رژیم سیرت فود چیست؟

رژیم سیرت فود چیست؟

آیا اسم رژیم سیرت فود به گوشتان خورده است؟ در این مقاله درباره این رژیم لاغری بخوانید.

مهشاد بختیاری

نویسنده: مهشاد بختیاری

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 تیر 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 تیر 1399

31K

eye icon

رژیم سیرت فود چیست؟

رژیم سیرت فود از رایج ترین رژیم های این روزهاست که در اروپا و بین افراد مشهور بسیار طرفدار دارد. دو متخصص تغذیه مشهور در یک باشگاه خصوصی در انگلستان، رژیم سیرت فود را توسعه دادند. آنها این رژیم را به عنوان یک راه جدید و انقلابی که باعث فعال کردن ژن لاغری می شود تبلیغ کردند.
این رژیم مبتنی بر تحقیقات در مورد سیرتوئین ها (SIRTs)، گروهی از پروتئین های موجود در بدن است، که عملکردهای مختلفی از جمله سوخت و ساز بدن، التهاب و طول عمر را تنظیم می کنند. برخی از مواد غذایی می توانند سطح این پروتئین ها را در بدن افزایش دهند و این غذاها به سیرت فودها معروفند.

20 غذای برتر رژیم سیرت فود عبارتند از:
کلم کیل، شراب قرمز، توت فرنگی، پیاز، سویا، جعفری، روغن زیتون، شکلات تلخ (85% کاکائو)، چای سبز ماچا، گندم سیاه، زردچوبه، گردو، آرگولا، فلفل قرمز، انجدان رومی، خرما مجول، کاسنی قرمز، بلوبری، گیاه کبر (کاپاریس) و قهوه.

به سبب گرسنگی طولانی مدت در این رژیم و محدودیت دریافت کالری، پروتئین های سیرتوئین باعث چربی سوزی بیشتر جهت تولید انرژی و پیشگیری از مقاومت به انسولین می شوند.
طراحان این رژیم ادعا می کنند که پیروی از رژیم سیرت فود منجر به کاهش وزن سریع به همراه حفظ توده عضلانی و محافظت از بدن در برابر بیماری های مزمن می شود و همچنین می تواند در کاهش التهاب، مهار رشد تومورها و کند کردن پیشرفت بیماری های قلبی و آلزایمر نقش داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با رژیم غذایی Paleo

آیا این رژیم در لاغری و پیشگیری از بیماری موثر است؟
طراحان رژیم سیرت فود معتقدند این رژیم می تواند از طریق روشن کردن ژن لاغری باعث کاهش وزن فوق العاده شود و از ابتلا به بیماری ها جلوگیری کند، اما مسئله این است که دلایل متعددی برای عدم تایید این رژیم و رد کردن ادعاهای طراحان آن وجود دارد. برخی از این دلایل عبارتند از:
• مطالعات بررسی شده نشان می دهد، کسانی که به مدت یک هفته رژیم را به همراه ورزش دنبال می کردند، به طور متوسط 2/3 کیلوگرم وزن همراه با حفظ توده عضلانی از دست دادند. این نتایج دور از انتظار نیستند زیرا رژیم محدود به 1000 کالری به همراه ورزش همیشه می تواند باعث کاهش وزن شود.

• تا کنون هیچ مدرک قانع کننده ای مبنی بر موثرتر بودن این رژیم نسبت به سایر رژیم های با محدودیت کالری در کاهش وزن ارائه نشده است.

• اگر چه بسیاری از غذاهای موجود در این رژیم فواید زیادی برای سلامتی دارند، اما مشخص نیست که آیا دریافت این مواد غذایی در رژیم سیرت فود می تواند تاثیری بر لاغری داشته باشد یا خیر.

• این نوع کاهش وزن سریع ماندگاری بالایی ندارد و در این مطالعه پس از یک هفته فرد را مجددا مورد بررسی قرار ندادند که متوجه شوند آیا به وزن قبلی خود بازگشته است یا خیر؟ این رژیم ممکن است در مدت کوتاهی به کاهش وزن کمک کند ولی به احتمال خیلی زیاد، وزن از دست رفته باز می گردد.

• از طرفی دیگر هنگامی که بدن با محدودیت دریافت کالری رو به رو است، علاوه بر سوزاندن چربی و پروتئین از ذخیره انرژی اضطراری خود که همان گلیکوژن است، استفاده می کند. هر مولکول گلیکوژن به 3-4 مولکول آب نیاز دارد تا ذخیره شود. هنگامی که بدن از گلیکوژن جهت تامین انرژی استفاده می کند، این مولکول های آب هم از بین می روند. از بین رفتن مولکول های آب سبب کاهش وزنی خواهد شد که به وزن آب معروف است.
در هفته اول محدودیت شدید کالری، فقط یک سوم کاهش وزن از سوزاندن چربی ناشی می شود در حالی که دو سوم دیگر مربوط به از دست دادن آب، ماهیچه و گلیکوژن می شود و به محض افزایش دریافت کالری، بدن ذخیره گلیکوژن خود را تمدید می کند و به وزن قبلی باز می گردد. 

• متاسفانه این نوع محدودیت دریافت کالری همچنین می تواند باعث کاهش متابولیسم شود. هنگامی که سوخت و ساز بدن پایین می آید، نسبت به قبل به انرژی کمتری احتیاج دارد و در نتیجه در رژیم های بعدی محدودیت کالری باید شدیدتر شود و در این موقعیت بدن در برابر وزن از دست دادن مقاومت می کند.

• در مورد "پیشگیری از بیماری" که ادعای دیگر طراحان این رژیم است، باید گفت که سه هفته زمان برای بررسی این موضوع  کافی نیست و این زمان آنقدر طولانی نیست که مشخص شود این رژیم چقدر می تواند در پیشگیری از بیماری ها نقش داشته باشد.

چگونه از رژیم غذایی سیرت فود پیروی کنیم؟
رژیم سیرت فود دو مرحله دارد که در کل 3 هفته طول می کشد. پس از آن می توان قسمت زیادی از برنامه غذایی روزانه را نیز به سیرت فودها اختصاص داد.
در رژیم سیرت فود علاوه بر 20 ماده غذایی ذکر شده، مواد غذایی دیگری نیز وجود دارد که می توانند در وعده های غذایی مورد استفاده قرار گیرند. بخش بزرگی از رژیم غذایی سیرت فود را آبمیوه سبز تشکیل می دهد. مراحل تهیه آبمیوه سبز سیرت فود:

- 75 گرم کلم سبز
- 30 گرم آرگولا
- 5 گرم جعفری
- 2 عدد ساقه کرفس
- 1 سانتی متر زنجبیل
- نصف یک عدد سیب سبز
- نصف لیمو
- نصف قاشق چای خوری چای سبز ماچا
همه مواد ذکر شده به جز لیمو را مخلوط کنید و درون یک لیوان بریزید. لیمو را با دست آب گرفته و به ترکیب اضافه نمایید.

فاز یک
مرحله اول هفت روز به طول می انجامد که شامل محدودیت دریافت کالری و گنجاندن مقدار زیادی آبمیوه سبز در برنامه غذایی است.
انتظار می رود با این برنامه در 7 روز اول حدود 2/3 کیلوگرم وزن از دست دهید.

سه روز اول فاز یک، کالری دریافتی به 1000 کالری محدود می شود. در این سه روز می توانید در طول روز 3 لیوان آبمیوه سبز به همراه یک وعده غذایی متشکل از سیرت فود استفاده نمایید.
در روزهای 4 تا 7 این فاز، کالری دریافتی به 1500 افزایش می یابد که شامل دو لیوان آبمیوه سبز در روز و دو وعده غذایی غنی از غذاهای سیرت فود می باشد.

فاز دو
فاز دو به مدت دو هفته ادامه دارد. این فاز، مرحله نگهداری می باشد ولی همچنان باید از دست دادن وزن ادامه داشته باشد.
در این فاز، محدودیت کالری وجود ندارد ولی همچنان وعده های غذایی باید غنی از سیرت فود ها به همراه یک لیوان آبمیوه سبز باشد.

پس از اتمام رژیم
ممکن است بخواهید جهت از دست دادن وزن بیشتر، این دو مرحله را هر چند وقت یکبار تکرار نمایید.
به یاد داشته باشید که پس از اتمام رژیم جهت تثبیت وزن، باید همچنان سیرت فودها را در وعده های غذایی خود داشته باشید.
علاوه بر این می توانید آبمیوه سبز را هر روز در میان وعده ها استفاده نمایید.
بنابراین رژیم سیرت فود، بیشتر از یک رژیم به یک سبک زندگی تبدیل می شود.

آیا سیرت فودها غذاهای شگفت انگیز جدیدی هستند؟
هیچ انکاری برای اینکه این غذاها برای شما مفید هستند وجود ندارد. غذاهای سیرت فود غنی از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی سالم هستند.

از مواد غذایی مهم در این رژیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• شکلات تلخ خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و به مقابله با التهاب کمک می کند.
• چای سبز خطر سکته مغزی و دیابت را کاهش داده و به کاهش فشار خون کمک می کند.
• زردچوبه که دارای خواص ضد التهابی بوده و به طور کلی اثرات مفیدی بر بدن می گذارد و حتی ممکن است در برابر بیماری های مزمن و التهابی از بدن محافظت کند.

در حقیقت اکثر سیرت فودها فواید زیادی برای سلامتی دارند و شواهد زیادی در رابطه با افزایش سطح پروتئین سیرتوئین وجود دارد. محققان دریافته اند که افزایش سطح این پروتئین در موش ها، کرم ها و مخمر ها سبب افزایش طول عمر می شود ولی تحقیقات اثبات شده ای در این زمینه برای انسان ها وجود ندارد.

آیا رژیم سیرت فود سالم و پایدار است؟
غذاهای سیرت فود سالم بوده و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی یا ضد التهابی می تواند اثرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر: درباره رژیم گیاهخواری چه می دانید؟

با این حال این رژیم معایب زیادی دارد:
• دریافت تعداد محدودی از غذاهای سالم، نمی تواند نیاز بدن را به مواد مغذی به طور کامل تامین نماید.
• این رژیم دریافت مواد غذایی را بیش از حد محدود کرده است و هیچ مزیت دیگری نسبت به رژیم های غذایی دیگر ندارد.
• دریافت 1000 کالری بدون نظارت متخصص تغذیه توصیه نمی شود حتی دریافت 1500 کالری برای بیشتر افراد بیش از حد محدود کننده است.
• چون این رژیم از نظر دریافت کالری و انتخاب مواد غذایی محدود است، در درجه اول احتمال کمبود پروتئین، ویتامین و مواد معدنی نیز بالاست.
• به دلیل محدودیت دریافت کالری و انتخاب محدود مواد غذایی، ممکن است رعایت این رژیم برای 3 هفته سخت باشد.

عوارض جانبی
اگر چه مرحله اول رژیم سیرت فود از نظر کالری بسیار محدود است و از نظر تغذیه ای ناقص می باشد ولی با توجه به اینکه مدت زمان رژیم کوتاه است نگرانی بابت عوارض ناشی از آن وجود ندارد.
در نظر داشته باشید که عوارض جانبی مانند گرسنگی را تمام افراد ممکن است تجربه کنند.
در مرحله اول این رژیم ممکن است به دلیل محدودیت کالری، عوارض جانبی دیگری از قبیل خستگی و تحریک پذیری را تجربه کنید.
دریافت 1000-1500 کالری در روز، تقریبا به هر کسی احساس گرسنگی می دهد.
این رژیم به افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود زیرا محدودیت کالری برای چند روز اول رژیم ممکن است باعث ایجاد تغییرات خطرناک در قندخون شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )