همه چیز درباره چای سبز

همه چیز درباره چای سبز

چای سبز فواید زیادی برای بدن ما دارد. در این متن سعی شده اطلاعات کاملی از چای سبز برای شما جمع آوری شود.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

26 اسفند 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

26 اسفند 1396

4K

eye icon

همه چیز درباره چای سبز

چای سبز به دلیل فواید متعدد از دیر باز تاکنون مورد استفاده بوده است. قرن ها پیش چای سبز در کشورهای چین و هند مورد استفاده قرار می گرفته اما در سال های اخیر به شدت مورد اقبال عمومی قرار گرفته و در کشورهای مختلف دنیا به ویژه ایالات متحده آمریکا شناخته شده است. چای پر مصرف ترین نوشیدنی پس از آب محسوب می شود. هر چند 78 درصد از چای مصرفی افراد چای سیاه است و تنها 20 درصد از چای مصرفی به چای سبز تعلق دارد.
همه چای ها اعم از سبز، سفید و سیاه از گیاهی به نام کاملیا سیننسیس به دست می آید. تنها درجه اکسیداسیون برگ آنها نوع چای را مشخص می کند. چای سبز از برگ های اکسید نشده به دست می آید و یکی از انواع چای محسوب می شود که کمترین فرآوری روی آن صورت گرفته است (البته چای سفید در صدر جدول و بالاتر از چای سبز قرار دارد.) بنابراین چای سبز حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان و ماده مفیدی به نام پلی فنل می باشد.

نکاتی در مورد چای سبز
- چای سبز از گذشته به عنوان یکی از داروهای طب سنتی چین و هند مورد استفاده قرار می گرفته است.
- انواع مختلفی از چای سبز وجود دارد.
- چای سبز به پیشگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان کمک بزرگی می کند.
- هنوز دانشمندان و محققان در حال بررسی فواید چای سبز هستند.

فواید چای سبز
چای سبز دارای فواید فراوانی می باشد. در طب سنتی چین و هند از چای سبز برای مواردی مانند کنترل خونریزی و بهبود زخم، کمک به هضم غذا، سلامت قلب و مغز و تنظیم درجه حرارت بدن استفاده می کردند. تحقیقات اخیر نیز بیانگر این هستند که چای سبز تاثیرات مثبتی بر سلامتی دارد و از برخی بیماری ها پیشگیری می کند.

چای سبز و پیشگیری از سرطان
بر طبق اعلام انستیتو ملی سرطان، پلی فنل موجود در چای سفید در کاهش رشد تومورهای سرطانی نقش مثبتی دارد. طبق تحقیقات روی حیوانات پلی فنل موجود در چای سبز می تواند باعث کاهش رشد تومورها شده و همچنین از عوارض منفی و صدمات ناشی از تابش اشعه فرابنفش به بدن پیشگیری کند.
میزان ابتلا به سرطان در کشورهایی که مردم در آنجا از چای سبز زیاد استفاده می کنند کمتر از سایر کشورهاست. البته هنوز کاملا روشن نیست که این کاهش فقط به دلیل مصرف چای سبز می باشد و یا سبک زندگی متفاوت آنها باعث این کاهش می شود.
برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف چای سبز می تواند اثرات مثبتی بر پیشگیری از برخی سرطان ها داشته باشد، سرطان هایی مانند:
سرطان پستان- سرطان مثانه- سرطان تخمدان- سرطان روده- سرطان حنجره- سرطان ریه- سرطان پروستات- سرطان پوست- سرطان معده
محققان معتقدند که میزان بالای پلی فنل در چای سبز به از بین بردن سلول های سرطانی و توقف رشد آنها کمک می کند. البته هنوز مکانیسم دقیق آن ناشناخته است.
هنوز کاملا مشخص نیست که برای پیشگیری از سرطان دقیقا چه مقدار چای سبز در روز باید مصرف شود و میزان در تحقیقات مختلف متفاوت بیان شده و از 2 تا حتی 10 فنجان در روز هم توصیه شده است. ولی برای تعیین میزان مناسب مصرف نیاز به بررسی های تکمیلی می باشد.
لازم به ذکر است که در سال 2005 FDA اعلام کرد هنوز شواهد محکم و قابل اثباتی برای اعلام اینکه چای سبز حتما از سرطان پیشگیری می کند وجود ندارد و این موضوع نیازمند بررسی ها و تحقیقات تکمیلی می باشد.

چای سبز و سلامت قلب
نتیجه تحقیقی که در سال 2006 در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا به چاپ رسید نشان می دهد که مصرف چای سبز با کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی ارتباط مستقیم دارد. این مطالعه که بر روی بیش از 40000 داوطلب ژاپنی که سن آنها بین 40 تا 79 سال بود انجام گرفت و از سال 1994 آغاز و حدود 11 سال به طول انجامید. نتیجه این تحقیق نشان داد که داوطلبانی که روزانه حداقل 5 فنجان چای سبز مصرف می کردند نسبت به داوطلبانی که روزانه 1 فنجان و یا حتی کمتر چای سبز می نوشیدند به طور معناداری کمتر دچار مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی به خصوص بیماری های عروقی شده اند. چای سبز حاوی اجزایی مانند پلی فنل و کاتچین است که اثرات مثبت زیادی بر روی سلامت به خصوص سلامت عروق دارند.

چای سبز و کاهش کلسترول
نتایج یک تحقیق که در سال 2011 منتشر شد نشان داد که مصرف چای سبز چه به صورت نوشیدنی و چه به صورت کپسول ارتباط معناداری با کاهش کلسترول خون داشته و باعث کاهش LDL یا کلسترول بد خون می شود.

بیشتر بخوانید: کلسترول عوامل بالا برنده و درمان ها

چای سبز و کاهش خطر سکته مغزی
طبق نتیجه به دست آمده از تحقیقاتی که بر روی سکته مغزی شد و در ژورنال انجمن قلب آمریکا به چاپ رسید، مصرف چای سبز و قهوه می توانند باعث کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی شوند. یکی از محققان که مسئول این تیم تحقیقاتی بود عنوان می دارد که نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که با ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی و مصرف روزانه چای سبز می توان تا حد زیادی از بروز سکته مغزی پیشگیری کرد.

چای سبز و دیابت نوع 2
نتیجه تحقیقات در مورد تاثیر چای سبز بر کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 متفاوت می باشند. برخی از محققان معتقدند که مصرف چای سبز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. این در حالی است که برخی دیگر از محققان معتقدند که مصرف چای سبز تاثیری بر کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ندارد. تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

چای سبز و کاهش وزن
چای سبز می تواند تا حدی به کاهش وزن در افراد بالغ که دارای اضافه وزن هستند کمک کند. البته از آنجایی که این مقدار معمولا ناچیز و کم می باشد به این اثر چای سبز توجه زیادی نشده است.

چای سبز و بیماری های التهابی پوست
نتیجه تحقیقی که در سال 2007 انجام شد نشان داد که چای سبز می تواند درمان جدید برای برخی مشکلات پوستی از قبیل پسوریازیس و شوره باشد. تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شد نشان داد که چای سبز می تواند التهابات پوستی را کاهش دهد. در این تحقیق التهابات پوستی در حیوانات که اغلب به صورت نواحی خشک، قرمز و پوسته پوسته دیده می شد پس از درمان با کمک چای سبز بهبود یافته اند. حیواناتی که پوست آنها با چای سبز درمان شده بود رشد سلولی کمتری داشته و سلول های پوستی آنها عمر نرمالی داشتند.

تاثیر چای سبز بر حافظه
نتیجه مطالعه ای که در ژورنال سایکوفارماکولوژی انجام شد نشان داد که چای سبز می تواند عملکرد شناختی مغز را به خصوص در رابطه با عملکرد حافظه افزایش دهد. این تیم تحقیقاتی معتقدند که نتیجه این بررسی می تواند خبری نوید بخش در رابطه با درمان آسیب ها و نقوص عملکرد شناختی همراه با اختلالات اعصاب نظیر فراموشی باشد.

چای سبز و آلزایمر
در سال 2011 نتیجه تحقیقی منتشر شد که در آن محققان اثر اجزای چای سبز بر روی بیماری آلزایمر را بررسی کرده بودند. انجمن آلزایمر در رابطه با این تحقیق می گوید: این مطالعه و سایر بررسی هایی که قبلا بر روی تاثیر چای سبز بر آلزایمر انجام شده است نشان می دهد که چای سبز می تواند به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک کند. لازم به ذکر است که این تحقیق بر روی اجزای به دست آمده از چای سبز صورت گرفته و مقادیر مشخصی از این مواد بر روی افراد آزمایش شده است. بنابراین باید بررسی های تکمیلی صورت گیرد که نشان دهد چه میزان چای سبز می تواند این تاثیر را بر افراد بگذارد و افراد برای پیشگیری از آلزایمر روزانه نیازمند چه میزان چای سبز می باشند.

سایر مطالعات صورت گرفته بر روی اثرات چای سبز نشان می دهند که علاوه بر اثرات ذکر شده چای سبز می تواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، رفع استرس، رفع خستگی مفرط و درمان برخی از مشکلات پوستی نیز موثر باشد.

عوارض جانبی و تداخلات مصرف چای سبز
هر چند چای سبز جزو کم خطرترین نوشیدنی ها محسوب می شود و عوارض جانبی ناچیزی دارد اما برخی از تداخلات و اثرات جانبی چای سبز باید مورد توجه قرار گیرند.
- حساسیت به کافئین: افرادی که حساسیت شدید به کافئین دارند ممکن است با مصرف چای سبز دچار عوارضی نظیر بی خوابی، اضطراب، بی قراری و تهوع شوند.
- رقیق کننده های خون: افرادی که از دارو های رقیق کننده خون نظیر وارفارین استفاده می کنند باید بدانند که نوشیدن چای سبز به دلیل داشتن مقادیری ویتامین K می تواند خون را رقیق تر کند. بنابراین معمولا توصیه می شود که چای سبز نباید هم زمان با داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین مصرف شود. زیرا هر دوی آنها باعث رقیق شدن خون شده و خطر خونریزی را افزایش می دهند.
- مصرف هم زمان با داروهای محرک: مصرف همزمان چای سبز با داروهای محرک می تواند منجر به افزایش فشار خون و ضربان قلب شود.
مکمل های چای سبز به دلیل اینکه حاوی مقادیر بالای مواد موثر چای سبز هستند باید در موارد بالا با احتیاط مصرف شوند. افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماران کبدی و کلیوی، کسانی که زخم معده فعال دارند، افراد مبتلا به اختلال اضطراب، بیماران قلبی و خانم های باردار و شیرده بهتر است از مکمل های چای سبز استفاده نکنند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )