آسماکر، مکملی موثر در کاهش التهابات دستگاه تنفسی و تقویت سیستم ایمنی

آسماکر، مکملی موثر در کاهش التهابات دستگاه تنفسی و تقویت سیستم ایمنی

در این رپورتاژ به سوالاتی درباره مکمل رژیمی آسماکر پاسخ داده خواهد شد. چه ترکیبات آنتی اکسیدانی در این مکمل به کار رفته است؟ چگونه سیستم ایمنی را تقویت می کند؟ چرا مبتلایان به آسم بهتر است از این مکمل استفاده کنند؟

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

08 دی 1400

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

08 دی 1400

4K

eye icon

آسماکر، مکملی موثر در کاهش التهابات دستگاه تنفسی و تقویت سیستم ایمنی

مکمل رژیمی آسماکر شایگان یک مکمل تخصصی جهت کاهش التهابات دستگاه تنفسی ناشی از آسم و عفونت های ویروسی و تقویت سیستم ایمنی می باشد.
این مکمل حاوی کولین بی تارتارات، کوئرستین، آلفالیپوئیک اسید، منیزیم اکساید، روی گلوکونات و ویتامین D3 است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، در بهبود التهابات دستگاه تنفسی ناشی از ابتلا به برخی بیماری های تنفسی نظیر آسم نیز موثرند.
آسم یک بیماری مزمن ریوی است که با التهاب مجاری هوایی، واکنش بیش از حد عضلات صاف مجاری هوایی، التهاب ائوزینوفیلیک و ترشح بیش از حد مخاط مشخص می شود. ابتلا به عفونت های تنفسی ریسک ابتلا و شدت آسم را نیز تشدید می کند.

علائم آسم شامل سرفه، خس خس سینه، گرفتگی قفسه سینه و سایر مشکلات تنفسی است. اغلب اوقات این علائم خفیف هستند و می توان آنها را با داروهای استنشاقی و اجتناب از آلرژن های شناخته شده کنترل کرد اما در برخی از موارد می توانند به حدی تشدید شوند که زندگی فرد را تهدید کنند.
مداخلات درمانی التهاب مجاری هوایی را کاهش داده و علائم ناشی از بیماری را تسکین می بخشند. درمان های فعلی شامل آگونیست های بتا، آنتاگونیست های گیرنده سیستینیل لوکوترین 1 و کورتیکواستروئیدها می باشند.
اگرچه این داروها اثرات مفیدی دارند اما عوارض جانبی نامطلوب آنها استفاده طولانی مدت از این داروها را محدود می کند. بنابراین توسعه ترکیبات جدید با فعالیت های درمانی مشابه و کاهش عوارض جانبی ضروری است. 

برای مشاهده و خرید مکمل آسماکر اینجا کلیک کنید.

یکی از این مکمل های نوید بخش در زمینه تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد تنفسی مکمل آسماکر است که در ادامه به بررسی ترکیبات این محصول می پردازیم:

کولین
کولین یک ماده مغذی ضروری بوده که برای ساخت انتقال دهنده های عصبی (استیل کولین)، سیگنالینگ غشای سلولی (فسفولیپیدها)، انتقال چربی (لیپوپروتئین) و متابولیسم گروه متیل (کاهش هموسیستئین) مورد نیاز است.
در تحقیقات مشخص شده است که سطح سرمی کولین در مبتلایان به آسم کاهش یافته است. کاهش سطح کولین با افزایش غلظت نشانگرهای التهابی در خون مرتبط بوده و سطح کافی کولین با یک رابطه طبیعی و سالم میان سیستم ایمنی و پاسخ التهابی همراه است.
همچنین، مطالعات آزمایشگاهی در موش ها نشان داده است که کولین التهاب آلرژیک مجاری هوایی را کاهش می دهد. در پژوهش دیگری مصرف کولین با کاهش پاسخ دهی بیش از حد برونش در بزرگسالان مبتلا به آسم هندی و کاهش استفاده از داروهای آسم همراه بود.
در یک مطالعه که جهت بررسی اثر کولین بر التهاب ایمنی و افزایش پاسخ دهی مجاری هوایی در افراد مبتلا به آسم انجام شد، بیماران مبتلا به آسم به دو گروه تقسیم شدند. گروهی با مکمل کولین (1500 میلی گرم دو بار در روز) و گروهی با دارو درمانی استاندارد به مدت 6 ماه تحت درمان قرار گرفتند. بیماران بر اساس پارامترهای بالینی، ایمونولوژیک و بیوشیمیایی مورد ارزیابی قرار گرفتند. درمان با کولین کاهش قابل توجهی در بهبود علائم بیماری و بهبود برخی از شاخص های سنجش عملکرد ریوی در مقایسه با دارو درمانی استاندارد نشان داد. 
در بیماران مبتلا به آسم، درمان با کولین سطح واسطه های التهابی را نیز به طور قابل توجهی کاهش داده، عملکرد سیستم ایمنی را تعدیل کرده و استرس اکسیداتیو را سرکوب می کند. 

منیزیم
منیزیم یکی از مهم ترین مواد معدنی در سیستم های بیولوژیکی است که به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است. این ماده معدنی در هر دو نوع پاسخ ایمنی ذاتی و اکتسابی نقش ویژه ای دارد. منیزیم در ساخت آنتی بادی ها، عملکرد آنتی بادی ها و عملکرد سلول های سیستم ایمنی (لنفوسیت ها، ماکروفاژها و T helper ها) موثر است. 
کمبود این ماده معدنی با اختلال در عملکرد سیستم ایمنی هومورال و سلولی ارتباط دارد. همچنین در بسیاری از گزارش ها مشاهده شده است که سطح پایین منیزیم خون و دریافت کم منیزیم از منابع غذایی احتمالا در ابتلا به آسم دخالت می کند.
اگرچه نقش دقیق منیزیم در آسم به طور کامل شناخته شده نیست اما واضح است علاوه بر نقشی که در مهار اثر کلسیم برای انقباض عضلات صاف دارد (انقباض عضلات ملتهب برونش را کاهش داده و به عبور جریان هوا کمک می نماید)، به عنوان یک عامل ضد التهابی نیز عمل می کند. شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد منیزیم ممکن است از طریق اثر دوگانه خود به عنوان یک عامل ضد التهابی و گشادکننده برونش، در مدیریت آسم نقش مثبت داشته باشد.
پژوهش ها اثر محافظتی منیزیم را در حملات آلرژیک حاد نیز تایید کرده اند. 

کوئرستین
کوئرستین دارای طیف گسترده ای از خواص درمانی است که به علت فعالیت های آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد التهابی و ضد حساسیت آن می باشد. این فلاونوئید به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود و در مطالعات نشان داده است که با اثرات بیولوژیکی متعددی از جمله کاهش علائم اصلی آسم مانند کاهش واکنش بیش از حد برونش، تولید مخاط و التهاب مجاری هوایی همراه است. 
تجمع ائوزینوفیل و نوتروفیل، فعال سازی سلول های اپیتلیال برونش، تولید مخاط و کلاژن و پاسخ دهی بیش از حد مجاری هوایی مهم ترین مکانیسم های آسیب زننده آسم هستند که کوئرستین پتانسیل کاهش این موارد آسیب زا را دارد.
کوئرستین با فعالیت آنتی اکسیدانی، ضد آلرژیک، ضد ویروسی، مهار آزاد شدن هیستامین و کاهش سیتوکین های پیش التهابی شناخته شده است. این آنتی اکسیدان تعادل Th1/Th2 را بهبود بخشیده، تشکیل آنتی بادی IgE اختصاصی آنتی ژن را مهار می کند و همچنین در مهار آنزیم هایی مانند لیپواکسیژناز، پراکسیداز و سرکوب واسطه های التهابی نیز موثر است.

آلفا لیپوئیک اسید
آلفا لیپوئیک اسید یک ترکیب طبیعی بوده که توسط بدن انسان تولید می شود و علاوه بر نقش آنتی اکسیدانی در تنظیم پاسخ سیستم ایمنی نیز نقش دارد. با توجه به اینکه استرس اکسیداتیو در ایجاد التهاب مجاری هوایی نقش مهمی دارد، ممکن است دریافت آلفا لیپوئیک اسید با کاهش استرس اکسیداتیو به عنوان درمان کمکی برای آسم مفید باشد.
طی یک آزمایش در موش های تحت درمان با آلفا لیپوئیک اسید در مقایسه با موش های مبتلا به آسم درمان نشده، پاسخ دهی بیش از حد مجاری هوایی، تعداد ائوزینوفیل ها، غلظت ایمونوگلوبین E، غلظت فاکتورهای التهابی و عوامل ایجاد کننده استرس اکسیداتیو کاهش یافت. 

روی
ماده معدنی روی در کنترل پاسخ ایمنی و کاهش پاسخ التهابی نقش بسیار زیادی دارد همچنین از اثر ضد ویروسی و ضد باکتریایی نیز برخوردار است. 
فعالیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی روی با کاهش التهاب، پاکسازی مخاطی و تعدیل سیستم ایمنی همراه می باشد. روی با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی جهت تعدیل التهاب و کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از محرک های آلرژیک در مجاری هوایی ممکن است در بهبود علائم آسم نیز موثر باشد. بسیاری از مقالات نیز کمبود نسبی روی در مبتلایان به آسم یا بیمارانی که خس خس می کنند را ثبت کرده اند.
در یک مطالعه تجویز روی گلوکونات به مدت 3 روز پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن باعث کاهش قابل توجهی در پاسخ دهی بیش از حد مجاری هوایی و کاهش سطح ایمونوگلوبین E در موش ها شد. مکمل روی به دنبال ایجاد التهاب آلرژیک با کاهش سطح ائوزینوفیل ها و لنفوسیت ها نیز همراه بود.

ویتامین دی
ویتامین دی دارای اثر ضد التهابی و خواص ضد میکروبی می باشد، همچنین این ویتامین به دلیل اثرات تعدیل (تنظیم) کننده سیستم ایمنی در بیماری آسم به طور خاص مورد توجه است. ویتامین دی با طیف گسترده ای از بیماری های ریوی از جمله عفونت های تنفسی ویروسی و باکتریایی، آسم و سرطان نیز ارتباط دارد. 
کمبود این ویتامین با افزایش ابتلا به بیماری های خود ایمنی و افزایش حساسیت به عفونت همراه است و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی می تواند منجر به ایجاد و یا تشدید آسم شوند. در پژوهش ها مشاهده شده است که سطوح پایین ویتامین دی خون با افزایش خطر حملات آسم در کودکان و بزرگسالان مبتلا به آسم مرتبط بوده است. مصرف مکمل خوراکی ویتامین دی احتمالا حملات شدید آسم را کاهش می دهد.
در چندین کارآزمایی بالینی در افراد بزرگسال دریافت مکمل ویتامین دی خطر حملات شدید آسم را که نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا مراجعه به اورژانس دارند، از 6 درصد به حدود 3 درصد کاهش داد همچنین محققان دریافتند که مکمل ویتامین دی میزان حملات آسم که نیاز به درمان با قرص های استروئیدی دارند را کاهش می دهد. 

نتیجه گیری
مکمل رژیمی آسماکر حاوی ویتامین دی، منیزیم، زینک، ترکیبات آنتی اکسیدانی (کوئرستین، آلفا لیپوئیک اسید و زینک) و کولین است. مصرف این مکمل در تقویت سیستم ایمنی، بهبود التهابات دستگاه تنفسی ناشی از آسم، سرماخوردگی و حساسیت موثر می باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )