پیشگیری و کنترل دیابت

پیشگیری و کنترل دیابت

در این مطلب از مجله داروکده درباره دیابت و راه های پیشگیری و کنترل آن بخوانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 مهر 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 مهر 1395

7K

eye icon

پیشگیری و کنترل دیابت

قند خون خود را کنترل کنید
اغلب افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند به کمک رژیم غذایی مناسب، ورزش و دارو درمانی به راحتی قند خون خود را تحت کنترل نگه دارند، به این شرط این که مرتب قند خون خود را توسط دستگاه های اندازه گیری قند خون اندازه گیری کنند. برای اینکه قند خون خود را کنترل کنید لازم است به طور مرتب آن را چک کرده و نتیجه را به صورت دوره ای به پزشک اطلاع دهید تا پزشک بر اساس آن میزان داروی تجویزی و رژیم غذایی شما را تنظیم کند. 

احساس تشنگی و پر ادراری را جدی بگیرید
2 علامت مهم دیابت پرنوشی و پر ادراری است. هنگامی که قند خون بالا می رود کلیه ها بیشتر کار می کنند تا بتوانند قند اضافی را از بدن خارج کنند بنابراین فرد مجبور است مرتبا برای ادرار کردن به دستشویی برود. مشکل بعدی که به وجود می آید احساس تشنگی فرد مبتلا به دیابت است زیرا بر اثر ادرار کردن زیاد بدن دچار کم آبی شده و فرد احساس تشنگی می کند تا آب از دست رفته جبران شود. در صورتی که به میزان کافی آب ننوشید بدن دچار کم آبی شده و عوارض ناخوشایند فراوانی به وجود می آید.

احساس خستگی می کنید؟ 
احساس خستگی یکی دیگر از علائمی است که نشان می دهد قند خون شما بالا بوده و تحت کنترل نیست. وقتی قند به جای اینکه به سلول ها برود در خون جریان پیدا می کند، سوخت کافی به عضلات بدن نمی رسد و بنابراین فرد احساس خستگی می کند . احساس خستگی معمولا خفیف است اما گاهی اوقات ممکن است آنقدر زیاد باشد که فرد نیاز به خوابیدن پیدا کند . افراد دیابتی گاهی اوقات پس از مصرف زیاد غذا و پرخوری دچار حالت خستگی می شوند.

احساس سرگیجه دارید؟
انسان برای انجام اعمال حیاتی خود به قند نیاز دارد، در صورتی که فرد دچار افت قند خون شود خطر جدی وی را تهدید می کند. یک لیوان آب میوه می تواند در مدت زمان کوتاه قند خون شما را تنظیم کند. اما چنانچه فرد دیابتی مرتب دچار افت قند خون می شود لازم است به پزشک خود مراجعه کند زیرا ممکن است پزشک بر اساس این مشکل نوع و میزان داروهای مصرفی وی را تغییر دهد.

ورم دست و پا 
چنانچه فردی به طور همزمان دچار دیابت و فشار خون بالا باشد، احتمال مشکلات کلیوی در وی دو چندان می شود. گاهی اوقات کلیه ها فرصت کافی برای دفع مواد دفعی و مایعات اضافی بدن را ندارند بنابراین این مایعات در دست ها و پاها تجمع کرده و باعث ورم دست ها و پاها می شود و این یک علامت هشدار دهنده برای بیماری های کلیوی محسوب می شود. برای پیشگیری از این مشکل لازم است افراد مبتلا به دیابت و یا فشار خون داروهای تجویزی خود را به موقع مصرف کنند و از یک متخصص تغذیه برای تنظیم رژیم غذایی مناسب با شرایطشان کمک بگیرند. 

احساس کرختی و یا مورمور شدن
آسیب عصب یا نوروپاتی دیابتی یکی دیگر از علائم بالا بودن مزمن قند خون می باشد. این حالت باعث می شود فرد در ناحیه پاها و دست ها احساس کرختی و مورمور شدن کند یا اینکه درد و تغییرات دمایی را در این نواحی احساس نکند. این حالت منجر به عوارض ناخوشایندی خواهد شد زیرا فرد ممکن است متوجه زخم پای خود نشده و زخم دچار عفونت شود و یا به دلیل عدم احساس درد به مرور دچار زخم و جراحت روی پاها شود. 

مشکلات گوارشی
دیابت باعث آسیب به اعصابی می شود که مسئول انجام حرکات معده برای تخلیه آن و هضم غذا هستند. به دلیل اینکه معده نمی تواند با سرعت کافی خالی شود فرد ممکن است دچار ناراحتی های گوارشی از قبیل اسهال و یبوست شود. مشکلات گوارشی به وجود آمده یکی از عواملی است که باعث می شود کنترل قند خون برای فرد دشوارتر شود.

مشکلات بینایی 
دیابت و فشار خون بالا هر دو باعث ایجاد صدماتی به ساختار بینایی فرد می شوند و از عوامل تهدید کننده بینایی محسوب می شوند. رتینوپاتی دیابتی که به دلیل آسیب به عروق خونی چشم به وجود می آید یکی از مشکلات شایع افراد دیابتی و همچنین عمده ترین علت نابینایی در افراد بالغ می باشد. در صورت بروز برخی علائم مانند تاری دید و دیدن لکه های سیاه سریعا به پزشک مراجعه کنید. افراد مبتلا به دیابت باید به طور مرتب تحت معاینات چشم پزشکی قرار گیرند تا از بروز مشکلات بینایی تا حد ممکن پیشگیری گردد.

کاهش وزن
کنترل وزن و داشتن وزن نرمال یکی از بهترین راه ها برای کنترل قند خون است اما چنانچه در مدت زمان کوتاه بدون هر گونه تلاش دچار کاهش وزن شدید حتما به پزشک مراجعه کنید، یکی از دلایل این اتفاق ابتلا به دیابت می باشد. وقتی قند خون بالا می رود بدن برای مقابله با این حالت مایعات زیاد به همراه کالری را دفع کرده بنابراین فرد دچار کاهش وزن می شود.

بیشتر بخوانید: آیا شما در معرض ابتلا به دیابت هستید؟

عفونت های مکرر
عفونت های مکرر و عود کننده می تواند یکی از علائم بالا بودن قند خون باشد. افراد مبتلا به دیابت که قند خون خود را کنترل نمی کنند ممکن است به طور مکرر دچار عفونت لثه، عفونت ادراری، عفونت قارچی و یا باکتریایی پوست و در صورتی که زن باشند دچار عفونت های قارچی واژینال شوند. سایر عفونت ها شامل پنومونی و عفونت های دستگاه تنفسی، عفونت مثانه و کلیه ها، عفونت شدید گوش میانی و یا عفونت قارچی سینوس ها می باشند.

بهبودی بسیار کند زخم ها و جراحات
اگر قند خون فرد به خوبی کنترل نشده باشد، زخم ها و جراحات در بدن وی با سرعت بسیار کم و به سختی بهبود می یابند. این افراد باید حتی جراحات، بریدگی ها و زخم های ساده را هم جدی بگیرند و تا حد ممکن از وقوع آنها پیشگیری کنند. همچنین عفونت زخم ها می توانند باعث بدتر شدن دیابت شوند و این امر ممکن است باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن شود.

کنترل قند خون را جدی بگیرید
از مشکلات ناشی از دیابت نهراسید بلکه سعی کنید به دقت و با کمک پزشک قند خون خود را به دقت کنترل کنید. داروهایتان را به اندازه و به موقع مصرف کنید، ورزش کردن را جدی بگیرید و از یک رژیم غذایی سالم و مناسب استفاده کنید. چنانچه مبتلا به دیابت هستید سعی کنید در منزل یک دستگاه کنترل قند خون داشته باشید و به طور مرتب قند خون خود را کنترل کنید. علاوه بر این آزمایش A1C را هر 6 ماه یکبار انجام دهید این آزمایش نشانگر این است که آیا قند خون شما در طی 6 ماهه گذشته تحت کنترل بوده یا خیر.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )