بلکه برای عملکــرد مناســب همــه ســلول هــا و ارگان های بدن نیاز است. 
توصیــه می شود روزانه، مــردان حــدود 3 لیتــر و زنــان حــدود 2/2 لیتــر آب مصرف کنند.  حتمــا ایــن عبــارت را شــنیده ایــد کــه روزانــه 8 لیــوان آب مصــرف کنیــد، ایــن مقــدار حــدودا معــادل 1/9 لیتــر مــی باشــد کــه بــه مقـدار توصیـه شـده بـرای زنـان نزدیـک تـر اسـت. پـس مصـرف 8 لیـوان آب در روز مقـدار مناسـبی بـرای رفـع نیازهـای بـدن نمـی باشـد. البتـه بایـد ایـن نکتـه را مـد نظـر داشـت کـه بسـیاری از نوشـیدنی هـا و غذاهـا حـاوی آب هسـتند و در تامیـن آب بـدن مـی تواننـد مفیـد باشـند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )